• Sussna85

    Ivf Maj 2020

    Hej! Alla andra trådar var så fulla redan, så tänkte va tusan, jag får väl starta en ny Glad
    Här har sambon och jag just startat vår första ivf,så nån som vill följas åt på denna väg, utbyta lite tankar och funderingar?

    Detta är väldigt nytt...har två barn sen tidigare i ett annat förhållande.
    Nu visa det totalt stopp i båda äggledare vid en äggledarspolning nu i April,
    står handfallen och jag vet inte varför det har hänt Gråter

    Så nu sätter vi vårt hopp till ivf som kan hjälpa oss till vägen mot ett gemensamt barn...
    Så, skriv skriv skriv gärna!Skrattande

  • Svar på tråden Ivf Maj 2020
  • cino80

    Hej alla!

    Jag har också gjort behandling på Sophiahemmet och är på mitt tredje försök (privat, syskonförsök). Det första äggplocket resulterade i 16 ägg (har pco) men bara 3 st av dessa blev befruktade. Det var inget fel på spermierna, så det hade säkert med äggen att göra. Efter det så föreslog läkaren isci och efter det så blev det större andel som blev befruktade. Den första gången ser de alltid som en testomgång och de ska ändra behandling om något inte funkar. Nu sist fick jag ut 12 ägg varav 7 eller 8 blev befruktade och fick sedan en blastocyst insatt på dag 5.

    Jag själv samt flertalet vänner som har blivit gravida tidigare med ivf har kört glutenfri kost. Det ska tydligen kunna hjälpa till. :) Och jag blev tipsad om en klinik i Ryssland, OLGA, av Huddinge Karolinska. De ska även ha pengarna tillbaka garanti. Har även en vän som lyckats bli gravid med egna ägg där, efter flertalet försök på andra ställen.

  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-14 20:01:00 följande:

    Har ni nått roligt planerat i sommar då? Hörde att ni i sverige får börja röra lite mera på er inom landet iallafall, att restriktionerna har mildrats

    Jag tar nu en kombination av extra C vitamin, alla B vitaminer, folsyra,niacin, biotin och vad de nu var till i den där burken,haha.

    Och sedan jättenattljusolja som ska vara bra för hormonerna. Tänkte börja med Q10 åxo tror jag,som ska vara bra för äggkvaliteten.


    Okej! Ja de är bra att ta lite olika preparat

    Nja vi hade ju tänkt umgås med min sambos familj men dom bor i ett annat land så vi kan ju inte träffas nu då. Vi har vår utbyggnad av huset som stannat av med tanke på att min morfar dog i Corona och skulle hjälpa oss med det så har det bara stannat av. Ja precis. Ja har tagit coq10 i två månader redan men ska fortsätta.
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-16 01:59:02 följande:

    Hej alla!

    Jag har också gjort behandling på Sophiahemmet och är på mitt tredje försök (privat, syskonförsök). Det första äggplocket resulterade i 16 ägg (har pco) men bara 3 st av dessa blev befruktade. Det var inget fel på spermierna, så det hade säkert med äggen att göra. Efter det så föreslog läkaren isci och efter det så blev det större andel som blev befruktade. Den första gången ser de alltid som en testomgång och de ska ändra behandling om något inte funkar. Nu sist fick jag ut 12 ägg varav 7 eller 8 blev befruktade och fick sedan en blastocyst insatt på dag 5.

    Jag själv samt flertalet vänner som har blivit gravida tidigare med ivf har kört glutenfri kost. Det ska tydligen kunna hjälpa till. :) Och jag blev tipsad om en klinik i Ryssland, OLGA, av Huddinge Karolinska. De ska även ha pengarna tillbaka garanti. Har även en vän som lyckats bli gravid med egna ägg där, efter flertalet försök på andra ställen.


    Okej så du är gravid nu alltså? Eller hur gick det för dig?

    Jag tror ja har exakt samma problem som dig, med äggen. Ja jag äter inte gluten ens. Inte i någon stor mängd iaf. En macka nån gång ibland. Annars har ja slutat med Pasta, potatis, ris och mjöl osv. De va över ett halvår sen. Äter mer keto dieten. Dock har ja slarvat lite nu senaste månaden. Ja har hört om henne också. Man får väl ta ett steg i taget
  • cino80
    Lillamiia skrev 2020-06-16 17:47:42 följande:

    Okej så du är gravid nu alltså? Eller hur gick det för dig?

    Jag tror ja har exakt samma problem som dig, med äggen. Ja jag äter inte gluten ens. Inte i någon stor mängd iaf. En macka nån gång ibland. Annars har ja slutat med Pasta, potatis, ris och mjöl osv. De va över ett halvår sen. Äter mer keto dieten. Dock har ja slarvat lite nu senaste månaden. Ja har hört om henne också. Man får väl ta ett steg i taget


    Ja, det sjukt jobbigt att befuktningen inte kan ske normalt (som det gjort innan). Men å andra sidan är ju precis allt jobbigt med ivf. Jag plussade i måndags innan min testdag. Jag var helt säker på att det inte skulle vara nått eftersom jag haft några konstiga blödningar. Hade en liten blödning när ägget fastnade med min son, men nu var det annorlunda. Så jag känner mig inte speciellt säker. Mycket kan hända på vägen.

    Har du haft samtalet med läkaren än? Jag skulle tro att de försöker nått annat. Vilken dos har du fått när du fått behandling? Är det första försöket? Jag har behövt höga doser (350 menopur), vilket förmodligen har med min ålder att göra. Håller iaf tummarna för er.
  • Sussna85
    Lillamiia skrev 2020-06-16 17:42:54 följande:
    Okej! Ja de är bra att ta lite olika preparat

    Nja vi hade ju tänkt umgås med min sambos familj men dom bor i ett annat land så vi kan ju inte träffas nu då. Vi har vår utbyggnad av huset som stannat av med tanke på att min morfar dog i Corona och skulle hjälpa oss med det så har det bara stannat av. Ja precis. Ja har tagit coq10 i två månader redan men ska fortsätta.
    Jamen usch vad hemsk, beklagar din morfars bortgång.

    Jo...man kan ju alltid försöka att preppa kroppen lite Glad
    Men får hoppas på en fin sommar så man iallafall kan hänga ute mycket i solen, i väntan på nästa ivf, om man nu tycker om det, haha.
  • Sussna85
    cino80 skrev 2020-06-16 18:39:02 följande:
    Ja, det sjukt jobbigt att befuktningen inte kan ske normalt (som det gjort innan). Men å andra sidan är ju precis allt jobbigt med ivf. Jag plussade i måndags innan min testdag. Jag var helt säker på att det inte skulle vara nått eftersom jag haft några konstiga blödningar. Hade en liten blödning när ägget fastnade med min son, men nu var det annorlunda. Så jag känner mig inte speciellt säker. Mycket kan hända på vägen.

    Har du haft samtalet med läkaren än? Jag skulle tro att de försöker nått annat. Vilken dos har du fått när du fått behandling? Är det första försöket? Jag har behövt höga doser (350 menopur), vilket förmodligen har med min ålder att göra. Håller iaf tummarna för er.
    Jamen grattis till plusset!

    Får hoppas att allt kommer att gå vägen för dig med graviditeten. Blödningar behöver ju inte alltid vara negativt men oroar såklart en massa ändå
  • cino80
    Sussna85 skrev 2020-06-16 19:22:42 följande:

    Jamen grattis till plusset!

    Får hoppas att allt kommer att gå vägen för dig med graviditeten. Blödningar behöver ju inte alltid vara negativt men oroar såklart en massa ändå


    Man kan iaf hoppas. Man blir tyvärr rätt luttrad efter alla ivf-behandlingar som inte går vägen. Hoppas att det kommer gå bra för er också. Den där eviga väntan är alltid lika jobbig. Alltid är det nått man väntar på. :) Jag har alltid försökt att inte tänka för mycket (lätt att säga, svårare i praktiken). Tror personligen att stress är det största hindret för att bli gravid. Så njut av sommaren. :)
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-16 18:39:02 följande:

    Ja, det sjukt jobbigt att befuktningen inte kan ske normalt (som det gjort innan). Men å andra sidan är ju precis allt jobbigt med ivf. Jag plussade i måndags innan min testdag. Jag var helt säker på att det inte skulle vara nått eftersom jag haft några konstiga blödningar. Hade en liten blödning när ägget fastnade med min son, men nu var det annorlunda. Så jag känner mig inte speciellt säker. Mycket kan hända på vägen.

    Har du haft samtalet med läkaren än? Jag skulle tro att de försöker nått annat. Vilken dos har du fått när du fått behandling? Är det första försöket? Jag har behövt höga doser (350 menopur), vilket förmodligen har med min ålder att göra. Håller iaf tummarna för er.


    Det förstår jag! Att det har funkat innan och plötsligt går det inte men vad roligt att du är gravid nu stort grattis!

    Ja jag har pratat med ivf läkaren senast igår. Fick låg dos första gången med gonal f 112,5. då ja har pcos. Nästa gång höjer vi dosen och gör icsi i alla äggen. Så jag har gjort ett försök. Fått gonal f, inte menopur. Okej hur gammal är du? Tack för att du håller tummarna! Ja gör detsamma för dig!
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-16 19:19:41 följande:

    Jamen usch vad hemsk, beklagar din morfars bortgång.

    Jo...man kan ju alltid försöka att preppa kroppen lite

    Men får hoppas på en fin sommar så man iallafall kan hänga ute mycket i solen, i väntan på nästa ivf, om man nu tycker om det, haha.


    Tack! :-/ ja det tycker ja me. Mår man bättre så blir ju allt mkt lättare. Ja solen jaaa, älskar!
  • cino80
    Lillamiia skrev 2020-06-17 16:24:10 följande:

    Det förstår jag! Att det har funkat innan och plötsligt går det inte men vad roligt att du är gravid nu stort grattis!

    Ja jag har pratat med ivf läkaren senast igår. Fick låg dos första gången med gonal f 112,5. då ja har pcos. Nästa gång höjer vi dosen och gör icsi i alla äggen. Så jag har gjort ett försök. Fått gonal f, inte menopur. Okej hur gammal är du? Tack för att du håller tummarna! Ja gör detsamma för dig!


    Vad skönt! Då har ni en plan iallafall som verkar lovande. Men skulle du få prova Menopur? Det kanske du inte fick eftersom du var så lättstimulerad och har pco. Finns väl stor risk för överstimulering då?! Och om det var första gången så finns det alla chanser i världen att det blir bättre nästa gång. Det är väldigt få som lyckas första gången. :) Jag har precis fyllt 40, så jag fattar ju själv att jag har oddsen emot mig. Det tog 3 år att få min son och nu har det gått över 2 år att få ett plus. Så en jäkla resa!
Svar på tråden Ivf Maj 2020