• Häxansurtantdeluxe

    Skilda men äger fortfarande huset ihop

    Lång historia kort... jag å exmannen är skilda sedan ett par år och han bor kvar i huset... vi har inte genomfört bodelningen än pga olika omständigheter... han har planer på att flytta därifrån om ett par år och då vill jag ta över det igen och köpa ut honom. Men nu till problemet, han missköter huset och tomten... trädgården är helt förvildad och han klipper ytterst sällan gräset, det står skrot i trädgården mm... vad har jag rätt att kräva av honom? Tänker att jag förlorar ekonomiskt på husets värde av att han missköter det?

  • Svar på tråden Skilda men äger fortfarande huset ihop
  • Anonym (Steff)

    Fast om du ska köpa ut honom så vinner du väl på att värdet går ner. Som skild kan man inte ställa krav på att exet ska klippa gräsmattan, det är inte rimligt.

  • annabellelee

    Ordna bodelning. Det låter som en farlig situation, att någon man inte litar på bor i huset man äger. Vad händer om han är slarvig och det blir en vattenläcka som förstör källaren eller liknande?

  • Häxansurtantdeluxe
    annabellelee skrev 2020-06-08 07:59:40 följande:

    Ordna bodelning. Det låter som en farlig situation, att någon man inte litar på bor i huset man äger. Vad händer om han är slarvig och det blir en vattenläcka som förstör källaren eller liknande?


    Du har åxå rätt... känner att detta är en himla jobbig situation och vet inte hur ja ska bära mig åt :(

    På ett sätt vill jag avvakta och köpa ut honom vilket resulterar att jag då bor relativt billigt i framtiden, men samtidigt e jag orolig över riskerna att förlora på det ekonomiskt OM det skulle hända något som gör att vi säljer huset istället... vet varken ut eller in :(
  • Kjell2
    Häxansurtantdeluxe skrev 2020-06-08 08:10:48 följande:
    Du har åxå rätt... känner att detta är en himla jobbig situation och vet inte hur ja ska bära mig åt :(

    På ett sätt vill jag avvakta och köpa ut honom vilket resulterar att jag då bor relativt billigt i framtiden, men samtidigt e jag orolig över riskerna att förlora på det ekonomiskt OM det skulle hända något som gör att vi säljer huset istället... vet varken ut eller in :(
    Ta ett beslut - vill du bo där i framtiden?

    Om inte, så får han lösa ut dig alternativt att ni säljer huset.
    Om du vill bo där  lös ut honom och flytta
  • Jamesdio
    Anonym (Steff) skrev 2020-06-08 07:03:26 följande:

    Fast om du ska köpa ut honom så vinner du väl på att värdet går ner. Som skild kan man inte ställa krav på att exet ska klippa gräsmattan, det är inte rimligt.


    Men det är väl tillgångarna (och alltså huset med det värde det hade då) vid skilsmässans ikraftträdande som ingår i bodelningen?
  • Limeblad
    Jamesdio skrev 2020-06-08 13:39:43 följande:

    Men det är väl tillgångarna (och alltså huset med det värde det hade då) vid skilsmässans ikraftträdande som ingår i bodelningen?


    Det är tillgångarna vid tiden för skilsmässan men värdering ska göras då boet är utrett (vilket jag tolkar som i samband med bodelningen).
  • Jamesdio
    Limeblad skrev 2020-06-08 13:45:01 följande:
    Det är tillgångarna vid tiden för skilsmässan men värdering ska göras då boet är utrett (vilket jag tolkar som i samband med bodelningen).
    Vad gör man då om ts hade sålt och satt sprätt på pengarna och de bodelar först nu?
  • Kjell2
    Jamesdio skrev 2020-06-08 13:58:00 följande:
    Vad gör man då om ts hade sålt och satt sprätt på pengarna och de bodelar först nu?
    Om någon spenderat pengar som borde ingått i bodelning blir det kfm.


  • Kjell2
    Jamesdio skrev 2020-06-08 13:39:43 följande:
    Men det är väl tillgångarna (och alltså huset med det värde det hade då) vid skilsmässans ikraftträdande som ingår i bodelningen?
    Lite krångligt nu då det gått för lång tid. De äger fortfarande huset 50/50. Ska någon lösa ut den andra är det till en summa de är överens om, annars blir det försäljning.
Svar på tråden Skilda men äger fortfarande huset ihop