• Anonym (Caroline)

    Rädsla för att köra bil

    Hej!

    Jag har övningskört en kort period för att ta körkort men är väldigt rädd för att göra fel. Tycker det är svårt att ha kontroll över bilen och är det känns som att jag aldrig kommer att lära mig att köra som alla andra. Det känns faktiskt helt omöjligt om jag skall vara helt ärlig.

    Ni andra som har övningskört, går såna här tankar över? Går rädslan över med tiden? Ge gärna exempel själva ifall ni känner igen er! Skulle behöva lite peppning från er som känt likadant, om ni nu finns :/

    Mvh Caroline

  • Svar på tråden Rädsla för att köra bil
  • Anonym (Insikt)
    Anonym (Ger nog upp) skrev 2020-06-14 19:53:57 följande:
    Tack! Det är första gången någon ser på det från den synvinkeln. Det enda jag får höra är tjat "Hur går det med körkortet? Ska du inte ta det snart?" eller "Är det inte dags nu?", "I din ålder har man körkort, punkt". Är 34.

    Det är ju det jag är orolig för. Att jag, genom min rädsla, ska skada mig själv eller andra. Men folk förstår inte, det är som att min rädsla inte är så farlig, lite "jaja men alla var nervösa i början, fortsätt nöta". 
    Varsågod!
    Är säljare och har kört mellan 6 och 9 000 mil om året i minst  år så man har ju hunnit se en del. Sådana som inte borde ha körkort alls!
    Påstår inte att jag är en fantastisk förare för det men en viss rutin har man ju fått.
    Bilen är min arbetsplats och det är mitt liv som även mina medtraffikanter på något sätt har ansvar för.
  • Anonym (Insikt)
    Anonym (Ger nog upp) skrev 2020-06-14 19:53:57 följande:
    Tack! Det är första gången någon ser på det från den synvinkeln. Det enda jag får höra är tjat "Hur går det med körkortet? Ska du inte ta det snart?" eller "Är det inte dags nu?", "I din ålder har man körkort, punkt". Är 34.

    Det är ju det jag är orolig för. Att jag, genom min rädsla, ska skada mig själv eller andra. Men folk förstår inte, det är som att min rädsla inte är så farlig, lite "jaja men alla var nervösa i början, fortsätt nöta". 
    Varsågod!
    Är säljare och har kört mellan 6 och 9 000 mil om året i minst  år så man har ju hunnit se en del. Sådana som inte borde ha körkort alls!
    Påstår inte att jag är en fantastisk förare för det men en viss rutin har man ju fått.
    Bilen är min arbetsplats och det är mitt liv som även mina medtraffikanter på något sätt har ansvar för.
  • Anonym (Insikt)
    Anonym (Ger nog upp) skrev 2020-06-14 19:53:57 följande:
    Tack! Det är första gången någon ser på det från den synvinkeln. Det enda jag får höra är tjat "Hur går det med körkortet? Ska du inte ta det snart?" eller "Är det inte dags nu?", "I din ålder har man körkort, punkt". Är 34.

    Det är ju det jag är orolig för. Att jag, genom min rädsla, ska skada mig själv eller andra. Men folk förstår inte, det är som att min rädsla inte är så farlig, lite "jaja men alla var nervösa i början, fortsätt nöta". 
    Varsågod!
    Är säljare och har kört mellan 6 och 9 000 mil om året i minst  år så man har ju hunnit se en del. Sådana som inte borde ha körkort alls!
    Påstår inte att jag är en fantastisk förare för det men en viss rutin har man ju fått.
    Bilen är min arbetsplats och det är mitt liv som även mina medtraffikanter på något sätt har ansvar för.
  • Anonym (Insikt)

    Sorry - inte meningen att upprepa mig. Skitsidan är för långsam....

  • Zaxika

    Känns det helt jävla omöjligt så hade jag nog satsat på automat. Annars är det bara tålamod och övning som gäller. Och pengar förstås. Är ju väldigt mycket värt om du kan mängdträna privat.

  • Anonym (Caroline)
    Mackan1978 skrev 2020-06-14 18:53:28 följande:

    Jag känner såhär att, du kommer att komma över den rädslan och osäkerheten med tiden, jag lovar. Ge det mera tid bara. Ju mera du kör dess säkrare blir du.

    Jag var dålig på att köra i början. Tillsist valde jag att köra upp för automat.

    Sedan efter två år tog jag lastbilskortet. Efter två år ytterligare tog jag busskort och släpvagnskort (E).

    Så jag som hade så mycket svårigheter i början. Jag övade, övade övade nötte och tjatade. Tillsist kom jag dit där jag är idag. Man behöver vara enveten och målinriktad. Se sina svagheter och styrkor.

    Du kommer att fixa det, bara du inte ger upp.

    Lycka till!!


  • Anonym (Caroline)
    Mackan1978 skrev 2020-06-14 18:53:28 följande:

    Jag känner såhär att, du kommer att komma över den rädslan och osäkerheten med tiden, jag lovar. Ge det mera tid bara. Ju mera du kör dess säkrare blir du.

    Jag var dålig på att köra i början. Tillsist valde jag att köra upp för automat.

    Sedan efter två år tog jag lastbilskortet. Efter två år ytterligare tog jag busskort och släpvagnskort (E).

    Så jag som hade så mycket svårigheter i början. Jag övade, övade övade nötte och tjatade. Tillsist kom jag dit där jag är idag. Man behöver vara enveten och målinriktad. Se sina svagheter och styrkor.

    Du kommer att fixa det, bara du inte ger upp.

    Lycka till!!


    Tack för ditt svar! Känns bra att höra att det finns hopp och att det finns flera som jag. Blir lite orolig när andra skriver att ?vissa inte är lämpade för att köra bil? osv och jag kan förstå det till viss del. Alla är ju olika osv men det känns inte direkt uppmuntrande nu. Visserligen har inte jag övningskört i flera år utan är ju som sagt nybörjare men det känns verkligen som att det är omöjligt att fixa det. Jag får öva och nöta på det precis som du gjorde innan jag tror att det är omöjligt helt enkelt. Du är verkligen duktig som aldrig gav dig och dessutom senare tagit busskort!

    (Såg att jag råkade posta ditt inlägg utan att svar på det förut; sorry)
  • Anonym (tobbe)

    Ska aldrig vara ett tvång att skaffa körkort så känner man att det verkligen inte går då är det ju ok att vara utan. Speciellt om man bor i en större stad då klarar man sig utan. Själv ville jag ha körkort och gillade att köra. Sen bodde jag där man behöver bil. Men jag var rätt avslappnad när jag började köra och behövde inte många lektioner.Var klar att köra upp efter bara några lektioner. Däremot fuckade jag upp det första uppkörningen och fick köra upp en gång till för att ta det. Och det berodde på att jag kände press och var orolig för att misslyckas första uppkörningen för bland killar i den åldern kan det bli lite retsam stämning om man inte lyckades. Så andra gången var jag så rädd att misslyckas så jag började må lite illa. Vilket var bra för då började jag tänka mer på det än rädslan att misslyckas och då gick det lika felfritt som när jag övningskörde. 

    Jag tror att problemen för er som det inte alls går för sitter mycket i att ni tänker för mycket att det kommer gå dåligt. Kan ni ändra dom tankarna då kan det säkert gå mycket bättre. Men som sagt var känner man att det absolut inte går då ska man inte känna sig dum eller misslyckad. Då är det bara så.

  • Anonym (eeE)
    Anonym (Ger nog upp) skrev 2020-06-14 19:53:57 följande:
    Tack! Det är första gången någon ser på det från den synvinkeln. Det enda jag får höra är tjat "Hur går det med körkortet? Ska du inte ta det snart?" eller "Är det inte dags nu?", "I din ålder har man körkort, punkt". Är 34.
    Jag är kring din ålder och har inte ens övningskört. I början pga dålig ekonomi och ingen att riktigt övningsköra med men... Idag har jag kommit till den insikten att jag inte har i trafiken att göra. Lättstressad och blir även lätt slut i huvudet. Hade jag lyckats ta körkort så hade jag inte kunnat undgå situationer där andra vill åka med, de vill köras hem från fester etc. Har inte möjlighet eller behov att ha egen bil så hade även kört alldeles för sällan.
  • Anonym (Caroline)
    Anonym (Ger nog upp) skrev 2020-06-14 19:32:54 följande:

    Jag har försökt ta körkort i omgångar under sex års tid nu. Jag har körrädsla och har verkligen försökt ta mig förbi den, har övningskört med pappa, med bonusmamma, med faster, med två olika kompisar, samt på körskola. Hur jag än gör och hur mycket jag än tränar och övar så känns det som att bilen är ute och kör med mig istället för tvärtom. Känner mig så fruktansvärt korkad för att jag inte klarar av något "så lätt" som att köra bil. 

    Det blir inte bättre av att alla säger "åh men det är inte alls svårt att köra bil", "köra bil är ju som att lära sig cykla, plötsligt klarar man allting på rutin utan att tänka!" eller "körkort tillhör allmänbildningen, tänk att omogna 18-åringar klarar av att köra bil". 

    Har börjat släppa tanken på körkort faktiskt. 

    Skulle nog aldrig ha råd att ha egen bil men det hade varit en fördel i jobbet, eller om jag vill ha ett annat jobb någon gång i framtiden. Men. Är man rädd så är man, och om jag ska känna skräck bakom ratten varje gång jag kör så är det nog bäst att jag inte kör alls. 


    Men vad är det värsta som du känner med det hela? Är det att koppla, hitta dragläget eller annat? Kan det vara så att du kört med långa perioder mellan körningarna så du aldrig hunnit få den där vanan som alla pratar om? Jag fattar ju inte heller hur allt ska kunna gå på rutin när det e så jäkla mkt man skall ha koll på... blir ju jättenervös av bara det :/
Svar på tråden Rädsla för att köra bil