• Anonym (Kvinna)

    Förbjuda slöja?

    Jag läser inte bara på familjeliv utan alla sociala medier, att det finns människor som hävdar att slöja borde förbjudas i Sverige. Vissa av dem anser bara att ett förbud i grundskolan är bra, medan andra vill förbjuda det helt.

    Poängen är att man då tydligen ska bekämpa hedersförtryck/kvinnoförtryck genom att förtrycka tillbaka.

    Jag förstår om människor som inte står för kvinnors rättigheter tycker det. Men det som förvånar mig är att det oftast är folk som påstår sig stå för kvinnors rättigheter som tycker att detta är en bra idé.

    Hur tänker ni? Varför vill ni ta ifrån många kvinnors rätt till att själva bestämma över sina kroppar, baserat på den religion de tror på, för att NI inte tycker det är bra?

    Speciellt det här med ingen slöja i grundskolan är rätt sjuk. En 15-åring ska alltså få ligga om hon så vill, men att bestämma sig för att sätta på sig slöjan är hon för ung för. Då måste hon börja gymnasiet först. För att ta på sig en slöja på huvudet är en så mycket större sak än att sära på benen som kan innebära många konsekvenser en 15-åring inte många gånger tänker på.

    Förstår ni inte att man på detta sätt faktiskt isolerar kvinnor och tvingar dem att stanna hemma istället för att de ska ha möjlighet till att utbilda sig och arbeta som alla andra?

  • Svar på tråden Förbjuda slöja?
  • Anonym (Kvinna)
    EnAnonumius skrev 2020-07-31 00:58:12 följande:

    Du citera inläggen du svar på, då kan du också klara av läsa det du citera och svara i analogt med det du citerar och läser. Så slipper du beklaga dig över att "komma ihåg vad folk skriver".

    Så JA, när du svarar på ett inlägg, du citerar, så är det inte för mycket begärt att du kommer ihåg vad du svara på i det citerade inlägget, och svara på det folk faktiskt skriver.

    Något de flesta klara av att göra.

    Om du inte "kommer ihåg" vad enskild människa har skrivit, så kan du ta och trycka på "visa endast" under en person inlägg så får du fram BARA den personen inlägg i tråden så kan du fräscha upp minnet.Vilket inlägg undrade jag detta? Jag har suttit och läsa mina egna inlägg och inte hittat det du påstår att jag undra över ENLIGT DIG.

    Citera den texten och lägg med inläggsnumret också. Jag KRÄVER av dig att du gör detta. Det skall vara min text i citatbox i kombination med inläggsnummer. 

    Bevisa att jag har skrivit och undra just detta du påstår här. Alternativt så kan du lära dig att hålla isär på vem som skriver vad i framtiden även om det är många, så finns det faktiskt då tricket "visa endast" under nicket som finns vid varje inlägg.


    Läs inlägg 197 där du skriver "Jag ser det dagligen hemma på gården små flickor på mellan 5-6 år som bär slöja dagligen och växer upp med "slöjan på"... Vilket VAL har dessa BARN?"

    Vad menade du annars med detta? Hur är det relevant när vi snackar om förbud mot slöja och jag tar upp kvinnor som bär den frivilligt pga religiösa skäl? Du skriver ju tydligt att dessa barn växer upp med slöjan på och därför inte har något val, vilket indirekt innebär att de som äldre inte kan bestämma själva då du skriver "växer upp med slöjan på". Läs igenom dina inlägg igen innan du blir aggressiv, jalla godnatt.
  • EnAnonumius
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-31 01:35:26 följande:
    Läs inlägg 197 där du skriver "Jag ser det dagligen hemma på gården små flickor på mellan 5-6 år som bär slöja dagligen och växer upp med "slöjan på"... Vilket VAL har dessa BARN?"
    Just det BARN. Jag skrev vilka val har dessa BARN.
    Du vet väl vad ett barn är?

    Du anklagade mig för att påstå detta, utdrag från ditt inlägg #208 citera med citatbox:
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-30 21:20:22 följande:
    När du tar upp småflickor med slöja och sedan undrar hur "frivilligt" det kommer vara för dem i vuxen ålder så antar du indirekt att detta skulle vara ett stort problem och att de äldre tonåringarna/vuxna kvinnorna bär slöjan för att de inte vet bättre och är vana vid det för att deras föräldrar fått dem bära slöjan som barn.
    (slut citat)

    Så nej du saknar helt stöd att hävda att jag skulle undrat hur "frivilligt" det skulle vara för dem i vuxen ålder. Baserat på den meningen du citerar..

    Jag citera mitt egna inlägg #197 med citatbox:
    EnAnonumius skrev 2020-07-30 14:00:31 följande:
    Medan det finns muslimer från länder som sätter slöja på flickeBARN i så låga åldrar som är runt 5-6år. Jag ser det dagligen hemma på gården små flickor på mellan 5-6 år som bär slöja dagligen och växer upp med "slöjan på"...
    Vilket VAL har dessa BARN? På vilket sätt skulle det hindra en vuxen kvinna att att välja bära slöja om hon vill om man inför ett slöjförbud på minderåriga flickor (från 0-18)?

    (slut citat)

    Du får en chans till, och jag kräver att du bevisar att jag har skrivit och undrat just detta som DU PÅSTÅR  att jag undra över.

    Du HÄVDAR att jag skull undra hur frivilligt det är för den vuxna kvinnan.

    Vad hittar du orden "vuxen" och "kvinna" och "undrar hur frivilligt för en vuxen kvinna", i det du själv har citerat från mig.  Det är DU som påstår detta fordrande och jag hittar ITE detta i den texten där du  hävdar hatt jag skulle påstå det du hävdar att jag påstår.

    Så nu kräver jag att du kommer med faktiska bevis. Klara du det?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-31 01:27:37 följande:
    För det första, att många muslimska kvinnor inte bär slöja beror inte på att det skulle finnas olika tolkningar. En del av dem är inte där än, känner sig inte redo för att möta islamofobin som vissa i tråden visar tillexempel. Andra kvinnor vill helt enkelt inte även om de själva tror att slöja är obligatoriskt. Precis som det finns muslimer som begår andra synder - en del vill helt enkelt inte följa allt, det är mellan dem och Gud och inget vi andra ska döma. Men det innebär återigen inte att det skulle vara en annan tolkning. Med "tolkning" här menar jag etablerade tolkningar, det finns inte plats för individers egna tolkningar inom Islam då de saknar kunskap om Koranen, historia osv - något andra har ägnat nästan hela sitt liv åt för att bli kunniga om.
    Så jag tar bara detta stycket. Och nej du har inget att "utbilda oss i".

    Och den (manliga) Imamen som den muslimska kvinna har i en intervju på YouTube kanalen "Let Quran speak", sitter då och medvetet ljuger på lyssnarna och en kvinna upp i ansiktet?
    Han själv säger ju att i Koranen så står det att kvinna skall täcka sin barm (bossom), och att det inte finns påbud i koranen att kvinna måste täcka sitt hår också.

    Vem skall man lita på EN kvinna, på FL eller en Imam?

    Jag väljer att lita på en Imam om jag vill lära mig om islam.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kvinna)
    EnAnonumius skrev 2020-07-31 13:35:16 följande:

    Så jag tar bara detta stycket. Och nej du har inget att "utbilda oss i".

    Och den (manliga) Imamen som den muslimska kvinna har i en intervju på YouTube kanalen "Let Quran speak", sitter då och medvetet ljuger på lyssnarna och en kvinna upp i ansiktet?

    Han själv säger ju att i Koranen så står det att kvinna skall täcka sin barm (bossom), och att det inte finns påbud i koranen att kvinna måste täcka sitt hår också.

    Vem skall man lita på EN kvinna, på FL eller en Imam?

    Jag väljer att lita på en Imam om jag vill lära mig om islam.


    Läste du ens hela mitt inlägg? Rättsskolorna inom Islam är mer tillförlitliga än vad någon enstaka person hävdar, vill du veta vad rättsskolorna anser om det så googla så får du fram massvis med bevis. Det handlar inte om vad en person på familjeliv skriver, jag hänvisar ju till rättsskolorna. Det är en etablerad åsikt att slöjan är obligatorisk inom Islam. Tänker inte fortsätta diskussionen med en person som har så dålig koll på Islam och inte vet rättsskolornas betydelse för Islam.

    För övrigt angående ditt andra inlägg så har jag redan citerat ditt ena inlägg och förklarat. Tänker inte göra det en gång till och vem fan är du för att ge mig en till chans?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-30 14:04:15 följande:
    Det där biter inte på mig, du kan böna och be och försöka provocera bäst du vill.
    Du bor i ett land 2020 där du kan få all information du letar efter själv genom att googla. Gör det, kolla upp alla rättsskolors syn på hijab och var de fått sina källor ifrån, vilka verser i Koranen och vilka hadither man utgår ifrån. Jag tänker inte servera dig det.

    Och nej, jag litar inte på ett kön mer (kollade inte din länk förresten).
    Men imamer är inte de som sätter reglerna inom Islam, man får kolla högre upp.
    Att en kvinnlig muslim väljer att kalla sig för imam, en annan viger ett homosexuellt par osv innebär inte per automatik att det är en "tolkning". De har valt att inte tro på redan etablerade tolkningar, vilket ingen människa förbjuder dem från att göra.
    Men när det sedan kommer personer och tror att en enskild imams åsikt och etablerade tolkningar som existerar (som för övrigt alla är överens angående slöjan) skulle kunna jämföras är komiskt.
    Det enkla svaret är att det inte står ett ord i koranen om slöja och absolut inte att slöja skulle vara obligatoriskt.

    Din ofelbara guds ofelbara bok nämner inte slöja överhuvudtaget. 

    Allt om slöja inom islam är vad människor i efterhand har TOLKAT in i din guds ofelbara ord. Människor som gör fel, har fel, tar fel. De antar och gissar vad din gud vill.

    Du nämner själv de två magiska orden khimar och jilbab. Inget av orden betyder specifikt "slöja/veil/hijab/huvudduk". 

    Det är däremot en TOLKNING att det skulle betyda "slöja". Det är ett mänskligt påhitt utifrån vad din gud skrev i sin fulländade bok.

    Det är vad du kunde se i videon - som du medvetet valde att inte titta på.

    Så nä, din gud har aldrig beordrat dig att ta på en slöja. Bara att du skall klä dig modest. Men vad som är modest varierar genom tiderna och inom islam har en del män bestämt vad som ska vara modest nog för muslimska kvinnor.

    Alltså, ur ett rent teologiskt perspektiv finns det inga problem med att vi förbjuder slöja i exempelvis skolan.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-30 14:04:15 följande:
    Begränsar man min rätt att bestämma över min klädsel så borde man inte förvänta sig så mycket. Karma brukar det kallas.
    Så om du inte får som du vill har du rätten att stjäla bidrag från andra

    Bra att du inte spär på fördomar om muslimer och bidrag från svenska skattebetalare ...

    *ironi*
  • Anonym (ja)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-30 14:04:15 följande:
    Varför skulle vi inte representera majoriteten av muslimerna? Att du antar att majoriteten tvingas att bära slöja är för att DU är fördomsfull.
    Det är ingenting jag antar utan det kommer från attitydundersökningar bland muslimer i västerlandska länder.

    Det är få muslimer som är så pass fanatiska att de svarar att de hellre låser in sina kvinnor och döttrar än låter dem anpassa sig till västerländska lagar, seder och bruk - när det väl kommer till kritan.

    Och det kulturella kriget har islam redan förlorat.

    Det är muslimska barn som drömmer om hamburgare, jeans och rap.

    Inte västerländska barn som drömmer om falafel, abaya och rai.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (ja) skrev 2020-07-31 14:45:16 följande:

    Så om du inte får som du vill har du rätten att stjäla bidrag från andra

    Bra att du inte spär på fördomar om muslimer och bidrag från svenska skattebetalare ...

    *ironi*


    Du förstår inte skillnaden mellan att inte få som man vill och att inte kunna gå ut utan att riskera böter? Dvs helt omöjligt att kunna jobba utan slöja på. Väldigt konstigt isåfall om du inte ser skillnaden.

    Fördomarna kan du behålla eller köra upp någonstans, jag föddes inte för att bevisa någonting för dig. Och att du nämner just fördomarna bevisar ytterligare att det faktiskt inte är slöjan det är problem med utan det faktum att det är kopplat till Islam och muslimer.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (ja) skrev 2020-07-31 14:52:36 följande:

    Det är ingenting jag antar utan det kommer från attitydundersökningar bland muslimer i västerlandska länder.

    Det är få muslimer som är så pass fanatiska att de svarar att de hellre låser in sina kvinnor och döttrar än låter dem anpassa sig till västerländska lagar, seder och bruk - när det väl kommer till kritan.

    Och det kulturella kriget har islam redan förlorat.

    Det är muslimska barn som drömmer om hamburgare, jeans och rap.

    Inte västerländska barn som drömmer om falafel, abaya och rai.


    Kom gärna med sådana undersökningar som bevisar att de flesta av de slöjbärande gärna skulle tagit av sig slöjan vid ett förbud.

    Inget om hur män tänker över saken eller hederskultur utan slöjbärande kvinnor. Gärna svenska också eftersom vi pratar om Sverige.

    Vad för kulturellt krig snackar du om? Kunde inte bry mig mindre faktiskt. Känns tillräckligt bra hur många det faktiskt är som konverterar till Islam. Kul för dem som hittar ljuset till slut.
  • Anonym (Io)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-31 14:54:47 följande:

    Du förstår inte skillnaden mellan att inte få som man vill och att inte kunna gå ut utan att riskera böter? Dvs helt omöjligt att kunna jobba utan slöja på. Väldigt konstigt isåfall om du inte ser skillnaden.

    Fördomarna kan du behålla eller köra upp någonstans, jag föddes inte för att bevisa någonting för dig. Och att du nämner just fördomarna bevisar ytterligare att det faktiskt inte är slöjan det är problem med utan det faktum att det är kopplat till Islam och muslimer.


    Det är sorgligt att se hur du blir bemött, TS, och jag imponeras av att du fortsätter stå upp för dig själv och dina val. Jag tror dock tyvärr inte att du kommer att möta någon förståelse oavsett hur väl du förklarar. I trådar om religiösa frågor samlas alltid ett gäng religionsfobiker för att häckla dem som har en tro. De tror alltid att de vet mer än dem som själva bekänner sig till en tro, och får de inte som de vill kan de alltid dra till med att du är lite dum i huvudet om du tror.

    Jag är själv inte muslim, men kan se att många av de muslimska kvinnor jag möter skulle få svårt att kunna arbeta och studera om slöjförbud infördes. För mig är ett samhälle som sätter upp förbud om människors val av kläder ett samhälle som öppnar dörren för att förbjuda och inskränka individens rättigheter. Vi vore inte bättre än totalitära stater där kvinnor tvingas bära slöja om vi här skulle förbjuda den.
Svar på tråden Förbjuda slöja?