Xenia skrev 2020-07-30 23:38:44 följande:
TS, du tycks vilja läxa upp oss som är emot slöja, i synnerhet för barn. Du vet mer om feminism än vi feminister. Du godtar inga argument och tycks varken vilja lära dig själv mer eller lära oss mer. Hur kan det komma sig att en del muslimska kvinnor inte bär slöja? Jo, för att man har tolkat olika. Uppenbarligen går det att tolka islams krav olika.
I koranen står det inget om att kvinnor ska bära slöja. Det står så här i An- Nur (sura 24:31):
Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer!
1. Det står inget om att barn måste dölja sig.
2. Det står att kvinnorna ska täcka barmen och inte gå med svajande gång. Alltså inget om att täcka håret.
Det är f ö intressant att läsa om hur mycket det står att kvinnorna ska tänka på jämfört med männen:
SÄG till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv. Gud är underrättad om vad de gör.
Jag ska ta det här en enda gång och sedan ignorera svaren som kommer. Det finns återigen så mycket information ni själva kan få fram men ändå är det jag som måste utbilda er. Det hade jag gärna gjort om ni verkligen var nyfikna, men när ni struntar i svaren och enbart vill kritisera och leka hobbyimamer utan att förstå hur det fungerar inom Islam så blir man riktigt trött. Men jag gör det en enda gång nu eftersom att du frågar.
Dessutom har jag aldrig påstått att jag kan mer om feminism?
För det första, att många muslimska kvinnor inte bär slöja beror inte på att det skulle finnas olika tolkningar. En del av dem är inte där än, känner sig inte redo för att möta islamofobin som vissa i tråden visar tillexempel. Andra kvinnor vill helt enkelt inte även om de själva tror att slöja är obligatoriskt. Precis som det finns muslimer som begår andra synder - en del vill helt enkelt inte följa allt, det är mellan dem och Gud och inget vi andra ska döma. Men det innebär återigen inte att det skulle vara en annan tolkning. Med "tolkning" här menar jag etablerade tolkningar, det finns inte plats för individers egna tolkningar inom Islam då de saknar kunskap om Koranen, historia osv - något andra har ägnat nästan hela sitt liv åt för att bli kunniga om.
Exempel: Finns många muslimer som dricker alkohol. Inom Islam är man överens om att alkohol är förbjudet. Betyder det att det råder olika tolkningar för att vissa muslimer inte följer det? Nej, det innebär att de helt enkelt inte vill avstå alkohol. Eller gör en egen "tolkning" som inte är godkänd.
Först vill jag poängtera att Islam inte är som exempelvis Kristendomen. Där hittar du lika många tolkningar på Bibeln som det finns kristna. Inom Islam däremot är det flera aspekter generellt som räknas in.
Vi har rättsskolor (alla muslimer följer/tillhör någon rättsskola) som är etablerade och för det mesta överens om saker inom Islam, råder ingen osämja förutom i ett antal oftast mindre frågor.
Man utgår från Koranen och hadither bland annat.
I versen du hänvisar till så använder Gud ordet khimar på arabiska. Denna vers uppenbarades för att komplettera en klädsel kvinnorna bar på den tiden. De fäste khimaren över sitt hår men bar djup urrigning som prydnad och därför uppenbarades versen, Gud säger alltså till dem att ha på sig samma plagg men även täcka barmen.
De som kritiserar denna vers verkar dock inte själva överens, ena säger att det handlar om bröstkorgen, dvs ingen djup urrigning (trots klädseln kvinnorna bar då och att det ingenstans i den versen står att kvinnorna ska visa håret, eftersom de redan täckte sitt hår) medan andra hävdar att det handlar om tuttarna. Jag vet inte hur det är med vissa andra men det är inte normalt att visa upp sina tuttar för männen du citerar i versen. Varken idag eller för 1400 år sedan i Mellanöstern.
Sedan har vi denna:
"Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar ? och till [alla] troende kvinnor ? att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg (jilbab); på så sätt blir de lättare igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig" - 33:59
Där kan du även se att ordet jilbab används på arabiska.
Dessutom har man hadither, och även om alla muslimer inte anser samma hadither vara autentiska så finns det fortfarande samma åsikt angående slöjan, oavsett vad för sorts hadither man anser vara autentiska. Där får man även förklaringar samt få reda på hur de muslimska kvinnorna faktiskt började klä sig.
Slutligen:
Alla tolkningar från de _etablerade rättsskolorna_ inom Islam är överens om att slöjan är obligatorisk för kvinnan.
Att det sedan finns enstaka individer som förnekar detta innebär inte per automatik att det är en "tolkning" inom Islam. Snarare en egen som inte har med de etablerade tolkningarna att göra, och därmed inte godkänd.
Såg att jag missade en av dina frågor också: När man anses vara baligh som barn är olika beroende på rättsskola.
Brukar dock vara när tjejen får sin första menstruation eller som generell ålder, 9 år.