• Sven19

    Ingen duschar efter skolidrotten

    Läste på Facebook att nästan ingen duschar efter gympan i skolan. Hur kan man tillåta det? Blir väldigt Ofräscht att ha lektioner när ingen duschar.

  • Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten
  • Anonym (myself)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-08-19 13:11:23 följande:
    Det finns inget duschtvång efter idrotten. Det vore ett fruktansvärt ingrepp på integriteten att försöka genomdriva något sådant.
    Samtidigt tycker jag jättesynd om lärare som har lektion med dessa elever efteråt
  • Anonym (Lh)
    Anonym (myself) skrev 2020-08-19 13:13:36 följande:

    Samtidigt tycker jag jättesynd om lärare som har lektion med dessa elever efteråt


    Mer synd om vuxna lärare än barn/ungdomar som tvingas klä av sig nakna och trängas i små duschutrymmen tillsammans med andra? Och särskilt i dessa tider när det är Så lätt att smuggla in en mobil och ta ett kränkande foto på någon.

    Vill man att elever ska duscha, fixa enskilda duschar med lås på dörren! Jag avskydde idrotten i skolan och mycket berodde på duschandet efteråt.
  • Anonym (Rhaena)

    Tycker inte det är konstigt om yngre barn inte duschar, tills sonen kom i puberteten vid 15 år, kände jag aldrig någon svettlukt från kläderna, möjligtvis från strumpor när han haft fleecefodrade gummistövlar. Dessutom när de går på låg och mellanstadiet är det många som är mycket fysiskt aktiva på rasten. Inte duschar barnen efter varje rast.

  • Anonym (Ella)

    Mitt värsta minne från skolan är från duschen efter gympan. Toppen om dagens barn slipper den utsattheten.

    Det är inte nödvändigt att duscha direkt efter man tränat. Är man någorlunda ren innan så tar det normalt flera timmar innan bakterier växt till så man luktar. Det finns mängder med människor i Stockholm som cyklar så svetten dryper på morgonen och bara byter kläder när de kommer till jobbet. Det finns ett par som gör så på mitt jobb och jag har aldrig känt att de luktat illa.

    Det är inte bra för hyn att duscha flera gånger om dagen.

  • Tecum
    Anonym (I) skrev 2020-08-19 12:20:40 följande:
    Känns spontant som psykiskt välbefinnande är viktigare
    Håller med. Det är inte farligt att inte duscha, däremot att bli mobbad, hånad och förnedrad under duschningen. Skolan klarar inte att värna ungdomars integritet i vid gemensamhetsduschning, då får man acceptera att det inte duschas.
  • Anonym (Ja)
    Tecum skrev 2020-08-19 15:07:10 följande:

    Håller med. Det är inte farligt att inte duscha, däremot att bli mobbad, hånad och förnedrad under duschningen. Skolan klarar inte att värna ungdomars integritet i vid gemensamhetsduschning, då får man acceptera att det inte duschas.


    Min erfarenhet är att alla som håller på med idrott på fritiden också duschar efter gympan. Och att det skulle vara så många som är mobbade som det är som inte duschar stämmer inte heller. Fruktansvärt ofräscht.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-19 15:11:41 följande:

    Min erfarenhet är att alla som håller på med idrott på fritiden också duschar efter gympan. Och att det skulle vara så många som är mobbade som det är som inte duschar stämmer inte heller. Fruktansvärt ofräscht.


    Min erfarenhet är absolut inte så, varken gällande lagidrott eller enskild idrott. Ingenstans har jag, eller mina syskon duschat efter träningar. Vi har cyklat hem, eller hämtats hem och duschat hemma. Undantag från läger så klart.

    Nu duschade jag i skolan, men en av anledningarna var att vi hade hyfsat avskilt med egna bås.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-19 15:11:41 följande:
    Min erfarenhet är att alla som håller på med idrott på fritiden också duschar efter gympan. Och att det skulle vara så många som är mobbade som det är som inte duschar stämmer inte heller. Fruktansvärt ofräscht.
    Om du vänder på saken lite så är det ju så att många som låter bli att duscha gör det för att inte bli retade, inte för att de redan blir det, eller för att de bara har dåligt självförtroende och inte vill visa sig nakna. Eller många andra orsaker.
  • Tecum
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-19 15:11:41 följande:
    Min erfarenhet är att alla som håller på med idrott på fritiden också duschar efter gympan. Och att det skulle vara så många som är mobbade som det är som inte duschar stämmer inte heller. Fruktansvärt ofräscht.
    Typisk förnekelsetaktik. Det räcker att läsa den korta tråden här för att se hur många som mådde dåligt av att tvingas duscha. Det måste vara bättre att ha gympa och skippa dusch än att inte gå dit alls.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-19 15:11:41 följande:

    Min erfarenhet är att alla som håller på med idrott på fritiden också duschar efter gympan. Och att det skulle vara så många som är mobbade som det är som inte duschar stämmer inte heller. Fruktansvärt ofräscht.


    Fullständigt irrelevant i sammanhanget.
Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten