• Sven19

    Ingen duschar efter skolidrotten

    Läste på Facebook att nästan ingen duschar efter gympan i skolan. Hur kan man tillåta det? Blir väldigt Ofräscht att ha lektioner när ingen duschar.

  • Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten
  • Sven19
    Tecum skrev 2020-08-23 13:18:29 följande:

    Sen ska ämnet idrott ändras. De elever som vill få ett betyg bättre än godkänt ska göra de övningar som läroplanen kräver. Alla övriga ska lockas att röra på sig men har inga betygskrav. De ska hålla på med den idrott de känner sig bekväma med, inom rimliga gränser. De som inte gillar lagsport kan göra något individuellt, de som gillar t ex bollspel blir mer jämställda då de duktigaste håller på med sina betygsövningar. Idrott är i grunden odemokratisk då barns fysiska och psykiska förutsättningar är så olika. Med mitt förslag gör man det mer rättvist och jämställt. Win-win för alla! 


    En del i kursplanen är att man ska få prova på olika typer av rörelser och aktiviteter. När jag gick i skolan var det väldigt mycket innebandy och volleyboll. Sjuk mycket volleyboll om man ser till viken liten sport det faktiskt är.

    När jag pratar med mina barn idag så är det väldigt varierat.

    Det är samma som alla andra ämnen alla kan inte få A i matte men alla kan bli godkända.
  • Tecum
    Sven19 skrev 2020-08-23 13:33:26 följande:
    En del i kursplanen är att man ska få prova på olika typer av rörelser och aktiviteter. När jag gick i skolan var det väldigt mycket innebandy och volleyboll. Sjuk mycket volleyboll om man ser till viken liten sport det faktiskt är.

    När jag pratar med mina barn idag så är det väldigt varierat.

    Det är samma som alla andra ämnen alla kan inte få A i matte men alla kan bli godkända.
    Vi hade nästan bara volleyboll som bollsport... Hur kul var det? Sen var det mest redskapsgymnastik och terränglöpning.

    Det fanns några elever som inte ville göra något och som alltid "glömt" gymnastikkläderna. Men om de fick varsin racket och kunde spela bordtennis för sig själva kämpade de som djur. Det är så jag menar, det finns något för alla om bara läraren vågar tänka utanför boxen.
  • MRAKas
    Ignoramus skrev 2020-08-23 11:01:55 följande:

    Det där är så sjukt förminskande så det finns inte. Är det att skrika om ?trygga rum? och ?obehagligt och skrämmande? när den manliga duschvakten gör närmanden eller beter sig ytterst tveksamt? Hur mycket ska barnen behöva tåla? Är det MRAKas som drar den gränsen, för vad som är tramsiga lättkränktheter och genuina olagligheter? Hade vuxna behandlat andra vuxna på en arbetsplats på samma sätt som barnen utsätts så hade det tamigfan slutat med polisanmälningar, avsked och skadestånd. Men barnen ska bara ta det, trots att deras förövare går HELT fria inför lagen.

    Det handlar inte om att bygga 50 individuella omklädningsrum, utan typ 8 låsbara bås utan insyn till 8 duschar. Skärp dig.


    Givetvis är det aldrig ok med lärare som gör närmanden eller visar annat tveksamt beteende, om så sker så ska det givetvis anmälas och redas ut, på ett rättssäkert och sakligt sätt.
    Finner man att läraren gjort sig skyldig till olaglig handling eller opassande beteende så får denne står sitt kast o ta konsekvenserna av sitt handlande.
    Att som vuxen utsätta ett barn för något är alltid allvarligare än att utsätta en vuxen för samma sak, om detta barn dessutom på något sätt står i beroendeställning till den vuxne så är det ännu allvarligare.
    Jag köper inte alls att det på något sätt skulle vara enkelt att "komma undan" med opassande, olämpligt, eller rent olagligt beteende för en lärare i den positionen, jag tror tvärtom att anklagelser kring detta tas på absolut största allvar idag. Skolan är inte heller villiga att riskera något så de tar det säkra före det osäkra o förflyttar eller avskedar denna lärare även om det inte går att bevisa att denne gjort något fel.

    Jag har även redan i tidigare inlägg gjort min åsikt klar att det självklart ska vara vuxna av samma kön som barnen med i omklädningsrummen. Allt annat vore befängt.
    Jag har även sagt att jag anser att det bör vara minst 2 vuxna, just för att ingen ska kunna bli lämnad ensam, varken barn eller lärare.

    Du försöker även få det att framstå som att det är ett vanligt förekomande problem att det står manliga idrottslärare i tjejernas omklädningsrum/dusch o pillar sig själv i skrevet med ett nöjt hånflin...
    Att det förekommer tvivlar jag inte på alls, men att det skulle ske i nån stor omfattning eller utsträckning har jag absolut problem att köpa.

    Men det kommer sluta med att skolorna ger upp detta istället. De kommer redovisa vad det kostar att leva upp till alla lättkränkta individualisters krav för att kunna fortsätta, de höga kostnaderna kommer sen göra att det börjar lobbas ifrån politiskt håll att sluta med fysisk aktivitet med motiveringen "nyttan är inte värd kostnaden". 
    Detta kommer tas emot med öppna armar av alla friskolor som mycket enkelt och effektivt bara avslutar de kontrakt de har på att hyra in sig i olika gymnastikhallar. De kommunala skolorna ser en chans att hyra ut sina redan befintliga gymnastiksalar till andra verksamheter... O alla barn är överlyckliga för de slipper både gympan o den kränkande omklädningen... Alla får som de vill, alla vinner. Tills man börjar tänka lite längre, men det är det ju knappt ingen som gör längre. 
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Tecum skrev 2020-08-23 13:18:29 följande:
    Sen ska ämnet idrott ändras. De elever som vill få ett betyg bättre än godkänt ska göra de övningar som läroplanen kräver. Alla övriga ska lockas att röra på sig men har inga betygskrav. De ska hålla på med den idrott de känner sig bekväma med, inom rimliga gränser. De som inte gillar lagsport kan göra något individuellt, de som gillar t ex bollspel blir mer jämställda då de duktigaste håller på med sina betygsövningar. Idrott är i grunden odemokratisk då barns fysiska och psykiska förutsättningar är så olika. Med mitt förslag gör man det mer rättvist och jämställt. Win-win för alla! 
    Jag tycker att du i ett enda stycke, på ett mycket effektivt sätt lyckats fånga själva essensen i den feminiserade identitetspolitiken som är på god väg att fullständigt köra vårt samhälle i botten.

    Olika krav på alla så att alla får samma utfall.

    Det är faan skrämmande....
  • Ignoramus

    Jag tror vuxna i omklädningsrummen är helt fel väg att gå, det tillför mycket mer obehag än trygghet. Att det är samkönade lärare är ingen som helst garanti, tyvärr. Och som sagt, var går gränsen? Vid en enda blick som uppfattas som obehaglig av en enda elev vid ett enda tillfälle? Ja, det kan jag tycka, men det kommer också med en pedofilstämpel med allt vad det innebär. Och är anklagelserna då grundade på ett missförstånd så får det ju katastrofala följder åt andra håller, lex vinterbergs Jakten. Som sagt, läraren behöver inte stå med kalsongerna nere för att det ska kännas obekvämt. Räcker med en enda blick eller handling som resonerar fel. Och jo, jag tror tyvärr att risken är rätt stor. Betydligt högre i ett duschrum för barn än i kassan på Ica.

    Vad skulle lärarnas uppgift ens vara? Säg att jag börjar högstadiet efter att ha blivit mobbad för min kropp i mellanstadiet. Mina nya klasskompisar har inte sagt ett ord, men jag vägrar fortfarande visa mig naken inför dem. Är det helt okej att ändå sätta sig svettig på en mattelektion om en kvart?

    Det är inte lättkränkthet. Att vara naken inför andra är att visa sig extremt sårbar, kan knappt föreställa mig någon mer utsatt situation. Speciellt då om du sticker ut på fel sätt.

    Och helt ärligt kan jag inte se nyttan med en idrottstimme där de enda som medverkar är de som redan tränar idrott fem gånger i veckan på fritiden, och andra är så extremt obekväma med upplägget att de har ?glömt kläderna?, skolkar eller har mensvärk 52 veckor om året... då är det hög tid att göra det mer inkluderande eller skippa helt, för det nuvarande upplägget funkar bevisligen inte alls.


    MRAKas skrev 2020-08-23 17:31:55 följande:

    Givetvis är det aldrig ok med lärare som gör närmanden eller visar annat tveksamt beteende, om så sker så ska det givetvis anmälas och redas ut, på ett rättssäkert och sakligt sätt.

    Finner man att läraren gjort sig skyldig till olaglig handling eller opassande beteende så får denne står sitt kast o ta konsekvenserna av sitt handlande.

    Att som vuxen utsätta ett barn för något är alltid allvarligare än att utsätta en vuxen för samma sak, om detta barn dessutom på något sätt står i beroendeställning till den vuxne så är det ännu allvarligare.

    Jag köper inte alls att det på något sätt skulle vara enkelt att "komma undan" med opassande, olämpligt, eller rent olagligt beteende för en lärare i den positionen, jag tror tvärtom att anklagelser kring detta tas på absolut största allvar idag. Skolan är inte heller villiga att riskera något så de tar det säkra före det osäkra o förflyttar eller avskedar denna lärare även om det inte går att bevisa att denne gjort något fel.

    Jag har även redan i tidigare inlägg gjort min åsikt klar att det självklart ska vara vuxna av samma kön som barnen med i omklädningsrummen. Allt annat vore befängt.

    Jag har även sagt att jag anser att det bör vara minst 2 vuxna, just för att ingen ska kunna bli lämnad ensam, varken barn eller lärare.

    Du försöker även få det att framstå som att det är ett vanligt förekomande problem att det står manliga idrottslärare i tjejernas omklädningsrum/dusch o pillar sig själv i skrevet med ett nöjt hånflin...

    Att det förekommer tvivlar jag inte på alls, men att det skulle ske i nån stor omfattning eller utsträckning har jag absolut problem att köpa.

    Men det kommer sluta med att skolorna ger upp detta istället. De kommer redovisa vad det kostar att leva upp till alla lättkränkta individualisters krav för att kunna fortsätta, de höga kostnaderna kommer sen göra att det börjar lobbas ifrån politiskt håll att sluta med fysisk aktivitet med motiveringen "nyttan är inte värd kostnaden". 

    Detta kommer tas emot med öppna armar av alla friskolor som mycket enkelt och effektivt bara avslutar de kontrakt de har på att hyra in sig i olika gymnastikhallar. De kommunala skolorna ser en chans att hyra ut sina redan befintliga gymnastiksalar till andra verksamheter... O alla barn är överlyckliga för de slipper både gympan o den kränkande omklädningen... Alla får som de vill, alla vinner. Tills man börjar tänka lite längre, men det är det ju knappt ingen som gör längre. 


  • Ignoramus

    HAHA! På vilket sätt kör detta hänsynstagande ?vårt samhälle fullständigt i botten??


    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-23 17:40:18 följande:

    Jag tycker att du i ett enda stycke, på ett mycket effektivt sätt lyckats fånga själva essensen i den feminiserade identitetspolitiken som är på god väg att fullständigt köra vårt samhälle i botten.

    Olika krav på alla så att alla får samma utfall.

    Det är faan skrämmande....


  • Sven19
    Ignoramus skrev 2020-08-23 18:10:20 följande:

    Det är inte lättkränkthet. Att vara naken inför andra är att visa sig extremt sårbar, kan knappt föreställa mig någon mer utsatt situation. Speciellt då om du sticker ut på fel sätt.

    Och helt ärligt kan jag inte se nyttan med en idrottstimme där de enda som medverkar är de som redan tränar idrott fem gånger i veckan på fritiden, och andra är så extremt obekväma med upplägget att de har ?glömt kläderna?, skolkar eller har mensvärk 52 veckor om året... då är det hög tid att göra det mer inkluderande eller skippa helt, för det nuvarande upplägget funkar bevisligen inte alls.


    Det är ju de som inte rör på sig på fritiden som har allra störst behov att skolidrotten. Så jäkla jobbigt är det ju inte att vara med som du beskriver. Mycket har ändrats och förbättrats de senaste åren. Gör man sitt bästa så kommer man långt.
  • pyssel
    MRAKas skrev 2020-08-23 17:31:55 följande:

    Men det kommer sluta med att skolorna ger upp detta istället. De kommer redovisa vad det kostar att leva upp till alla lättkränkta individualisters krav för att kunna fortsätta, de höga kostnaderna kommer sen göra att det börjar lobbas ifrån politiskt håll att sluta med fysisk aktivitet med motiveringen "nyttan är inte värd kostnaden". 

    Detta kommer tas emot med öppna armar av alla friskolor som mycket enkelt och effektivt bara avslutar de kontrakt de har på att hyra in sig i olika gymnastikhallar. De kommunala skolorna ser en chans att hyra ut sina redan befintliga gymnastiksalar till andra verksamheter... O alla barn är överlyckliga för de slipper både gympan o den kränkande omklädningen... Alla får som de vill, alla vinner. Tills man börjar tänka lite längre, men det är det ju knappt ingen som gör längre. 


    Och jag har berättat för dig redan att det finns en stor ojämnhet i rättvisan i lärarkåren huruvida det ligger hundratals minuter och skvalpar i schemat varje vecka av den reglerade årsarbetstiden. Timmar som kan användas för bemanning vid olika behov när ämnestimmarna inte räcker. Behoven är f.ö oändliga. Vissa jobbar för mkt och andra för lite av den verksamhetsförlagda tiden som AG förfogar över. Det är inte som på Volvo, även om man kanske kan maska där om man är en gammal räv (jag vet inte). Så här har det sett ut på tre skolor jag arbetat. Det är inget unikum, varken att slita ut sig eller att ha guldschema. Det är mkt orättvisa på sina håll.
    #inteensamaldrigglömd
  • Ignoramus

    Precis. Och så jävla jobbigt är det inte att anpassa idrotten så att man fångar upp dessa människor. Jag älskade bollsporter och var rätt bra på det (10 träningar i veckan som sagt), så för mig började problemen först i omklädningsrummet. Men när jag började en annan skola i högstadiet skulle killarna hålla på med bollsporter och tjejer med gymnastik (som jag HATADE). Kunde jag inte få spela fotboll istället? Det var ju trots allt det jag identifierade mig mest med under den perioden. Nope, jag var tjej och förväntades gilla gympa och aerobics istället, vilket jag både avskydde och hade NOLL fallenhet för. Och om det var så de som inte gillade bollsporter hade känt det de föregående sex åren så förstår jag verkligen varför de undvek idrottslektionerna som pesten.


    Sven19 skrev 2020-08-23 18:38:05 följande:

    Det är ju de som inte rör på sig på fritiden som har allra störst behov att skolidrotten. Så jäkla jobbigt är det ju inte att vara med som du beskriver. Mycket har ändrats och förbättrats de senaste åren. Gör man sitt bästa så kommer man långt.


  • MsFry
    Anonym (Nej) skrev 2020-08-23 10:56:36 följande:

    Jag ägnade min barndom och mina tonår åt en idrott där jag var mycket duktig. Jag var stark som en oxe och brottades med vuxna män om kvällarna. Men skolidrotten gick ut på att spela fotboll, fotboll, handboll och någon enstaka gång spökboll där huvuddelen av lektionen gick ut på att killarna försökte träffa de mindre populära tjejerna i brösten eller ansiktet. Jättekäckt. Jag avskydde skolidrotten. Inte för att jag inte gillade att röra på mig, utan för att det hela handlade om prestation, jämförelse och kroppar.

    På högstadiet, där när man är som känsligast, hade jag en idrottslärare som inte drog sig för att trycka ner prestationer. Jag minns speciellt den gången hon mätte hur högt vi kunde hoppa jämfota och högljutt deklarerade resultat samt vilket betyg detta gav.

    När jag ett skadade mitt knä och inte kunde spela fotboll, hoppa eller springa, fick jag sitta ensam i ett rum och cykla. Varenda idrottslektion under ett helt år. När jag förklarade att jag fick ont av att cykla, klargjorde hon att cykling var bra för onda knän och drog upp motståndet på cykeln.

    Hon väckte ingen rörelseglädje. Det tog många år innan jag fick tillbaka den. Jag hade min sport som jag höll på med, men i övrigt ville jag inte testa nåt annat. Idrott var så hårt förknippat med förnedring. Med klasskompisar som fnissade åt någon som missat bollen, eller som suckade högljutt för att man hamnade i samma lag som någon som inte var en bollstjärna. Idrott var också förknippat med omklädningsrum där de smalaste och mest populära tjejerna stod och nöp sig själva i magskinnet och suckade över hur TJOCKA de var, eller hur HÅRIGA de var. Självklart blev gensvaret att de var sååå fina.

    Hela miljön, både under lektionen och efter i omklädningsrummet, var så djupt osund. Nu, som vuxen med fleira års ätstörningar bakom mig, förstår jag det. Och jag hoppas verkligen att den miljön är sundare när min dotter börjar skolan. Jag hoppas att skolidrottens syfte då är att väcka rörelseglädjen och ge möjlighet att testa och prova på olika saker.


    Gud vad jag känner igen detta. Som barn var jag väldigt glad i att röra mig och testa min styrka. Men mellanstadiets och högstadiets idrottslärare fullständigt krossade det. Var man inte beredd att nicka fotbollen så var man värdelös. Det gjorde både klass"kamrater" och idrottslärare fullständigt klart. Kunde man inte var det inte ens värt att man försökte delta i lagsporterna, man sabbade ju bara för de som var duktiga och kunde alla lagar, regler, dribblande och fintande. Lika bra att bara stå vid sidan av och låta bollen rulla förbi. Ingen som helst coachning eller peppning från lärarna. Och inte så konstigt: deras största intresse var ju idrott, att inte alla också hade det fanns inte i deras begreppsvärld.

    Sen kom jag upp till gymnasiet, där var det en manlig gympalärare som gääääärna kom in i omklädningsrummet för eftersnack. Det tog ungefär 3 lektioner första terminen, sen uteblev alla tjejer från lektionerna, även de som var genuina idrottare. Ingen ifrågasatte varför just hans lektioner var folktomma, men många tjejer fick ändå höga betyg....

    Nä, reformera idrotten i skolan, se till att inkludera ALLA, bygg om omklädningsrummen.

    Problemet löst.
Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten