• Nótt

    Vi som planerar graviditet 2021

    Hej!

    Är tidigt ute kanske men hittade ingen grupp så startade en!

    Nu är det äntligen dags för mig & min sambo att börja planera för bebis ????

    Jag har idag kopparspiral & planerar att ta ut den inför årsskiftet, & sen hoppar vi på det bästa! Min tanke är att inte försöka styra det allt för mycket men lite vill man ju ändå.. t.ex. har jag börjat försöka ta tracka min ägglossning denna månaden för Arja ett hum. Jag har oregelbunden mens så kan inte räkna ut det, men det borde vara nu i dagarna så tar ägglossningstest från testlagret varje morgon nu :D

    Det här är så spännande! Jag vill så gärna men är också nervös :P både inför hela grejen att bli gravid, tänk så kan man inte ???? Men också sen för hela det kapitlet i livet liksom ????

    Finns det fler som börjat förbereda så smått? :D

    Ni med erfarenhet av kopparspiral, är det bara att köra på som de säger eller bör man vänta en tid efter man tagit ut den? Finns det annat man kan göra, typ vissa hormoner etc för att öka sina chanser? ??

  • Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2021
  • Anonym (EO)

    Tog ett deeptalk med killen om mina funderingar.

    Berättade att jag tänkte äta mina ppiller 3 månader sen sluta. För att låta min kropp komma i balans och för att jag vill försöka bli gravid med min kille.

    Fick som respons att det är okej att jag gör så. Min kille ville alltså att jag skulle sluta äta piller.

    Jag sa även att vi kan ta det väldigt lugnt första perioden om han känner sig osäker med barn. Att vi kan skydda oss med kondom och även köra avbrutet. Han sa ja det kan vi också.

    Han berättade även att han måste smälta och processa det hela. Men att vi ändå ska ge det ett försök att bli gravida i vår.

    Det känns bra nu. Nu kan jag andas ut. För nu vet jag att jag och min kille är på samma nivå. Och min kille tycker det är OK att vi börjat försöka bli gravida i mars-april.

    Hoppas bara han inte ändrar sig. Jag har ju redan börjat räkna ner :)

  • Snäckan92
    Anonym (EO) skrev 2020-12-02 18:11:21 följande:

    Tog ett deeptalk med killen om mina funderingar.

    Berättade att jag tänkte äta mina ppiller 3 månader sen sluta. För att låta min kropp komma i balans och för att jag vill försöka bli gravid med min kille.

    Fick som respons att det är okej att jag gör så. Min kille ville alltså att jag skulle sluta äta piller.

    Jag sa även att vi kan ta det väldigt lugnt första perioden om han känner sig osäker med barn. Att vi kan skydda oss med kondom och även köra avbrutet. Han sa ja det kan vi också.

    Han berättade även att han måste smälta och processa det hela. Men att vi ändå ska ge det ett försök att bli gravida i vår.

    Det känns bra nu. Nu kan jag andas ut. För nu vet jag att jag och min kille är på samma nivå. Och min kille tycker det är OK att vi börjat försöka bli gravida i mars-april.

    Hoppas bara han inte ändrar sig. Jag har ju redan börjat räkna ner :)


    Klokt att låta han ta det i sin takt. Gjorde på samma sett. Började prata om att inte förnya p-staven runt midsommar, då va han inte alls med på tåget. Sedan när jag nämnde de några månader senare, när de började bli dags att boka tid, så va han helt med på noterna :)

    Och nu har han även fattat de här med att man "bara" (störst chans iallafall) kan bli gravid vid ägglossning. Och sa tom med nu sist, att om de inte tar sig denna gång, så blir de en jäkla massa mys I jul, då nästa ägglossningär då :)

    Så jag tycker du gör helt rätt <3
  • kifos

    Från en sak till en annan. Ni kanske har några tips om detta!

    Vi har ju inte aktivt börja försöka ännu utan det blir längre fram till våren. En sak som jag har tänkt på.. Det är det här med att det rekommenderas att man har sex 2-3 ggr i veckan, och då inte endast kring ägglossning.

    Skulle säga att jag och min sambo har sex ungefär en gång i veckan. Ibland mer.. Ibland mindre - ni vet ??????? Ni här som redan har barn och kanske inte har sex så ofta som flera gånger i veckan normalt sett, hur gjorde ni då ni ville bli gravida? Och hur tänker ni som inte redan har barn att det ska bli framåt när det väl är dags att sätta igång?

    Om det nu ?krävs? att ha det flera gånger i veckan vill jag undvika att det känns slentriant och tvunget - några tips?

  • kifos

    Min tanke om det är i alla fall att börja ha mer koll på min ägglossning än vad jag har idag (även om jag tycker mig ha koll) och att köra på hårt däromkring. Har faktiskt hört av flera att de liksom gått igång sexuellt kring tanken av att man gör barn, så det kan man ju hoppas på.

    Skulle det visa sig att jag efter några månader inte blir gravid får man väl slå på stort och försöka flera gånger i veckan, oavsett ägglossning eller inte! Vad tror ni om det?

  • Anonym (EO)
    Snäckan92 skrev 2020-12-03 07:52:56 följande:

    Klokt att låta han ta det i sin takt. Gjorde på samma sett. Började prata om att inte förnya p-staven runt midsommar, då va han inte alls med på tåget. Sedan när jag nämnde de några månader senare, när de började bli dags att boka tid, så va han helt med på noterna :)

    Och nu har han även fattat de här med att man "bara" (störst chans iallafall) kan bli gravid vid ägglossning. Och sa tom med nu sist, att om de inte tar sig denna gång, så blir de en jäkla massa mys I jul, då nästa ägglossningär då :)

    Så jag tycker du gör helt rätt <3


    Tack! Ja, jag vill ju också att han ska känna sig redo och säker. Sen kan det ta dit att få barn.

    Tänkte börja käka folsyra tabletter redan nu. Är det för tidigt. Kommer sluta med ppiller slutet av februari.
  • Viraessi

    Jag hoppar in här! :) 
    Jag och min blivande har äntligen bestämt oss för att försöka bli gravida!! Jag har längtat i flera år men han ville att jag skulle bli klar med mina studier först vilket jag är otroligt tacksam för nu i efterhand :) Jag blev klar i somras och vi skulle ha gift oss då men vi flyttade fram bröllopet till nästa år pga corona. Tanken var att vi skulle börja försöka bli gravida efter bröllopet. Pga framflyttandet av det så avvaktade vi även med graviditet då jag varken vill vara höggravid eller nyförlöst på bröllopet. Vi gifter oss i maj. 


    Och nu har vi äntligen bestämt oss för att börja försöka! Jag ska få min mens i dagarna och efter det ska vi börja :) Jag har inte haft preventivmedel på 3 år och min menscykel är väldigt regelbunden. Vi har skippat samlag under min ägglossning och istället njutit av varandra på andra sätt :))) Nu när vi ska börja ligga under min ägglossning så ser vi det inte som schemalagt sex utan snarare att vi äntligen kan njuta av varandra fullt ut. 


    Jag ser fram emot att följa allas resor här!

  • Rosahimmel86
    Nótt skrev 2020-11-26 20:30:54 följande:

    Åh grattis! Måste vara skönt att få försöka igen? ?? Och lite läskigt kanske?


    Ja det är lite läskigt samtidigt som det känns som vi måste sätta fart på grund av klockan.

    Jag fyller 35 nästa år och det stressar mig lite.

    Men jag hänger här inne så länge så följs vi åt. Det ska bli kul :)
  • Anonym (AnnaS)

    Hoppar in här med! Jag är 37 år och har en treåring. Ska ta ut min spiral på torsdag. Vår se om det blir av då, har redan fått avboka 2 tider senaste månaden pga vab. Är lite nervös pga min ålder och coronaläget gör mig ännu mer nervös. Tidigare har jag blivit gravid lätt, men det blev två MA, sen lyckades det. Pga en förlossningsskada som behövde utredas och opereras har jag fått vänta med att bli gravid igen. Känns som sista chansen nu. Läskigt! Har beställt ÄL-tester iaf.

  • plaisir

    Jag slutade med p piller för två veckor sen så har inte hunnit ha sex så många gånger ännu.. men har fått jättemycket kramp i magen och ryggen nu. Hade inte mens när jag åt p piller och vet inte om detta känns som mensvärk. Kan man vara gravid redan eller få kramper relaterat till det eller är det för tidigt?

    I övrigt är jag helt vettskrämd över detta beslut, tänker hela tiden att 1) jag kan ta dagen efter piller om jag ångrar mig 2) i värsta fall kan jag göra abort. Dessa tankar är helt sjuka eftersom vi verkligen vill ha barn och är redo för det (jag är 37) någon som känner igen sig? Är fortfarande arbetslös också och är så orolig över det och hela pandemisituationen men det tar ju typ ett år att producera ett barn så tankarna är ju utan grund.

    Kramar till alla!

Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2021