• Nótt

    Vi som planerar graviditet 2021

    Hej!

    Är tidigt ute kanske men hittade ingen grupp så startade en!

    Nu är det äntligen dags för mig & min sambo att börja planera för bebis ????

    Jag har idag kopparspiral & planerar att ta ut den inför årsskiftet, & sen hoppar vi på det bästa! Min tanke är att inte försöka styra det allt för mycket men lite vill man ju ändå.. t.ex. har jag börjat försöka ta tracka min ägglossning denna månaden för Arja ett hum. Jag har oregelbunden mens så kan inte räkna ut det, men det borde vara nu i dagarna så tar ägglossningstest från testlagret varje morgon nu :D

    Det här är så spännande! Jag vill så gärna men är också nervös :P både inför hela grejen att bli gravid, tänk så kan man inte ???? Men också sen för hela det kapitlet i livet liksom ????

    Finns det fler som börjat förbereda så smått? :D

    Ni med erfarenhet av kopparspiral, är det bara att köra på som de säger eller bör man vänta en tid efter man tagit ut den? Finns det annat man kan göra, typ vissa hormoner etc för att öka sina chanser? ??

  • Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2021
  • Anonym (2)
    lillainna skrev 2020-12-08 14:17:42 följande:

    Hej, här dök mensen upp en dag tidigare räknat så nya tag denna månad men besviken är jag iaf :/


    Tråkigt, förstår hur du känner. Jag blir också deppig när jag får mens trots att vi aktivt undviker sex runt ägglossning. :P hoppas typ att jag blir gravid ändå!
  • lillainna
    Anonym (2) skrev 2020-12-08 19:02:42 följande:

    Tråkigt, förstår hur du känner. Jag blir också deppig när jag får mens trots att vi aktivt undviker sex runt ägglossning. :P hoppas typ att jag blir gravid ändå!


    Förstår vad du menar.. :p
  • Nótt
    plaisir skrev 2020-12-07 16:33:28 följande:

    Jag slutade med p piller för två veckor sen så har inte hunnit ha sex så många gånger ännu.. men har fått jättemycket kramp i magen och ryggen nu. Hade inte mens när jag åt p piller och vet inte om detta känns som mensvärk. Kan man vara gravid redan eller få kramper relaterat till det eller är det för tidigt?

    I övrigt är jag helt vettskrämd över detta beslut, tänker hela tiden att 1) jag kan ta dagen efter piller om jag ångrar mig 2) i värsta fall kan jag göra abort. Dessa tankar är helt sjuka eftersom vi verkligen vill ha barn och är redo för det (jag är 37) någon som känner igen sig? Är fortfarande arbetslös också och är så orolig över det och hela pandemisituationen men det tar ju typ ett år att producera ett barn så tankarna är ju utan grund.

    Kramar till alla!


    Åh jag förstår dig!!


    Är också supernervös.. Inför förändringen, ekonomi osv!

  • Nótt
    Anonym (2) skrev 2020-12-08 19:02:42 följande:
    Tråkigt, förstår hur du känner. Jag blir också deppig när jag får mens trots att vi aktivt undviker sex runt ägglossning. :P hoppas typ att jag blir gravid ändå!
    Exakt samma här! Försökte aktivt att undvika äl förra gången för jag är mitt i att söka jobb och då blir det provanställning osv så hade inte alls passat just nu. Men nu är jag på cyekldag 41, ingen mens än.. Negativa gravtest dock, men är så nervös för vill inte bli gravid nu, ändå typ hoppas man lite? Haha så knäppt! Man vill väl typ se att allt fungerar haha
  • Anonym (2)
    Nótt skrev 2020-12-09 09:51:15 följande:

    Exakt samma här! Försökte aktivt att undvika äl förra gången för jag är mitt i att söka jobb och då blir det provanställning osv så hade inte alls passat just nu. Men nu är jag på cyekldag 41, ingen mens än.. Negativa gravtest dock, men är så nervös för vill inte bli gravid nu, ändå typ hoppas man lite? Haha så knäppt! Man vill väl typ se att allt fungerar haha


    Men oj vad spännande? Undrar om det är nåt i magen då ändå, jag menar dag 41 måste ju vara länge sen mensen skulle kommit? Skönt att fler känner som jag! Är verkligen skräckblandad förtjusning när mensen inte dyker upp som den ?ska?. Tror det var förrförra cykeln som var 35 dagar för mig, snacka om att jag var nervös men ÄNDÅ hoppades att jag var gravid på nåt skumt sätt! Vill verkligen inte heller bli gravid nu heller, vår dotter är bara 7 månader och vill helst ha två årskullar mellan barnen haha
  • Nótt
    Anonym (2) skrev 2020-12-09 10:14:51 följande:
    Men oj vad spännande? Undrar om det är nåt i magen då ändå, jag menar dag 41 måste ju vara länge sen mensen skulle kommit? Skönt att fler känner som jag! Är verkligen skräckblandad förtjusning när mensen inte dyker upp som den ?ska?. Tror det var förrförra cykeln som var 35 dagar för mig, snacka om att jag var nervös men ÄNDÅ hoppades att jag var gravid på nåt skumt sätt! Vill verkligen inte heller bli gravid nu heller, vår dotter är bara 7 månader och vill helst ha två årskullar mellan barnen haha

    Jag hade äl enligt stickorna på cykeldag 25, så väldigt sent..


    Imorgon ska mensen dyka upp för att lutealfasen ska hålla sig inom 16 dagar, längre än så då är det ngt knas =/
    Sen kanske jag inte hade äl då, bara att kroppen försökte. Den kanske kom senare det vet jag ju inte!


    Brukar ha långa och oregelbundna cyklar med detta är sjukt! Förra cykeln var 32 dagar. 


    Om mensen inte kommer imorgon ska jag ta ett nytt test på fredag...

  • Nótt

    Cykeldag 43 och ingen mens i sikte, negativt gravtest. 

    Troligtvis släppte jag inget ägg vid indikerad äl då.. Men nu vet jag inte hur jag ska ha kolla framåt, när nästa äl blir osv! Är också rädd att det är ngt fel.. =/

  • Anonym (2)
    Nótt skrev 2020-12-11 09:11:55 följande:

    Cykeldag 43 och ingen mens i sikte, negativt gravtest. 

    Troligtvis släppte jag inget ägg vid indikerad äl då.. Men nu vet jag inte hur jag ska ha kolla framåt, när nästa äl blir osv! Är också rädd att det är ngt fel.. =/


    Tydligen har man bara 10 ÄL per år i genomsnitt, så två uteblir. Kanske var en sån månad för dig? Månaden innan jag blev gravid förra gången hittade jag ingen ÄL trots att jag kollade med stickor, så vet inte om jag ens hade någon då faktiskt.
  • elsasbebis

    Hoppar gärna in här Har haft äl i veckan så hoppas på + på julafton.

    Har 2 barn innan 10 & 5 år med en tidigare partner. En av ivf och en helt vanlig

    Har typ ingen egen ägglossning eller mens så har börjat med letrozol. Jag är 34

  • Nótt

    Roligt att vi börjar bli ett gäng!


    På CD 45 kom min mens äntligen. Så hade troligtvis senare äl än jag trodde..

    Ändå skönt, då är det bara att börja testa igen när mensen är över! 

Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2021