• Anonym (Anna-Maria)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-26 12:47:03 följande:

    Men som sagt, att vara en medhjälpare eller ej avgörs inte av vad man tycker utan av vad man gör. Begreppet medhjälp saknar i sig värdering, man kan delta i både bra och dåliga handlingar.

    Underlättar du eller gör du ett rån möjligt genom ditt medverkande så ÄR du medverkande vare sig du tycker det eller ej. Det är inte så att domstolen kommer ta hänsyn till att du själv tyckte det var ok, du kommer bedömas efter vad du gjorde inte vad du tycker..

    Likadant är det med medverkan i en otrohet, det är vad du gjorde (att du låg med den som var otrogen) som avgör om du deltagit eller inte. Inte att du själv tyckte det var ok. Till skillnad från rån så är otrohet inte olagligt och därför slipper man bli dömd för det och då kan man kosta på sig att påstå att man är oskyldig för det finns ju inga lagar att dömas från annat än allmänhetens moral, men hade det varit olagligt så hade man dömts för medhjälp precis som vilket annat brott som helst.

    Mao, att du deltagit råder det ingen som helst tvivel om för det har avgjorts av dina handlingar. Vad du sen själv tycker om det är en helt annan sak. Men precis som vid ALLA andra handlingar så kommer man inte ifrån sitt ansvar för vad man gjort enbart för att man själv tycker man saknar ansvar,


    Nja det beror ju också definitionen av "brottet" som jag fösökt förklara. Om man hjälper till med ett brott eller inte beror ju på vad man anser att brottet består i. Och jag anser som sagt att "brottet" i otrohet snarare handlar om sveket, bedragandet och lögnen än sexet som sådant. Jag tänker att man är mer av en medbrottsling om man som vän hjälper den otrogne att komma med lögner och ursäkter till frun (tex påsåtr att man umgåtts fast man inte har det) än som älskarinna. Älskaren har enöigt mig som sagt ungefär samma roll som läsaren till förtal. Kan ha en viss påverkan på händelsen men inte en direkt drlaktighet eller direkt ansvar.

    Men som sagt, jag tror inte av jag lyckas förklara min syn och det är ok. Du får anse att jag har fel och inte fattar något, det är helt ok. Jag tycker dock fortfarande som jag gör. Och det vi,tiga är fortfarande för mig att man inte genom dessa begrepp minskar den otrognes fulla ansvar för sitt svek.

    Jag anser för övrigt också att man är ansvarig för sina handlingar, både bra dåliga och neutrala.
  • Anonym (sådär)
    Zoegazz skrev 2020-10-26 12:52:18 följande:
    Jag har blivit bedragen ja, och vet precis hur det känns. Ser iaf inte på det hela svart och vitt längre. Och för många är otrohet en språngbräda ut ur ett dåligt förhållande, hur fel det än är. Och där ser jag en skillnad på det eller om man väljer att vara otrogen fast man vill fortsätta livet med sin partner.
    Fast det lustiga är fortfarande varför du tycker det är så naturligt och mänskligt att göra såna saker även om det är fel men tycker det är helt onaturligt att kritisera såna handlingar?
  • molly50
    Zoegazz skrev 2020-10-26 12:52:18 följande:
    Jag har blivit bedragen ja, och vet precis hur det känns. Ser iaf inte på det hela svart och vitt längre. Och för många är otrohet en språngbräda ut ur ett dåligt förhållande, hur fel det än är. Och där ser jag en skillnad på det eller om man väljer att vara otrogen fast man vill fortsätta livet med sin partner.
    Fast om man väljer att vara otrogen som en språngbräda ut ur förhållandet,varför kan man inte göra slut direkt istället då?
    Varför är det så mycket svårare än att vara otrogen?
    Att vara otrogen gör bara uppbrottet än mer infekterat än om man gör slut på ett värdigt sätt.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-26 13:05:04 följande:
    Nja det beror ju också definitionen av "brottet" som jag fösökt förklara. Om man hjälper till med ett brott eller inte beror ju på vad man anser att brottet består i. Och jag anser som sagt att "brottet" i otrohet snarare handlar om sveket, bedragandet och lögnen än sexet som sådant. Jag tänker att man är mer av en medbrottsling om man som vän hjälper den otrogne att komma med lögner och ursäkter till frun (tex påsåtr att man umgåtts fast man inte har det) än som älskarinna. Älskaren har enöigt mig som sagt ungefär samma roll som läsaren till förtal. Kan ha en viss påverkan på händelsen men inte en direkt drlaktighet eller direkt ansvar.

    Men som sagt, jag tror inte av jag lyckas förklara min syn och det är ok. Du får anse att jag har fel och inte fattar något, det är helt ok. Jag tycker dock fortfarande som jag gör. Och det vi,tiga är fortfarande för mig att man inte genom dessa begrepp minskar den otrognes fulla ansvar för sitt svek.

    Jag anser för övrigt också att man är ansvarig för sina handlingar, både bra dåliga och neutrala.
    Nej det är det absolut inte, att medhjälp tas upp vid brott är för att själva handlingen varit brottsligt och alla som deltagit behöver då undersökas för att utdela lämpliga straff,  men du kan även delta i bra handlingar som, tex delta i att ordna en fest år någon, hjälpa någon städa, hjälpa någon bygga något eller laga något.

    Så fort du deltar i något så ÄR du delaktig och har därmed ett ansvar för vilka konsekvenser det fick för andra (bra eller dåliga). Hur det sen värderas beror på vad för slags handling du deltagit i. Deltar du i något brottsligt så bedöms din medhjälp för att utdela straff, deltar du i att ordna en fest åt någon eller hjälper någon städa så värderas din insats positivt och ditt "straff" blir tacksamhet. Men ATT du deltagit och är ansvarig för vilken konsekvens det fick för andra (bra eller dåligt) råder det ingen tvekan om för det har avgjorts av vad du gjort.

    Men enligt dig så har man ett ansvar bara om man själv tycker det, enligt dig avgörs medverkan av vad man tycker och inte vad man gör. Vilket är fel, för hade det varit så så hade man inte kunnat dömas för medhjälp till brott bara för att man själv tyckte det var ok. Då hade man inte lagt ner tid för att söka bevis för din medhjälp utan bara frågat dig vad du själv tycker.

    Du kan ganska lätt slå hål på dina egna argument genom att låtsas att otrohet varit olagligt. Då hade den som varit otrogen utfört en brottslig handling, vad hade din medverkan då klassats som? Tror du dina argument hade hållit i en domstol?
    Tror du att du hade sluppit undan genom att säga att du inte tycker du har något ansvar för vad du deltog i?
  • Zoegazz
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-26 13:14:06 följande:
    Fast det lustiga är fortfarande varför du tycker det är så naturligt och mänskligt att göra såna saker även om det är fel men tycker det är helt onaturligt att kritisera såna handlingar?
    Var har jag skrivit att det är onaturligt att kritisera? Alltid när jag skriver i såna här trådar kommer en massa påståenden jag aldrig yttrat. Och alltid mot de som står på den 100%-iga sidan som förkastar otrohet.

    Det är fullt rimligt att kritisera, döma, diskutera. Det som inte är rimligt är att påstå allt är svart eller vitt, antingen eller, rätt eller fel. Enligt mig. Alla har rätt till sin åsikt men jag uppfattar att hetsarna i dessa diskussioner inte tolererar det.
  • Bjoer
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-26 13:05:04 följande:
    Nja det beror ju också definitionen av "brottet" som jag fösökt förklara. Om man hjälper till med ett brott eller inte beror ju på vad man anser att brottet består i. Och jag anser som sagt att "brottet" i otrohet snarare handlar om sveket, bedragandet och lögnen än sexet som sådant. Jag tänker att man är mer av en medbrottsling om man som vän hjälper den otrogne att komma med lögner och ursäkter till frun (tex påsåtr att man umgåtts fast man inte har det) än som älskarinna. Älskaren har enöigt mig som sagt ungefär samma roll som läsaren till förtal. Kan ha en viss påverkan på händelsen men inte en direkt drlaktighet eller direkt ansvar.

    Men som sagt, jag tror inte av jag lyckas förklara min syn och det är ok. Du får anse att jag har fel och inte fattar något, det är helt ok. Jag tycker dock fortfarande som jag gör. Och det vi,tiga är fortfarande för mig att man inte genom dessa begrepp minskar den otrognes fulla ansvar för sitt svek.

    Jag anser för övrigt också att man är ansvarig för sina handlingar, både bra dåliga och neutrala.
    Jag ser inte riktigt hur det spelar roll att otroheten består i sveket snarare än sexet. Sveket består ju i att personen ligger med dig istället för sin fru. Om du vet om att personen är upptagen är du ju i högsta grad medverkande till sveket. Det är inte du som sviker någon, men du hjälper någon att svika sin partner. Du möjliggör sveket. Precis som en person som ljuger för att hålla det hemligt hjälper någon att svika sin partner. Jag menar, jag som vän med den otrogne har ju inte heller lovat något till dens partner men ändå anser du att den kan tänkas vara medbrottsling?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-26 13:46:57 följande:

    Nej det är det absolut inte, att medhjälp tas upp vid brott är för att själva handlingen varit brottsligt och alla som deltagit behöver då undersökas för att utdela lämpliga straff,  men du kan även delta i bra handlingar som, tex delta i att ordna en fest år någon, hjälpa någon städa, hjälpa någon bygga något eller laga något.

    Så fort du deltar i något så ÄR du delaktig och har därmed ett ansvar för vilka konsekvenser det fick för andra (bra eller dåliga). Hur det sen värderas beror på vad för slags handling du deltagit i. Deltar du i något brottsligt så bedöms din medhjälp för att utdela straff, deltar du i att ordna en fest åt någon eller hjälper någon städa så värderas din insats positivt och ditt "straff" blir tacksamhet. Men ATT du deltagit och är ansvarig för vilken konsekvens det fick för andra (bra eller dåligt) råder det ingen tvekan om för det har avgjorts av vad du gjort.

    Men enligt dig så har man ett ansvar bara om man själv tycker det, enligt dig avgörs medverkan av vad man tycker och inte vad man gör. Vilket är fel, för hade det varit så så hade man inte kunnat dömas för medhjälp till brott bara för att man själv tyckte det var ok. Då hade man inte lagt ner tid för att söka bevis för din medhjälp utan bara frågat dig vad du själv tycker.

    Du kan ganska lätt slå hål på dina egna argument genom att låtsas att otrohet varit olagligt. Då hade den som varit otrogen utfört en brottslig handling, vad hade din medverkan då klassats som? Tror du dina argument hade hållit i en domstol?

    Tror du att du hade sluppit undan genom att säga att du inte tycker du har något ansvar för vad du deltog i?


    Nja, så enkelt är det inte. Det beror ju på vad som anses vara ett brott och vad som anses vara medhjälp osv. Hur lagstiftningen skulle utformas. Är det så att man skulle instifta en lag mot sex utanför äktenskapet skulle rimligtvis även älskarinnan ses som skyldig/medskyldig. Handlar det däremot om ett kontraktsbrott mellan två personer i ett äktenskap (att äktenskapet sågs som ett kontarkt där man juridiskt bindande lovade varandra trohet) är det inte alls säkert eller ens troligt att älskarinnan skulle anses ha någon del i brottet eller anses ha varit delaktig i kontraktbrytandet (eftersom hon inte ingått något kontrakt).

    Om man skulle kunna skriva ett juridiskt bindnande avtal där jag och min man lovar varandra att aldrig mer äta kakor, skulle rimligtvis inte bagaren jag köper kakan av anses medskyldig för mitt kontraktsbrott och få något straff för det. Helt enkelt för att hen inte varit med och stiftat överenskommelsen.

    Så visst beror det ju på vad man anser att "brottet" består i, vilka som kan vara delaktiga och medskyldiga till  brottet.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-10-26 15:07:38 följande:

    Jag ser inte riktigt hur det spelar roll att otroheten består i sveket snarare än sexet. Sveket består ju i att personen ligger med dig istället för sin fru. Om du vet om att personen är upptagen är du ju i högsta grad medverkande till sveket. Det är inte du som sviker någon, men du hjälper någon att svika sin partner. Du möjliggör sveket. Precis som en person som ljuger för att hålla det hemligt hjälper någon att svika sin partner. Jag menar, jag som vän med den otrogne har ju inte heller lovat något till dens partner men ändå anser du att den kan tänkas vara medbrottsling?


    Fpr mog spelar det stor roll. Älskarinnan deltar inte i sveket, endast i kyssen/sexet/hålla hand eller vad det nu är paret kommit överens om räknas som otrohet.

    För mig handlar inte sveket främst om att "personen ligger med älskarinnan jstället för frun" utan att han gör detta mot deras gemensamma överenskommelse, bakom hennes rygg och är beredd att ljuga för henne om en sån sak. Däri ligger sveket enligt mig. Och i det sveket ser jag inte älskarinnan ha ett ansvar.

    Hon har dock ett ansvar i sin egen handling - att ha sex med en gift man trots att hon vet att det kan innebära sorg för en frun i fråga. Den handlingen är hon fullt ansvarig för. Men inte för hans svek, det delar han inte med någon.

    Så ser jag på saken. Jag förstår att du ser det annorlunda.
  • Anonym (sådär)
    Zoegazz skrev 2020-10-26 14:40:52 följande:
    Var har jag skrivit att det är onaturligt att kritisera? Alltid när jag skriver i såna här trådar kommer en massa påståenden jag aldrig yttrat. Och alltid mot de som står på den 100%-iga sidan som förkastar otrohet.

    Det är fullt rimligt att kritisera, döma, diskutera. Det som inte är rimligt är att påstå allt är svart eller vitt, antingen eller, rätt eller fel. Enligt mig. Alla har rätt till sin åsikt men jag uppfattar att hetsarna i dessa diskussioner inte tolererar det.
    Fast rätt och fel är ju oftast ganska svartvitt.. Att det sen finns sk anledningar och förklaringar till folks agerande betyder ju inte att fel blir rätt. 

    Det du kallar "hetsa" är ju iof oxå ganska naturligt. I ALLA trådar om otrohet bildas ALLTID två läger, den ena som är kritiska och den andra (oftast såna som själva varit otrogna) som tar det i försvar med diverse olika förklaringar.

    Hetsiga diskussioner uppstår oftast inte kring själva otroheten i sig utan snarare kring alla "förklaringar" där man på alla sätt försöker få det att låta lite bättre än vad det är och hela tiden försöker lägga ansvaret på någon eller något annat än sig själva.... Man skyller på förhållandet, omständigheter eller tom sin partner för att man var otrogen. Det är aldrig någonsin deras eget ansvar fullt ut, det är alltid något eller något annat som fått dem att agera som de gjorde.

    Människor som INTE försöker rättfärdiga sig själva med en massa bortförklaringar får sällan lika mycket kritik och "hetsande"
  • molly50
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-26 16:20:56 följande:
    Fpr mog spelar det stor roll. Älskarinnan deltar inte i sveket, endast i kyssen/sexet/hålla hand eller vad det nu är paret kommit överens om räknas som otrohet.

    För mig handlar inte sveket främst om att "personen ligger med älskarinnan jstället för frun" utan att han gör detta mot deras gemensamma överenskommelse, bakom hennes rygg och är beredd att ljuga för henne om en sån sak. Däri ligger sveket enligt mig. Och i det sveket ser jag inte älskarinnan ha ett ansvar.

    Hon har dock ett ansvar i sin egen handling - att ha sex med en gift man trots att hon vet att det kan innebära sorg för en frun i fråga. Den handlingen är hon fullt ansvarig för. Men inte för hans svek, det delar han inte med någon.

    Så ser jag på saken. Jag förstår att du ser det annorlunda.
    Fast deltar man i att ha sex,kyssas eller hålla hand med honom så gör man det ju möjligt för honom att vara otrogen.
    Jag tror att det är det som Bjoer och Anonym (sådär) menar.

    Självklart är man inte ansvarig för de löften mannen har gett sin fru,
    Men man är ansvarig för sina egna handlingar.
    Som de handlingar som gör det möjligt att såra en annan människa.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?