• Anonym (Anna-Maria)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Anonym (.)
    smulpaj01 skrev 2020-10-27 03:10:24 följande:
    För min del är det helt ofattbart hur man kan tycka att älskarinnan står helt utan skuld?!
    Du måste inte leva i okunskap om du inte vill.
    Det är bara att läsa den här tråden, för människor argumenterar för sin sak och förklarar ingående hur de  resonerar.

    Men det blir som i det resonemanget: var och en är ansvariga enbart för sina egna handlingar. Vill du tycka att det bortom din fattningsförmåga så struntar du i att läsa och ta till dig av budskapet. (Det är inte samma sak som att hålla med utan betyder just att man förstår hur och varför någon resonerar som man gör).
  • Bjoer
    Anonym (.) skrev 2020-10-27 07:27:55 följande:
    Du måste inte leva i okunskap om du inte vill.
    Det är bara att läsa den här tråden, för människor argumenterar för sin sak och förklarar ingående hur de  resonerar.

    Men det blir som i det resonemanget: var och en är ansvariga enbart för sina egna handlingar. Vill du tycka att det bortom din fattningsförmåga så struntar du i att läsa och ta till dig av budskapet. (Det är inte samma sak som att hålla med utan betyder just att man förstår hur och varför någon resonerar som man gör).
    Fast om man anser att älskarinnan är utan skuld så finns det inget ansvar för henne att ta. De hänger liksom ihop. Jag ser inte på något sätt hur "enbart ansvarig för sina egna handlingar" fritar älskarinnan från ansvar eller skuld för otroheten. Hennes handling var att delta i en otrohetsaffär, alltså är hon delansvarig.
  • Anonym (.)
    Bjoer skrev 2020-10-27 09:04:43 följande:
    Fast om man anser att älskarinnan är utan skuld så finns det inget ansvar för henne att ta. De hänger liksom ihop. Jag ser inte på något sätt hur "enbart ansvarig för sina egna handlingar" fritar älskarinnan från ansvar eller skuld för otroheten. Hennes handling var att delta i en otrohetsaffär, alltså är hon delansvarig.
    ?
    Vad är syftet med ditt inlägg?
    Tror du citerat fel inlägg helt enkelt.
  • Bjoer
    Anonym (.) skrev 2020-10-27 09:16:55 följande:
    ?
    Vad är syftet med ditt inlägg?
    Tror du citerat fel inlägg helt enkelt.
    Nej, jag citerade korrekt inlägg.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (.) skrev 2020-10-27 07:27:55 följande:
    Du måste inte leva i okunskap om du inte vill.
    Det är bara att läsa den här tråden, för människor argumenterar för sin sak och förklarar ingående hur de  resonerar.

    Men det blir som i det resonemanget: var och en är ansvariga enbart för sina egna handlingar. Vill du tycka att det bortom din fattningsförmåga så struntar du i att läsa och ta till dig av budskapet. (Det är inte samma sak som att hålla med utan betyder just att man förstår hur och varför någon resonerar som man gör).
    Eller hur... problemet är att samtliga argument för att man inte har något ansvar är så irrationella att det fortfarande bli ofattbart.

    Lite som det du skriver här tex.,,," var och en har bara ansvar för sina handlingar". Ungefär som att ha sex med någon INTE är en handling... helt irrationella argument.
  • Anonym (.)
    Bjoer skrev 2020-10-27 09:53:36 följande:
    Nej, jag citerade korrekt inlägg.
    Nej, det kan du inte ha gjort.
    Eller så har du inte förstått att man bör replikera på sakinnehållet och inte ta alla tillfällen i akt att pracka på andra sina egna åsikter?

    Så nu när du förstått det kan du replikera på det jag skrev.
    Tack på förhand.
  • Anonym (.)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-27 09:53:39 följande:
    Eller hur... problemet är att samtliga argument för att man inte har något ansvar är så irrationella att det fortfarande bli ofattbart.

    Lite som det du skriver här tex.,,," var och en har bara ansvar för sina handlingar". Ungefär som att ha sex med någon INTE är en handling... helt irrationella argument.
    Nej, de är inte irrationella, tvärtom är de sakliga.
    Argument som säger att älskarinnor har ansvar över den otrogne karlen är däremot irrationellt, framförallt är det en emotionell geggamoja.
    Helt enkelt därför att man aldrig vid något annat tillfälle har ansvar för annans agerande undantaget omyndiga.

  • Bjoer
    Anonym (.) skrev 2020-10-27 09:58:00 följande:
    Nej, det kan du inte ha gjort.
    Eller så har du inte förstått att man bör replikera på sakinnehållet och inte ta alla tillfällen i akt att pracka på andra sina egna åsikter?

    Så nu när du förstått det kan du replikera på det jag skrev.
    Tack på förhand.
    Jag svarade på sakinnehållet. Men mitt svar kanske är bortom din fattningsförmåga?
  • Anonym (.)
    Bjoer skrev 2020-10-27 10:04:54 följande:
    Jag svarade på sakinnehållet. Men mitt svar kanske är bortom din fattningsförmåga?
    Nej det gjorde du inte.
    Du får inte rätt bara för att du tar till personliga påhopp.

    Så du tänker alltså inte replikera på sakinnehållet?
    Ok, då vet vi att ditt enda syfte är att bråka och tjafsa med alla som du misstänker inte har samma åsikt som du.
    Bra jobbat hörru.
  • Anonym (sådär)
    smulpaj01 skrev 2020-10-27 03:10:24 följande:

    För min del är det helt ofattbart hur man kan tycka att älskarinnan står helt utan skuld?!


    Håller med!
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?