• Anonym (Anna-Maria)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Bjoer
    Ess skrev 2020-11-04 08:45:20 följande:
    Ansvaret för att mitt och makens förhållande fungerar och att vi mår bra i det, ligger på oss två, och inte på någon utomstående.
    Visst, men det ligger väl ändå ett visst ansvar på tredje part att inte medvetet försöka sabotera, eller hur?
  • JKPGerik

    Man kan inte stjäla någons man. 

    En man går från ett förhållande till ett annat av fri vilja. Kvinnan som han går till kan kanske underlätta för mannen att avsluta det gamla förhållandet men att tro att han stals är väldigt naivt. 

  • Anonym (Dina)

    Jag vet inte om jag skulle kalla den som limmar på en upptagen man/kvinna för "ansvarig". Korkad däremot. Varför söka upp drama liksom? Är man med en upptagen person så resulterar det alltid i drama eller gråt och tandagnisslan för någon inblandad. Jag fattar inte hur vuxna människor orkar med sånt. Har de ingen annan hobby?

    För min del håller jag mig undan från upptagna män, inte så mycket av samvete som av ren och skär egoistisk självbevarelsedrift. Jag hatar drama helt enkelt. Och jag har sett tillräckligt många av mina vänner bli totalt personlighetsförändrade av myglandet som följer av otrohet. (både bedragare, bedragna och älskare/älskarinnor).

  • Ess
    Bjoer skrev 2020-11-04 11:13:56 följande:

    Visst, men det ligger väl ändå ett visst ansvar på tredje part att inte medvetet försöka sabotera, eller hur?


    Nej, ansvaret ligger hos den som är i ett förhållande.
  • Ess
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-04 10:45:22 följande:

    Jo jag har förstått att du tycker så och var och en får tycka vad man vill men begreppet delaktighet avgörs inte av vad man tycker utan av vad man gör. En person som deltar i ett mord går inte fri för att han tycker att han saknar ansvar.

    Japp man kan aldrig tvinga någon att vara otrogen så det ansvaret otroheten ligger helt och hållet på personen själv, men den som deltog har ju oxå valt det frivilligt och det ansvaret ligger helt och hållet på personen själv. Ingen tvingade ju personen att delta i den andra otrohet.

    Ja ansvaret för din otrohet ligger på dig, men ansvaret för den som deltog i din otrohet ligger på honom/henne. Det var ett frivilligt val som han/hon gjorde.

    Hur du värdesätter ditt förhållande har inte med saken att göra, medverkan, deltagande, etc...har i sig ingen moralisk värdering, det säger helt enkelt att du hjälpte till att utföra något, sen vad det är, om det är moraliskt rätt eller fel kvittar. Du kan delta i att göra något glad och du kan delta i att göra någon ledsen med deltagit har du gjort oavsett och du bär ett ansvar för det.

    Ja ansvaret för ert förhållande ligger på er, men om du ordnar en fest för din man med hjälp av någon annan så ligger ansvaret för att ha gjort honom glad på alla som hjälpte till (deltog). Om du bedrar honom så ligger ansvaret för att ha gjort honom ledsen på alla som hjälte till (deltog).


    Den andra personen väljer att ha sex med den upptagna, men ansvaret för partnern ligger enbart på den upptagna. Eftersom man inte kan tvinga någon till sex eller hångel, så går det utmärkt att backa och va tydlig med, nej jag vill inte för jag har en partner. Om personen ändå tvingar sig på en så slår man undan den, och går inte det så är det ett solklart fall av övergrepp som ska anmälas.
  • Anonym (sådär)
    Ess skrev 2020-11-04 12:28:36 följande:
    Nej, ansvaret ligger hos den som är i ett förhållande.
    För deltagande? Den som är otrogen kan väl inte delta i sin egen otrohet?
    Hur tänkte du nu?
  • Anonym (sådär)
    Ess skrev 2020-11-04 12:33:45 följande:
    Den andra personen väljer att ha sex med den upptagna, men ansvaret för partnern ligger enbart på den upptagna. Eftersom man inte kan tvinga någon till sex eller hångel, så går det utmärkt att backa och va tydlig med, nej jag vill inte för jag har en partner. Om personen ändå tvingar sig på en så slår man undan den, och går inte det så är det ett solklart fall av övergrepp som ska anmälas.
    Fast vi pratar ju inte om att ha ett ansvar för att VARA otrogen, vi pratar om att ha ett ansvar för att DELTA i någon annans otrohet. Varför blandar du hela tiden ihop dessa begrepp, göra och delta i att göra och får det att enbart handla om det ena? Ingen har ju sagt att båda ÄR otrogna, det som sägs är att den ena är otrogen och den andra deltar.

    Och varför pratar du hela tiden om tvång? Ingen tvingar väl någon att knulla med en upptagen man? Det är väl ett precis lika frivilligt val som att vara otrogen?
  • Bjoer
    Ess skrev 2020-11-04 12:28:36 följande:
    Nej, ansvaret ligger hos den som är i ett förhållande.
    Du tycker alltså inte att man har ett allmänt ansvar för sina medmänniskor? Ser man någon som har ramlat och brytit benet är det ok att bara gå vidare för "det är inte mitt ansvar"? Det är ok att sprida lögner om grannarna för "deras välmående är inte mitt ansvar"?
  • molly50
    Ess skrev 2020-11-04 08:45:20 följande:
    Ansvaret för att mitt och makens förhållande fungerar och att vi mår bra i det, ligger på oss två, och inte på någon utomstående.
    Ja,ansvaret för ert förhållande ligger såklart på er. Ingen har påstått något annat.
    Men ansvaret för att ligga med en upptagen person ligger ju på den som gör det.
    Alla har ansvar för sina egna handlingar.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-11-04 09:29:00 följande:

    Jag är lite osäker på vad du menar med din fråga här? Otroheten sker när de har sex (eller kysser varann eller vad som nu räknas för paret som är ihop). Men för att det ska ske måste det ju finnas ett tillfälle. Man kan ju skapa förutsättningar för att vara trogen eller för att vara otrogen. Om jag t.ex. vet med mig att jag har dålig impulskontroll när jag är full kan jag låta bli att gå på klubb när jag är i ett förhållande och om jag gör det kan jag välja att låta bli att dricka. Många här skulle anse att jag inte är "äkta trogen" eller vad man vill kalla det för att jag då har risk att inte skulle klara ett "test", dvs. en situation där det det finns möjlighet att vara otrogen. Jag menar att det inte spelar någon roll om man är bra på att klara frestelser eller bara inte utsätter sig för dem, båda är trogna. Därför har man ett ansvar som tredje part för du vet inte hur personen du pratar med är. Utsätt inte andra för frestelser om du vet att de är i ett förhållande. T.ex. skulle jag anse att en polare som vet att dess kompis har dålig impulskontroll när jag är full och som drar med den till en klubb och hetsar om shots, kommer med nya öl hela tiden för att supa ner sin kompis är delansvarig till eventuell otrohet som följer. Den personen har medvetet skapat en situation som den vet höjer risken. Givetvis kan man alltid hävda att den som var otrogen kunde tackat nej till att gå ut, kunde tackat nej till shots, och det är sant och medför ansvar på honom, men människor är som människor är. Don't be an ass, liksom. Är du det = medansvarig.


    Jag förstod alltså inte vad du menade, därav frågan.

    Nej, nåt sånt strikt moraltänk som du nämner nu har jag inte. Om man väljer att vara trogen genom att undvika frestelser eller genom att stå emot dem är väl upp till var och en. Och kan ,an inte det kan man ju välja att ha ett öppet förhållande. Det har jag verkligen inga invändningar mot.

    I övrigt håller jag inte med dig. Visst har man ett amsvar som medmänniska att reflektera över sina handlingar och hur de kan påverka andra människor. Och man har ett moraliskt ansvar för sitt eget liv, sina egna handlingar och vad man gör mot amdra. Man bör göra moraliska övervägningar i livet.

    Men att gå från det till att hävda att man också per definition blir delansvarig för en annan persons handling skulle jag inte göra. Jag tycker att det är rejält dålig stil att envisas med att bjuda sin bantande kompis på bullar men jag tycker ändå inte att man kan hävda att bullbjudaren därmed är delvis ansvarig för bullätarens eventuella övervikt. Hen är amsvarig för ett oschysst beteende men inte för den andres egen handling.

    Dessutom är det ju så att man i princip inte kan gå igenom livet utan att genomföra någon handling som får dåliga konsekvenser för nån annan. Om jag söker ett jobb som jag får tex innebör det ju att den som annars skulle fått det blir utan, dvs dåliga konsekvenser för den. (Men det är för den delen i nte mitt ansvar attden personen är arbetslös) Så ipraktiken tänker jag att det handlar omattgöra en bedömning, en avvägning i varje situation som man sätter sig själv i. Vilka konsekvenser får handlingen för mig, för andra och vad är rimligt utifrån min egen moraliska ståndpunkt.

    Det tycker jag är ett rimligt förhållningssätt i livet.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?