• Anonym (ts)

    Borde Sverige börja med gratis mensskydd?

    Vad tycker ni? Varför/Varför inte?

  • Svar på tråden Borde Sverige börja med gratis mensskydd?
  • Anonym (Klart ja)
    Anonym (Fel) skrev 2020-11-25 15:24:24 följande:
    Exempelvis mer mat.
    Så du säger att mat ska vara gratis? Eller det männen äter utöver det kvinnor äter ska vara gratis? Hur ska det genomföras? Och var finns det ens stöd och belägg för att män äter mer än kvinnor? Konstigt resonemang. 
  • Anonym (N...)
    Anonym (Klart ja) skrev 2020-11-25 15:22:55 följande:
    Precis det jag sa. Det är något som gått fel i ögat. Åkomma, sjukdom eller vad man nu vill kalla det. Mens är inte en åkomma. 
    Borde väl vara mer rimligt/vettigt att man som person själv står för kostnaden för något som inte är ett slags fel isåfall, om man nu ska göra såna jämförelser. Alltså att kvinnor själv får stå för kostnaden för sina mensskydd, då ju mens är nåt i princip nästintill alla kvinnor har.
  • Anonym (N...)
    Anonym (N...) skrev 2020-11-25 15:29:11 följande:
    Borde väl vara mer rimligt/vettigt att man som person själv står för kostnaden för något som inte är ett slags fel isåfall, om man nu ska göra såna jämförelser. Alltså att kvinnor själv får stå för kostnaden för sina mensskydd, då ju mens är nåt i princip nästintill alla kvinnor har.
    Och som sagt inte ett slags fel/åkomma.
  • Vattumankillen
    Anonym (ts) skrev 2020-11-25 14:32:58 följande:

    Vad tycker ni? Varför/Varför inte?


    Kvinnor kan ju ha fördelar för andra saker som män missgynnas för.

    Varför ska kvinnor få hjälp med gratis mensskydd men inte exempelvis när pojkar som misslyckats i skolan och får sämre betyg än vad kvinnorna får.

    Om mensskydd ska vara gratis varför ska då inte potenspiller för män vara gratis?
  • Vattumankillen
    Anonym (Klart ja) skrev 2020-11-25 15:22:55 följande:

    Precis det jag sa. Det är något som gått fel i ögat. Åkomma, sjukdom eller vad man nu vill kalla det. Mens är inte en åkomma. 


    Om det inte är något fel. Varför ska då staten finansera kvinnors mensskydd?
  • Anonym (Klart ja)
    Vattumankillen skrev 2020-11-25 15:38:50 följande:
    Om det inte är något fel. Varför ska då staten finansera kvinnors mensskydd?
    För att det inte är något kvinnor kan välja bort? För att mens är helt nödvändigt för att ens mänskligheten ska kunna leva vidare? Haha, vad fan. Trodde inte folk skulle bli helt tokiga av min åsikt. 

    Så staten ska finansiera det som är fel då, eller hur menar du? Glasögon, allergier, diabetes, tandlossning? 
  • Vattumankillen

    Mens är inget som man valt och är en del hur ens kropp fungerar. Men om det vore gratis borde då alla andra problem också vara det.

  • Vattumankillen
    Anonym (Klart ja) skrev 2020-11-25 15:47:03 följande:

    För att det inte är något kvinnor kan välja bort? För att mens är helt nödvändigt för att ens mänskligheten ska kunna leva vidare? Haha, vad fan. Trodde inte folk skulle bli helt tokiga av min åsikt. 

    Så staten ska finansiera det som är fel då, eller hur menar du? Glasögon, allergier, diabetes, tandlossning? 


    Ja i så fall.

    Det går inte heller välja bort glasögon om man ser mycket dåligt utan dom.
  • Anonym (N...)
    Anonym (Klart ja) skrev 2020-11-25 15:47:03 följande:
    För att det inte är något kvinnor kan välja bort? För att mens är helt nödvändigt för att ens mänskligheten ska kunna leva vidare? Haha, vad fan. Trodde inte folk skulle bli helt tokiga av min åsikt. 

    Så staten ska finansiera det som är fel då, eller hur menar du? Glasögon, allergier, diabetes, tandlossning? 
    Man kan inte välja bort det som är fel heller. 

    Och sen har ingen sagt att staten ska finansiera det som är fel, men om vi nu ska göra den jämförelsen du gör, DÅ kan man ju undra.
  • Anonym (Klart ja)
    Vattumankillen skrev 2020-11-25 15:49:17 följande:

    Mens är inget som man valt och är en del hur ens kropp fungerar. Men om det vore gratis borde då alla andra problem också vara det.


    Men mens är inget "problem"! Hur tänker du? Det är en naturlig biologisk funktion! Det finns ingen annan naturlig biologisk funktion som går att jämföra med ens. Det skulle väl vara om män gick och droppade sperma varje månad så dom behövde skydd. Det är liksom den enda liknelsen jag kan komma på. Det skydet skulle jag också tyckt borde vara gratis. 
Svar på tråden Borde Sverige börja med gratis mensskydd?