• Anonym (Munskydd)

    Snälla använd munskydd

    Jag önskar att fler skulle använda munskydd. Självklart med rena händer. Och att istället för att ta på hissknappar osv osv osv göra det med armbågen tex.

    Blir så himla glad då jag ser folk som verkligen anstränger sig med både munskydd, superbra hygien samt inte petar på knappar osv.

    Fler och fler använder munskydd och sätter de på sig innna de går från arbete eller hemifrån. Mkt bra jobbat!

    Nu behöver vi bara bli fler.

  • Svar på tråden Snälla använd munskydd
  • Anonym (Jo)
    Akidoki skrev 2020-12-12 15:53:47 följande:
    Det är vi ju inte, enligt IQ, sådant finns internationella mätningar på.

    Dock börjar jag ifrågasätta intelligensen hos dem som helt verkar ha snöat in på att vi skulle vara dummare än andra och därför inte klara av att hantera munskydd av den anledningen.

    Vi vet ju att det inte är därför, utan för att munskydd av allt att döma inte skyddar i den utsträckning många förväntar sig, leder till att människor blir mer oförsiktiga och håller avstånd sämre.

    Jag förstår att det är frustrerande att anse att munskydd skulle stoppa smittspridningen och så inte få gehör för det, men sådana infantila påhopp gör inte någon mer benägen att lyssna till det du har att säga. Snarare tänker jag att dessa munskyddsförespråkare verkar emotionellt instabila, och det ger får mig inte att känna att de är något på spåret, snarare undrar jag om munskyddet representerar någon slags snuttefilt - symbolisk snarare än verksam.
    Så bra formulerat. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Jo) skrev 2020-12-12 17:55:54 följande:

    Så bra formulerat. 


    Tycker jag med.
  • Anonym (K)
    Anonym (realist) skrev 2020-12-12 08:43:48 följande:
    De flesta utomlands har börja fundera om just svenskar är extra korkade.
    Och?? Vem bryr sig.
  • Anonym (realist)
    pyssel skrev 2020-12-13 17:37:12 följande:

    Intressant munskyddsforskning

    www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

    Kortversion här

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset


    Här har du en liknande undersökning från Kansas. Spridningen minskade med 6% i countyn som införde masktvång. Under samma tidsperiod så ökade spridningen med 100% i countyn som inte införde masktvång.

    Dom är lika alla undersökningar. Alla kommer fram till att munskydd fungerar.

    www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6947e2.htm
  • Anonym (Munskydd)

    Hej! Jag läste predicera artikeln i Aftonbladet som är senast artikel och detta från Tyskland är mycket intressant. Så synd att många av svenskarna bara tvärvägrar utan att anstränga sig att faktiskt använda skyddet rätt och vara solidarisk mot sina medmänniskor

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Munskydd) skrev 2020-12-13 18:43:08 följande:

    Hej! Jag läste predicera artikeln i Aftonbladet som är senast artikel och detta från Tyskland är mycket intressant. Så synd att många av svenskarna bara tvärvägrar utan att anstränga sig att faktiskt använda skyddet rätt och vara solidarisk mot sina medmänniskor


    Lägg ner, munskydden är bäst där de är innan de säljs till allänheten.
  • Anonym (NN)
    Anonym (Munskydd) skrev 2020-12-13 18:43:08 följande:

    Hej! Jag läste predicera artikeln i Aftonbladet som är senast artikel och detta från Tyskland är mycket intressant. Så synd att många av svenskarna bara tvärvägrar utan att anstränga sig att faktiskt använda skyddet rätt och vara solidarisk mot sina medmänniskor


    Hjälper inte att vara solidarisk när folk litar på fel personer. Det enda du är solidarisk mot är ondskan själv.
  • Anonym (Maria)

    Munskydden tror jag mest signalerar en sorts fejkad trygghet när vi pratar om att gemene man ska använda dessa.

    Det invaggar folk i falsk säkerhet och i dessa tider vill väl gärna vissa ledare, WHO osv komma med någon form av trygghet. Därför förordar man detta även till allmänheten.

    De flesta använder inte munskydden rätt iallafall är ju ett problem,. De byter inte tillräckligt ofta, de ska bytas i i princip hela tiden då har vi ännu ett problem ifall folk inte sköter det basica, att ha rena händer och vara symtomfri när man ska fixa runt på ansiktet. Jämför med vårdpersonal som oftast hanterar dem rätt. Riktiga munskydd är dyra i längden. De ligger och skräpar överallt nuförtiden också...

    Många jag ser har dem på fel, under nästan tex och har sett folk snyta sig i dem under användning.

    Sedan kanske man ska undvika kvällstidningarnas märkligheter och sensationsjournalistik. De sprider ju mest bara allmän oro i samhället. Särskilt mycket nu gällande Covid. Försöka hitta lite mer kunskapsbaserade nyheter.

  • Anonym (Maria)
    Johannus skrev 2020-12-12 03:07:55 följande:

    För det första BAR N får inte testas.....Jag är mormor till 3 barnbarn som jag bor i hop med som inte testas TROTS att dem är i rosksoon.......Ett av barnbarnen har hjärtfel..... Alla barnen har inget immunförsvar


    Barn från förskoleklass och uppåt ska testas vid symtom. Man ser väl inte riktigt nyttan med småbarn, också vägt kostnader också och belastningen på vården som det ger.

    Utan de får hålla sig till förälder och de restriktioner som gäller vid minsta symtom. Vara hemma två dygn frisk helt symtomfri, innan man kan gå till FSK igen. Testar någon annan positivt i fam så blir det karantän för alla. Tills dess att man är konstaterad negativ ska den sjuke ändå leva som om den har covid. Alltså är det ju lättare med småbarn, var hemma helt enkelt vid symtom.

    Samtidigt accepteras tydligen att småbarn får gå till FSK efter 7 sjukdagar även med lätt snuva och hosta. Det är väldigt märkligt kan jag tycka med tanke på hur alla andra i samhället ska bete sig och skydda andra vid minsta symtom. Där blir ett fel i systemet tycker jag iaf.

    Utan immunförsvar alls så lever man inte. Man kan ha nedsatt immunförsvar däremot, oftast pga kronisk sjukdom tex.
Svar på tråden Snälla använd munskydd