• Kaga

    Vad menas med " pedagogisk verksamhet" ?

    Läst mycket om att det oftast råder pedagogisk verksamhet ett viss antal timmar på förskolan. Några timmar på förmiddagen? Och att man då ska lämna barnen innan den verksamheten startar, tex vid 9 tiden.

    Men vad menar man med detta? Vad görs på dessa timmar som inte görs resten av dagen?

  • Svar på tråden Vad menas med " pedagogisk verksamhet" ?
  • whippo

    Som oftast är det planerad och styrd verksamhet under den tiden. Ett lärande sker alltid men under dessa timmar (oftast 9-11) är det projekt eller liknande som följer en röd tråd. Så många av barnen bör då vara med under den tiden så att ingen hamnar utanför och att alla får möjlighet att ta del av lärandet.

  • Anonym (.)
    whippo skrev 2021-02-15 00:59:41 följande:

    Som oftast är det planerad och styrd verksamhet under den tiden. Ett lärande sker alltid men under dessa timmar (oftast 9-11) är det projekt eller liknande som följer en röd tråd. Så många av barnen bör då vara med under den tiden så att ingen hamnar utanför och att alla får möjlighet att ta del av lärandet.


    Vad lär de sig?
  • whippo
    Anonym (.) skrev 2021-02-15 01:04:44 följande:

    Vad lär de sig?


    De lär sig det som läroplanen syftar till. Läroplanen har inte uppnåendemål likt skolan utan arbetar utifrån strävansmål. Det är väldigt många olika mål att sträva mot. Som oftast ligger värdegrunden tyngst och självklart barnens intresse.
  • Anotherone

    Det kan ju vara olika saker som man fokuserar på. Förskolan kan även ha ett generellt tema under kortare eller längre period. 
    Som min yngsta sons förskola just nu, de har fokus matematik. På barns nivå givetvis men dessa dagar (som är kända för oss föräldrar på förväg) så vill man att man lämnar senast strax före 09 så att de kan komma igång då.
    De mäter saker, ställer sig i grupper, sorterar, tittar på färg och form etc.
    Så verkligen matematik på deras nivå.
    Sen går de på utflykt på tisdagar, då vill de också att man lämnar i tid.
    Övrig tid är det mer "fri lek" men även under leken så finns ju moment av lärande, det pågår hela tiden.

  • Anonym (H)
    whippo skrev 2021-02-15 01:17:40 följande:

    De lär sig det som läroplanen syftar till. Läroplanen har inte uppnåendemål likt skolan utan arbetar utifrån strävansmål. Det är väldigt många olika mål att sträva mot. Som oftast ligger värdegrunden tyngst och självklart barnens intresse.


    Försöker du reta TS med dina icke-svar?
  • Anonym (Z)
    Kaga skrev 2021-02-15 00:53:36 följande:

    Läst mycket om att det oftast råder pedagogisk verksamhet ett viss antal timmar på förskolan. Några timmar på förmiddagen? Och att man då ska lämna barnen innan den verksamheten startar, tex vid 9 tiden.

    Men vad menar man med detta? Vad görs på dessa timmar som inte görs resten av dagen?


    På vår förskola har man ofta haft olika teman under en sammanhängande period som någon beskrev, till exempel tema matematik, kemi/fysik, trafik, skog, vatten, anpassat till barnens ålder givetvis.

    Exempel för äldre barn, 4-5, tema trafik. Promenad till tåg/busstation, övergångsställen, trafikljus. Trafiksymboler i lärande lek inomhus, exempelvis genom att själva rita en fritt vald trafikskylt och prata tillsammans om vad den betyder. Utelek på gården, ?bygg? en buss och busshållplats, låter barnen stiga på och av, lösa biljett, köra bussen.

    Kemi/fysik kan handla om hur färger och material uppför sig, exempelvis snö - is - vatten, se vad som händer. Vattentrappa med skovelhjul som snurrar eller tippar. Blöt ett kaffefilter med olika färger och vatten och se hur färgerna sprider sig.
  • Anonym (H)
    Anonym (Z) skrev 2021-02-15 12:30:36 följande:

    Förhoppningsvis har TS tillgång till Google?!

    www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan


    Om hen ville söka på Google de skulle hen ha sökt på Google istället av att hen frågar här?

    Varför är du på FL om du har problem med att folk frågar saker?

    99 % skulle kunna Googla istället av starta trådar , men de vill väl inte.
  • Kaga
    Anonym (H) skrev 2021-02-15 12:53:12 följande:

    Om hen ville söka på Google de skulle hen ha sökt på Google istället av att hen frågar här?

    Varför är du på FL om du har problem med att folk frågar saker?

    99 % skulle kunna Googla istället av starta trådar , men de vill väl inte.


    Jag har googlat lite också, men ville mer höra om konkreta exempel på vad man faktiskt gör. Från någon som jobbar på förskola eller som har inblick. Tänkte även att man kanske får lite olika svar med olika exempel på hur det kan se ut. Och att man kan ställa följdfrågor till någon istället för bara läsa något luddigt.
  • Kaga
    Anotherone skrev 2021-02-15 09:03:34 följande:

    Det kan ju vara olika saker som man fokuserar på. Förskolan kan även ha ett generellt tema under kortare eller längre period. 

    Som min yngsta sons förskola just nu, de har fokus matematik. På barns nivå givetvis men dessa dagar (som är kända för oss föräldrar på förväg) så vill man att man lämnar senast strax före 09 så att de kan komma igång då.

    De mäter saker, ställer sig i grupper, sorterar, tittar på färg och form etc.

    Så verkligen matematik på deras nivå.

    Sen går de på utflykt på tisdagar, då vill de också att man lämnar i tid.

    Övrig tid är det mer "fri lek" men även under leken så finns ju moment av lärande, det pågår hela tiden.


    Okej, tack för svar, det var bra exempel på hur de kan se ut.
  • Kaga
    Anonym (Z) skrev 2021-02-15 12:44:29 följande:

    På vår förskola har man ofta haft olika teman under en sammanhängande period som någon beskrev, till exempel tema matematik, kemi/fysik, trafik, skog, vatten, anpassat till barnens ålder givetvis.

    Exempel för äldre barn, 4-5, tema trafik. Promenad till tåg/busstation, övergångsställen, trafikljus. Trafiksymboler i lärande lek inomhus, exempelvis genom att själva rita en fritt vald trafikskylt och prata tillsammans om vad den betyder. Utelek på gården, ?bygg? en buss och busshållplats, låter barnen stiga på och av, lösa biljett, köra bussen.

    Kemi/fysik kan handla om hur färger och material uppför sig, exempelvis snö - is - vatten, se vad som händer. Vattentrappa med skovelhjul som snurrar eller tippar. Blöt ett kaffefilter med olika färger och vatten och se hur färgerna sprider sig.


    Är det under en specifik tid då som dessa saker görs?

    Tack för exempel på hur det kan se ut!
  • Anonym (oooo)
    Anonym (H) skrev 2021-02-15 12:53:12 följande:
    Om hen ville söka på Google de skulle hen ha sökt på Google istället av att hen frågar här?

    Varför är du på FL om du har problem med att folk frågar saker?

    99 % skulle kunna Googla istället av starta trådar , men de vill väl inte.
    jag förundras ständigt över folk som inte orkar googla först, innan de frågar här. 
  • Anonym (H)
    Anonym (oooo) skrev 2021-02-15 16:05:49 följande:

    jag förundras ständigt över folk som inte orkar googla först, innan de frågar här. 


    Vem säger att de inte orkar?

    De vill diskutera någonting i en forum, inte googla.

    Helt olika saker.

    Det är frivilligt att läsa trådar på FL .
  • Anonym (Hind)

    Exempel från när barnen var två: prata om vad våren är, gå på promenad och leta vårtecken, rita vårtecknen. Prata om olika känslor och hur man ska hantera dem, rita känslor, leka lekar där man tränar på att fråga hur andra mår och trösta om någon är ledsen, inkludera varandra osv.

    Exempel från när barnen var 4-5år: prata miljö och återvinning, göra "sopmonster" från återvunna grejor. Prata miljö, rita vattnets kretslopp. Rita, lära sig känna igen och hitta ord på olika bokstäver. Bygga en tidsmaskin och åka till olika (främst förhistoriska) tidsperioder. Göra pärlplattedinosaurier.

  • Anonym (Olika)

    Hos oss innebär pedagogisk verksamhet att det är en mer uppstyrd verksamhet som pågår i smågrupper. Barnen jobbar med olika världsdelar, pratar miljö, hur det ser ut i de olika världsdelarna, vad som händer där just nu (de var i Nordamerika under amerikanska valet till exempel). De övar på att rita olika saker från de olika resmålen och reser dit via yogaövningar. Ibland har de matte och mäter, väger, lägger ihop och jobbar med olika former. Ibland dramatiserar de olika sagor och spelar upp för varandra. En dag i veckan gör de utflykt i skogen. Ibland har de "fri" lek som egentligen är ganska styrd där det handlar om att lära sig interagera med andra, vänta på sin tur och att inte alltid få göra precis som man vill.

    En dag i veckan får ett barn ta med en bok som barnet sen presenterar för sina kompisar. 

    Vi har pedagogisk verksamhet mellan 09 och strax innan 14, när man samlar ihop sig till mellis. Efter mellis är hela förskolan samlad för gemensam lek och utevistelse. Hos oss önskar man att man inte hämtar innan mellanmålet

  • Jemp

    Förutom det faktiska vad de lär sig, så är det också relevant tid att hålla så barnen är på plats i tid för utflykter etc.

  • whippo

    Det är väldigt svårt att vara specifik med vad barnen ?lär? sig. Det är så otroligt mycket. Det finns en läroplan att följa som jag skrev om tidigare. Bara att kolla där vad vi arbetar efter. Sen ser det ju väldigt olika ut på olika förskolor och hur gamla barnen är. Jag är ute väldigt mycket med barnen och på många olika platser. Nu sätter tyvärr Corona stopp för museum och en del andra ställen. Men det blir desto mer natur. På torsdag lagar jag mat ute med barnen till exempel, idag åkte vi skridskor, i måndags besökte vi urskogen, på onsdag blir det skärgård och på fredag parklek.

    Senaste dagarna med barnen i ?min? barn grupp så har vi:

    Måndag. Träna på att dra över overallen över skorna. Använda kniv och gaffel. Ljuda bokstäver till ord. Träna finmotorik med teckning. Mäta snödjup. Träna på att gå i skogen ( ca 2 km). Kommunicera med kompisar, vara en bra kompis, regler vid lekar utomhus. Rita hjärtan, telefoner, princessor, rymdskepp, bygga robotar med plus plus. Smaka på grönkål och beskriva. Lära sig räkna till tre på ryska. Be om förlåt på ett trevligt sätt. Springa snabbt. Tränat teckenspråk. Skriva kompisars namn. Vad är skillnad på gran och tall. Vilken veckodag det är. Fundera på nya sångtexter. Rimma och säkert mycket mer.

    Tisdag. Träna på att åka skridskor. Göra piruetter på skridskor. Varför bara skridskor får vara på isen. Färg går att spreja på snö. Bygga tågbana på begränsad yta (problemlösning). Samarbeta kring bygge med plus plus. Lyssna på sagor med nya ord. Rätten att vara själv. Hur man kan göra när man vill leka med någon men är blyg eller lite rädd. Träna på att sjunga. Med mera.

  • lövet2

    Några exempel från det senaste året:

    Tema Kroppen. De lägger pussel med kroppsdelar, ritar kanske mamma, pappa, storebror, sjunger "Huvud, axlar, knän och tår", leker någon härmlek där de ska peka på öron, fingrar osv, kryper runt en hinderbana, lär sig stödtecken. Olika saker varje dag men det följer samma tema.

    Tema Trafik. Läser böcker om Halvan och alla hans fordon, bygger legobilar, ritar olika fordon, spelar memory med vägskyltar, sjunger sånger om hur man ska göra i trafiken, tar promenader och övar på att gå på rätt sida och hålla i handen.

    Tema Mat. Gör gissningslekar där de får blunda och smaka på frukt o grönsaker, planterar potatis, jordgubbar, morötter, ritar olika saker man kan äta, sjunger sånger om mat, bakar.

  • sextiotalist

    När sonen gick på dagis, eon år sedan, så hade de den pedagogiska verksamheten förlagd mellan 09 och 14. Dvs de ville ha den tiden "låst" så de kunde göra verksamheter som de ville att alla barn skulle medverka i. Det kunde vara allt möjligt, ut i skogen, utflykter, musik (en av personalen var musiklärare och de satsade väldigt mycket på musik). Det är ju jättebra att de har dessa hålltider, för då blir det ju även en förskola och inte endast ett ställe där barnen är när föräldrarna arbetar.
    Där sonen gick så var föräldrarnas arbetstider en ramtid, men oavsett arbetstid så ville de ha alla barnen på plats mellan 9-14. Tiderna utöver detta var styrda av föräldrarnas arbetstid

Svar på tråden Vad menas med " pedagogisk verksamhet" ?