• Anonym (Jag1)

    Betala rättvist för allting %

    Hallå

    Jag och min kille ska flytta ihop och pratade lite om ekonomi och hur vi ska dela på allt. Han tjänar bra mycket mer än mig så om vi räknar att vi betalar % lika mycket utifrån våran egna lön så blir det rättvist.

    Men han har en son och betalar för hans privatlektioner i diverse saker samt underhåll till sitt ex. I och med detta så tycker han att han ska räkna bort dessa först eftersom han är tvungen att betala för det och inget han kan välja bort även om han ville. Och vad han har kvar sen ska vi räkna % på. Är detta ok? Är det såhär det går till?

    Jag känner att jag indirekt då betalar för hans son eftersom jag då får betala mer när han har mindre lön att utgå från.... han säger att ja hade du haft något du var tvungen att betala så hade det varit så för dig också att vi räknar bort det. Vad säger jag??

  • Svar på tråden Betala rättvist för allting %
  • Anonym (Jj)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:27:23 följande:

    Oavsett hur man väljer att definiera "separat ekonomi" så har de inte gemensam ekonomi.

    Om han drar av barnets kostnad från sin inkomst, och sedan beräknar sin inkomst utifrån summan efter avdraget, då är TS i praktiken med och betalar för barnet.


    Nej det gör hon inte om barnet är hans ändå är hans utgift. Däremot får min mindre "lönebidrag" av sambon i form av lägre inkomstutjämning
  • Anonym (Fet)

    [quote=80973491][quote-nick]Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:31:18 följande:[quote-nick]Jag och maken har gemensam ekonomi och jag kan köpa vad jag vill när jag vill (inom ramarna för inkomsten, såklart), utan att känna att jag behöver fråga om lov eller liknande först.[/quote]

    Jag tror det handlar om hur man själv känner. Alltså oavsett om jag hade haft en partner som hyllade mig varje gång jag handlade nåhot så hade jag känt att det tog emot när det inte från början är mina pengar (jag förutsätter nu att man gör lika mycket av annat u hemmet). Det är

    Inte nåhon annans krav eller inställning, utan vad JAG känner.

    Jag förstår absolut dem som inte känner så.

  • ggdddd
    Anonym (Peter) skrev 2021-02-24 16:18:04 följande:

    Jag tycker ingen ska förlora på att bo ihop med sin partner gentemot att bo själv.

    Jag skulle helst dela på utgifterna, men anser då att det är den med lägst inkomst som lägger ribban; det funkar inte att den rikaste köper oxfilé för att hen har råd med halva matkostnaden ändå, isf får den lägga emellan. Samma sak med boende et.c.
    Eget sparande, tidigare lån, dyra hobbies och barn från tidigare skulle jag se som enskilda utgifter som inte räknades med i den gemensamma ekonomin.


    Så här enkelt är det
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:09:20 följande:
    Men alltså seriöst?

    Ts betalat varken för barnet eller barnet lektioner så länge hennes partner betalar hälften av de kostnader de har för boende och mat, plus de eventuella kostnader de har extra för boende och mat pga barnet.

    Att han inte betalar bort lite extra av sin lön för att ts liv ska bli billigare betyder inte att hon betalar för hans barn, att betala för hans barn skulle det vara om ts står för mer än hälften av de fasta kostnaderna. Alternativt betalar barnets fel i mat och boende. Vilket hon uppenbarligen inte kommer göra
    Enligt TS så är mannens argument att utgifterna han har för sin son inte är frivilliga från hans sida och något han inte kan välja bort. Alltså ingenting om själva upplägget.
  • Anonym (Fet)
    Ess skrev 2021-02-24 16:32:47 följande:

    Han ska betala mer än hälften av boendekostnaderna OM barnet kommer på umgänge och har rum.

    Ska man dela procentuellt så gör man det på lönen man får ut, innan man betalat sina personliga utgifter. Barn, hästar, lån mm står man för själv på det som blir över när det är fördelat.


    Vadå SKA? Det är väl upp till var och en?

    Om de ska dela procentuellt så är det rimligt att kostnaden för barnet innefattas.

    Ts partner har aldrig sagt att han vill ha gemensam ekonomi? Han har sagt att han är ok med att betala procentuellt efter att ha dragit av utgifterna för sonen, och kommer då fortfarnde betala mer än ts. Han har all rät
  • Anonym (Fet)
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:38:18 följande:

    Vadå SKA? Det är väl upp till var och en?

    Om de ska dela procentuellt så är det rimligt att kostnaden för barnet innefattas.

    Ts partner har aldrig sagt att han vill ha gemensam ekonomi? Han har sagt att han är ok med att betala procentuellt efter att ha dragit av utgifterna för sonen, och kommer då fortfarnde betala mer än ts. Han har all rät


    Han har all rätt att bestämma själv över hur mycket pengar han vill ge bort till ts
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:38:02 följande:

    Enligt TS så är mannens argument att utgifterna han har för sin son inte är frivilliga från hans sida och något han inte kan välja bort. Alltså ingenting om själva upplägget.


    Och vad gör detta för skillnad menar du? Det innebär fortfarande inte att ts kommer betala för hans barn
  • ggdddd
    Anonym (F) skrev 2021-02-24 15:53:17 följande:
    Varför utelämnar du att utgifterna fördelas efter inkomst?
    Men snälla, i gemensamma utgifter ska inte egna privata utgifter ingå, eller menar du att man ska få dra av för barn, häst, cigaretter eller annat som är privat

    Egna utgifter är just egna, speciellt om man propsar på att inkomsterna inte ska vara gemensamma
  • ggdddd
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:39:32 följande:
    Han har all rätt att bestämma själv över hur mycket pengar han vill ge bort till ts
    Men han har INTE rätt till att bestämma att andra ska betala för HANS barn, är det så svårt att förstå
  • Anonym (Fet)
    ggdddd skrev 2021-02-24 16:42:19 följande:

    Men han har INTE rätt till att bestämma att andra ska betala för HANS barn, är det så svårt att förstå


    Och det kommer ts aldrig göra? Hur svårt är det att förstå? Han kommer betala mer än henne för det gemensamma oavsett om han dragit av från sin lön för barnet innan. Alltså betalar hon inte ett öre för barnet
Svar på tråden Betala rättvist för allting %