• Anonym (Why?)

    Varför väljer kvinnor att föda barn??

    Med tanke på hur hemskt det är att föda barn, hur smärtsamt det är, okontrollerat, otrevliga barnmorskor, brist på bra smärtlindring som inte alltid hinns med och bara så brutalt så förstår jag faktiskt inte varför kvinnor utsätter sig för detta.  

    Skulle alla resonera som mig skulle ju mänskligheten dö ut så det är väl tur att alla inte gör det. Men när jag ser gravida kvinnor tänker jag bara "men snälla", varför utsätter ni er för det??? 

    Har ett barn som är fött med planerat kejsarsnitt pga av rädsla men kommer aldrig bli gravid igen p g a risken att inte få snitt. Kommer ALDRIG utsätta mig för den hemska processen igen. 

  • Svar på tråden Varför väljer kvinnor att föda barn??
  • Anonym (Undrar också men förstår)
    Anonym (9barnsmamma) skrev 2021-03-19 12:08:22 följande:
    Kvinnor är skapade att föda barn och det vet du också. Att det sedan finns ysiska förhinder hos enskilda kvinnor ändrar inte det.

    Eller så är det du som är överkänslig och tolkar andras personliga berättelser som predikningar .
    Det där är ett så platt argument tycker jag. 

    Hade kvinnan varit skapt för att föda barn hade inte 1 av 5 dött av det förr i tiden, hemska instrument hade inte behövts, inga barn hade fastnat, inga sfinkterrupturer hade inträffat eller brutna svanskotor, inga medicinska kejsarsnitt hade behövts, absolut inga läkare! 

    Om ett barn fastnar i gången... och det är ju inte ovanligt... då ser jag det som att det inte är en bra metod. 
  • Anonym (Undrar också men förstår)
    Anonym (H) skrev 2021-03-19 15:10:49 följande:
    Absolut inga problem, det där med att ?bara släppa det? handlade mer om hur jag angrep det just då. Det fanns inget att tveka om, inget alternativ till att låta det ske.

    Förresten handlar väl hela den här tråden om våra egna upplevelser, eller för all del vad vi tror om andras, som när TS slår fast att det är hemskt och okontrollerat och att barnmorskorna är hemska och allt vad det är. Det är ju en beskrivning som vi är många som inte känner igen.

    Blickar och fingrar i underlivet tror jag väl förresten rent allmänt att det är svårt att slippa som kvinna, om man t ex går på sina cellprov eller på gyn-koll ibland...
    Men när jag är hos gynekolog tar det högst kanske 20 min, utan obeskrivlig smärta som jag behöver medicineras för, utlämnad och utan kontroll. 
  • AmandaKS

    Alla tycker väl helt enkelt inte att det är så hemskt och smärtsamt.
    Jag har gjort det en gång utan bedövning och gör det gärna fler gånger:)
    Alla fungerar olika.

  • Anonym (Why?)
    Hyacintia skrev 2021-03-19 15:00:41 följande:

    Jag valde att föda barn för att jag hellre ville leva med barn än utan.

    Var livrädd innan så väntade tills jag var 34 år, men sen födde jag utan bedövning.

    Tog de flesta värkarna själv på BB-hotellet och krystvärkarna började där. Sen ner på förlossningen, 2 bra barnmorskor och ut kom bebisen.

    Gjort det 2 gånger.

    Var inte så som du beskriver.:)


    Tack för ditt positiva inlägg :) Satt rädslan i under hela graviditeten med så du gick och pratade med någon?
  • Anonym (Vv)

    Hade själv en förlossning där både jag och barnet nästan dog pga komplikationer. Ändå förstår jag mig inte alls på dom som väljer kejsarsnitt pga rädsla. På vilket sätt skulle det vara bättre?

  • Pappa2006

    Nu har ju jag bara min hustrus förlossningar att jämföra med, men jag vill påpeka att vi alltid haft väldigt trevliga barnmorskor och övrig vårdpersonal vid våra besök på förlossningen.

    Min hustru använde epidural vid första barnet, men har efter det kört helt utan någon bedövning. (hon fixar inte lustgas, eftersom hon blir så illamående av den)

    Det har gjort ont, men hon brukar säga samma sak som många andra mammor här inne på FL, att den högst tillfälliga smärtan jämfört med lyckan av ett litet barn gör att det går att uthärda.  

  • Anonym (Beatrice)
    Anonym (Vv) skrev 2021-03-19 16:49:04 följande:

    Hade själv en förlossning där både jag och barnet nästan dog pga komplikationer. Ändå förstår jag mig inte alls på dom som väljer kejsarsnitt pga rädsla. På vilket sätt skulle det vara bättre?


    Tja, det är en rutinoperation som sker under väldigt kontrollerade former där man blir informerad om varenda steg på vägen, du har ett helt team som har allt fokus på dig, och barnet är vanligtvis ute på 5-15 minuter. Du är dessutom dig själv hela tiden. För min del fick barnen dessutom full pott direkt och mina återhämtningar har varit hur enkla som helst. :)
  • Matilda03

    Innan första vet man ju iofs inte hur det känns..men jag har två barn och födde dom för att det är ju bara några timmars smärta och sen har man barn resten av livet.

  • Hyacintia
    Anonym (Why?) skrev 2021-03-19 16:44:44 följande:

    Tack för ditt positiva inlägg :) Satt rädslan i under hela graviditeten med så du gick och pratade med någon?


    Jag var sjukt rädd först, krävde snitt och då sa de bara ?ja, vi tvingar ingen, men går det bra om vi ber dig läsa en bok som heter Föda utan rädsla??

    Och visst det kunde jag väl göra, men föda vaginalt skulle jag banne mig inte.

    Lånade boken och en annan av samma författare, läste och läste.

    Kollade på bra förlossningsprogram med och eftersom jag i alla år läst på om risker så hade jag full koll på villa bedövningar jag absolut aldrig skulle ta för risk för barnet, och kunde väl det mesta om att sätta igång en förlossning, och sedan ge morfin som de ofta gör, så det stannar upp och blir utdraget och så går hjärtljuden ner så blir det snitt.

    Så jag hade med mig 3 st A4 till BVC och gick igenom.

    I 7:e månaden beståmde jag mig för att föda vaginalt om jag var garanterad alla bedövningar jag ville ha. Samt ryggmärgsbedövning i tid! (Eftersom inget känns då så då är det ju lugnt) samt ok på snitt om barnet skulle fastna osv.

    Vägrade sugklocka.

    Fick ok på allt via ett mail från Förlossningens enhetschef som jag personligen mailade.

    Hade med mailet till förlossningen.

    Ok, leta go tänkte jag.

    Förlossningen började, först gjorde som sjuk mensvärk men tog inga värktabletter för jag ville känna om det stegrades. Kunde typ inte hantera det först sen brölade jag som en älg och då blev det bättre. Läste att en värk är oftast 60 sekunder så räknar man ner lättar det runt 15 . Och efter ett tag kunde jag det, räkna ner alltså.

    Massage och grejer jag läst om gick inte, ville inte att ngn skulle ta i mig ens.

    In till förlossningen, de ville skocla hem mog, 2

    Centimeter öppen kl 18:30. Vägrade, in på ett rum med mannen på Bb-hotellet. Gick in i mig själv för kunde ändå inte röra mig när en värk kom.

    Åkte rullstol ner efter två krystvärkar på rummet.

    Kom ner kl 00 och då var de såååå förvånade...

    Det tyckte jag var dåligt, men hade mitt förlossningsbrev som jag bad sköterskan läsa i ordentligt! 2 A4. Hehe.

    Kom in på rummet. Fick lustgas sista två krystvärkarna sen kom bebisen.

    Väntade på allt jag läst om, ?ring of fire?, men det kom inte.

    Däremot fick jag typ ryck ingar i klitorisen in10 miniter !! Efter pga av att underlivet slappnade av. Som en enda lång orgasm fast var liksom inte fokus på det då.

    Hände inte med bebis nummer två.

    Var rädd igen men inte lika med bebis nummer två.

    Fick en dålig barnmorska men visste vad som väntade så det tog 2 timmar och sen var han ute.

    Tänkte precis som du, och gör det nu med. MEN tycker det gör sjukt mkt ondare med svår tandvärk för det har man konstant. Att föda barn gör inte ont hela tiden.

    Mellan värkarna känner man fasemej ingenting!!
Svar på tråden Varför väljer kvinnor att föda barn??