• Dr Börje

    Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

    Har du börjat reta dig på något ord som plötsligt blir "modernt" att använda i en massa sammanhang och plötsligt ersätter ett tidigare använt ord.

    Jag retar mig på att alla skall försöka peta in ordet "narrativ" i alla jävla sammanhang. Det här ordet dök upp och började smutsa ner texter och dialoger för 3-4 år sedan. Jäkligt irriterande. Vad retar du dig på?

  • Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med
  • Panduro
    Anonym (Folke) skrev 2021-03-23 23:27:48 följande:

    Folk som felaktigt byter ut ordet "varför" mot "varav". T ex: "Jag bor centralt, varav jag promenerar mycket.".


    Ja! Jag blir förvirrad när jag läser alla varav och därav.
  • Anonym (Pappan)

    Styckna! Som när någon säger "Vi har tre styckna" Det heter "stycken"!!

  • SweeneyToad
    korngryn skrev 2021-03-24 06:52:56 följande:
    Vad tycker du att man ska skriva i stället då, när man uttrycker sig i allmänna ordalag om en person som skulle kunna vara antingen en kvinna eller en man?
    Vederbörande? Eller utgå från att alla levande varelser är män och använda han hela tiden?
    Han eller hon. Är det så svårt att förstå? 
  • Anonym (Elisa)

    Det här är inte ett ord ens -mer en hop skrivning av flera ord

     devardådåra eller skrivet ibl thevardådåra  Skrattande

  • Anonym (Elisa)
    SweeneyToad skrev 2021-03-24 08:20:07 följande:
    Han eller hon. Är det så svårt att förstå? 
    Men ibland så vet man ju tex inte om personen som skriver en tråd här tex är en han eller en hon..
    DÅ skriver man ju "hen"
  • SweeneyToad
    Anonym (Elisa) skrev 2021-03-24 08:29:18 följande:
    Men ibland så vet man ju tex inte om personen som skriver en tråd här tex är en han eller en hon..
    DÅ skriver man ju "hen"
    Eller så kan man skriva han eller hon. 
  • Anonym (Elisa)
    korngryn skrev 2021-03-24 06:52:56 följande:
    Vad tycker du att man ska skriva i stället då, när man uttrycker sig i allmänna ordalag om en person som skulle kunna vara antingen en kvinna eller en man?

    Vederbörande? Eller utgå från att alla levande varelser är män och använda han hela tiden?
    Precis det är inte alltid personen tex någon TS på FL har ett tjej/kill namn
    utan kanske kallar sig xxx
    Då skriver man ju hen om personen inte har skrivit att jag är en tjej eller kille
  • Anonym (Elisa)
    SweeneyToad skrev 2021-03-24 08:34:58 följande:
    Eller så kan man skriva han eller hon. 
    Eh har du svårt att läsa eller - OM MAN INTE VET om det är en kille eller tjej 

    Ska man gissa då och skriva hon - fast personen kallar sig xxx
  • korngryn
    SweeneyToad skrev 2021-03-24 08:20:07 följande:

    Han eller hon. Är det så svårt att förstå? 


    Nej, det är inte alls svårt att förstå. Men det blir väl lite opraktiskt att använda tre ord i stället för ett? Och lite störande för flyter i löpande text.
  • Anfield12

    Jag har ruttnat fullständigt på alla som ska slänga in ?under rådande pandemi? i precis varenda mening. Nej, Maggan, du låter inte smart när du säger det. Särskilt inte när det är det enda avancerade ordet du kan.

Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med