• Anonym (Lisa)

    Tala om på jobb intervju att jag har utmattningssyndrom?

    Jag har det väldigt stressigt på jobbet och för en vecka sedan fick jag panikångest och sjukskrev mig.

    Vet inte alls om jag kommer vara hemma en vecka eller ett halvår... ingen aning.

    Innan jag fick ångesten hade jag sökt ett nytt jobb och nu blev jag kallad på intervju!

    Borde jag tala om att jag har utmattningssymptom?

  • Svar på tråden Tala om på jobb intervju att jag har utmattningssyndrom?
  • Anonym (påa)
    Anonym (M) skrev 2021-03-27 08:29:53 följande:

    Har man kunskap så kan man utesluta utmattning på grund av det TS skriver.

    Hur står det till med din läsförståelse? Du måste läsa det som skrivs och inte det du vill läsa.


    Var vänlig kasta inte inte sten i glashus.

    Nej, du kan inte utesluta utmattning, då det verkar som om du missat det fullständigt grundläggande faktumet att utmattning har olika nivåer.

    Dina egna erfarenheter kan du inte stirra dig blind på när du försöker bedöma ts.
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2021-03-27 12:27:08 följande:
    Okej! Om jag hade en liten firma och skulle anställa folk så skulle jag välja sunda och friska unga grabbar. (ja faktiskt grabbar men det skulle jag ju inte skriva ngn på näsan) ALDRIG skulle jag anställa ngn som sitter och brer ut sig om sin utbrändhet! Jag har ENORM respekt för människor som inte orkar med MEN om jag hade ett litet företag att bygga upp så duger inte silkesvantar. Jag skulle rekommendera personen att söka jobb "på kommun"! smile1.gif
    Tur att du inte är arbetsgivare för du saknar de kunskaper som krävs.
  • Anonym (Va)

    Vilka kommentarer!

    TS kan mycket väl ha begynnande utmattningssyndrom. Det finns ingen här som kan avgöra på den lilla informationen. Spelar ingen roll om någon annan varit mycket sjukare. Ts du ska se upp. Koppla in företagshälsovården! Vc kan hjälpa dig med sjukskrivning, diagnos och kanske KBT men om problemet är arbetsrelaterad är det på arbetet saker måste förändras för att du inte ska bli sjuk. Du ska naturligtvis inte ta upp detta på någon intervju.

    Jag tvivlar på att någon läkare kommer sjukskriva dig ett halvår. Dom sagt, arbetsrelaterade problem ska lösas på arbetet och det kommer sannolikt din läkare också anse. Så man kanske sjukskriver några veckor om det bedöms nödvändigt, sedan företagshälsovård och förändring, anpassning på arbetet. Får du nytt jobb så får du ta det utifrån hur du mår då du börjar.

  • mari123
    Anonym (F) skrev 2021-03-27 13:27:08 följande:
    Klart det är kul om hon mår bra, men det kan du ta med dina väninnor. Det kan tvärtom göra ts ledsen så tänk på sånt i framtiden.

    Ja, det kan finnas vägar ut men nu är det så att alla lösningar inte funkar för alla människor. Om man är för utbränd så kan man inte bara skaka av sig allt och gå vidare, väldigt många behöver faktiskt hjälp. Och nej, det är inte bara att "hitta" ett jobb man orkar med, för det första eftersom man faktiskt kanske inte orkar nånting! Kanske knappt orkar gå ur sängen, göra mat, sköta basal hygien och annat, än mindre ett jobb, även om det så är en timme i veckan. Det känns som att du har dålig förståelse för att alla inte har det så lätt som din dotter hade det!
    FAST nu frågar ju TS hur hon ska agera på en anställningsintervju! På en dylik går man knappast om man inte ens orkar ta sig ur sängen?
  • Anonym (M)
    Anonym (Va) skrev 2021-03-27 22:53:27 följande:
    Vilka kommentarer!
    TS kan mycket väl ha begynnande utmattningssyndrom. Det finns ingen här som kan avgöra på den lilla informationen. Spelar ingen roll om någon annan varit mycket sjukare. Ts du ska se upp. Koppla in företagshälsovården! Vc kan hjälpa dig med sjukskrivning, diagnos och kanske KBT men om problemet är arbetsrelaterad är det på arbetet saker måste förändras för att du inte ska bli sjuk. Du ska naturligtvis inte ta upp detta på någon intervju.
    Jag tvivlar på att någon läkare kommer sjukskriva dig ett halvår. Dom sagt, arbetsrelaterade problem ska lösas på arbetet och det kommer sannolikt din läkare också anse. Så man kanske sjukskriver några veckor om det bedöms nödvändigt, sedan företagshälsovård och förändring, anpassning på arbetet. Får du nytt jobb så får du ta det utifrån hur du mår då du börjar.
    Man ska inte sätta diagnos på sig själv. Man ska heller inte fara med osanning och påstå att man har en diagnos när det inte är sant. 
    Självklart ska man säga ifrån när folk försöker leka googledoktorer, allt annat är ytterst... märkligt.

    Märkligt att du attackerar andras inlägg när du gör exakt samma sak som de du attackerar.  Det är totalt irrelevant vad du TROR om en sjukskrivning. Tro gör du i kyrkan.
  • Anonym (Q)
    Anonym (M) skrev 2021-03-28 07:08:11 följande:

    Man ska inte sätta diagnos på sig själv. Man ska heller inte fara med osanning och påstå att man har en diagnos när det inte är sant. 

    Självklart ska man säga ifrån när folk försöker leka googledoktorer, allt annat är ytterst... märkligt.

    Märkligt att du attackerar andras inlägg när du gör exakt samma sak som de du attackerar.  Det är totalt irrelevant vad du TROR om en sjukskrivning. Tro gör du i kyrkan.


    Jisses vad du maler på. Ts har skrivit och korrigerat att hon menade symtom, dvs symtom på utmattning. Hon bad även om ursäkt, vilket hon verkligen inte hade behövt göra.

    Hoppa ner från dina höga hästar och visa lite ödmjukhet gentemot en människa som säger att hon/han inte mår bra.

    OnT: Jag skulle inte berättat. Eftersom att du helt enkelt inte har fått någon diagnos och ingenting säger att detta är något som behöver vara långvarigt.
  • Anonym (Va)
    Anonym (M) skrev 2021-03-28 07:08:11 följande:

    Man ska inte sätta diagnos på sig själv. Man ska heller inte fara med osanning och påstå att man har en diagnos när det inte är sant. 

    Självklart ska man säga ifrån när folk försöker leka googledoktorer, allt annat är ytterst... märkligt.

    Märkligt att du attackerar andras inlägg när du gör exakt samma sak som de du attackerar.  Det är totalt irrelevant vad du TROR om en sjukskrivning. Tro gör du i kyrkan.


    Varför är du så aggressiv. Jättemärklig! Jag är insatt eftersom jag jobbar på Vc med den här patientgruppen. Därför vill jag svara ts som är orolig att vara/bli sjuk. Vad din agenda är begriper jag inte. Är du "kränkt"?
  • mari123

    Man ska komma ihåg, tänker jag, att vi idag lever i "diagnos-tiden"! FINNS det öht friska människor numer? Är man utåtriktad och aktiv så har man ADHD och är man en helt vanlig person som inte tar så mkt plats så har man ADD. Just saying! Sorry

  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (M) skrev 2021-03-28 07:08:11 följande:

    Man ska inte sätta diagnos på sig själv. Man ska heller inte fara med osanning och påstå att man har en diagnos när det inte är sant. 

    Självklart ska man säga ifrån när folk försöker leka googledoktorer, allt annat är ytterst... märkligt.

    Märkligt att du attackerar andras inlägg när du gör exakt samma sak som de du attackerar.  Det är totalt irrelevant vad du TROR om en sjukskrivning. Tro gör du i kyrkan.


    Nu har jag läst en hel del av dina inlägg och blir bara så provocerad. Du VET väl inte vad Ts har? Det låter verkligen som att Ts är utbränd, åtminstone början på. Och vadå då sover man hela tiden? Det gjorde verkligen inte jag, det var det som var problemet! Jag sov INGENTING! Sover man ingenting så är man nog ännu mer stressad och slut! Utmattningssyndrom är olika på alla, finns massor med symtom.
  • Dennadagdettaårdennastund
    mari123 skrev 2021-03-28 08:42:41 följande:

    Man ska komma ihåg, tänker jag, att vi idag lever i "diagnos-tiden"! FINNS det öht friska människor numer? Är man utåtriktad och aktiv så har man ADHD och är man en helt vanlig person som inte tar så mkt plats så har man ADD. Just saying! Sorry


    Nja fast det där är väl inte riktigt sant! Mycket mer kunskap har kommit fram..man får ju inte add eller adhd pga att man har mycket eller lite energi. Det är ganska mycket mer symtom som krävs och som försvårar livet rejält. Vem som helst får inte diagnoser. De med diagnoser kämpar ju jättemkt flratt få ihop sitt liv.

    Det finns massor som fungera normalt och bra som inte har några diagnoser. Men sen är det ju ganska ärftligt också så många i en familj/släkt kan ju ha det.
  • Dennadagdettaårdennastund

    Dessutom är det INGEN tävling om som har det värst! Alla kämpar ju med det dem har.

  • neverpreggo
    mari123 skrev 2021-03-28 08:42:41 följande:

    Man ska komma ihåg, tänker jag, att vi idag lever i "diagnos-tiden"! FINNS det öht friska människor numer? Är man utåtriktad och aktiv så har man ADHD och är man en helt vanlig person som inte tar så mkt plats så har man ADD. Just saying! Sorry


    Seriöst att alltid slänga runt det där i olika trådar fastän folk varit tydliga, pedagogiska och trevliga säga åt dig hur jäkla fel den där bilden är. Kul för de som har problem av sin funktionsnedsättning att läsa det om&om igen. Menmen. Inte som att jag har tilltro till förbättring.
  • neverpreggo

    TS kan mycket väl ha symptom på utmattning men om man lyssnar på varningssignalerna och ändrar livssituationen kan det ändras. Det som blev fel här var ju autocorrect med utmattningssymdrom istället för symptom. TS hävdar inte utbrändhet.


     


    Och nej det är ingen tävling utan det kan yttras olika

  • Anonym (Lisa)

    Ojoj vilka diskussioner det blev...

    Jag håller med om att man inte ska sätta diagnoser på sig själv - vilket jag inte gör. Däremot kan man upptäcka symptom på vad man tror att det kan vara. Och ja, det har jag gjort. Jag har dessutom pratat med vårdcentral och med psykolog i veckan som tror att det är symptom på utmattning.

    Det är naturligtvis jätte hemskt för de som blivit så utmattade att de inte klarat att ta sig upp ur sängen. Jag säger inget annat och förringar ingenting!! Men som flera här skriver så finns det olika grader av saker och ting!!

    Jag hade naturligtvis inte heller (som någon här skrev) suttit och jämrat mig på intervjun om hur illa det är med mig, frågan var om jag ska nämna det.

Svar på tråden Tala om på jobb intervju att jag har utmattningssyndrom?