• Anonym (Kluro)

    Är FL representativt?

    Tror ni att Familjeliv är representativt för Sverige i stort när det kommer till frågor, åsikter osv?

    Resonerar gemene svensk som FLs medlemmar och representeras Sverige av medlemmarnas sammansättning?

    Vad tror ni? 

  • Svar på tråden Är FL representativt?
  • Anonym (NEJ)
    Tecum skrev 2021-04-05 16:50:05 följande:

    Jag tror tvärtom att FL är ganska representativt när det gäller folks åsikter om olika saker, skillnaden är att de inte uppträder på det sättet irl, där vågar de inte bete sig som här eller föra fram samma åsikter så tydligt. Det gäller i synnerhet kvinnor då de är i majoritet här, det statistiska underlaget vad gäller män är lägre.

    Sen är nog den genomsnittliga utbildningsnivån något lägre här än i samhället i stort. Trots kvinnoöverskott är intresset för kulturfrågor minst sagt måttligt, det vet alla vi som försökt starta trådar om t ex böcker, film eller musik.


    Nu är jag mest i könsliga rummet, och min uppfattning är att ju mer folk kan trycka ner personer desto populärare tråd. Börjar en så sätter resten fart. Första inläggen i en tråd brukar representera resten av innehållet. Människan är flockdjur och vi går gärna med strömmen. Kan vi då få utlopp för inte aggressioner så ser vi detta som en ypperlig chans att vräka ur oss utan ånger. Vi skiter i regel i vad som händer med en Ts när tråden dör ut. Man kanske tänker nån gång igen på den men äsch, de flesta går bara till nästa och vräker ut sig eller ältar i evighet utan tillstymmelse till självinsikt.
  • Anonym (jaha)
    Freddie K skrev 2021-04-05 17:23:17 följande:
    Jo, det kanske jag gör. Så bara för att räta ut det här så kommer det till att om den stora massan tycker samma sak då är det representativt?
    Tja, vi har ju representativ demokrati, inte direktdemokrati i Sverige. Dvs vi utser ett antal personer som reptesentanter för det man ansett vara majoriteten. Det betyder inte att alla 10 miljoner är med på alla beslut eller ens tillfrågas. Det är inte ens alla 10 miljoner som får rösta eller gör det fast de kan.

    Att representera andra behöver inte ha ett 1:1 förhållande.
  • Freddie K
    Anonym (jaha) skrev 2021-04-05 18:32:44 följande:
    Tja, vi har ju representativ demokrati, inte direktdemokrati i Sverige. Dvs vi utser ett antal personer som reptesentanter för det man ansett vara majoriteten. Det betyder inte att alla 10 miljoner är med på alla beslut eller ens tillfrågas. Det är inte ens alla 10 miljoner som får rösta eller gör det fast de kan.

    Att representera andra behöver inte ha ett 1:1 förhållande.
    Jo, det förstår jag, men är FL verkligen representativt då? Det känns som att folk tycker en jäkla massa olika och har en massa åsikter om allt, som dem kanske inte ens har irl.
    Jag trodde jag kunde flyga, men jag hade fel.
  • Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL)
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2021-04-05 18:36:58 följande:

  • Anonym (jaha)
    Anonym (NEJ) skrev 2021-04-05 17:52:36 följande:
    Nu är jag mest i könsliga rummet, och min uppfattning är att ju mer folk kan trycka ner personer desto populärare tråd. Börjar en så sätter resten fart. Första inläggen i en tråd brukar representera resten av innehållet. Människan är flockdjur och vi går gärna med strömmen. Kan vi då få utlopp för inte aggressioner så ser vi detta som en ypperlig chans att vräka ur oss utan ånger. Vi skiter i regel i vad som händer med en Ts när tråden dör ut. Man kanske tänker nån gång igen på den men äsch, de flesta går bara till nästa och vräker ut sig eller ältar i evighet utan tillstymmelse till självinsikt.
    Och förutom flockdjur är mäniskor oxå komplexa varelser som inte alltid är rationella. det är inte alltid folk tål höra kritik eller bli ifrågasatt utan vill bara ha medhåll och förståele och tolkar allt som inte är medhåll som påhopp och aggression och överreagerar på all slags ifrågasättande pga sitt dåliga samvete.

    Det lustiga är att många av dem som känner sig påhoppade och kränkta är många ggr de som själva går på andra minst lika hårt för att genast dra på sig offerkoftan och känna sig kränkta när de får mothugg. Givetvis saknar man all slags självinsikt över det utan tycker sig alltid vara offret trotts att man själv var den som startade pajkastningen.

    Verkligheten är inte så svartvit som du målar upp den, trådar urartar minst lika ofta för att vissa helt enkelt inte klara av ifråsasättande och kritik oavsett hur den läggs fram. Det är inte alltid kritikerna som sätter tonen, precis lika ofta sätts den av trådstartaren själv eller de som håller med trådstartaren.

    Konsersationerna kan gå nåt i still med...

    -A säger jag tycker såhär... eller jag hanterat en viss sitation såhär
    -B säger , men det var väl dum gjort, varför gjorde du inte så här?
    -A säger.. det där var väldigt onödigt och kränkande sagt...
    -B Vadå jag säger bara vad jag tycker om det du sagt/gjort
    -A Jo det är ren personangrepp, du säger att att jag är dum, stick härifrån dill troll du bara sabboterar tråden
    -B Nähe, så man måste hålla med i allt?
    -A Nä, men du är bara kränkande....
    -B Är det kränkande att inte hålla med dig?
    -A Du ser, du vill bara förstöra tråden med ditt tjat, stick!!!! (och får såklart medhåll av andra som håller med personen).

    Osv, osv...
  • Tecum
    Anonym (NEJ) skrev 2021-04-05 17:52:36 följande:
    Nu är jag mest i könsliga rummet, och min uppfattning är att ju mer folk kan trycka ner personer desto populärare tråd. Börjar en så sätter resten fart. Första inläggen i en tråd brukar representera resten av innehållet. Människan är flockdjur och vi går gärna med strömmen. Kan vi då få utlopp för inte aggressioner så ser vi detta som en ypperlig chans att vräka ur oss utan ånger. Vi skiter i regel i vad som händer med en Ts när tråden dör ut. Man kanske tänker nån gång igen på den men äsch, de flesta går bara till nästa och vräker ut sig eller ältar i evighet utan tillstymmelse till självinsikt.
    Haha, "könsliga rummet", det var en freudiansk felskrivning som är extremt passande för FL

    Men du har rätt, elakhet och drevmentalitet mot TS har blivit allt vanligare. I synnerhet gäller det trådar typ där maken varit otrogen men ångrat sig och TS är benägen att förlåta. Den stackars TS blir både avrättad och idiotförklarad. Och precis som du säger är det ett tillfälle att avreagera sig och vräka ur sig saker man aldrig skulle sagt irl. Att trådarna har många inlägg beror dels på flockmentaliteten men också på att elakheterna väcker motreaktioner från vettiga medlemmar och det blir debatt (läs pajkastning)
  • Anonym (Kluro)
    Anonym (pooo) skrev 2021-04-05 15:07:32 följande:
    Nej varför skulle det vara det? För att få till det skulle de behövas folk jämt fördelade demografiskt, åldersmässigt, kön osv. 
    Ja det var ju liksom det som var frågan. Hur vet du att det inte är fördelat så? (nej, jag tror inte det men jag har inga konkreta fakta på motsatsen).
  • Anonym (XXX)

    Nej. För det första är majoriteten här kvinnor, för det andra är medelåldern mycket lägre än medelåldern på hela svenska folket, för det tredje är intelligensnivån liksom allmänbildningsnivån lägre (fortfarande i genomsnitt - det FINNS några enstaka stjärnor här). Vidare finns det ett fokus på barn, familj och relationer, som långt ifrån alla människor har därute. Karriärmänniskor och intellektuella utan barn, och som inte vill ha några heller - hänger av förklarliga skäl inte här. 

  • KlantSmurfen
    Freddie K skrev 2021-04-05 16:33:05 följande: #15
    Anonym (jaha) skrev 2021-04-05 16:30:38 följande:
    Varför skulle FL vara mindre representativt än vafri enkät på nätet?

    Bara för att åsikterna man diskuterar inte faller en i smaken betyder väl inte att antalet människor som tycker på ett visst sätt inte är representativt?
    Åsikter kan man ha och de kan gå isär, men jag tycker ändå inte att FL är representativt för den stora massan. Bara för att någon tycker något och får medhåll är den då representativ för resten av Sverige?
    Jag tror att du har rätt, även om medlemmarna skulle vara representativt för den stora massan så engagerar de sig knappast jämt fördelat i olika ämnen, trådar och inlägg.

    Vi tänker väldigt ankedotiskt så det man upplever som representativt för FL kan vara välldigt fel och med tanke på hur många som skriver dubbelanonymt kan man inte veta vad som är representativt för FL:s medlemmar.

Svar på tråden Är FL representativt?