• Mon 5 Apr 2021 23:46
    5671 visningar
    104 svar
    -2 +4
    104
    5671

    Slöjförbud för alla under 18år

    Slöjförbud för flickor under 18 år, burkiniförbud i simbassänger och ett förbud mot att mammor i slöja följer med på skolutflykter. Den franska senaten har kastat in brandfacklor i en redan het debatt om islams plats i Frankrike.

    Man vill också stoppa hemskolning ? på senare år har fall upptäckts där flickor har hållits hemma från skolan för att de inte kunnat bära slöja under skoldagen. Det finns redan i dag ett förbud mot synliga religiösa symboler, som slöja, kippa eller stora kristna kors, i den franska skolan.

    Jättebra!!!
    www.svd.se/franska-senaten-sager-ja-till-slojforbud-for-barn

  • Svar på tråden Slöjförbud för alla under 18år
  • Anonym (hmmm)
    Wed 7 Apr 2021 20:26
    #61
    +1
    AnnaSturesson skrev 2021-04-07 19:36:44 följande:
    Hemskolning är väl det sämsta man kan tänka sig. Barn behöver träffa andra barn som har andra värderingar och livsåskådning.

    Här är ett exempel på en familj där barnen ber 30-tal böner varje dag, koshermat och ingen undervisning tillsammans med det motsatta könet får förekomma.

    Skulle säga att detta är barn som verkligen behöver gå i vanlig skola.

    www.gp.se/nyheter/göteborg/nej-till-hemundervisning-för-judisk-ortodoxa-barn-1.557811
    Det finns många länder där hemskolning är tillåtet och miljoner människor som blev hemskolad och inte blev asocialer idioter. Att ta fram ett extremt exempel som du gör som argument mot hemskolning är som att använda ett exempel på självmord av ett barn som blev mobbad i skolan som argument att skolor borde förbjudas.
  • Wed 7 Apr 2021 20:29
    #62
    KlantSmurfen skrev 2021-04-07 20:18:22 följande:
    Jag blir bara mer och mer imponerad av dina väl genomtänkta och jättelogiska argument.
    Om du inte vill diskutera saken kan du vara snaäll och bara vara tyst.
  • Anonym (Wert)
    Wed 7 Apr 2021 22:28
    #63
    KlantSmurfen skrev 2021-04-07 20:10:50 följande:

    ne, ett förbud för att bromsa slöjtvång p.g.a religion och viljan att kontrollera kvinnors kroppar p.g.a religion har ju uppenbarligen inte med religion att göra, det är bara det att jag får så jävla ont i hjärnan av att inte blanda in religion...i religion.


    Så du får ont i huvudet av att inse att drivkraften att kontrollera kvinnors kroppar finns oavsett man ger det religiösa förtecken eller inte.

    Ok, stackars, eller nåt...
  • KlantS­murfen
    Wed 7 Apr 2021 22:58
    #64
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-07 22:28:14 följande: #63
    KlantSmurfen skrev 2021-04-07 20:10:50 följande:

    ne, ett förbud för att bromsa slöjtvång p.g.a religion och viljan att kontrollera kvinnors kroppar p.g.a religion har ju uppenbarligen inte med religion att göra, det är bara det att jag får så jävla ont i hjärnan av att inte blanda in religion...i religion.


    Så du får ont i huvudet av att inse att drivkraften att kontrollera kvinnors kroppar finns oavsett man ger det religiösa förtecken eller inte.

    Ok, stackars, eller nåt...

    Du är inte ens kapabel att förstå religionens inflytande och drivkraft när jag varit snäll och citerat en del av det, men det är mej det är synd om...


    Tow2Mater skrev 2021-04-07 20:29:02 följande: #62
    KlantSmurfen skrev 2021-04-07 20:18:22 följande:
    Jag blir bara mer och mer imponerad av dina väl genomtänkta och jättelogiska argument.
    Om du inte vill diskutera saken kan du vara snaäll och bara vara tyst.

    Jag ska försöka vara snäll om du vill vara snäll och skriva något vettigt som går att diskutera.

  • Anonym (Wert)
    Wed 7 Apr 2021 23:08
    #65
    +1
    KlantSmurfen skrev 2021-04-07 22:58:26 följande:

    Du är inte ens kapabel att förstå religionens inflytande och drivkraft när jag varit snäll och citerat en del av det, men det är mej det är synd om...

    Jag ska försöka vara snäll om du vill vara snäll och skriva något vettigt som går att diskutera.


    Ta en Treo så kanske du kan tänka lite klarare. Du verkar inte fixa att ta in skriven text för närvarande.
  • Wed 7 Apr 2021 23:30
    #66
    +1
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-07 19:34:38 följande:
    Önskan att reglera kvinnors klädsel har ju uppenbarligen inte med religion att göra. Se bara på lagförslaget i Frankrike som TS tycker är jättebra. Där vill man via lag tvinga kvinnor att klä sig på ett visst sätt och det är inte religiösa skäl som ligger bakom det. Så varför skall all religion förbjudas när viljan att kontrollera kvinnors kroppar handlar om makt och inte religion?
    Det handlar 100% om religion - i förhållande till staten.

    Laïcité.

    Separation av stat och religion.

    Det gäller alla religioner och ursprungligen var det riktat mot kristendomen. I kölvattnet av franska revolutionen.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Wed 7 Apr 2021 23:35
    #67
    Laïcité relies on the division between private life, where adherents believe religion belongs, and the public sphere, in which each individual should appear as a simple citizen who is equal to all other citizens, devoid of ethnic, religious, or other particularities. 
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Wert)
    Wed 7 Apr 2021 23:41
    #68
    Flash Gordon skrev 2021-04-07 23:30:38 följande:

    Det handlar 100% om religion - i förhållande till staten.

    Laïcité.

    Separation av stat och religion.

    Det gäller alla religioner och ursprungligen var det riktat mot kristendomen. I kölvattnet av franska revolutionen.


    Så, när det sekulära samhället vill bestämma hur kvinnor får klä sig så skall religionen skyllas för det?

    Att försöka få bort tvång genom att införa andra tvång är bara två sidor av samma mynt.
  • Anonym (Slöjd­)
    Wed 7 Apr 2021 23:46
    #69

    Sett rubriken flera gånger och tänkt att det står "slöjdförbud", och blivit lite glad varje gång för jag har aldrig gillat slöjd.

  • KlantS­murfen
    Thu 8 Apr 2021 00:23
    #70
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-07 23:41:37 följande: #68
    Flash Gordon skrev 2021-04-07 23:30:38 följande:

    Det handlar 100% om religion - i förhållande till staten.

    Laïcité.

    Separation av stat och religion.

    Det gäller alla religioner och ursprungligen var det riktat mot kristendomen. I kölvattnet av franska revolutionen.


    Så, när det sekulära samhället vill bestämma hur kvinnor får klä sig så skall religionen skyllas för det?

    Att försöka få bort tvång genom att införa andra tvång är bara två sidor av samma mynt.
    "Så, när det sekulära samhället vill" + "försöka få bort tvång genom att införa andra tvång" + "så skall religionen skyllas för det?"

    Jepp.

    "Att försöka få bort tvång genom att införa andra tvång är bara två sidor av samma mynt."
    Har du någon bättre ide?

Svar på tråden Slöjförbud för alla under 18år