• Anonym (-)

    Min dejt berättade först nu att hon har barn

    Hej.

    Jag dejtar en tjej och har nu träffat henne fem gånger. Jag är 31 år och hon är 27 år. Igår träffades vi för femte gången och först då släppte hon bomben att hon har ett barn. Barnet är tre år och bor hos henne varannan vecka. Jag hade ingen aning om att hon har barn.

    Jag själv har inga barn och som jag känner nu så vill jag inte heller ha några. Det har jag aldrig velat. Mitt liv är bra som det är och jag vill inte ha barn i mitt liv. Jag tycker om ett lugnt, tyst och stilla liv där jag inte behöver ta ett sånt ansvar som man måste med ett barn.

    Grejen är att jag tycker om den här tjejen mycket och jag är väldigt intresserad av henne men samtidigt så känns det ju inte så bra nu när jag har fått veta att hon har barn, för jag vet att det ändå kommer att kräva en del av mig i slutändan och jag är inte beredd alls på det. Jag vill inte leva ett sånt liv där jag ska behöva anpassa mig, ta ansvar och hjälpa till, för jag vet ju att detta är exakt vad som kommer att ske, även fast jag inte är barnets pappa.

    Hade hon varit tydligt från början med att hon har barn så hade jag aldrig träffat henne men nu har jag tyvärr gått och kärat ner mig i henne lite och jag är besviken att hon inte var ärlig mot mig från första början. Just när man lyckas hitta någon så går allt åt helvete.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu men jag inser väl att jag bör avsluta detta. Vad säger ni?

  • Svar på tråden Min dejt berättade först nu att hon har barn
  • Anonym (Sötpotatis)
    Anonym (dålig stil ts) skrev 2021-04-11 11:14:16 följande:

    ts låter som en av de där oärliga killarna som inte från början säger att dom vill ha barn och låter tjejerna slösa bort en massa år


    På vilket sätt är han oärlig, tycker du? Eller är det bara din egna slutsats?
  • Anonym (Brunsås)
    Anonym (Sötpotatis) skrev 2021-04-11 13:41:04 följande:
    På vilket sätt är han oärlig, tycker du? Eller är det bara din egna slutsats?
    På vilket sätt tycker du att han inte är oärlig?

    Han har ju hållit lika mycket tyst när det gäller att han inte vill ha barn, är det ärligt tycker du?
    Eller är det ok att vara tyst om såna saker? Att så länge killen får ligga så spelar det ingen roll om tjejen slösar bort tid på någon som inte vill ha barn alls?
  • Anonym (goliat)
    Anonym (Brunsås) skrev 2021-04-11 17:29:06 följande:
    På vilket sätt tycker du att han inte är oärlig?

    Han har ju hållit lika mycket tyst när det gäller att han inte vill ha barn, är det ärligt tycker du?
    Eller är det ok att vara tyst om såna saker? Att så länge killen får ligga så spelar det ingen roll om tjejen slösar bort tid på någon som inte vill ha barn alls?
    Det är inte jämförbart.

    Att ha barn är en realitet, barnet finns liksom redan och alla är inte intresserade av några styvbarn.
    Att inte vilja ha barn handlar om ev framtida barn som inte ens existerar. Och att skaffa barn med någon som redan har en knatte känns kanske inte heller så lockande.

    Jag förstår faktiskt inte varför ts inte bara frågade dejten om hon har några ungar. Det är ju inte direkt ovanligt att man har i den åldern.
  • Anonym (Brunsås)
    Anonym (goliat) skrev 2021-04-11 17:44:41 följande:
    Det är inte jämförbart.

    Att ha barn är en realitet, barnet finns liksom redan och alla är inte intresserade av några styvbarn.
    Att inte vilja ha barn handlar om ev framtida barn som inte ens existerar. Och att skaffa barn med någon som redan har en knatte känns kanske inte heller så lockande.

    Jag förstår faktiskt inte varför ts inte bara frågade dejten om hon har några ungar. Det är ju inte direkt ovanligt att man har i den åldern.
    Det är absolut jämförbart, det är exakt lika oärligt angående att man har eller vill ha barn för någon som inte vill som det är att vara oärlig angående att man inte vill ha barm

    Säg mig, varför gör du skillnad? är det för att TS är en kille? För det hade lika gärna kunnat vara tvärtom att TS hade varit en tjej och den hon träffat en kille, det är alltså inte könet som borde avgöra om det är ok att vara oärlig när det gäller så pass stora och viktiga saker.

    Kräver man ärlighet av den andre så ska man också vara ärlig själv, annars framstår man som som en hycklare(och ett praktarsle)
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (goliat) skrev 2021-04-11 17:44:41 följande:
    Det är inte jämförbart.

    Att ha barn är en realitet, barnet finns liksom redan och alla är inte intresserade av några styvbarn.
    Att inte vilja ha barn handlar om ev framtida barn som inte ens existerar. Och att skaffa barn med någon som redan har en knatte känns kanske inte heller så lockande.

    Jag förstår faktiskt inte varför ts inte bara frågade dejten om hon har några ungar. Det är ju inte direkt ovanligt att man har i den åldern.
    Att inte vilja ha nåt med barn att göra är också en realitet, ts verkar väldigt starkt rotad på den punkten.

    Båda två höll tyst och ingen frågade. Båda har lika ansvar där.
  • Anonym (goliat)
    Anonym (Brunsås) skrev 2021-04-11 17:54:03 följande:
    Det är absolut jämförbart, det är exakt lika oärligt angående att man har eller vill ha barn för någon som inte vill som det är att vara oärlig angående att man inte vill ha barm

    Säg mig, varför gör du skillnad? är det för att TS är en kille? För det hade lika gärna kunnat vara tvärtom att TS hade varit en tjej och den hon träffat en kille, det är alltså inte könet som borde avgöra om det är ok att vara oärlig när det gäller så pass stora och viktiga saker.

    Kräver man ärlighet av den andre så ska man också vara ärlig själv, annars framstår man som som en hycklare(och ett praktarsle)
    Det blir svårt att diskutera med någon som jämför reella, levande barn med eventuella framtida sådana.
    Tyvärr, förstår du inte skillnaden så är jag den första att beklaga.

    Orkar liksom inte skriva några förklaringar för en sån uppenbar sak. Sorry.
  • Tecum
    Anonym (goliat) skrev 2021-04-11 17:44:41 följande:
    Det är inte jämförbart.

    Att ha barn är en realitet, barnet finns liksom redan och alla är inte intresserade av några styvbarn.
    Att inte vilja ha barn handlar om ev framtida barn som inte ens existerar. Och att skaffa barn med någon som redan har en knatte känns kanske inte heller så lockande.

    Jag förstår faktiskt inte varför ts inte bara frågade dejten om hon har några ungar. Det är ju inte direkt ovanligt att man har i den åldern.
    En sån fråga kan vara känslig i ett tidigt skede. Kanske hon inte kan få barn, kanske har försökt men inte lyckats, kanske har hennes barn avlidit. 
    Det normala är att den som har barn berättar det tämligen omgående. 
  • Anonym (goliat)
    Tecum skrev 2021-04-11 18:36:42 följande:
    En sån fråga kan vara känslig i ett tidigt skede. Kanske hon inte kan få barn, kanske har försökt men inte lyckats, kanske har hennes barn avlidit. 
    Det normala är att den som har barn berättar det tämligen omgående. 
    Visst, det håller jag med om. Dock har jag många gånger frågat personer om de har barn då det är en dealbreaker för mig.
  • Madida

    Detta är ju en icke-fråga. Självklart ska du avsluta det ni påbörjat, typ genast.

    Sen kan jag tycka det är väldigt märkligt att inte berätta att man har barn förrän på 5e dejten men nu valde hon att göra så.

    Gå vidare!


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (idioti)

    Så mycket idioti i en och samma tråd.
    Några rimliga inlägg, skönt.

    Först, ja. det kan mycket väl vara en trolltråd men det skulle kunna vara sant.
    Vi vet ju inte var ts träffat tjejen. Är det tinder eller nåt oseriöst så kanske det inte riktigt blir så seriösa samtal heller. Har ingen erfarenhet men gissar.

    Kanske var det som någon beskrev ett antal ganska dysfunktionella ytliga dejter där ingen av dem pratar allvar, då får båda skylla sig själv att man inte kommer in på viktiga ämnen.
    När jag dejtade seriöst var jag på en seriös sida och tog upp viktiga saker om mig själv och ställde uppriktiga och öppna frågor. Jag ville att vi skulle lära känna varandra på riktigt och redan tidigt varvades allvar med skratt och bus.

    Någon tog upp hur det är möjligt att ämnet inte kommit upp på 4 dejter och det förundrar även mig. Antingen är det en trolltråd eller ett oseriöst dejtande.
    Ett seriöst par i 30-årsåldern med normal social kompetens kommer in på de väsentliga förutsättningarna via meddelande, mail, chatt eller någon av de första dejterna. 
    På något sätt ställer man väl frågan om vad man ägnar sitt liv åt, vad som är viktigt i livet, något litet om framtidsdrömmar.. man frågar om husdjur, familj rent generellt..

    Om dejterna varit ytliga och man har pratat om.. ja, vad? vad pratar man om i 4 dejter utan att komma in på sånt som är viktigt i livet? Musik, hobbies.. nån resa kanske..
    Om det nu var seriösa dejter och någon eller båda mörkat, undvikt frågor och bytt ämne för att undanhålla att man har barn (eller inte under några omständigheter vill ha barn) så är det givetvis direkt oärligt och en total dealbreaker.

    Har frågan inte kommit upp alls så är båda ansvariga men givetvis är det mer märkligt att undanhålla att man faktiskt HAR barn, det är ju en stor, viktig och befintlig del av ens liv. Det påverkar hur flyttbar man är och möjligheter att träffas etc.
    Att man inte omedelbart tar upp att man nog inte vill ha barn är inte så smart men inte lika anmärkningsvärt då det faktiskt finns en möjlighet att ändra sig när man mognar, om man träffar den rätta etc. (det har hänt mer än en man i historien).


    Har man barn kommer detta knappast att ändras utan är en faktor som påverkar livet varje dag, nu, idag.


    Men, som sagt, om detta är en äkta tråd skulle man behöva veta mer om hur de första 4 dejterna var innan man kan avgöra om någon eller båda varit lögnaktiga eller bara ytliga och korkade.

Svar på tråden Min dejt berättade först nu att hon har barn