• Anonym (hjälp)

    bästa försäkring vid diagnoser

    Jag undrar vad för försäkring man ska ha ? Är det livs eller olycksfall eller sjuk om man exempel får en diagnos som försvårar ens liv,

    läkare misstänker endometrios och PCOS och råder mig att teckna försäkring ifall jag har det och så jag kan få pengar till vård, medicin och eventuell operation. 


    Är just nu sjukskriven på halvtid pga mina besvär som jag har försökt söka hjälp för i 4 års tid.  Har fått olika fel diagnoser och sista stället nu att få detta bekräftat är till reproduktionsmottagning med hjälp av gyn och endokrinolog.

  • Svar på tråden bästa försäkring vid diagnoser
  • korngryn

    Men du behöver inte en privat försäkring för att få vård, medicin och operation. Sånt bekostas av skattemedel i Sverige. Det man kan få från en privat försäkring är pengar för t ex utebliven arbetsinkomst och engångssummor för olika grad av invaliditet.

    Vilken behandling som blir aktuell, t ex om det ska opereras eller inte, är en medicinsk bedömning och påverkas inte av vilka försäkringar patienten har eller hur mycket pengar hon är beredd att betala. Man får liksom inte en ANNAN behandling för att man har privat försäkring.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Hm?) skrev 2021-04-26 12:37:10 följande:
    Men hur anger man det i aktuellt fall? ?läkaren har misstänkt PCOS men ikte skrivit ner något i journalen?.

    En del läkare kan ju nämna flera olika tänkbara tillstånd. Eller ha fel. Skall försäkringsbolaget då neka försäkring pga en läkares spekulation?
    Ja, och de gör de också regelbundet, det är inget konstigt eller unikt. I sådant fall kommer försäkringsbolaget ha ärendet vilande tills utredningen är klar.
  • Anonym (Hm?)
    korngryn skrev 2021-04-26 16:44:52 följande:

    Ja självklart, jag menade inte detta som ett råd till just ts, utan bara förklara hur det funkar.

    Och ja, att byta försäkringsbolag är en dum ide även om premien blir några kronor billigare. Allt du någonsin sökt för kommer att undantas.


    Så om man fått en diffus anteckning inskriven i journalen innan man tecknade försäkringen, eller bytt bolag i vuxen ålder är det egentligen lika bra att säga upp försäkringen och spara pengarna själv istället? Eller?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hm?) skrev 2021-04-26 19:56:33 följande:
    Så om man fått en diffus anteckning inskriven i journalen innan man tecknade försäkringen, eller bytt bolag i vuxen ålder är det egentligen lika bra att säga upp försäkringen och spara pengarna själv istället? Eller?
    Det beror på. Man får kolla med försäkringsbolaget. 
  • Anonym (hjälp)

    Alltså jag vet inte hur dåligt jag skriver för att ni inte förstår?


    Jag fattar att man inte kan teckna ett avtal EFTER man fått sin diagnos. Ja, jag fattar. Fattar vem som helst. MEN jag har ju ingen diagnos och inte heller blivit utredd, inte heller fått hjälp.
    Har sökt hjälp för mina besvär i 4 år och läkare skrev i journal att jag är sjuk i  mig själv, möjligtvis deprimerad och att jag sannerligen tröstäter då jag gått upp i vikt, vilket skämt. Jag fick utskrivet Zoloft som jag inte ens tagit. Jag fick alltså FEL DIAGNOS och det är inte förrän nu som läkare MISSTÄNKER att jag KANSKE har PCOS / Endometrios. Detta är INGET som är BEKRÄFTAT ännu  och INGET som finns  skrivet i journalen, då innan dess så skrev han misstanke om besvär med sköldkörtel. Och efter vårt besök så frågade jag honom i dörren innan jag gick, om det inte kan vara PCOS ? Då sa han kanske? Misstänkte det först men mest troligt är det sköldkörtel, vi får se vad dem säger på reproduktionsmottagningen. Och då sa han att det kan vara smart om jag tecknar en försäkring om jag inte redan har det, om jag ska ha barn också och nu har besvär. Alla kostnader och medicin eller om jag behöver vara sjukskriven helt. Har ej fast jobb

  • korngryn
    Anonym (hjälp) skrev 2021-04-27 12:31:07 följande:

    Alltså jag vet inte hur dåligt jag skriver för att ni inte förstår?

    Jag fattar att man inte kan teckna ett avtal EFTER man fått sin diagnos. Ja, jag fattar. Fattar vem som helst. MEN jag har ju ingen diagnos och inte heller blivit utredd, inte heller fått hjälp.

    Har sökt hjälp för mina besvär i 4 år och läkare skrev i journal att jag är sjuk i  mig själv, möjligtvis deprimerad och att jag sannerligen tröstäter då jag gått upp i vikt, vilket skämt. Jag fick utskrivet Zoloft som jag inte ens tagit. Jag fick alltså FEL DIAGNOS och det är inte förrän nu som läkare MISSTÄNKER att jag KANSKE har PCOS / Endometrios. Detta är INGET som är BEKRÄFTAT ännu  och INGET som finns  skrivet i journalen, då innan dess så skrev han misstanke om besvär med sköldkörtel. Och efter vårt besök så frågade jag honom i dörren innan jag gick, om det inte kan vara PCOS ? Då sa han kanske? Misstänkte det först men mest troligt är det sköldkörtel, vi får se vad dem säger på reproduktionsmottagningen. Och då sa han att det kan vara smart om jag tecknar en försäkring om jag inte redan har det, om jag ska ha barn också och nu har besvär. Alla kostnader och medicin eller om jag behöver vara sjukskriven helt. Har ej fast jobb


    Om din läkare skrivit remiss till gyn/repro så HAR ju hen misstänkt något. Att skriva en remiss är också en form av journaldokumentation. Jag säger inte detta för att vara taskig utan för att försäkringsbolaget med all sannolikhet kommer att upptäcka detta, och i bästa fall gäller inte försäkringen då, i värsta fall anmäler de dig för försäkringsbedrägeri om du har fyllt i att du inte har några sådana symtom.

    Behandling för PCOS och endometrios (VAD misstänker din läkare??? Det är olika sjukdomar med olika symtom) brukar inte vara dyrt, vanligast är p-piller.
  • Anonym (Dåliga på annat fungerar)

    Läkares specialitet är sjukdomar och det förekommer att de tror att saker fungerar på ett visst sätt trots att det inte gör det.

    Alla som haft brev och intyg från läkare i handen inser att alla läkare inte har full koll på allt.

    Rådet att teckna en försäkring är både smart och klumpigt. Trist om du köper en produkt som faktiskt inte skyddar mot det som den ska skydda mot. Jag förutsätter att den inte kommer täcka en diagnos om din läkare faktiskt misstänker att detta är problemet. Låter som bedrägeri!

    Har du sökt för besvären i 4 år är de ej nytillkomna!

  • Annita
    Anonym (hjälp) skrev 2021-04-27 12:31:07 följande:

    Alltså jag vet inte hur dåligt jag skriver för att ni inte förstår?


    Jag fattar att man inte kan teckna ett avtal EFTER man fått sin diagnos. Ja, jag fattar. Fattar vem som helst. MEN jag har ju ingen diagnos och inte heller blivit utredd, inte heller fått hjälp.
    Har sökt hjälp för mina besvär i 4 år och läkare skrev i journal att jag är sjuk i  mig själv, möjligtvis deprimerad och att jag sannerligen tröstäter då jag gått upp i vikt, vilket skämt. Jag fick utskrivet Zoloft som jag inte ens tagit. Jag fick alltså FEL DIAGNOS och det är inte förrän nu som läkare MISSTÄNKER att jag KANSKE har PCOS / Endometrios. Detta är INGET som är BEKRÄFTAT ännu  och INGET som finns  skrivet i journalen, då innan dess så skrev han misstanke om besvär med sköldkörtel. Och efter vårt besök så frågade jag honom i dörren innan jag gick, om det inte kan vara PCOS ? Då sa han kanske? Misstänkte det först men mest troligt är det sköldkörtel, vi får se vad dem säger på reproduktionsmottagningen. Och då sa han att det kan vara smart om jag tecknar en försäkring om jag inte redan har det, om jag ska ha barn också och nu har besvär. Alla kostnader och medicin eller om jag behöver vara sjukskriven helt. Har ej fast jobb


    Jodå, jag har förstått, vidhåller det jag skrivit även efter ditt förtydligande.
  • Glinda från Oz
    Anonym (hjälp) skrev 2021-04-27 12:31:07 följande:

    Alltså jag vet inte hur dåligt jag skriver för att ni inte förstår?


    Jag fattar att man inte kan teckna ett avtal EFTER man fått sin diagnos. Ja, jag fattar. Fattar vem som helst. MEN jag har ju ingen diagnos och inte heller blivit utredd, inte heller fått hjälp.
    Har sökt hjälp för mina besvär i 4 år och läkare skrev i journal att jag är sjuk i  mig själv, möjligtvis deprimerad och att jag sannerligen tröstäter då jag gått upp i vikt, vilket skämt. Jag fick utskrivet Zoloft som jag inte ens tagit. Jag fick alltså FEL DIAGNOS och det är inte förrän nu som läkare MISSTÄNKER att jag KANSKE har PCOS / Endometrios. Detta är INGET som är BEKRÄFTAT ännu  och INGET som finns  skrivet i journalen, då innan dess så skrev han misstanke om besvär med sköldkörtel. Och efter vårt besök så frågade jag honom i dörren innan jag gick, om det inte kan vara PCOS ? Då sa han kanske? Misstänkte det först men mest troligt är det sköldkörtel, vi får se vad dem säger på reproduktionsmottagningen. Och då sa han att det kan vara smart om jag tecknar en försäkring om jag inte redan har det, om jag ska ha barn också och nu har besvär. Alla kostnader och medicin eller om jag behöver vara sjukskriven helt. Har ej fast jobb


    Du har SYMTOMEN nu. Det är DET som räknas. 
  • Anonym (Hm?)

    Skulle vilja höra vad ni då anser om någon som blivit utredd och fått remisser för knöl i armhålan, men som visade sig vara en lymfkörtel vilket blev diagnos efter ultraljud.

    Är det då utagerat, eller skulle ett försäkringsbolag vid en framtida cancerdiagnos kunna hävda att misstanken och remissen (som inte var något) ändå kopplades till diagnosen sen?

  • Aamon
    Anonym (Hm?) skrev 2021-05-01 11:58:24 följande:

    Skulle vilja höra vad ni då anser om någon som blivit utredd och fått remisser för knöl i armhålan, men som visade sig vara en lymfkörtel vilket blev diagnos efter ultraljud.

    Är det då utagerat, eller skulle ett försäkringsbolag vid en framtida cancerdiagnos kunna hävda att misstanken och remissen (som inte var något) ändå kopplades till diagnosen sen?


    Ärendet skulle då vara utagerat då symtomen är diagnostiserade som något annat.

    Kan ta som exempel när jag ansökte om en livförsäkring när vi köpte huset. Fyllde då i att jag utretts för hjärtproblem vilket resulterade i att försäkringsbolaget begärde ut min journal. I denna stod vad jag utrett och varför samt att diagnosen blev "ofarliga extraslag". Efter detta godkändes försäkringen.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Som redan skrivits behöver man i Sverige ingen försäkring för att få vård, mediciner och operation. Vad är det du vill att en försäkring ska hjälpa dig med?

    Livförsäkring kan hjälpa närstående om du dör, du själv har ingen nytta av den.
    Olycksfallsförsäkring täcker "plötsliga" oväntade händelser, dvs inte det du har problem med.

    En sjukförsäkring kan ersätta en del av skillnaden mellan lön och sjukpenning, men räkna inte med att få några pengar från en sådan eftersom du redan är sjukskriven (det kan hända att de gärna säljer en sådan försäkring till dig, men att det senare visar sig omöjligt att få ut några pengar pga att du redan hade kända problem när du teckande den).

    En invaliditetsförsäkring kan ge olika engångsbelopp beroende på typ av invaliditet, men det krävs nog att du drabbas av något helt annat för att du ska få ut något.

    Glöm försäkring, slappna av och låt sjukvården ge dig en riktig siagnos.

  • Anonym (hjälp)

    Herre Jesus...

    Jag vill inte fixa någon försäkring för att få pengar.

    Jag vet det finns så man kan få en klumpsumma utbetalt men det är inte det jag snackar om !

    Läkaren sa att jag kan få hjälp av försäkring om operation eller annat behövs. Medicin och sånt. Allting går inte på högkostnadsskyddet! Och p-piller kan jag inte ta pga blodproppar i släkten.

    Det står ju själv om olycksfallsförsäkring att det täcker för kostnader för vård, rehabilitering , hjälpmedel, resor.

    Se bara på 3 månader, har lagt ut 2800 på medicin och besök på vårdcentralen flera gånger och akut, 2400 kronor.

    Pengar jag inte ens har pga deltids sjukskriven

    Och att jag ska till reproduktionsmottagnkng är pga MISSTANKE OM SKÖLDKÖRTELN ! så det finns inget skrivet eller något alls om någon PCOS.

    Börjar undra om ni läser ordentligt eller bara läser snabbt mellan raderna

  • Anonym (M)
    Anonym (hjälp) skrev 2021-05-04 22:36:25 följande:

    Herre Jesus...

    Jag vill inte fixa någon försäkring för att få pengar.

    Jag vet det finns så man kan få en klumpsumma utbetalt men det är inte det jag snackar om !

    Läkaren sa att jag kan få hjälp av försäkring om operation eller annat behövs. Medicin och sånt. Allting går inte på högkostnadsskyddet! Och p-piller kan jag inte ta pga blodproppar i släkten.

    Det står ju själv om olycksfallsförsäkring att det täcker för kostnader för vård, rehabilitering , hjälpmedel, resor.

    Se bara på 3 månader, har lagt ut 2800 på medicin och besök på vårdcentralen flera gånger och akut, 2400 kronor.

    Pengar jag inte ens har pga deltids sjukskriven

    Och att jag ska till reproduktionsmottagnkng är pga MISSTANKE OM SKÖLDKÖRTELN ! så det finns inget skrivet eller något alls om någon PCOS.

    Börjar undra om ni läser ordentligt eller bara läser snabbt mellan raderna


    Fast det verkar ju som att du inte förstår.

    Ett exempel.

    Har ett barn som fick diagnos adhd 2016. Från och med 2015 betalar vårt försäkringsbolag ut en 6-siffrig summa i ersättning för den diagnosen. Vi ansökte. De gick igenom hans journal samt anteckningar från skolan. Där stod att han vid ETT tillfälle 2014 pratat med skolpsykolog pga att det var tufft i skolan och att han hade svårt att koncentrera sig mm.

    Han fick avslag pga detta.

    Ett annat barn fick utslag från blöjan när han var bebis. När vi tecknade försäkring gjorde avdrag för eksem, astma och allergi endast pga detta.

    Inget försäkringsbolag kommer ge dig någon som helst ersättning för något som kan kopplas till de symtom som står i journalen. Det spelar ingen roll om pcos står med eller ej. De kommer ändå hävda att dina besvär visat sig tidigare och då är det kört.
  • Lönnsirap
    Anonym (hjälp) skrev 2021-05-04 22:36:25 följande:

    Herre Jesus...

    Jag vill inte fixa någon försäkring för att få pengar.

    Jag vet det finns så man kan få en klumpsumma utbetalt men det är inte det jag snackar om !

    Läkaren sa att jag kan få hjälp av försäkring om operation eller annat behövs. Medicin och sånt. Allting går inte på högkostnadsskyddet! Och p-piller kan jag inte ta pga blodproppar i släkten.

    Det står ju själv om olycksfallsförsäkring att det täcker för kostnader för vård, rehabilitering , hjälpmedel, resor.

    Se bara på 3 månader, har lagt ut 2800 på medicin och besök på vårdcentralen flera gånger och akut, 2400 kronor.

    Pengar jag inte ens har pga deltids sjukskriven

    Och att jag ska till reproduktionsmottagnkng är pga MISSTANKE OM SKÖLDKÖRTELN ! så det finns inget skrivet eller något alls om någon PCOS.

    Börjar undra om ni läser ordentligt eller bara läser snabbt mellan raderna


    Du har fått ett uselt råd av läkaren som inte förstår hur Försäkringar fungerar. Om symptomen du har kan förekomma vid den diagnos du senare får kommer du inte få någon ersättning.

    Du kan naturligtvis kontakta försäkringsbolag och ändå ta en försäkring, men det är antagligen slöseri med tid och pengar.

    Läkaren ville säkert hjälpa, men uppenbarligen hade hen ingen aning om hur en försäkring fungerar. Vill du veta detta får du helt enkelt läsa villkoren och prata med folk som har erfarenhet av detta.
  • Anonym (hippsan)
    Anonym (hjälp) skrev 2021-05-04 22:36:25 följande:
    Herre Jesus...
    Jag vill inte fixa någon försäkring för att få pengar.
    Jag vet det finns så man kan få en klumpsumma utbetalt men det är inte det jag snackar om !
    Läkaren sa att jag kan få hjälp av försäkring om operation eller annat behövs. Medicin och sånt. Allting går inte på högkostnadsskyddet! Och p-piller kan jag inte ta pga blodproppar i släkten.
    Det står ju själv om olycksfallsförsäkring att det täcker för kostnader för vård, rehabilitering , hjälpmedel, resor.
    Se bara på 3 månader, har lagt ut 2800 på medicin och besök på vårdcentralen flera gånger och akut, 2400 kronor.
    Pengar jag inte ens har pga deltids sjukskriven
    Och att jag ska till reproduktionsmottagnkng är pga MISSTANKE OM SKÖLDKÖRTELN ! så det finns inget skrivet eller något alls om någon PCOS.
    Börjar undra om ni läser ordentligt eller bara läser snabbt mellan raderna
    En olycksfallsförsäkring är alltid bra att ha men den kommer inte att hjälpa dej med det här. Precis som namnet säger... olycksfallsförsäkring gäller den bara vid olycka och dina besvär räknas inte som en olycka. Som flera redan skriver kommer du inte att få ut något på en sjukförsäkring eftersom du redan har symptom/besvär. För att en försäkring ska täcka måste man teckna den innan man får minsta besvär. 
  • Aamon
    Anonym (hjälp) skrev 2021-05-04 22:36:25 följande:

    Herre Jesus...

    Jag vill inte fixa någon försäkring för att få pengar.

    Jag vet det finns så man kan få en klumpsumma utbetalt men det är inte det jag snackar om !

    Läkaren sa att jag kan få hjälp av försäkring om operation eller annat behövs. Medicin och sånt. Allting går inte på högkostnadsskyddet! Och p-piller kan jag inte ta pga blodproppar i släkten.

    Det står ju själv om olycksfallsförsäkring att det täcker för kostnader för vård, rehabilitering , hjälpmedel, resor.

    Se bara på 3 månader, har lagt ut 2800 på medicin och besök på vårdcentralen flera gånger och akut, 2400 kronor.

    Pengar jag inte ens har pga deltids sjukskriven

    Och att jag ska till reproduktionsmottagnkng är pga MISSTANKE OM SKÖLDKÖRTELN ! så det finns inget skrivet eller något alls om någon PCOS.

    Börjar undra om ni läser ordentligt eller bara läser snabbt mellan raderna


    Jag har en personförsäkring sedan jag var nyfödd så den omfattar allt. Trots det får jag inget för besök på vårdcentralen eller mediciner för mina sjukdomar (standardmediciner). Jag får enbart pengar för akutbesök, annan typ av vård som därefter genererar inläggning eller sjukskrivning. För mediciner får jag betala upp till högkostnadsskydd utan ersättning som de flesta andra. Då mina diagnoser (endometrios bla) diagnostiserades när jag var vuxen får jag inte ut något på min försäkring i form av "klumpsumma". Detta trots att jag upprepade gånger som barn sökt vård för smärtsam mens, något jag har journaler som visar. Många försäkringar betalar ut just ersättning för endo enbart på barnförsäkringen. Jag får inga pengar för ev operation, annat än själva inläggningen i samband med detta och ev sjukskrivning. Behöver jag en operation som inte beviljas i Sverige måste jag först lägga ut egna pengar och därefter ansöka om ersättning via försäkringskassan som betalar om jag hade kunnat få samma vård i Sverige. Får ingen ersättning för preventivmedel som ju blir behandlingen av endo, även om det inte omfattas av högkostnadsskyddet.
  • korngryn
    Anonym (hjälp) skrev 2021-05-04 22:36:25 följande:

    Herre Jesus...

    Jag vill inte fixa någon försäkring för att få pengar.

    Jag vet det finns så man kan få en klumpsumma utbetalt men det är inte det jag snackar om !

    Läkaren sa att jag kan få hjälp av försäkring om operation eller annat behövs. Medicin och sånt. Allting går inte på högkostnadsskyddet! Och p-piller kan jag inte ta pga blodproppar i släkten.

    Det står ju själv om olycksfallsförsäkring att det täcker för kostnader för vård, rehabilitering , hjälpmedel, resor.

    Se bara på 3 månader, har lagt ut 2800 på medicin och besök på vårdcentralen flera gånger och akut, 2400 kronor.

    Pengar jag inte ens har pga deltids sjukskriven

    Och att jag ska till reproduktionsmottagnkng är pga MISSTANKE OM SKÖLDKÖRTELN ! så det finns inget skrivet eller något alls om någon PCOS.

    Börjar undra om ni läser ordentligt eller bara läser snabbt mellan raderna


    Ärligt talat tycker jag inte du ska lyssna så mycket på den läkaren för han verkar inte ha någon koll på varken det ena eller det andra. Reproduktionsmedicin är inte några som utreder sköldkörtelbesvär i första hand. De sysslar med infertilitet (vilken i och för sig sköldkörtelbesvär kan leda till, men han hår liksom baklänges i utredningsgången här). Och vilken operation är det han tänker på som du skulle behöva, men bara om du betalar själv??? Så funkar inte systemet i Sverige. Man går efter vad som är medicinskt motiverat, inte vem som betalar bäst.
Svar på tråden bästa försäkring vid diagnoser