• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-14 12:41:10 följande:
    Som gravid är jag ju rädd för att man inte studerat biverkningar på samma vis som för en ogravid. Vad anser du gäller mig?

    Folkhälsomyndigheten har experter som jobbar med dessa frågor.


    Du kan läsa svaret på din fråga på (Sedan har du ju alltid ett eget val.):


    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/


    Klippt:


    Om en kvinna har en sjukdom eller ett tillstånd som kan innebära en ökad risk för svår sjukdom rekommenderas vaccination även om hon är gravid. Det gäller:


    Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och högt blodtryck. Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma. Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad förmåga att hosta. Kronisk lever- eller njursvikt. Diabetes typ 1 och typ 2. Tillstånd som innebär påverkan på immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling.

    Graviditet hos kvinnor som är över 35 år eller har ett BMI över 30 bedöms alltid som en riskgraviditet och de bör därför också erbjudas vaccination mot covid-19.


    Det finns inga skäl att ge ett vaccin under första tredjedelen av graviditeten. Därmed rekommenderas vaccination efter 12:e graviditetsveckan. Logistik och rutiner vid ordination av vaccination sker enligt regionala riktlinjer.


    I nuläget avvaktar Folkhälsomyndigheten med en generell rekommendation för vaccination till alla gravida, men följer kunskapsutvecklingen.


    Uppdaterad: 2021-04-28 11:30


    Direktlänk till frågan

     

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-14 12:56:36 följande:

    Folkhälsomyndigheten har experter som jobbar med dessa frågor.

    Du kan läsa svaret på din fråga på (Sedan har du ju alltid ett eget val.):

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

    Klippt:


    Jag är gravid ? kan jag vaccinera mig?
     Lyssna
    Om en kvinna har en sjukdom eller ett tillstånd som kan innebära en ökad risk för svår sjukdom rekommenderas vaccination även om hon är gravid. Det gäller:

    Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och högt blodtryck. Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma. Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad förmåga att hosta. Kronisk lever- eller njursvikt. Diabetes typ 1 och typ 2. Tillstånd som innebär påverkan på immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling. Graviditet hos kvinnor som är över 35 år eller har ett BMI över 30 bedöms alltid som en riskgraviditet och de bör därför också erbjudas vaccination mot covid-19.

    Det finns inga skäl att ge ett vaccin under första tredjedelen av graviditeten. Därmed rekommenderas vaccination efter 12:e graviditetsveckan. Logistik och rutiner vid ordination av vaccination sker enligt regionala riktlinjer.

    I nuläget avvaktar Folkhälsomyndigheten med en generell rekommendation för vaccination till alla gravida, men följer kunskapsutvecklingen.
    Uppdaterad: 2021-04-28 11:30

    Direktlänk till frågan
     
    Ja precis, men med tanke på de tuffa orden om rädslor för biverkningar i tråden. Som gravid ser man att de avvaktar med en generell rekommendation och följer kunskapsutvecklingen. Men erbjuder ändå vaccin till vissa. Personligen oroar den kombinationen mig. Också tillsammans med uttalanden om att man är väldigt försiktig med vaccin till gravida men ?samlar ihop fler och fler grupper av gravida som vaccinerat sig till man ser ett tydligt underlag på att det är säkert för gravid och foster?.

    Jag oroas av det, då det känns som man inte har tydligt underlag än. Därför oroar jag mig för biverkningar. Inte så mkt för egen del, men för barnet.
  • Anonym (Är vaccinerad)

    Jag är vaccinerad, jag fick pfizer men hade tagit vilket som. Det är en hemsk sjukdom, de familjemedlemmar jag har som haft covid har inte krävt intesivvård men de har blivit väldigt sjuka och en har också fått eftersjukan och är traumatiserad. De säger att det känns inte som en vanlig sjukdom, utan det något nytt, de blev sjuka på ett sätt de aldrig upplevt tidigare.

  • klyban
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-14 12:41:10 följande:
    Som gravid är jag ju rädd för att man inte studerat biverkningar på samma vis som för en ogravid. Vad anser du gäller mig?

    Jag har inte läst mig upp på denna, dock är det lite speciella omständigheter man får titta nämare på vilka vaccin som har minst biverkningar för detta område.
    Men riktiga svar får du inte än, bara uppskattningar och när det gäller gravida, men det är på G som jag förstår det.


    Sen beror det på en del detaljer också, ålder, risksjukdomar osv...


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (No)
    klyban skrev 2021-05-14 12:39:17 följande:

    Problemet startar också när dessa människor anser de kan röra sig obehindrat i samhället utan att död följer deras spår som undviker vaccinera sig.


    Snarare tvärtom, så fort folk fått en spruta springer dom omkring hur som helst.. "det gör inget jag är vaccinerad".

    Samma med samhället, "nu kan vi snart öppna upp"

    Att man fortsätter smitta och fortfarande kan bli sjuka är som bortblåst...
  • Anonym (Gravid)
    klyban skrev 2021-05-14 13:34:01 följande:

    Jag har inte läst mig upp på denna, dock är det lite speciella omständigheter man får titta nämare på vilka vaccin som har minst biverkningar för detta område.

    Men riktiga svar får du inte än, bara uppskattningar och när det gäller gravida, men det är på G som jag förstår det.

    Sen beror det på en del detaljer också, ålder, risksjukdomar osv...


    Jo, men jag tänkte på dina tydliga tankar kring att folk är så oroade för biverkningar. Vissa grupper (som oss gravida) har ju inte så mycket data att gå på. Inte ens så FHM vill göra en generell rekommendation. Därav finns det ju grupper som tvekar.

    Jag skulle gärna ta vaccinet för egen del nu om jag inte vore gravid, men som gravid känner jag mig tveksam i dagsläget för detta vaccin.
  • klyban
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-14 14:29:37 följande:
    Jo, men jag tänkte på dina tydliga tankar kring att folk är så oroade för biverkningar. Vissa grupper (som oss gravida) har ju inte så mycket data att gå på. Inte ens så FHM vill göra en generell rekommendation. Därav finns det ju grupper som tvekar.

    Jag skulle gärna ta vaccinet för egen del nu om jag inte vore gravid, men som gravid känner jag mig tveksam i dagsläget för detta vaccin.

    Denna grupp är obetydlig i hela vaccinationerna.


     


    Men följ FHM och deras dyk i detta ämne om gravida, vi har inte svar riktigt där än.
    Dock pratade jag främst om resten och nästan alla andra än gravida och just att vaccin fungerar och att mediciner har biverkningar.
    Det är liksom nått som är svårt och undgå detta med biverkningar.


    Varför folk är oroade över en så låg prevalens, det beror nog på att de inte har kapaciteten själva och räkna ut att chansen är extremt låg för allvarliga biverkningar.


     


    Om du har risksjukdomar så kanske du får ta ett beslut ändå., har du inte, så kan du säkert köra rekommendationer och vänta ut det hela.
    Men vill du inte följa rekommendationer, så blir det mer konstigt efter den punkten.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?