• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2021-06-22 12:49:21 följande:
    Vacciantionsgraden verkar låg (29,5%):

    www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

    Man kan inte injicera luft, nu har vi vaccin att injicera.
    Och det tar lite tid och göra, men antalet vaccinationer är 2021-06-18   6 731 352.
    Det är en ansenlig siffra, svininfluensa vaccinet 6,1 miljoner vid ett liknande tidsperiod.

    Vi gör ett fantastiskt arbete, men måste bli än bättre på det.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Gravid)
    klyban skrev 2021-06-22 13:07:36 följande:

    Vet du inte om att detta är en av de känna biverkningarna som håller sig även efter infektionen?


    Lukt- och smakbortfall? Absolut. Det jag var nyfiken på källan kring var uppgiften att viruset tar sig in i hjärnan och där skapar detta.
  • klyban
    Anonym (Ja) skrev 2021-06-22 13:13:26 följande:
    Så synd! I min region är 90-93 % av alla 60+ vaccinerade. De som är 40 har precis i förra veckan fått erbjudande om vaccin så där är siffran fortfarande låg, "bara" 33 % bland första halvan (40-44) men sedan 54 % (45-49 år), 77 % av de som är 50-54 år och 83 % av de som är 55-59 år har vaccinerat sig.
    Vad personen inte vill dela med sig av, är just det du lyfter där, glömde ta med det, så tack!
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Gravid) skrev 2021-06-22 13:14:41 följande:
    Lukt- och smakbortfall? Absolut. Det jag var nyfiken på källan kring var uppgiften att viruset tar sig in i hjärnan och där skapar detta.

    Ahh, förstår, har inte satt mig in i den funktionen, inte hört nått om någon hjärna där, utan tror det handlar om faktiska skador och då inte i hjärnan.

    Men smak och luktsinne påverkas av nått och för en del verkar det vara nästan bli varaktigt.
    En högre grad berättar om deras smaksinne är påverkat oftare än för lukt, dock med ett fåtal procent.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    AndreaBD skrev 2021-06-21 23:39:18 följande:
    Kanske var det främst i Stockholm.
    Det är möjligt. Jag vet faktiskt inte.
  • Anonym (Gravid)
    klyban skrev 2021-06-22 13:17:39 följande:

    Ahh, förstår, har inte satt mig in i den funktionen, inte hört nått om någon hjärna där, utan tror det handlar om faktiska skador och då inte i hjärnan.

    Men smak och luktsinne påverkas av nått och för en del verkar det vara nästan bli varaktigt.

    En högre grad berättar om deras smaksinne är påverkat oftare än för lukt, dock med ett fåtal procent.


    Det förkommer väl även vid vanliga förkylningar/influensor och kan bli varaktigt/permanent om man har otur så någon mekanism är där. Himla tråkig biverkning om den inte går tillbaka och ett av skälen att jag någon gång kommer vaccinera mig (under eller direkt efter graviditet). Att tappa lukt och smak permanent eller få dem snedvridna känns som en sån extrem livsförsämring.

    Att jag frågade om källa är att jag inte heller gillar om sjukdomens faror beskrivs fel, så när man pratar om hjärnpåverkan och sådant vill jag gärna se källa på det. Tror inte man vinner vaccinvilja på att bre på, sjukdomen har ju nog med olustigheter i sig själv. Om det däremot finns källor på hjärnpåverkan så är det viktigt att man kan läsa om det tycker jag.
  • klyban
    Anonym (Gravid) skrev 2021-06-22 13:35:30 följande:
    Det förkommer väl även vid vanliga förkylningar/influensor och kan bli varaktigt/permanent om man har otur så någon mekanism är där. Himla tråkig biverkning om den inte går tillbaka och ett av skälen att jag någon gång kommer vaccinera mig (under eller direkt efter graviditet). Att tappa lukt och smak permanent eller få dem snedvridna känns som en sån extrem livsförsämring.

    Att jag frågade om källa är att jag inte heller gillar om sjukdomens faror beskrivs fel, så när man pratar om hjärnpåverkan och sådant vill jag gärna se källa på det. Tror inte man vinner vaccinvilja på att bre på, sjukdomen har ju nog med olustigheter i sig själv. Om det däremot finns källor på hjärnpåverkan så är det viktigt att man kan läsa om det tycker jag.

    För mig skulle det vara förödande, då mat är en stor del av mitt liv.
    haft lukt och smakbortfall många ggr i influenser och förkylningar, men bara i typ en vecka ar gång.
    Och det har varit hemskt och äta mat som inte smakar nått, komiken är att jag försöker bara laga godare och godare mat och lika besviken varje gång.


    Vi får se om det med hjärnan, dock inget jag lyckats snappa upp.
    ----------------
    Ser där i den länken att man pratar om hjärnan, men kan ju också vara omvänt och att det är skadorna på smak/luktsinnen som ger en påverkan på hjärnan.
    Men men, jag ska inte försöka förekomma detta, men spekulera är lite skoj det med.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Gravid)
    klyban skrev 2021-06-22 13:45:32 följande:

    För mig skulle det vara förödande, då mat är en stor del av mitt liv.

    haft lukt och smakbortfall många ggr i influenser och förkylningar, men bara i typ en vecka ar gång.

    Och det har varit hemskt och äta mat som inte smakar nått, komiken är att jag försöker bara laga godare och godare mat och lika besviken varje gång.

    Vi får se om det med hjärnan, dock inget jag lyckats snappa upp.

    ----------------

    Ser där i den länken att man pratar om hjärnan, men kan ju också vara omvänt och att det är skadorna på smak/luktsinnen som ger en påverkan på hjärnan.

    Men men, jag ska inte försöka förekomma detta, men spekulera är lite skoj det med.


    Ja, det vore ett lite mer sparsmakat liv. Så jag hoppas att forskningen på de delarna kanske också får en skjuts av detta, så fler kan få smak och lukt tillbaka.

    Suck. Skulle vilja ta vaccinet. Men det ÄR läskigt att det inte finns några kliniska studier på gravida än. De pågår nu. Funderar kring saker som om kroppens reaktion att skapa antikroppar mot spikproteinet skulle kunna reagera med någon process kring fosterutvecklingen, eller att något där skulle kunna misstolkas som spikproteinet och generera antikroppsvar. Sannolikt inte, man borde ha sett det vid det här laget. Så det är nog lugnt. Men det är ju en sak med en klinisk studie och en annan med egenupplevda biverkningar. Fortsätter leta studier att läsa på...

    Funderar också på om det är samma antikroppar som bildas vid vaccinet och vid naturlig infektion...
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?