• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • EpicF
    klyban skrev 2021-10-03 15:02:05 följande:

    Omplacera eller alternativt avskeda de ovaccinerade som äventyrar patientsäkerheten så illa som inte vaccinerar sig i sjukvården, man ska komma till sjukvården och känna sig säker.

    Vilket inte Ingamaj gör när ovaccinerade kommer.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/5GjMJW/ingamaj-89-radd-for-personalen-vill-ha-vaccintvang


    Eftersom det inte är ert krav art vara vaccinerade mot covid-19 för att få jobba inom vården så kommer det aldrig bli omplacering eller att man avskedaf ovaccineradd. Vad är Ingamaj önskar.

    Man äventyrar inte patientsäkerheten vara för att man inte är covid-19 vaccinerad. Precis som man inte äventyrar patientsäkerheten bara för att man väljer att avstå från influensa-vaccin.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:00:38 följande:
    Det är fortfarande råd som är upp till var och en att följa. Man uppmanar ovaccineradd att följa dessa råden.

    Nej, råd är inte kraftigare än rekommendationer. De är lika "kraftiga".

    Ta några djupa andetag och läs sakta igenom det jag skrev, för du förstår uppenbarligen inte vad råd från hälsovårdsmyndigheten innebär.

    För den 29/9 fanns råd som gällde alla. Efter 29/9 finns jag citerar från FHM:


     


    Allmänna råd för ovaccinerade

    Vuxna som ännu inte vaccinerat sig mot covid‑19 bör enligt de allmänna råd som nu träder i kraft ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Det gäller även för personer som bara har tagit första dosen. Ovaccinerade behöver också hålla avstånd till andra människor genom att undvika trängsel och platser där många människor samlas.


    Nationella allmänna råd för att minska spridningen av covid-19


     

  • EpicF
    Anonym (Ja) skrev 2021-10-03 15:05:00 följande:

    Och som tur är så kan patienter vägra vårdas av såna som dig.


    Sådana som mig? Som är fullvaccinerade och ändå väljer att självmant följande de allmänna råden som ges. Ja, vill de ha ovaccieradd vikarier så är det deras val.
  • Anonym (Ja)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:05:45 följande:
    Eftersom det inte är ert krav art vara vaccinerade mot covid-19 för att få jobba inom vården så kommer det aldrig bli omplacering eller att man avskedaf ovaccineradd. Vad är Ingamaj önskar.

    Man äventyrar inte patientsäkerheten vara för att man inte är covid-19 vaccinerad. Precis som man inte äventyrar patientsäkerheten bara för att man väljer att avstå från influensa-vaccin.
    Lugn du, det kommer nog en sån lag också!

    Måste fråga vad du menar nu. Påstår du på riktigt att corona inte smittar....? Eller vad är det du menar när du säger att det inte äventyrar patientsäkerheten att vara ovaccinerad?
  • Anonym (Ja)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:08:25 följande:
    Sådana som mig? Som är fullvaccinerade och ändå väljer att självmant följande de allmänna råden som ges. Ja, vill de ha ovaccieradd vikarier så är det deras val.
    Såna som vägrar berätta om de är vaccinerade eller inte. Jag har hellre en vaccinerad vikarie än en fast anställd som jag inte vet om hen är vaccinerad eller inte.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 15:07:23 följande:

    Ta några djupa andetag och läs sakta igenom det jag skrev, för du förstår uppenbarligen inte vad råd från hälsovårdsmyndigheten innebär.

    För den 29/9 fanns råd som gällde alla. Efter 29/9 finns jag citerar från FHM:

     

    Allmänna råd för ovaccineradeVuxna som ännu inte vaccinerat sig mot covid?19 bör enligt de allmänna råd som nu träder i kraft ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Det gäller även för personer som bara har tagit första dosen. Ovaccinerade behöver också hålla avstånd till andra människor genom att undvika trängsel och platser där många människor samlas.

    Nationella allmänna råd för att minska spridningen av covid-19

     


    Råden ändras inte för att jag läser det du skrivit 100 gånger. Fhm uppmanar ovaccinerade att följa Råden. Om man väljer att inte göra det är det deras val.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:05:45 följande:
    Eftersom det inte är ert krav art vara vaccinerade mot covid-19 för att få jobba inom vården så kommer det aldrig bli omplacering eller att man avskedaf ovaccineradd. Vad är Ingamaj önskar.

    Man äventyrar inte patientsäkerheten vara för att man inte är covid-19 vaccinerad. Precis som man inte äventyrar patientsäkerheten bara för att man väljer att avstå från influensa-vaccin.

    Du skriver så mycket tokigt. Det sker redan omplacering av ovaccinerade i Arjeplogs kommun


    www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ovaccinerad-personal-omplaceras-i-arjeplog

  • EpicF
    Anonym (Ja) skrev 2021-10-03 15:08:27 följande:

    Lugn du, det kommer nog en sån lag också!

    Måste fråga vad du menar nu. Påstår du på riktigt att corona inte smittar....? Eller vad är det du menar när du säger att det inte äventyrar patientsäkerheten att vara ovaccinerad?


    Det tror jag aldrig kommer att komma.

    Att corona inte smittar? Corona smittar även för vaccinerade.
  • Anonym (Ja)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:10:55 följande:
    Det tror jag aldrig kommer att komma.

    Att corona inte smittar? Corona smittar även för vaccinerade.
    Så vad exakt menar du när du säger detta:
    EpicF skrev 2021-10-03 15:05:45 följande:
    Man äventyrar inte patientsäkerheten vara för att man inte är covid-19 vaccinerad. Precis som man inte äventyrar patientsäkerheten bara för att man väljer att avstå från influensa-vaccin.

    På vilket sätt skulle det inte äventyra patientsäkerheten att vara ovaccinerad?
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 15:10:37 följande:

    Du skriver så mycket tokigt. Det sker redan omplacering av ovaccinerade i Arjeplogs kommun

    www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ovaccinerad-personal-omplaceras-i-arjeplog


    Det är deras egna regler för just den arbetsplatsen. Inget fel med det.

    Och vill man uppge till sin chef att man är vaccinerad eller icke-vaccinerad så är det helt ok. Arbetsgivaren kan dock inte kräva att få veta.

    Personligen tycker jag att det var ett bra åtgärd och det verkar fungera just i den kommunen.

    Men det är fortfarande inget formellt krav att man måste vara vaccinerad inom vården.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?