• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 16:57:21 följande:
    Och ändå så påstår AndreaBD att restriktionerna aldrig har funnits...
    Det har jag missat, kan du peka på inlägget.
  • Anonym (Moa)

    Kopierat från FHM

    Allmänna råd för ovaccinerade


    Vuxna som ännu inte vaccinerat sig mot covid‑19 bör enligt de allmänna råd som nu träder i kraft ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Det gäller även för personer som bara har tagit första dosen. Ovaccinerade behöver också hålla avstånd till andra människor genom att undvika trängsel och platser där många människor samlas.


    Nationella allmänna råd för att minska spridningen av covid-19


    Läs mer Det här gäller från och med den 29 september Skydda dig själv och andra
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-10-03 17:22:15 följande:
    Vilket semantiktjafs om råden; allmänna eller särskilda - ni menar ju samma sak.
    Nej, det är inte bara semantik angående FHM:s råd.

    En del i tråden tror, trots att vi haft pandemin länge nu, att FHM:s råd bara är något man kan följa om man har lust, dvs oviktigt för gemene man.
    Så är inte fallet. 
  • klyban
    EpicF skrev 2021-10-03 16:57:21 följande:
    Och ändå så påstår AndreaBD att restriktionerna aldrig har funnits...

    Varför skulle patientsäkerheten betyda lite för mig? Jag gör det jag kan för att ge mina patienter en bra och söker vårdtid.

    Patientsäkerheten är inte samma som vattkoppor eller en ny vattkoppa. Mycket udda att du tror det.

    Vet du inte ens att restriktionerna var för evenemang?


    Du berättar varje gång att patientsäkerheten inte betyder nått och att ovaccinerade ska få jobba med patienter i sitt dagliga arbete.


    Patientsäkerheten är det viktiga, varför ska en patient bli utsatt för en högre risk och TOTALT onödig risk man utsätter patienten för, det är en gåta som du aldrig kommer svara på.


     


    Vi vet dina tokiga påståenden som vattkoppor, detta är en ny sådan.
    Du är den som skrivit mest fel i tråden och aldrig erkänner dina fel.(se:vattkoppor.)


    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 17:03:33 följande:

    Precis under hela pandemin har FHM haft Allmänna råd


    Riksdagen klubbade igenom en tillfällig pandemin-lag så att regeringen har kunnat reglera verksamheter hårdare.


     


    Allt detta har gått under samlingsnamnet Restriktioner.


    En del här verkar tro att Restriktioner är någon juridisk term som skulle peka på någon lag, så är ju inte fallet.


    Det epic berättar är att innan så var rekommendationerna och restriktioner någon typ av lag.
    Och nu när det inte finns restriktioner och dessa var lättade 29/9, och rekommendationerna för de ovaccinerade.
    Så är även rekommendationerna inget att bry sig om.

    Vet inte varför epic för denna desinformation, oavsett är epcis påståenden fel.


    Tow2Mater skrev 2021-10-03 17:22:15 följande:
    Vilket semantiktjafs om råden; allmänna eller särskilda - ni menar ju samma sak.

    Nä, epic förminskar dessa till vara inget, och samma rekommendationer och restriktioner skulle vara annorlunda då och nu.
    Rekommendationerna har samma nivå även nu, dock endast för den ovaccinerade.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-10-03 16:12:13 följande:
    Här är de särskilda råden för de ovaccinerade

    1. hålla avstånd till andra människor, och

    2. särskilt undvika nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre.

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/det-har-galler-fran-och-med-den-29-september/
    Precis, och det är ju gamla råd som är kvar, inte nya som skapats. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-10-03 16:10:41 följande:
    Det var nog vara du som missförstod.
    Om jag hade missförstått det så hade jag väl inte kunnat påpeka det??? Herregud! 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2021-10-03 18:24:49 följande:
    Om jag hade missförstått det så hade jag väl inte kunnat påpeka det??? Herregud! 

    EpicF skrev 2021-10-03 16:10:41 följande:
    Det var nog vara du som missförstod.
    Om jag hade missförstått det så hade jag väl inte kunnat påpeka det??? Herregud!

    HUR skulle man kunna förklara något och du HÅLLER med att det var menat så om man hade missförstått det? Snacka om ologisk upphöjt med 10! 
  • AndreaBD
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 17:03:33 följande:

    Precis under hela pandemin har FHM haft Allmänna råd


    Riksdagen klubbade igenom en tillfällig pandemin-lag så att regeringen har kunnat reglera verksamheter hårdare.


     


    Allt detta har gått under samlingsnamnet Restriktioner.


    En del här verkar tro att Restriktioner är någon juridisk term som skulle peka på någon lag, så är ju inte fallet.


    Jag var lite osäker på den punkten också. Men jag går ju inte och försvarar det som jag inte säkert vet och som någon annan kanske rättar i all evighet......
  • AndreaBD
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 17:10:16 följande:
    Det har jag missat, kan du peka på inlägget.
    Jag menade att det aldrig har funnits regler/lagar som är tvingande, så att man skulle få böter om man inte skulle följa dem. Var lite osäker på vad restriktioner betyder som sagt. 
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?