• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Carina82
    Ericky skrev 2021-07-07 07:14:51 följande:

    Tack hörni för att ni delar erfarenheter. Jag har faktiskt gjort så att jag avbokat vaccinet för nu. Känner mig otroligt osugen på att riskera den här cykeln som jag har gott hopp om. Har bestämt mig för att vårt 12e försök ska fasiken vara vårt. Hoppas som sagt på en graviditet och sedan vaccin längre fram när det rekommenderas för gravida. Vad jag förstått tar väl gravida vaccinet första från och med andra trimestern, så det känns sådär att ta öht när man är uppe i verkstaden.


    Åh jag förstår verkligen! Håller tummar och tår för att försöka 12 är ert försök <3 Jag är 100 procent för vaccin men måste erkänna att jag inte ser fram emot spruta nr 2 om samma sak ska hända (vilket det såklart inte måste göra). Är ju mitt i en fertilitetsutredning och alla förskjutningningar av ägglossning skapar ju förseningar, tider som måste avbokas/bokas och liv som måste anpassas. Men har man sagt a får man väl säga b, kanske lika bra att bara göra det nu när jag är i gång :)
  • Carina82
    Dibella skrev 2021-07-07 08:26:03 följande:

    Spännande med folks erfarenheter, förstår att du inte är sugen på att riskera 12e försöket. Hoppas detta blir gången för er!

    Jag tog mitt vaccin i måndags, ska bli spännande och se om det gör något med cykel, min ÄL kommer och går exakt som den vill så kanske inte ens märker skillnad :)


    Vad spännande! Du får berätta hur det gick, har blivit lite nördigt intresserad här haha :)
  • Idoh
    Soff skrev 2021-07-07 10:21:09 följande:

    Aah okey, tack för förtydligandet. Det kan pågå så länge ibland för min sambo, vilket är så jobbigt. Han har haft känningar i flera dagar nu av ångest. Han sa att det började bli bättre igår. Men nu har jag definitivt tappat lusten, plus att äl förstås är över. Ja du, inte lätt alla gånger. Tack <3 hoppas som sagt att det iallafall räckte. Det ska ju göra det, men när man försökt så länge så tror man lätt att man behöver göra något mer.


    Inte alls lätt! :/ Jag hoppas också att det räckte! Mm, känner igen det att man verkligen vill ?safea up? med ALLT och lite till!
  • Ericky

    Och här har vi fått veta att sambon måste iväg på jobb hela helgen med start imorgon. Och vår plan var att ligga imorgon och fredag (förväntad äl) sen söndag. Så ja, det var de planerna.

    Ska tvångsligga ikväll och sen får vi hoppas på det bästa... from nästa månad är det fan heminsemination som gäller för att säkra upp sådana här tillfällen.

  • Emmalucy
    Ericky skrev 2021-07-07 18:11:30 följande:

    Och här har vi fått veta att sambon måste iväg på jobb hela helgen med start imorgon. Och vår plan var att ligga imorgon och fredag (förväntad äl) sen söndag. Så ja, det var de planerna.

    Ska tvångsligga ikväll och sen får vi hoppas på det bästa... from nästa månad är det fan heminsemination som gäller för att säkra upp sådana här tillfällen.


    Nämen vafan... Surprise, you're working! Vilken jävla sent besked är det?! Skulle det gå att få till imorgon innan jobbet, för att slippa tvinga ikväll? Morning sex låter trött, men han är iaf redan "uppe" ;) Ledsen, det låter extremt frustrerande :/
  • RH93

    BIM-1 enligt mina beräkningar och 2 negativa tester idag på min sambos födelsedag. En stor del av mig var helt inställd på det, men ändå kunde jag inte låta bli att planera i mitt huvud hur jag skulle slå in det positiva testet och ge honom på morgonen. Har inga som helst menskänningar, men har ibland inte det heller. På äl+5 hade jag lite rosa på pappret när jag torkade mig och tänkte såklart det kunde vara en nidblödning. Hade som en brännande/stickande känsla i magen också i samband med detta. Varje månad är det något nytt som ger en falska förhoppningar.

    Det enda som ger mig lite hopp nu är att vi kommer närmre vår första tid i utredningen. Allt annat känns så oviktigt och jag känner mig bara tom.

  • Memestar
    NatMar005 skrev 2021-07-04 08:16:45 följande:
    Ingen orsak alls. Just det där alltså, känslorna kring exet. Att det gick med henne. Jag förstår dem. Jag kände också så, började nästan tvivla på vår relation pga det. Tänkte saker så som att vi kanske inte var menade för varandra så som de uppenbarligen var. Började tänka saker som att hade hon inte gjort slut så hade han kanske fortfarande stannat hos henne. Tänkte saker som att det var.völdigt jobbigt för mig att inte kunna ge honomndet hon kunde. Kände mig defekt. Trasig på något vis. Varför kunde inte jag göra det mest basis som vi är satta här på jorden för att göra? Usch det var så många tankar och känslor.

    Just ja, ni går ju på Livio, det hade jag glömt. Vad bra att du har efterfrågat samtalsstöd där! Hoppas att det kommer ge dig vad du behöver och resultera I något bra. Och tack för dina fina ord och värme. Jag hoppas också att denna bebis vill stanna i min mage den här gången. <3 9:e gången gillt!
    Jaa, exakt så känner jag med. Att de var menade för varandra men att vi inte är det :'( Men de gjorde iaf slut för att dom båda inte hade känslor kvar. Men det gör ändå så obeskrivligt ont att han fick barn tillsammans med henne. Och jag älskar ju hans barn och hade aldrig något emot att han hade barn sedan innan. Men nu när vi är i denna situation så blir det tyvärr en jobbig trigger för mig. 
  • Memestar
    Vickan31 skrev 2021-07-05 09:14:03 följande:
    Åååh fina du, så ont det gör att läsa det här! Jag förstår verkligen att det känns så här mörkt och tungt, men tänk så här: om det var en vän till dig, eller någon av oss, som sa att vi inte förtjänar att bli föräldrar för att vi försökt så länge men det verkar krävas IVF - skulle du tycka att vi hade rätt då, i att vi inte förtjänar att bli föräldrar menar jag? Jag tror nämligen att många i den här situationen är alldeles för hårda mot sig själva, det är jag också många gånger, men du skulle förmodligen aldrig tänka några elaka saker om andra som är i samma sits och har svårt att få barn. SJÄLVKLART förtjänar du att bli mamma, precis som vi alla i den här gruppen gör, och jag måste också "tvinga" eller "hjälpa" kroppen på traven då jag inte heller varit gravid någon gång, men jag försöker att se det som att vi har tur som lever i den tid vi gör då det finns så mycket hjälp att få, och jag är så glad att t.ex. IVF finns så att vi kommer att få förverkliga våra drömmar om att bli föräldrar. För det kommer att hända, även om det känns hopplöst många dagar så kommer vi inte att ge upp <3 Er kamp och att ni försöker så hårt för den här drömmen visar ju vilken stark längtan och engagemang det finns inom dig. Jag önskar att det var lättare, det gör jag verkligen, men det kommer att vara värt allt i slutändan. Man har rätt att känna precis så här, när hopplösheten och ångesten växer, men jag hoppas att du får känna lite hopp och tro på din kropp snart också. Din sambo kan säkert inte fullt förstå den kris det faktiskt är att vara ofrivilligt barnlös och rädd för att man aldrig ska bli mamma, men VI förstår och du är verkligen inte ensam. Det kommer att lösa sig <3 Stor kram!

    Åh! Tack fina du för dina ord. Jag vet ju innerst inne att det är så lätt att vara hård mot sig själv även om man inte är det mot andra. Men jag är liksom extra hård mot mig själv för jag jämför allt med hans ex och han. Känns liksom som det står 2-0 till henne och jag har ju redan förlorat för längesen. Jag har lite fastnat i tankarna om att dom kunde men inte vi. Det är liksom som en tvångstanke som gör att jag mår så himla dåligt :'( Men jag vet ju att det inte har med att vinna eller förlora att göra egentligen. Det är bara livets orättvisa. 


    Idag är jag extra ledsen för tog ett test på BiM och det var totalt negativt. Så snart tillhör man de 10% som inte blir gravida inom ett år.. :'(

  • Memestar
    Emmalucy skrev 2021-07-04 09:34:23 följande:

    Ok, I feel like I'm jinxing it by writing here, but....

    ÄL+14 / BIM + 3 idag, och fick 2-3 på Clearblue veckoindikatorn :) testerna har ökat lite varje dag, vad som nu händer efter, så är det lyckat och förbi mina kemiska graviditeter :) jag går dock ingenstans, ni är min familje här på FL, känner mig inte heller bekväm med BF trådar just nu. Kanske allt jag behövde var den progesteron jag fick denna cykel, för jag slutade med alla mina vitaminer (oops) det var en "jag orkar inte att svälja 7tabletter om dagen) månad :D kram till er alla!

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    RH93, BIM 8/7, 28 år (12:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 12/7, 35 år (10e försöket)

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)

    ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)

    Soff, BIM 17/7, 33 år (16:e försöket)

    Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)

    Mirabilis89, BIM 21/7, 32 år (13:e försöket)

    Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)

    Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)


     Men ååå!!! WOW vad coolt! Nu får man lite hopp iaf. Tänk så länge du kämpat. Grattis vännen!! <3
  • Memestar
    MsTintin skrev 2021-07-05 10:47:16 följande:

    Det var längesen jag skrev i tråden, men jag läser allt som skrivs och är så glad för alla positiva besked och mitt hjärta brister för er vars dröm ännu inte gått i uppfyllelse <3 Jag ska försöka bli bättre på att svara i tråden, det känns lite tråkigt och själviskt av mig att "bara" skriva om mig själv. Men som sagt, jag läser allt ni skriver och tycker att ni alla i tråden är så fantastiska, både mot varandra men även som orkar kämpa vidare även efter nederlag. 

    Min mens drog igång igår igen, jag är så trött på detta. Så många vänner runt omkring som är gravida eller till och med fått barn under den tid jag och min man har försökt. Jag trodde aldrig att vi skulle vara paret som hade problem med detta (men vem tror det egentligen?) och jag är så ledsen och uppgiven. Vi har ju i planen att skicka in remiss för IVF i augusti om det inte (helt magiskt) skulle ta sig nu i juli, men jag känner mig mest bara hopplös och nedbruten av allt detta. Kan inte fatta att vi i mer än 1,5 år försökt och försökt varje månad.

    Jag känner att det är något hos mig som inte stämmer, även om utredningen inte visade på några problem. Jag får spottings en/två dagar innan mensen börjar och sedan har jag väldigt lätt mens i bara två dagar. Det känns som att det kanske både handlar om progesteronbrist samt att min livmoderslemhinna är för tunn. Sen har jag ju också polycystiska äggstockar, dock inte PCO/PCOS enligt min BM. Jag antar att det bara är att invänta eventuell IVF, känns inte som att vi någonsin kommer att lyckas på egen hand.

    Förlåt för depp-inlägg men jag känner inte riktigt att jag har någon annan jag kan prata med om detta som förstår vad man går igenom. Så tacksam när man kan komma in här och känna att man ju faktiskt inte är ensammast i världen med dessa tankar, även om jag önskar att ingen av oss skulle behöva kämpa med detta.


    Men ååh kära du :( Förstår verkligen dina känslor och det är svårt att hinna med både livet, familjeliv och ett evigt kämpande med barnverkstan. Ibland orkar man ju heller inte skriva i tråden för att man helt enkelt vill glömma att man ens har "problem". Så är det iaf för mig i perioder <3 

    Det är verkligen helt sjukt att man bara försöker och försöker varje månad och fastän man tänker att "Varför skulle det gå nu?" så ger man liksom inte upp. Drömmen om den där lilla bebisen finns ju alltid hos oss och jag tror aldrig någon egentligen "ger upp" så som vissa beskriver. Kan denna längtan någonsin bara försvinna?

    Min mens är på ingång också och jag tog ett gravtest idag som var extremt negativt. Suck. Jag känner igen mig i känslan av att någonting är fel. Det är frustrerande. Läkaren säger att allt är normalt, men det kan det ju liksom inte vara? För visst är det kanske inte så att alla blir gravida direkt... Men man borde ju bli det någon gång om allting är rätt.

    Jag hoppas innerligt för dig och alla andra här. Och mig själv!! <3<3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet