• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Längtartillvår
    NatMar005 skrev 2021-07-15 06:25:10 följande:

    Det man kan se såhär tidigt är hur slemhinnan i livmodern ser ut. Är den tunn så har du antingen fått mens eller tidigt mf. Om den är tjock trots blödning så finns det en chans att graviditeten fortgår. Men varje gång jag kommit in till gyn för att göra vul vid misstänkt mf har de även tagit både blodprov och urinprov. Då kollar de s-hcg och gravtest. Har många gånger känt att jag inte velat veta när det skett så tidigt men pga missfallsutredning så var det givetvis viktigt att allt journalfördes.


    Jag förstår, tack för utförligt svar! Jag känner att jag inte behöver veta. As far as i am concerned så var det en ovanlig mens. Vill heller inte riskera att behöva skjuta på IVF som vi kommer börja med om några månader. Om det nu var missfall så hoppas jag att kroppen sköter allt själv. Jag kör strutsmetoden, stoppa huvudet i sanden :)

    Tack både natmar och emmalucy <3
  • Längtartillvår
    Sellcarro skrev 2021-07-14 22:41:17 följande:

    Mensen kom igår.. men nu har man semester så man kan tänka på annat och bara får vara i några veckor :)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)

    Soff, BIM 17/7, 33 år (16:e försöket)

    Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)

    Mirabilis89, BIM 22/7, 32 år (13:e försöket)

    Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

    Dibella, BIM 29/7, 31 år (19:e försöket, 2 IVF med minus)

    MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)

    Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

    RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)


    Så tråkigt :( men gud så härligt med semester!! Hoppas ni får det bra och har trevliga grejer inplanerade :)
  • NatMar005
    Längtartillvår skrev 2021-07-15 10:41:28 följande:

    Jag förstår, tack för utförligt svar! Jag känner att jag inte behöver veta. As far as i am concerned så var det en ovanlig mens. Vill heller inte riskera att behöva skjuta på IVF som vi kommer börja med om några månader. Om det nu var missfall så hoppas jag att kroppen sköter allt själv. Jag kör strutsmetoden, stoppa huvudet i sanden :)

    Tack både natmar och emmalucy <3


    Förstår dig och hade nog resonerat likadant i din sitsm helt sjukt att ivf skulle försenas pga missfall?! Det var det aldrig tal om för mig. Fick 2 missfall efter att remiss till ivf skickats..
  • Sellcarro
    Längtartillvår skrev 2021-07-15 10:42:34 följande:

    Så tråkigt :( men gud så härligt med semester!! Hoppas ni får det bra och har trevliga grejer inplanerade :)


    Japp väldigt skönt :) började med att ta vaccin dos 1 :) perfekt att man fick mens så kanske man inte rubbar något :) men har i alla fall en resa till Göteborg inplanerat med sambons lillasyster och hennes kille :)
  • Emmalucy
    Sellcarro skrev 2021-07-14 22:41:17 följande:

    Mensen kom igår.. men nu har man semester så man kan tänka på annat och bara får vara i några veckor :)


    Beklagar att mensen kom för dig :( det är väldigt refreshing när man kan se det positiva i det och har något att se fram emot :) så viktigt att ta hand om livet utanför bebisverkstan!
  • Soff

    Hej på er. Bim-2 här, 16:e försöket, och jag har tappat hoppet för denna gången också. Jag hade lite hopp tidigare för att jag känt att jag mått väldigt bra och inte känt några menskänningar, fram tills idag. Det är väl semestern som gjort att jag mått som jag mått. Känns verkligen hopplöst.


    Så fort mensen kommer så kommer jag bekosta hormontest så jag kan se hur det står till med alla nivåer. Min brors sambos mage bara växer och jag sitter här med ingenting fortfarande. Känns verkligen förjävligt. Jag agerar struts större delen av tiden och försöker att inte tänka på det men kring dessa dagar så blir det jobbigt. Det här suger verkligen.  

  • RH93
    Soff skrev 2021-07-15 13:57:01 följande:

    Hej på er. Bim-2 här, 16:e försöket, och jag har tappat hoppet för denna gången också. Jag hade lite hopp tidigare för att jag känt att jag mått väldigt bra och inte känt några menskänningar, fram tills idag. Det är väl semestern som gjort att jag mått som jag mått. Känns verkligen hopplöst.

    Så fort mensen kommer så kommer jag bekosta hormontest så jag kan se hur det står till med alla nivåer. Min brors sambos mage bara växer och jag sitter här med ingenting fortfarande. Känns verkligen förjävligt. Jag agerar struts större delen av tiden och försöker att inte tänka på det men kring dessa dagar så blir det jobbigt. Det här suger verkligen.  


    Så tråkigt att höra :( men vi håller tummarna att du har fel tills det är helt kört! Kroppen är så taskig som hela tiden luras med en också så man får upp hoppet. Jag förstår din känsla så väl. Att se andra gravida överhuvudtaget är jobbigt tycker jag, men när det är en närstående är det verkligen en ständig påminnelse. Jag hoppas så att det snart ska vara din tur <3 skulle ni få börja med ivf till hösten annars? Kram.
  • Soff
    RH93 skrev 2021-07-15 15:20:07 följande:
    Så tråkigt att höra :( men vi håller tummarna att du har fel tills det är helt kört! Kroppen är så taskig som hela tiden luras med en också så man får upp hoppet. Jag förstår din känsla så väl. Att se andra gravida överhuvudtaget är jobbigt tycker jag, men när det är en närstående är det verkligen en ständig påminnelse. Jag hoppas så att det snart ska vara din tur <3 skulle ni få börja med ivf till hösten annars? Kram.

    Tack för ditt stöd <3 ja, jag hoppas förstås att jag har fel också, men är ganska säker på att det inte blivit något då det känns precis som vanligt innan mens :( ja det det är verkligen hemskt. Jättejobbigt är det. Började nästan gråta i matbutiken idag när jag såg en som var gravid. Det känns så orättvist att det inte finns ord till det. 


    Ja dom väntar sitt barn i september tror jag. Och jag känner mer och mer att jag förmodligen kanske inte ens hinner bli gravid innan dess, vilket är mitt mardrömsscenario. Jag känner mig ju halvt tvingad till att träffa bebisen eftersom det är min brors barn, och det kommer vara extremt tufft ifall det inte blivit något för mig innan dess. 


    Aa precis, remissen skickades i juni så väntas få hjälp med det till hösten. Men vill SÅ gärna att det ska gå på egen hand. På något känns det som ett misslyckande att inte lyckas på naturlig väg, att behöva hjälp för att det ska gå. Något säger mig ju att det är något med min kropp som gör att det inte blir något, hormonvärden eller nåt, och då undrar man ju vad, och om jag skulle kunna göra något för att jag skulle slippa genomgå ivf. Känns som att det hoppas över steg som man skulle kunna göra innan ivf liksom. Det är därför jag tänkte ta några tester själv och se om det säger något. Kanske har jag för lågt progesteron t.ex. Tycker det är så märkligt att dom inte testar det i utredningen. 


    Kram <3 


     

  • Soffsen

    Hej alla underbara kämpar! 

    Låter konstigt kanske, men blev lite varm inombords när jag såg denna grupp. Känns skönt att vara i en grupp där många har kämpat en längre tid och man plötsligt inte känner sig så ensam längre! Har själv varit med i dessa grupper sen i december känner igen flera namn. Det är så fint att följas åt tycker jag. 

    Jag blev gravid första gången för exakt ett år sen, oplanerat. Blev helt överlycklig då jag och sambon bestämt att börja försöka i augusti. Slutade i missfall i v. 6. Var så förtvivlad, visste knappt att man kunde få missfall (tack för det samhället). Sedan blev jag besatt. Gjorde allt jag kunde och tog vitaminer, ÄL-tester, kollade youtube videos osvosv och trodde att jag nog skulle vara gravid inom 1-2 månader igen. Tog 8 månader innan jag blev gravid igen och tänkte att nu är det våran tur, men icke. Ett till missfall i v. 6 och ännu mer förtvivlad. 

    Nu är det vårat 2:a försök efter missfallet och ägglossningen var nog igår och jag bara ber att det är våran tur snart. Tog blodprover förra månaden som visade på lågt progesteron så jag gick till gyn och fick Utrogestan utkrivet så det ska jag börja med nästa månad för denna månad har jag lite fler blodprover att ta. 

    Hoppas alla här blir gravida så fort som det bara går, finns ju inget finare än de där två strecken på graviditetstestet. Kram! 

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)

    Soff, BIM 17/7, 33 år (16:e försöket)

    Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)

    Mirabilis89, BIM 22/7, 32 år (13:e försöket)

    Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

    Soffsen BIM 28/7, 27 år (12:e försöket, 2 missfall)

    Dibella, BIM 29/7, 31 år (19:e försöket, 2 IVF med minus)

    MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)

    Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

    RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

  • RH93
    Soff skrev 2021-07-15 19:15:54 följande:

    Tack för ditt stöd <3 ja, jag hoppas förstås att jag har fel också, men är ganska säker på att det inte blivit något då det känns precis som vanligt innan mens :( ja det det är verkligen hemskt. Jättejobbigt är det. Började nästan gråta i matbutiken idag när jag såg en som var gravid. Det känns så orättvist att det inte finns ord till det. 

    Ja dom väntar sitt barn i september tror jag. Och jag känner mer och mer att jag förmodligen kanske inte ens hinner bli gravid innan dess, vilket är mitt mardrömsscenario. Jag känner mig ju halvt tvingad till att träffa bebisen eftersom det är min brors barn, och det kommer vara extremt tufft ifall det inte blivit något för mig innan dess. 

    Aa precis, remissen skickades i juni så väntas få hjälp med det till hösten. Men vill SÅ gärna att det ska gå på egen hand. På något känns det som ett misslyckande att inte lyckas på naturlig väg, att behöva hjälp för att det ska gå. Något säger mig ju att det är något med min kropp som gör att det inte blir något, hormonvärden eller nåt, och då undrar man ju vad, och om jag skulle kunna göra något för att jag skulle slippa genomgå ivf. Känns som att det hoppas över steg som man skulle kunna göra innan ivf liksom. Det är därför jag tänkte ta några tester själv och se om det säger något. Kanske har jag för lågt progesteron t.ex. Tycker det är så märkligt att dom inte testar det i utredningen. 

    Kram <3 

     


    Tror det är något man kanske behöver få sörja, tanken om att man ska bli gravid på ett visst sätt enligt den typiska normen helt naturligt. Men oavsett hur man blir gravid så kommer man känna sig lika lycklig och tacksam över det i slutändan tror jag.

    Ja det låter verkligen konstigt att det inte ingår i en fertilitetsutredning när det är något som kan ha en direkt inverkan. Låter som en bra plan att kolla upp det. Jag planerar också att göra det om det inte är möjligt att få testa det inom ramen för vår utredning, ska fråga om det när vi har vårt första besök nästa månad. Tänker att man ändå behöver prata med någon som kan hjälpa en tyda resultaten då.
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet