• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Soff

    Idag kom mensen. Eftersom jag alltid känner flera dagar innan mens att det inte blivit något, så har jag redan sörjt för denna gången. Skriver upp mig på nytt i bim-listan och hoppas att det blir 17:e gången gillt nu!? :  / 


    Jag har köpt progesteron- och östrogen-test som jag tänkte ta denna cykel. Det dumma är att min äl verkar hamna på helgen IGEN, vilket gör att det försvårar för progesterontestet. Man ska ju ta det 1 vecka efter äl, vilket då blir på en Lördag (och då är ju allt stängt). Nu KAN ju äl ske tidigare, vilket jag då hoppas på...kommer ta äl-test denna gången för att få bättre koll nu när jag ska ta testet, men hamnar det på helgen så blir det ju lite dumt...känns knepigt tycker jag att veta exakt när man haft äl, och ta det där testet... Jenny Koos skrev att det är viktigt att testet sker ganska exakt efter 7 dagar, annars är det missvisande. 




    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT


    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)

    Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)

    Mirabilis89, BIM 22/7, 32 år (13:e försöket)

    Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

    Soffsen BIM 28/7, 27 år (12:e försöket, 2 missfall)

    Dibella, BIM 29/7, 31 år (19:e försöket, 2 IVF med minus)

    MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)

    Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

    RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)


    Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

  • Soff

    Det är väldigt förvirrande när man läser också tycker jag för på werlabs så står det att man ska ta östrogentestet 2-5 cykeldagen, medan man kan hitta annan info på nätet om att man testar östrogen och progesteron 1 vecka efter äl. Man undrar ju vad det är som gäller!? 

  • MAKL
    Soff skrev 2021-07-18 13:39:42 följande:

    Idag kom mensen. Eftersom jag alltid känner flera dagar innan mens att det inte blivit något, så har jag redan sörjt för denna gången. Skriver upp mig på nytt i bim-listan och hoppas att det blir 17:e gången gillt nu!? :  / 

    Jag har köpt progesteron- och östrogen-test som jag tänkte ta denna cykel. Det dumma är att min äl verkar hamna på helgen IGEN, vilket gör att det försvårar för progesterontestet. Man ska ju ta det 1 vecka efter äl, vilket då blir på en Lördag (och då är ju allt stängt). Nu KAN ju äl ske tidigare, vilket jag då hoppas på...kommer ta äl-test denna gången för att få bättre koll nu när jag ska ta testet, men hamnar det på helgen så blir det ju lite dumt...känns knepigt tycker jag att veta exakt när man haft äl, och ta det där testet... Jenny Koos skrev att det är viktigt att testet sker ganska exakt efter 7 dagar, annars är det missvisande. 

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSATEmmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSATCarina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)Mirabilis89, BIM 22/7, 32 år (13:e försöket)Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

    Soffsen BIM 28/7, 27 år (12:e försöket, 2 missfall)Dibella, BIM 29/7, 31 år (19:e försöket, 2 IVF med minus)MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)


    Åh nej va tråkigt! Känner igen känslan när man vetat i flera dagar innan bim att mensen är på väg och att man sörjt redan innan men jag tycker det blir ett hårt slag iaf.

    Hoppas att testet ger något resultat och att du kan ta det på rätt dag i cykeln så du har nått att gå på. Går det inte att höra av sig till werlabs för att få mer info om just den rätta dagen. Jag har också hört att man ska ta det testet på äl+7. Men om nu inte det är möjligt för dig, om du har äl på helgen, så kanske dom kan ge dig råd till om du kan ta det innan eller efter helgen? Eller om du måste vänta till nästa cykel? (Vilket jag hoppas att du inte tar dig till utan att plusset kommer det här försöket för er) :)
  • Soff
    MAKL skrev 2021-07-18 16:14:30 följande:
    Åh nej va tråkigt! Känner igen känslan när man vetat i flera dagar innan bim att mensen är på väg och att man sörjt redan innan men jag tycker det blir ett hårt slag iaf.

    Hoppas att testet ger något resultat och att du kan ta det på rätt dag i cykeln så du har nått att gå på. Går det inte att höra av sig till werlabs för att få mer info om just den rätta dagen. Jag har också hört att man ska ta det testet på äl+7. Men om nu inte det är möjligt för dig, om du har äl på helgen, så kanske dom kan ge dig råd till om du kan ta det innan eller efter helgen? Eller om du måste vänta till nästa cykel? (Vilket jag hoppas att du inte tar dig till utan att plusset kommer det här försöket för er) :)

    Aa inte kul.. :( mm det blir ytterligare ett slag förstås, men känns som att det värsta är över på nåt sätt, för mig iallafall. 


    Tack <3 hoppas.. jag har mailat dom på werlabs, så får se vad dom säger. Är så förvirrande också när det är olika info på olika sidor angående östrogentestet. För det står på werlabs att man ska ta det någon gång mellan cd2-5, men på en annan sida står det att man ska ta det vid samma tillfälle som progesterontestet!? och det känns ju mer logiskt eftersom dom ska ställas mot varandra sen, och då är det ju märkligt om dom tagits vid två olika tillfällen!?... jag tänker att det är 1 vecka efter äl som är den viktiga tiden, balansen mellan hormonerna... men men.. får se vad dom säger.. jobbigt när man inte vet vad man ska lita på. 

  • Soff

    Tror min kropp har hittat ett alldeles nytt sätt att jävlas. Fick massa mensvärk förut att jag knappt orkade ta mig igenom hundpromenaden, och har legat på soffan större delen av dagen, bett min sambo göra middagen etc.. Jag har varit heelt slut. När jag har sådan typ av värk så brukar jag blöda mycket. Men det konstiga är att det knappt kommit något blod alls!? Har nog aldrig hänt, vad jag minns iallafall. Men jag gissar att min kropp jävlas med mig i ny form, och att mensen bara ska trööööööga sig igång....... : / 

  • MAKL
    Soff skrev 2021-07-18 19:53:17 följande:

    Tror min kropp har hittat ett alldeles nytt sätt att jävlas. Fick massa mensvärk förut att jag knappt orkade ta mig igenom hundpromenaden, och har legat på soffan större delen av dagen, bett min sambo göra middagen etc.. Jag har varit heelt slut. När jag har sådan typ av värk så brukar jag blöda mycket. Men det konstiga är att det knappt kommit något blod alls!? Har nog aldrig hänt, vad jag minns iallafall. Men jag gissar att min kropp jävlas med mig i ny form, och att mensen bara ska trööööööga sig igång....... : / 


    Man blir inte helt klok på hur kroppen beter sig ibland. Jag fick tex jätte ont i mina bröst några dagar efter äl på första försöket som höll i sig till bim. Då trodde man ju att det va pga en graviditet men icke. Sen dess har jag haft så varje cykel. Det är inget jag upplevt innan vi började försöka. Så ja kroppen kan vara riktigt jobbig mot en ibland och det känns som att den jäklas bara för att den kan typ.

    Hoppas att du mår bättre idag <3
  • Soff
    MAKL skrev 2021-07-19 07:34:24 följande:
    Man blir inte helt klok på hur kroppen beter sig ibland. Jag fick tex jätte ont i mina bröst några dagar efter äl på första försöket som höll i sig till bim. Då trodde man ju att det va pga en graviditet men icke. Sen dess har jag haft så varje cykel. Det är inget jag upplevt innan vi började försöka. Så ja kroppen kan vara riktigt jobbig mot en ibland och det känns som att den jäklas bara för att den kan typ.

    Hoppas att du mår bättre idag <3

    Verkligen! ><.. till viss del blir man väl extremt uppmärksam och kanske känner saker som funnits där tidigare, men som man helt enkelt inte tänkt på. Men vissa saker känns som att kroppen lägger till bara pga detta... >< riktigt jobbigt!.... 


    Började läsa om folk igår som haft nästan som en vanlig mens fast med mindre blod, som var gravida, och jag började förstås bygga upp lite hopp inom mig. Men det dog rätt fort när det började blöda mer som vanligt. Så bara gå vidare.. igen.. Fan. Skulle göra vad som helst för att få bli gravid. 


    Tack fina makl <3 

  • Dibella
    Soff skrev 2021-07-18 19:53:17 följande:

    Tror min kropp har hittat ett alldeles nytt sätt att jävlas. Fick massa mensvärk förut att jag knappt orkade ta mig igenom hundpromenaden, och har legat på soffan större delen av dagen, bett min sambo göra middagen etc.. Jag har varit heelt slut. När jag har sådan typ av värk så brukar jag blöda mycket. Men det konstiga är att det knappt kommit något blod alls!? Har nog aldrig hänt, vad jag minns iallafall. Men jag gissar att min kropp jävlas med mig i ny form, och att mensen bara ska trööööööga sig igång....... : / 


    Så fort man är medveten om sin kropp är det som att den tenderar att hitta på nya sätt att gör allt på, ägglossa tidigt eller sent, ingen eller massor av mens. Innan har man kanske inte lagt någon tanke på det Drömmer men hoppas verkligen smärtan ger med sig Hjärta Hoppas du får ÄL smidigt så du kan ta progtestet vid rätt dag ändå, såg att du skulle få det lite dumt till i månaden.
  • MAKL
    Soff skrev 2021-07-19 10:10:35 följande:

    Verkligen! ><.. till viss del blir man väl extremt uppmärksam och kanske känner saker som funnits där tidigare, men som man helt enkelt inte tänkt på. Men vissa saker känns som att kroppen lägger till bara pga detta... >< riktigt jobbigt!.... 

    Började läsa om folk igår som haft nästan som en vanlig mens fast med mindre blod, som var gravida, och jag började förstås bygga upp lite hopp inom mig. Men det dog rätt fort när det började blöda mer som vanligt. Så bara gå vidare.. igen.. Fan. Skulle göra vad som helst för att få bli gravid. 

    Tack fina makl <3 


    Förstår hoppet tändes där ett tag för dig. Jag känner med dig och förstår precis vad du menar med att man skulle ge vad som helst. Känner likadant som dig samtidigt som jag skulle unna dig det mer än mig som kämpat så pass länge <3 Men snart bara måste det vara våran tur, för alla här inne som är så starka och kämpar månad efter månad!
  • Steeph
    Soff skrev 2021-07-18 13:51:34 följande:

    Det är väldigt förvirrande när man läser också tycker jag för på werlabs så står det att man ska ta östrogentestet 2-5 cykeldagen, medan man kan hitta annan info på nätet om att man testar östrogen och progesteron 1 vecka efter äl. Man undrar ju vad det är som gäller!? 


    Hej Soff, Hoppar in lite snabbt bara och svarar utifrån det jag hittills lärt mig. Östrogentest (gärna ihop med FSH) ska tas mellan cd 2-4. Detta för att se hur äggstockarna och signalen till hjärnan fungerar. Kan även tyda lite på hur äggreserven ser ut. Det man vill se är ett fsh under 10 och ett östrogen som ligger ?lågt?. Med lågt så menar jag under 170 pmol/l men gärna lite lägre än så. Får man tillbaka ett väldigt högt östrogen kan det tyda på att en follikel redan börjat växa och att man i sin tur kan ha högt fsh. Lättast är att läsa på amerikanska sidor om ?estradiol and fsh levels day 3? och hur de påverkar varandra. Bli inte livrädd dock om du läser om fsh, då det skrämde skiten ur mig tidigare i år. Så ett lågt östrogen i början av cykeln är bra men ska i princip allt som oftast läsas av tillsammans med ett fsh test då de hormonerna hänger ihop vet inte om jag krånglade till det ännu mer för dig. Det var dock inte meningen. Kram
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet