• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • ananna
    Carina82 skrev 2021-08-02 08:52:03 följande:

    Idag kom mensen, även om jag misstänkte att vi inte lyckats pricka ägglossningen så blev jag ändå besviken och ledsen. Den här jäkla resan alltså, hur ska man orka?

    Känner mig allmänt helt urlakad. Var och träffade en gammal väninna i helgen som jag inte träffat på ett år. Hade tänkt att det kunde vara bra att tänka på annat, jag berättade för henne om fertilitetsutredningen i förra veckan så det inte skulle bli några missförstånd. Men det första (alltså, utan överdrift andra ordet efter hej) som hände var att hon tittade rakt på min mage och frågade hur det går med barn. Sen fortsatte det så heeela helgen, som att hon inte hade nåt filter. Hon har två barn och när jag funderade högt på hur man bollar heltidsjobb med hämtande och lämnade av barn tittade hon rakt på mig och sa ?jag tycker det är sjukt att folk inte tänker igenom sånt innan dom börjar skaffa barn?.

    När jag kom hem i förrgår blev jag stressad över att ha sagt för mycket så jag skickade ett mail för att vara övertydlig om att det jag sagt var i förtroende (våra föräldrar känner varandra och mina vet inte att vi försöker få barn). Inget svar trots att jag ser att hon lägger ut massa grejer på sociala medier och vanligtvis svarar supersnabbt. Ångesten är total.

    Summa summarum (plus en dos pms) så är jag så himla arg och ledsen just nu. Är det nån här inne som har satt bekantskaper/vänskaper på paus under den här perioden? Är det ens en grej eller låter man det bara rinna ut i sanden? Är extremt konflikträdd. Känner mig just nu illamående vid tanke på att behöva träffa henne någonsin igen.

    Förlåt för långt mail, kände bara att jag behövde få ur mig det här <3 Det finns inget krav på svar :)


    Ibland tror jag att personer i omgivningen är så uppslukade av sitt eget och har svårt att sätta sig in i någon annans situation eller resa. Fint av dig att du var stark och öppnade upp dig kring din resa, men tråkigt att väninnan agerade som hon gjorde (kanske utan reflektion alls). 
    Jag tycker verkligen du har gjort vad du kunnat utifrån hur situationen var, starkt av dig att maila till henne också i efterhand, någonstans är det utom din kontroll nu hur hon väljer att bemöta dig och jag tycker att du bara ska fokusera på vad du mår bra av och behöver just nu. 

    Själv har jag inte officiellt tagit några pauser i mina relationer, men har valt att ta avstånd från de relationerna som jag inte får stöd i eller ett känslomässigt utbyte som är så viktigt för mig under denna process. Trots att det är läskigt har det fått mig att må bättre och orka i längden. 

    <3
  • ananna

    En liten update från mig- jag har följt er i tråden utan att vara särskilt aktiv sista tiden. Fick ett svagt positivt streck på tidigt test förra cykeln, men sen kom mensen vilket gjorde mig helt förkrossad och det tog lång tid innan jag kände något hopp igen. Nu känns det lite bättre igen när ÄL är på g. Har fått jättefint stöd från min sambo och vi har beslutat oss för att söka privat till hösten om vi inte får tid inom regionen vilket också känns skönt, att ha någon slags plan B spikad. 
    För övrigt ska jag på min första zonterapi session idag, ska bli spännande! 

    Hejja er alla, ni är fantastiska och jag är så tacksam för er. <3 

  • ananna
    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

    RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

    Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

    Tildasafira, BIM 19/8 (17e försöket, upprepade tidiga missfall)
     
  • RH93
    ananna skrev 2021-08-02 13:27:39 följande:

    En liten update från mig- jag har följt er i tråden utan att vara särskilt aktiv sista tiden. Fick ett svagt positivt streck på tidigt test förra cykeln, men sen kom mensen vilket gjorde mig helt förkrossad och det tog lång tid innan jag kände något hopp igen. Nu känns det lite bättre igen när ÄL är på g. Har fått jättefint stöd från min sambo och vi har beslutat oss för att söka privat till hösten om vi inte får tid inom regionen vilket också känns skönt, att ha någon slags plan B spikad. 

    För övrigt ska jag på min första zonterapi session idag, ska bli spännande! 

    Hejja er alla, ni är fantastiska och jag är så tacksam för er. <3 


    Åh va tufft, det är verkligen förkrossande att få upp hoppet sådär. Skönt att det börjar kännas bättre nu och att ni gjort en egen planering framåt. Hemskt att man ska behöva vänta så länge inom regionen. Hoppas zonterapin ger en liten hjälp på traven eller åtminstone får dig att må bättre :)
  • Soff
    Carina82 skrev 2021-08-02 08:52:03 följande:

    Idag kom mensen, även om jag misstänkte att vi inte lyckats pricka ägglossningen så blev jag ändå besviken och ledsen. Den här jäkla resan alltså, hur ska man orka?

    Känner mig allmänt helt urlakad. Var och träffade en gammal väninna i helgen som jag inte träffat på ett år. Hade tänkt att det kunde vara bra att tänka på annat, jag berättade för henne om fertilitetsutredningen i förra veckan så det inte skulle bli några missförstånd. Men det första (alltså, utan överdrift andra ordet efter hej) som hände var att hon tittade rakt på min mage och frågade hur det går med barn. Sen fortsatte det så heeela helgen, som att hon inte hade nåt filter. Hon har två barn och när jag funderade högt på hur man bollar heltidsjobb med hämtande och lämnade av barn tittade hon rakt på mig och sa ?jag tycker det är sjukt att folk inte tänker igenom sånt innan dom börjar skaffa barn?.

    När jag kom hem i förrgår blev jag stressad över att ha sagt för mycket så jag skickade ett mail för att vara övertydlig om att det jag sagt var i förtroende (våra föräldrar känner varandra och mina vet inte att vi försöker få barn). Inget svar trots att jag ser att hon lägger ut massa grejer på sociala medier och vanligtvis svarar supersnabbt. Ångesten är total.

    Summa summarum (plus en dos pms) så är jag så himla arg och ledsen just nu. Är det nån här inne som har satt bekantskaper/vänskaper på paus under den här perioden? Är det ens en grej eller låter man det bara rinna ut i sanden? Är extremt konflikträdd. Känner mig just nu illamående vid tanke på att behöva träffa henne någonsin igen.

    Förlåt för långt mail, kände bara att jag behövde få ur mig det här <3 Det finns inget krav på svar :)


    Åh, fy va jobbigt! :(( både att mensen kom igen.. och situationen med in väninna. 


    För det första tycker jag hon verkar uttrycka sig extremt klumpigt och okänsligt!...och jag förstår verkligen din ångest kring att hon inte svarar efter ditt mail! Det kan ju vara så att hon bara känner att hon vill ta sig tid ordentligt att svara på det, till skillnad från snabba inlägg på sociala medier. Jag hoppas det för din skull! <3 


    Jag kan säga att jag satt relationer på paus i denna resan. En av mina närmsta vänner blev gravid och fick barn under den tiden vi har försökt. Jag har förklarat min smärta för henne, och att jag inte orkar ses just nu pga detta. Tack och lov förstod hon mig och sa att vi kan pausa och att det bara är för mig att höra av mig när jag känner mig redo för det. Sen väntar min bror sitt andra barn nu med sin sambo. Jag har inte pausat relationen med honom, men jag har inte orkat träffa dom tillsammans något under denna tiden. Är dock livrädd då det snart är dags för förlossning för hennes del, och att jag känner mig tvingad att träffa barnet fast jag inte orkar. Det har varit min mardröm från start.


    Kramar! 

  • Soff
    ananna skrev 2021-08-02 13:27:39 följande:

    En liten update från mig- jag har följt er i tråden utan att vara särskilt aktiv sista tiden. Fick ett svagt positivt streck på tidigt test förra cykeln, men sen kom mensen vilket gjorde mig helt förkrossad och det tog lång tid innan jag kände något hopp igen. Nu känns det lite bättre igen när ÄL är på g. Har fått jättefint stöd från min sambo och vi har beslutat oss för att söka privat till hösten om vi inte får tid inom regionen vilket också känns skönt, att ha någon slags plan B spikad. 
    För övrigt ska jag på min första zonterapi session idag, ska bli spännande! 

    Hejja er alla, ni är fantastiska och jag är så tacksam för er. <3 


    Fy, kan knappt föreställa mig den smärtan :(( <3


    Spännande att du också ska testa zonterapi! :) jag ska gå på mitt 3:e besök på torsdag! :) håller tummarna för oss båda att det gör nytta nu! 

  • Steeph

    Läst igenom senaste inläggen och jag känner med er som nyss fått minus eller fått mens. Jag är på samma plats jag också, det suger!! Testade minus idag på äl+14 (helt okej, redan inställd på det). Verkar ha fått en fin lutealfas efter den medicinska aborten och imorgon ska min första mens komma. Känns ändå skönt att ägglossningen kom på dag 25 och att min lutealfas är på minst 14 dagar med höga temperaturer.

    Nästa cykel väntar letrozol och så ska jag till Fertilitetsplus i Sthlm på missfallsutredning och lämna immunprover. Blir 2 ordentliga försök för oss i aug och september sen blir det med största sannolikhet ivf hos Linné i Uppsala.

    Kram till er alla!

  • Carina82
    Soff skrev 2021-08-02 17:30:25 följande:

    Åh, fy va jobbigt! :(( både att mensen kom igen.. och situationen med in väninna. 

    För det första tycker jag hon verkar uttrycka sig extremt klumpigt och okänsligt!...och jag förstår verkligen din ångest kring att hon inte svarar efter ditt mail! Det kan ju vara så att hon bara känner att hon vill ta sig tid ordentligt att svara på det, till skillnad från snabba inlägg på sociala medier. Jag hoppas det för din skull! <3 

    Jag kan säga att jag satt relationer på paus i denna resan. En av mina närmsta vänner blev gravid och fick barn under den tiden vi har försökt. Jag har förklarat min smärta för henne, och att jag inte orkar ses just nu pga detta. Tack och lov förstod hon mig och sa att vi kan pausa och att det bara är för mig att höra av mig när jag känner mig redo för det. Sen väntar min bror sitt andra barn nu med sin sambo. Jag har inte pausat relationen med honom, men jag har inte orkat träffa dom tillsammans något under denna tiden. Är dock livrädd då det snart är dags för förlossning för hennes del, och att jag känner mig tvingad att träffa barnet fast jag inte orkar. Det har varit min mardröm från start.

    Kramar! 


    Åh tack för fina orden <3 Jag skrev till henne på FB och i vanliga fall svarar hon på 2 minuter, så jag är rätt säker på att det är medvetet (hon har skrivit massor med andra på FB). Tror hon blev förnärmad. Men jag försöker lämna det bakom mig och fokusera på mer positiva saker :) Om hon går omkring och pratar om det här så får jag det iaf bekräftat att hon inte ska vara i mitt liv!

    Vad skönt att din kompis tog det så bra, låter som en riktigt fin vän som förstår vad du går igenom <3 Kommer ihåg att du skrev om din bror och sambo, usch vad jobbigt.. Visst hade du berättat för familjen om er resa? Jag tänker att du inte ska behöva göra nåt du mår dåligt av; om det betyder att det tar lite tid tills du träffar deras barn så får det göra det. Ibland får man tänka på sitt eget bästa <3
  • Carina82
    ananna skrev 2021-08-02 13:23:48 följande:

    Ibland tror jag att personer i omgivningen är så uppslukade av sitt eget och har svårt att sätta sig in i någon annans situation eller resa. Fint av dig att du var stark och öppnade upp dig kring din resa, men tråkigt att väninnan agerade som hon gjorde (kanske utan reflektion alls). 

    Jag tycker verkligen du har gjort vad du kunnat utifrån hur situationen var, starkt av dig att maila till henne också i efterhand, någonstans är det utom din kontroll nu hur hon väljer att bemöta dig och jag tycker att du bara ska fokusera på vad du mår bra av och behöver just nu. 

    Själv har jag inte officiellt tagit några pauser i mina relationer, men har valt att ta avstånd från de relationerna som jag inte får stöd i eller ett känslomässigt utbyte som är så viktigt för mig under denna process. Trots att det är läskigt har det fått mig att må bättre och orka i längden. 

    <3


    Du har så rätt, tack för peppade orden <3 Det finns få positiva saker med en sån här resa men en sak som jag ändå tycker är bra (för mlg iaf) är att jag måste ta ställning till de relationer jag har. Det funkar liksom inte att ha dränerande relationer när ens energireserv är så låg som den är. Så i längden tror jag vi kommer få starkare relationer med de personer vi valt att ha kvar <3
  • Längtartillvår

    Hej alla,

    Liten update från mig - ägglossning är över för den här gången och ca en vecka kvar till bim. Har fått min andra dos vaccin, blev så dålig (lyckades ändå ha sex, yay) så tänker att cykeln kanske har flyttats fram lite, vilket den verkar göra för en del. Känner ingenting i vanlig ordning, så mensen kommer nog som den ska. Men det känns helt okej, för idag hämtade jag ut två!!! påsar med medicin för IVF som startar om mindre än en månad!

    Känns både så spännande och riktigt läskigt efter att jag sett alla sprutor jag måste ta! På måndag har jag samtal med läkaren igen som ska gå igen all medicin inför start.

    Känns sjukt att I september (om allt går som det ska) har jag en mycket större chans att faktiskt bli gravid!

    Någon annan som har tid för IVF snart?

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet