• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Soff
    apan95 skrev 2021-09-03 14:21:15 följande:

    Sådär ja!

    Nu ligger de en liten blastis och flyter omkring i livmodern på mig! Testdag 17 september då men kommer absolut börja testa tidigare än så kan jag lova haha!

    Frågade även om jag kunde ta vaccin nu då jag avvaktat detta. Men hon rekommenderade mig att INTE göra det nu då jag klassas som gravid och bör därför vänta tills efter v. 12. Kommer helt enkelt få ljuga på jobbet om att jag ska ta det nu och sen säga att jag gjort det för de börjar bli lite diskussion och ?krav??


    Åå så spännande!! Nu håller jag verkligen tummarna för dig!!! <3 <3 :D 
  • Soff

    Tack för pepp och stöd <3 hade hänt en del i tråden sen sist så istället för att citera alla som skrivit skriver jag här :) <3 


    Nu är jag på bim-4, men har helt ärligt inga förhoppningar kvar nu direkt, utan jag ser bara ivf framför mig, och hoppas att det kommer vara vår väg fram <3 jag bara väntar och väntar på det där brevet som ska komma i brevlådan.. så man kan boka första besöket snart! :) 

  • apan95
    Soff skrev 2021-09-05 20:39:32 följande:

    Åå så spännande!! Nu håller jag verkligen tummarna för dig!!! <3 <3 :D 


    Tack fina du <3 och jag ser såå framemot att få följa eran ivf-resa!
  • Bx3
    Janni91 skrev 2021-09-05 18:31:59 följande:

    Fy vad trist att det var negativt, hur många dagar efter ägglossning är du? Åh, förstår att du blev hoppfull då! Håller ändå tummarna :) 

    Tack! :) Jag gjorde det i början men fick typ aldrig positivt förutom på Apoteket hjärtats tester så jag slutade med det och försökte mer hålla koll på sekret. Tog dock ÄL-test denna månaden för jag har fått Cyclogest utskrivet så jag var tvungen att ha lite mer koll på när ÄL var så jag inte tog "progesteron" innan ÄL och skjuter upp den istället. Så jag är också lite extra hoppfull denna månaden :) Är på ÄL+5 nu och tiden går så sakta..


    Jag är på ÄL+12 idag, var rosa på pappret när jag gick på toa precis så det var mensen som kom. Så nu ställer vi om och siktar på ivfen istället! Ja jag har också haft svårt med testen :/ ååå det förstår jag att du också är då! Jag håller tummarna för att mensen håller sig borta för dig! Värsta tiden är verkligen efter ÄL när tiden går i slow motion..
  • RH93

    Så har ännu en mens kommit. Tagit ett negativt test i helgen, haft lite rosa flytningar och mensvärk så var ganska förberedd på detta och har hunnit sörja redan. Hade mycket hopp denna cykel då allting kändes väldigt bra och vi fick till det bättre än på länge. Men vid detta laget vet man ju att det inte räcker. Ska försöka hålla kvar vid den känslan ändå och ta hand om mig själv och vara så positiv jag kan. Nu i veckan ska min sambo ta spermaprov och jag ska boka in tid för spolning.

    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Bx3, BIM 7/9, 32 år (12e försöket, 3e efter utomkveds, sista innan ivf)

    Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

    Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, PCOS)

    Lisen91, BIM 10/9, 29 år (14:e försöket)

    Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

    Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

    Mirabilis89, BIM 15/9, 32 år (15:e försöket)

    Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

    Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)

    Mimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)

    Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

    RH93, BIM 4/10, 28 år (15:e försöket)

  • Janni91
    Bx3 skrev 2021-09-05 22:25:12 följande:
    Jag är på ÄL+12 idag, var rosa på pappret när jag gick på toa precis så det var mensen som kom. Så nu ställer vi om och siktar på ivfen istället! Ja jag har också haft svårt med testen :/ ååå det förstår jag att du också är då! Jag håller tummarna för att mensen håller sig borta för dig! Värsta tiden är verkligen efter ÄL när tiden går i slow motion..
    Åh, usch vad tråkigt, det är alltid lika jobbigt när mensen kommer :( Skönt att få påbörja ivf snart i alla fall! Tack snälla :) 
    RH93 skrev 2021-09-06 06:41:22 följande:

    Så har ännu en mens kommit. Tagit ett negativt test i helgen, haft lite rosa flytningar och mensvärk så var ganska förberedd på detta och har hunnit sörja redan. Hade mycket hopp denna cykel då allting kändes väldigt bra och vi fick till det bättre än på länge. Men vid detta laget vet man ju att det inte räcker. Ska försöka hålla kvar vid den känslan ändå och ta hand om mig själv och vara så positiv jag kan. Nu i veckan ska min sambo ta spermaprov och jag ska boka in tid för spolning.


    Jäkla mens! :( Hoppas verkligen du kan hålla kvar vid känslan! Hoppas spermaprovet ser bra ut och att spolningen gör susen! 
  • Steeph

    Tempen är fortsatt hög på äl+14 men tog ett test igår som visade negativt så nu är det bara att vänta på mensen. Vi kör på med ett till försök som blir utan letrozol. Vi får se när ägglossningen behagar att komma då den är i det lite senare laget utan tabletter. Det blir också vårat sista försök innan vi kör ivf vilket på ett sätt känns galet bra men också så tråkigt.. vi har ju dock blivit gravida på egen hand 2 ggr under 1,5 år men ändå, det känns i hjärtat att vi inte fått en lyckad graviditet på egen hand.

  • Vickan31
    Bx3 skrev 2021-09-05 22:25:12 följande:
    Jag är på ÄL+12 idag, var rosa på pappret när jag gick på toa precis så det var mensen som kom. Så nu ställer vi om och siktar på ivfen istället! Ja jag har också haft svårt med testen :/ ååå det förstår jag att du också är då! Jag håller tummarna för att mensen håller sig borta för dig! Värsta tiden är verkligen efter ÄL när tiden går i slow motion..
    Välkommen till vår fina lilla grupp Bx3, vi finns här för att stötta och peppa när det känns tungt såväl som när det kommer positiva besked framöver (för det kommer sådna också, även om det kanske inte känns så t.ex. när mensen har kommit). Verkligen tråkigt att din mens är på gång :( Jag är en av dem i gruppen som också kommer att göra IVF snart så det är i alla fall skönt att kunna följas åt i det här <3 
    RH93 skrev 2021-09-06 06:41:22 följande:

    Så har ännu en mens kommit. Tagit ett negativt test i helgen, haft lite rosa flytningar och mensvärk så var ganska förberedd på detta och har hunnit sörja redan. Hade mycket hopp denna cykel då allting kändes väldigt bra och vi fick till det bättre än på länge. Men vid detta laget vet man ju att det inte räcker. Ska försöka hålla kvar vid den känslan ändå och ta hand om mig själv och vara så positiv jag kan. Nu i veckan ska min sambo ta spermaprov och jag ska boka in tid för spolning.


    Åh nej, så himla tråkigt att mensen kommit RH93! :( Det är så jobbigt när man haft lite extra hopp vissa gånger, men som du säger hinner man ändå vara ganska inställd på att det inte ska gå och kanske sörja redan innan mensen kommer igång. Vad skönt ändå att veta att det snart händer något nytt, i och med spermaprov och spolning! Hoppas att allt ska gå bra <3 
  • Vickan31
    Mizzi26 skrev 2021-09-04 20:31:39 följande:
    Ja jag känner att jag kan behöva lite stöd och få prata om det med er nu framöver! Ni är så himla härliga och peppande!

    Tack snälla.

    Båda klinikerna är via landstinget men hänger inte ihop mer än så. Undrar dock om dom kan se att jag har kontakt med båda?! Vill välja lovisa mottagningen för att det går snabbare där men går man vidare i utredningarna så blir man ändå skickat till sjukhuset här som nu funderar på om jag ska få en tid. Tänker att jag går på mitt första besök på Lovisas så får jag utgå därifrån.

    Min bästa vän plussade i fredags efter ivf och min andra närmsta vän gjorde första ultraljudet igår och har en jättefin 12 veckors i magen. Känner lite press nu att det bara är vi kvar phuh. Så himla glad för dom men samtidigt så ledsen att inte få dela denna underbara upplevelse med dom.

    Hur orkar man med dessa tankar som nöter i en :P
    Jag känner detsamma, man får verkligen så mycket i den här fina gruppen <3 

    Hmm, ja det är svårt att veta om de kan se att du har kontakt med båda, jag har ingen aning men tänker att om ni går till två kliniker samtidigt kanske ni bara får ena betald via landstinget och den andra måste ni betala privat? Behöver såklart inte vara så, men kan kanske vara bra att reda ut tänker jag :) Vad spännande med ett första besök snart, hoppas att du/ni får ett bra bemötande och att allt går bra! <3 

    Ååh jag förstår verkligen att det är blandade känslor det där - ett det på ett sätt känns hoppfullt med deras graviditeter och på ett sätt kanske jobbigt för att man känner att man "halkar efter" och är "den enda som är kvar". 

    Ja det är verkligen många jobbiga tankar att försöka hantera, och vissa dagar går det bra och andra mindre bra. Det är okej att känna avundsjuka, missunnsamhet och alla andra fula känslor som ibland poppar upp - jag tror att vi alla känner sådana saker emellanåt, men det kommer inte alltid att vara så här. Du kommer att kunna glädjas 100% för dina vänner sedan, och jag är säker på att ni kommer att få hjälp så att ni också får er efterlängtade bebis snart <3 
  • Vickan31
    Steeph skrev 2021-09-06 08:36:26 följande:

    Tempen är fortsatt hög på äl+14 men tog ett test igår som visade negativt så nu är det bara att vänta på mensen. Vi kör på med ett till försök som blir utan letrozol. Vi får se när ägglossningen behagar att komma då den är i det lite senare laget utan tabletter. Det blir också vårat sista försök innan vi kör ivf vilket på ett sätt känns galet bra men också så tråkigt.. vi har ju dock blivit gravida på egen hand 2 ggr under 1,5 år men ändå, det känns i hjärtat att vi inte fått en lyckad graviditet på egen hand.


    Så frustrerande och ledsamt att det ska behöva vara så här svårt :( Som du säger, ni har ju ändå lyckats bli gravida på egen hand 2 gånger så man hade ju såklart hoppats att ni skulle ha blivit gravida en tredje gång nu och att denna gång skulle det gå hela vägen <3 Vi kommer också att köra igång med IVF under hösten, kanske någon månad senare än er, och jag tänker att det är fullt förståeligt att sörja kampen som varit de senaste åren. Jag försöker dock se IVF som vårt hopp nu, att det känns bra att det kommer att hända något nytt och att vi kan öka våra chanser ordentligt genom att få hjälp av proffs istället för att bara förlita oss på att vi själva ska klara av det. Hoppas att ni har en bra klinik så att ni känner er väl omhändertagna när det blir dags <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet