• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Längtan1987
    Janni91 skrev 2021-09-14 11:36:53 följande:

    Nä, så jäkla irriterande!! Vet verkligen hur det känns...Åh, hoppas den blir besvarad inom kort så ni kan komma igång snart då! Vi hade tänkt betala för IVF pga sjuka väntetider i Göteborg men nu kommer vi nog skicka en egenremiss till Malmö istället. Denna eviga väntan gör en verkligen galen...Hur länge har du testat med Letrozol och progesterontabletter?


    Hur längesedan är de ni skickade remissen?

    Vi fick reda på att man kan söka via det fria vårdvalet iaf i Halland och därigenom be om en betalningsförbindelse och be de som gjort eran utredning att skicka en kopia på remissen till någon annan klinik om man inte fått komma inom de 3 månaderna vårdgarantin ska hålla. Dom rekommenderade inte oss att skicka till Malmö då tiderna är lika långa i slutändan. Samt att se till isf att din remiss ligger kvar i göteborg. Så mycket man inte vet och lär sig på vägen. Hoppas det är eran tur snart. Kram
  • Janni91
    Längtan1987 skrev 2021-09-14 13:16:57 följande:
    Hur längesedan är de ni skickade remissen?

    Vi fick reda på att man kan söka via det fria vårdvalet iaf i Halland och därigenom be om en betalningsförbindelse och be de som gjort eran utredning att skicka en kopia på remissen till någon annan klinik om man inte fått komma inom de 3 månaderna vårdgarantin ska hålla. Dom rekommenderade inte oss att skicka till Malmö då tiderna är lika långa i slutändan. Samt att se till isf att din remiss ligger kvar i göteborg. Så mycket man inte vet och lär sig på vägen. Hoppas det är eran tur snart. Kram
    Jag har inte skickat vidare remissen, den skrevs någon gång i augusti, tror kliniken glömde bort den så datumet är nog från slutet av augusti (efter min påminnelse). Alltså jag är superförvirrad och igår pratade jag med fyra olika personer om detta och är fortfarande förvirrad. Jag fick information om att jag kan begära att bli flyttad till en ny klinik efter tre månader, vilket skulle bli Linköping men då hamnar vi sist i deras kö plus att de har som policy att man måste försökt i 2 år om man är oförklarligt barnlös (wtf!?), hon sa även att man inte har avtal med någon privat IVF-klinik här. 

    Så att skicka en egenremiss till Malmö nu direkt lät som det bästa alternativet tyckte jag..Eller jag förstår inte hur vi ska göra? Tack för du skrev, du får jättegärna berätta mer om du vill! Det är en hel djungel och det finns typ ingen information om detta på nätet..Kram
  • hellow0rld

    Jag har nu haft en spolning av äggledare samt ultraljud för ägglossningen. Allt var normalt förutom att jag hade ett ?endometriom? dvs så kallad chokladcysta. Jag frågade om detta innebär att jag har Endometrios vilket han bekräftade.

    Jag har alltid misstänkt att jag har det då flera av symtomen stämmer in på mig men samtidigt så har jag levt i förnekelse. Så på något sätt så hamnade jag i chock efter dagens läkarbesök?

    Nästa vecka lämnar min fästman sitt spermieprov och därefter bokat vi möte för nästa steg vilket jag antar jag blir IVF. Känner mig förtvivlad, förvirrad och allt är bara ett stort frågetecken. Lär väl sitta och googla på allt möjligt ikväll.

  • Längtan1987
    Janni91 skrev 2021-09-14 14:32:09 följande:

    Jag har inte skickat vidare remissen, den skrevs någon gång i augusti, tror kliniken glömde bort den så datumet är nog från slutet av augusti (efter min påminnelse). Alltså jag är superförvirrad och igår pratade jag med fyra olika personer om detta och är fortfarande förvirrad. Jag fick information om att jag kan begära att bli flyttad till en ny klinik efter tre månader, vilket skulle bli Linköping men då hamnar vi sist i deras kö plus att de har som policy att man måste försökt i 2 år om man är oförklarligt barnlös (wtf!?), hon sa även att man inte har avtal med någon privat IVF-klinik här. 

    Så att skicka en egenremiss till Malmö nu direkt lät som det bästa alternativet tyckte jag..Eller jag förstår inte hur vi ska göra? Tack för du skrev, du får jättegärna berätta mer om du vill! Det är en hel djungel och det finns typ ingen information om detta på nätet..Kram


    Okej, så dumt!

    Nej information får man hitta själv. Jag råkade halka in på en tråd där de va en tjej som pratade om vårdgaranti så började gräva. Ringde runt till bla dom som gjorde vår utredning och sen till vårdgaranti service och pratade med dom. Hon sa att de va inga problem att skriva en betalningsförbindelse till Livio då som vi valde. För Sahlgrenska kunde inte ta emot oss innan tidigast jan-feb och våran remiss gick iväg i början på juni. Så de håller inte sina 3 månader. Livio som jag pratade med garanterar ett första besök inom 3 månader vilket innebär att vi kommer få komma dit tidigare än Sahlgrenska kan ta emot oss även fast vi skickade en ny remiss. Men mycket är ju att dom ska ha samarbete osv också. Och att man får det betalt. Vet inte vad som gäller för din region tyvärr. Men vill man betala själv kan man väl söka sig vart man vill? Vet inte om du blev mer klok av detta. Kram
  • Janni91
    Längtan1987 skrev 2021-09-14 18:17:04 följande:
    Okej, så dumt!

    Nej information får man hitta själv. Jag råkade halka in på en tråd där de va en tjej som pratade om vårdgaranti så började gräva. Ringde runt till bla dom som gjorde vår utredning och sen till vårdgaranti service och pratade med dom. Hon sa att de va inga problem att skriva en betalningsförbindelse till Livio då som vi valde. För Sahlgrenska kunde inte ta emot oss innan tidigast jan-feb och våran remiss gick iväg i början på juni. Så de håller inte sina 3 månader. Livio som jag pratade med garanterar ett första besök inom 3 månader vilket innebär att vi kommer få komma dit tidigare än Sahlgrenska kan ta emot oss även fast vi skickade en ny remiss. Men mycket är ju att dom ska ha samarbete osv också. Och att man får det betalt. Vet inte vad som gäller för din region tyvärr. Men vill man betala själv kan man väl söka sig vart man vill? Vet inte om du blev mer klok av detta. Kram
    Okej, tack för du tar dig tid att förklara för mig, jag uppskattar det så mycket!!!! :) Jag har pratat med Sahlgrenska, Linköping, Malmö och Valfrihetskansliet :P Jag kanske ska försöka skicka remissen till Halland istället om de har avtal med Livio i Göteborg, det hade ju varit jättebra. Ska undersöka det! Om vi ska vänta på Sahlgrenska så kommer det dröja närmare ETT ÅR innan vi får sätta igång och det känns så orättvist att behöva vänta så länge eller ta av våra besparingar för att vi bor där vi bor, vill hellre lägga de pengarna på vårt framtida barn! Vi har pluggat i många år och köpt lägenhet så har inte hunnit spara hur mycket som helst...Missförstå mig rätt, vi är verkligen priviligerade som har rätt till tre fria försök men det är tråkigt att det är så olika väntetider i landet. 
  • Gulgja
    Janni91 skrev 2021-09-14 11:36:53 följande:

    Nä, så jäkla irriterande!! Vet verkligen hur det känns...Åh, hoppas den blir besvarad inom kort så ni kan komma igång snart då! Vi hade tänkt betala för IVF pga sjuka väntetider i Göteborg men nu kommer vi nog skicka en egenremiss till Malmö istället. Denna eviga väntan gör en verkligen galen...Hur länge har du testat med Letrozol och progesterontabletter?


    Åh jag håller tummarna!!! Jag har använt dem i tre cyklar och hade en ostimulerad cykel denna cykel. Ska påbörja med samma nästa cykel igen ända fram till IVF.
  • Janni91
    Gulgja skrev 2021-09-14 21:47:36 följande:
    Åh jag håller tummarna!!! Jag har använt dem i tre cyklar och hade en ostimulerad cykel denna cykel. Ska påbörja med samma nästa cykel igen ända fram till IVF.
    Tack!! Fortfarande ingen blödning..Okej, håller tummarna för er med!! :))
  • Janni91
    Och där kom mensen som alltid...

    NatMar005 PLUSSAT


    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

    Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

    apan95, testdag 17/9, 25 år (IVF-FET)

    Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)

    Mimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)

    Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

    RH93, BIM 4/10, 28 år (15:e försöket)

    Mirabilis89, BIM 10/10, 32 år (16:e försöket).

    Janni91, BIM 14/10, 30 år (16:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)


    Längtartillvår, BIM 27/10, 36 år ( första IVF försöket)
  • Soff

    Lägger också till mig i listan.. min mens har passerat nu, men har inte lagt till mig än förns nu. 19:e försöket nu. Känns helt sjukt att det blivit så många försök.. kommer ihåg när jag låg på typ 5 försök och såg på de som hade skrivit 19:e,20:e:21:a försöket... och tänkte, herregud, jag mår dåligt nu, hur skulle man må efter så många försök!? och nu sitter man här. 


     


    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

    Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

    apan95, testdag 17/9, 25 år (IVF-FET)

    Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)

    Mimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)

    Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

    RH93, BIM 4/10, 28 år (15:e försöket)


    Soff, BIM 4/10, 33 år (19:e försöket)

    Mirabilis89, BIM 10/10, 32 år (16:e försöket).

    Janni91, BIM 14/10, 30 år (16:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)


    Längtartillvår, BIM 27/10, 36 år ( första IVF försöket)

  • Tildasafira

    Uppdatering från mig, enligt nc var min bim i lördags efter en tidigare äl och jag får fortsatta svaga plus. Ingen blödning än men testen ökar inte alls. Väntar i stort sett bara på att börja blöda och kastas mellan hopp och förtvivlan. Har bestämt mig för att om inget hänt fram till på måndag så ringer jag och bokar en gyntid. Till frågan, kan man ens se något, då jag borde vara i vecka 6 då?

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet