• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • LJM91

    Vickan31, kan inte citera dig. Känner igen det där med att hoppet återvänder när ägglossningen gör sig påmind :P idag fick jag blinkande smiley på clear blue advanced och har haft fertilt sekret både igår och idag, så det verkar vara något på gång här. Planen är att prova letrozol i några månader och händer det fortfarande ingenting så får vi se vad nästa steg blir. Jag tvekar lite inför att söka landstingshjälp då jag har en övervikt som jag vet att de kommer påpeka och kanske att det är tillräckligt för att vi ska bli nekade. Försöker gå ner i vikt men det går långsamt och är tufft.. 

  • Vickan31
    Mirabilis89 skrev 2022-09-26 10:21:54 följande:

    Tack!! So far so good, eller hur man ska säga. Oskyldig Testdag 7/10 men lär ju säkerligen tjuvtesta innan dess. 

    Analyserar ju givetvis redan nu, ev. lite molvärk/mensvärk som dagen innan jag får mens men kan ju lika gärna vara inbillning i princip. 

    I vanliga fall brukar jag ha rätt ont i brösten såhär 7 dagar efter ÄL men det har jag inte nu. Alltid någonting annorlunda typ? Skrattande


    Vi får väl se, men jag får en bra känsla iallafall. Blastocysten vi fick tillbaka hade även börjat kläckas, och det ska bara vara fördelaktigt om jag förstått det rätt. 


    Oooh så spännande! Skrattande Det där med att hålla sig från att testa är ju lättare sagt än gjort, haha, och jag känner verkligen igen mig i det där med att försöka analysera allt. Jag tänker absolut att det kan vara någonting lovande, att du inte känner av brösten som du brukar till exempel, och även om det dyker upp något symptom som du brukar få innan mensen så behöver ju det inte betyda att mensen kommer den här gången eftersom alla de här symptomen förvirrande nog är så lika inför mens (pms) och inför graviditet. Jag har också hört att det ska vara bra att blastocysten börjat kläckas, håller tummarna sååååå hårt för dig nu! Hjärta
  • Vickan31
    LJM91 skrev 2022-09-26 12:03:45 följande:

    Vickan31, kan inte citera dig. Känner igen det där med att hoppet återvänder när ägglossningen gör sig påmind :P idag fick jag blinkande smiley på clear blue advanced och har haft fertilt sekret både igår och idag, så det verkar vara något på gång här. Planen är att prova letrozol i några månader och händer det fortfarande ingenting så får vi se vad nästa steg blir. Jag tvekar lite inför att söka landstingshjälp då jag har en övervikt som jag vet att de kommer påpeka och kanske att det är tillräckligt för att vi ska bli nekade. Försöker gå ner i vikt men det går långsamt och är tufft.. 


    Haha, ja visst är det så! Ååh men vad bra, det känns ju positivt att det går i rätt riktning nu! Skrattande Någon/några dagar till med fertilt sekret så bli det där blinkande smileyn förhoppningsvis till en fast Hjärta Jag förstår, då känns det kanske inte så lockande att söka landstingsfinansierad hjälp just nu, men toppen då att du fått letrozol från gyn så att det ändå händer någonting nytt efter alla försök. Letrozol har ju hjälpt många så jag hoppas att det är det som krävs för att ni ska kunna få ert efterlängtade barn snart.
  • Melsson

    Hur går det för alla i denna tråd?

    Man känner sig ju lite ensam i "BIM" trådarna där det känns som alla blir gravida på typ tredje försöket.. 

  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-11-01 15:20:19 följande:

    Hur går det för alla i denna tråd?

    Man känner sig ju lite ensam i "BIM" trådarna där det känns som alla blir gravida på typ tredje försöket.. 


    Vad fint att du skriver, jag är också nyfiken hur det går för alla!! Hur mår du Melsson? Glad

    Ja jag orkar inte gå med i vanliga BIM-trådar för det är precis som du säger att nästan alla plussar på första, andra eller tredje försöket där och själv har man försökt i flera år så då mår man ju ganska dåligt över alla tidiga plus känner jag.

    Jag tror att jag hade ägglossning lördag eller söndag så vi prickade in det bra men nu är det ju då den eviga väntan till BIM 12 november. Jag har knappt haft något fertilt sekret (ursäkta om någon tycker att det är ett otrevligt ord) denna eller förra cykeln, brukar/brukade ni andra ha det tydligt varje månad och i flera dagar eller knappt märka av det?

    Ser fram emot att få höra ifrån dig Melsson och fler här i gruppen Hjärta
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2022-11-01 19:33:12 följande:
    Vad fint att du skriver, jag är också nyfiken hur det går för alla!! Hur mår du Melsson? Glad

    Ja jag orkar inte gå med i vanliga BIM-trådar för det är precis som du säger att nästan alla plussar på första, andra eller tredje försöket där och själv har man försökt i flera år så då mår man ju ganska dåligt över alla tidiga plus känner jag.

    Jag tror att jag hade ägglossning lördag eller söndag så vi prickade in det bra men nu är det ju då den eviga väntan till BIM 12 november. Jag har knappt haft något fertilt sekret (ursäkta om någon tycker att det är ett otrevligt ord) denna eller förra cykeln, brukar/brukade ni andra ha det tydligt varje månad och i flera dagar eller knappt märka av det?

    Ser fram emot att få höra ifrån dig Melsson och fler här i gruppen Hjärta
    Ja det blir inte riktigt samma grej i dom trådarna tyvärr, även om det är kul att se att det faktiskt går bra för så många med! 

    Åhh hoppas ni lyckades pricka ordentligt nu!! Jag har också väldigt sällan fertilt sekret så det är rätt segt...Nu går jag på letrozol men märker ingen skillnad av det heller tyvärr :P 

    Undrar hur mkt det där sekretet spelar roll egentligen.......?
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-11-02 09:12:47 följande:
    Ja det blir inte riktigt samma grej i dom trådarna tyvärr, även om det är kul att se att det faktiskt går bra för så många med! 

    Åhh hoppas ni lyckades pricka ordentligt nu!! Jag har också väldigt sällan fertilt sekret så det är rätt segt...Nu går jag på letrozol men märker ingen skillnad av det heller tyvärr :P 

    Undrar hur mkt det där sekretet spelar roll egentligen.......?
    Ja det har du ju rätt i, man behöver bli påmind ibland om att folk faktiskt plussar också Glad 

    Tack snälla du! Ja man blir lite nojig ibland, men samtidigt har jag läst att man kan ha fertilt sekret ändå men att det är där långt inne där det behövs och inte märks i trosorna.

    Har letrozolen hjälpt dig på något annat sätt? Vart i din cykel är du nu, och när är nästa BIM? Glad
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2022-11-03 10:42:36 följande:
    Ja det har du ju rätt i, man behöver bli påmind ibland om att folk faktiskt plussar också Glad 

    Tack snälla du! Ja man blir lite nojig ibland, men samtidigt har jag läst att man kan ha fertilt sekret ändå men att det är där långt inne där det behövs och inte märks i trosorna.

    Har letrozolen hjälpt dig på något annat sätt? Vart i din cykel är du nu, och när är nästa BIM? Glad
    Ja lite positivitet får man inte glömma bort ändå :D Men tycker det är EXTRA kul när folk som försökt lite längre plussar!!

    Tänker också att det är "därinne" haha. 

    Ja den har hjälpt få äggen att växa osv, men ja inte hjälpt en att bli gravid men förhoppningsvis snart så :P Jag är på CD 9 idag, så är ÄL nästa v :) Hur ligger du till i din cykel? :)
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-11-03 14:06:53 följande:
    Ja lite positivitet får man inte glömma bort ändå :D Men tycker det är EXTRA kul när folk som försökt lite längre plussar!!

    Tänker också att det är "därinne" haha. 

    Ja den har hjälpt få äggen att växa osv, men ja inte hjälpt en att bli gravid men förhoppningsvis snart så :P Jag är på CD 9 idag, så är ÄL nästa v :) Hur ligger du till i din cykel? :)
    Ja men gud ja, det inger så mycket hopp när någon som försökt länge plussar! :D 

    Men det är ju bra, att det ändå verkar hjälpa något! Har du tagit letrozol länge? Jag förstår, hoppas att du får en lugn och fin helg utan att behöva tänka alltför mycket vart du är i din cykel eller så, även om det kanske blir starten på försöken nu i helgen eller under nästa vecka Glad Jag är på CD19 och hade nog ÄL i söndags eller måndags, så beräknad BIM är runt den 13 november. Bara den evighetslånga vänteperioden som vanligt just nu med andra ord, haha. 

    Hoppas att du, och om någon annan läser det här, får en underbar helg! Hjärta
  • snedtak

    Hej, första gravid-relaterade inlägget från mig även om jag hängt på FL i många år. Har läst i tråden men aldrig postat själv. Igår plussade jag efter exakt 3 års försök (inte riktigt 36:e försöket pga missat några ÄL pga sjukdom m.m.). Är både glad och chockad och behövde skriva av mig någonstans, det känns som att det inte räcker med sambon. Hoppas att jag inte tränger mig på {#emotions_dlg.flower}

    Det känns som en bisarr slump att plussa just denna gång för i onsdags var vi på första mötet för en fertilitetsutredning. Jag vågar fortfarande inte riktigt ta ut all lycka i förskott, för man vet ju aldrig om graviditeten utvecklas som den ska. Så vi tänker fortfande gå vidare med utredningen (bortsett från äggledarspolning?) för att förhoppningsvis fått svar på varför det tagit sån tid.

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet