• Anonym (Missnöjd mamma)

    Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

    Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

    Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

    Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

  • Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • KaptenOhoy
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:04:03 följande:

    Jag tvivlar inte en sekund på att barn som erbjuds undervisning utanför skolan klarar sig bättre. Har ju också visat sig att skolresultaten för gymnasieelever som pluggat på distans ökat. Det är nästan så man kan undra vad de gör i skolan hela dagarna. Det är intressant att de elever som får hjälp av sina föräldrar, Elever som pluggar hemma istället för i skolan klarar sig bättre, men så är det garanterat. Det är märkligt att det tycks vara så svårt att förmedla kunskap i skolan. Något som ändå borde vara skolans kärnuppdrag. 


    Det som är märkligt är föräldrar som inte uppfostrar sina barn till att vara självständiga och ta ansvar för sitt liv. Hur kan man som förälder vara helt likgiltig inför sitt barns framtid? Varför väljer man att medvetet skapa sämre förutsättningar för sitt barn?

    Även om vi låtsas att skolan hade allokerat alla resurser för att din dotter skulle få godkänt betyg utan att hon behövde göra något själv för det, så kommer det inte fungera på gymnasiet, högskolan eller arbetslivet.

    Föräldrar som TS är äckliga rent ut sagt.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:08:35 följande:
    Jag anser att ansvaret för undervisningen som följer av skolplikten ligger på skolan - inte på mig. 
    Fortfarande: skolplikten går ut på att du ska se till att ditt barn går till skolan eller deltar i distansundervisningen, inget annat!
  • Anonym (MM)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:08:35 följande:
    Jag anser att ansvaret för undervisningen som följer av skolplikten ligger på skolan - inte på mig. 
    Du borde ju kontakta skolan och höra hur det går för din dotter, peppa henne och uppmuntra henne att göra läxor och följa med hur det går i skolan och på prover med mera. Genom det får du ju en bild av hur det går för henne. Föräldrar behöver ge sitt barn stöd under skolgången. Det ansvaret ligger inte hos lärarna. ja, lärarna undervisar men om en studerande inte orkar / vill/ bryr sig - ja, vems är då ansvaret? Jag anser att läraren borde ha kontaktat dig men det är i synnerhet också ditt ansvar att kolla att läget är under kontroll. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:07:33 följande:
    I höstas fick vi mail om att det var inställt pga pandemin. Nu under vårterminen har klassens huvudmentor varit sjukskriven, så jag misstänker att det fallit mellan stolarna. Jag har ingen aning om vad dottern presterat i de olika ämnena under senaste läsåret, men har antagit att det varit okej eftersom jag inte hört något annat. 
    Det brukar inte falla mellan stolarna. Det får inte göra det. Annars har du något som du kan anmäla. Dock kommer inte det att hjälpa din dotter. Om du vill hjälpa, fråga henne vad som är fel. Det brukar vara någon slags kris när tjejer i 8:an plötsligt får dåliga betyg. Kärlek, kompisar, ätstörning, eller annat? 
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2021-06-09 17:23:13 följande:
    Fortfarande: skolplikten går ut på att du ska se till att ditt barn går till skolan eller deltar i distansundervisningen, inget annat!
    Ja, det är ju precis det jag menar. Det har jag också uppfyllt eftersom hon inte haft frånvaro. Jag har uppfyllt min del av ansvaret. Frågan är om skolan uppfyllt sin del. 
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:08:04 följande:
    Ja, det är ju precis det jag menar. Det har jag också uppfyllt eftersom hon inte haft frånvaro. Jag har uppfyllt min del av ansvaret. Frågan är om skolan uppfyllt sin del. 
    Du har inte uppfyllt din del av ansvaret, för ansvaret för ditt barns utbildning går bortom skolplikten.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:09:42 följande:
    Det finns ingenting som läggs upp någonstans. Vi får bara information på mail. 
    Då kan du ju maila till lärarna direkt och fråga varför hon inte har fått godkänt! Passa på, lärarna är kvar några dagar i skolan!  Istället för att tro på den högst osannolika versionen som din dotter gav dig. 
  • Anonym (Åsa)

    Jag har läst dina svar i tråden och jag fattar precis varför dottern har dåliga betyg. Du bryr dig ju inte ett skvatt om skolgången. Du hör inget från skolan och du frågar inte efter det. Du kollar inte om hon gör sina inlämningar, hjälper inte till med läxläsning och läsförhör. Du lever ditt liv och hon sitt. Det funkar såklart att leva ett sånt liv med sina barn, men naturligtvis är det bara ett fåtal barn som får toppbetyg av det och såklart är det många barn som har det så, som blir underkända i många ämnen, särskilt i tonåren. Jag hade själv sådär oengagerade föräldrar och jag misslyckades kapitalt i skolan. När jag tänker tillbaka på min klass så är det uppenbart att det var de barn vars föräldrar var engagerade, som fick goda betyg. 
    När mina barn föddes lovade jag mig själv att göra tvärtemot mina egna föräldrar. Jag har koll på läxor och inlämningar, jag läser extra med mina barn i ämnen de har svårt i. Jag bestämmer möte med lärare för att få mer information om vad mina barn behöver träna extra på sommarloven. Jag uppmuntrar dem att läsa böcker en stund varje dag, att läsa engelska texter tidigt, att se på utländsk film utan översättningstext. Jag jobbar också till fem, men vi hinner en liten stunds läxläsning varje dag. De större inlämningarna tittar vi på på helgen. Inför prov hjälper jag dem att planera hur mycket de måste läsa och hur lång i förväg de måste börja. 

  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:11:58 följande:
    Jag vet inte vad som har hänt. Det finns ingen rapporterad frånvaro att tala om. 
    Men du vet inte om den närvaron som finns, ligger just på engelskan? Man brukar ju inte kunna se enskilda ämnen (det kunde man visserligen på skolsoft och kanske på andra plattformer, men den skolan verkar inte vara på en sån?)
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?