• Anonym (Rädd)

    Är det fel val?

    Hej!

    Jag och min man bor just nu nära min hemort och nära mina syskon och föräldrar med våra 3 barn. Det är en trygghet jag värdesätter högt? nu har jag däremot efter flera års diskussion gått med på att eventuellt flytta till min mans hemort för att ta över hans farfars gård. Min man brinner för att sköta om skog, mark och vill gärna förvalta gården där nere. Det är 11 mil dit så det är inget jätteavstånd, men det skulle ju inte fungera att spontanbesöka min familj som jag gör nu.

    Han är rastlös och vill gärna göra saker hela tiden medans jag gärna går runt och påtar med blommor och tar hand om mina djur.

    Det känns som att jag har låst fast honom här, har vill ofta åka ner och fixa med gården och det blir krångligt för honom eftersom han gärna vill göra barnen delaktiga i det. Jag ser att jag är skyldig honom och barnen att ?prova på detta?. Men det är ju ingen liten grej utan vi kommer behöva sälja vårt hus, låta barnen byta skola och bryta upp med vänner som vi träffar till vardags här idag och förlora tryggheten med att ha min familj nära. Jag träffar idag min familj ca 1 gång per vecka under väldigt avslappnade former (oftast spontant). Vi har bott här tillsammans i 10 år och barnen är alla tre under 7 år.

    Ska tillägga att barnen har en fin relation även till hans föräldrar så dom kommer inte bli ?ensamma?.

    Jag mår skit över detta.

    Nu till min fråga; tycker ni det är rätt beslut? Och måste det betyda att det inte är rätt om jag har en stor klump i magen och gråter varje kväll?

  • Svar på tråden Är det fel val?
  • Anonym (K)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-11-24 11:27:33 följande:

    Det känns inte rätt mot barnen att inte gå in för det till 100% om vi nu flyttar. Och det största problemet är nog inte huset utan snarare att barnen ska byta skola m.m så det känns inte som att man bara kan prova ändå. Sen behöver vi pengarna för att kunna renovera huset vi i såfall ska ta över. Har svårt att se att man kan trivas i ett hus som man inte fixar med och gör till sitt eget.


    Är nya huset gemensam egendom?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (K) skrev 2021-11-24 18:12:02 följande:

    Är nya huset gemensam egendom?


    Ja vi kommer att köpa det tillsammans. Och vi är gifta.
  • Arcnice

    När det gäller kontakten med din mamma och syster finns det ju både telefon och videosamtal att ta till. Är man öppen för teknologin så finns det ju bra möjligheter att se varandra ofta även om det så klart inte är exakt samma som att träffas.

    Tror inte att du behöver vara så orolig. Dina barn kommer snabbt att få nya vänner på sin nya skola och det är ju som sagt inte längre till dina föräldrar än att ni rätt enkelt kan träffas en helg utan särskilt mycket planerande.

    Men jag tror att det kan vara bra att du talar med någon för att hantera din rädsla inför förändringar. Att få tala med någon helt utomstående kan faktiskt hjälpa mycket och ge andra perspektiv som inte kan få från din man och din familj.

  • Anonym (Rädd)
    Arcnice skrev 2021-11-24 19:06:00 följande:

    När det gäller kontakten med din mamma och syster finns det ju både telefon och videosamtal att ta till. Är man öppen för teknologin så finns det ju bra möjligheter att se varandra ofta även om det så klart inte är exakt samma som att träffas.

    Tror inte att du behöver vara så orolig. Dina barn kommer snabbt att få nya vänner på sin nya skola och det är ju som sagt inte längre till dina föräldrar än att ni rätt enkelt kan träffas en helg utan särskilt mycket planerande.

    Men jag tror att det kan vara bra att du talar med någon för att hantera din rädsla inför förändringar. Att få tala med någon helt utomstående kan faktiskt hjälpa mycket och ge andra perspektiv som inte kan få från din man och din familj.


    Tack så mycket för ditt svar. Jag hoppas att det är så enkelt som du får det att låta :)

    Men är det unikt att känna så som jag känner inför en så stor förändring? Jag trodde nog att jag var mer standardperson än så. :P
  • Arcnice
    Anonym (Rädd) skrev 2021-11-24 19:45:28 följande:
    Tack så mycket för ditt svar. Jag hoppas att det är så enkelt som du får det att låta :)

    Men är det unikt att känna så som jag känner inför en så stor förändring? Jag trodde nog att jag var mer standardperson än så. :P
    Jag tror att det delvis blir så lätt eller svårt som man gör det. Om man lägger mer fokus på möjligheterna och det positiva än det negativa tror jag att det blir lättare. I ditt fall skulle det nog även underlätta om din mamma och syster försöker vara lite mer positiva för din skull, även om jag förstår varför de helst ser att ni inte flyttar.

    Jag tror inte att det är så vanligt att känna den rädsla som du känner, men då utgår jag från mina egna erfarenheter av att ha flyttat många gånger och rätt långa sträckor, och mina vänner som har varit med om liknande som din situation.
    Det är normalt att känna oro inför stora förändringar (man vet vad man har men inte vad man får) men det är skillnad på det och rädsla.

    Jag tror att det kommer gå jättebra för er även om det naturligtvis är en stor omställning.
  • Anonym (Rädd)
    Arcnice skrev 2021-11-24 21:26:52 följande:

    Jag tror att det delvis blir så lätt eller svårt som man gör det. Om man lägger mer fokus på möjligheterna och det positiva än det negativa tror jag att det blir lättare. I ditt fall skulle det nog även underlätta om din mamma och syster försöker vara lite mer positiva för din skull, även om jag förstår varför de helst ser att ni inte flyttar.

    Jag tror inte att det är så vanligt att känna den rädsla som du känner, men då utgår jag från mina egna erfarenheter av att ha flyttat många gånger och rätt långa sträckor, och mina vänner som har varit med om liknande som din situation.

    Det är normalt att känna oro inför stora förändringar (man vet vad man har men inte vad man får) men det är skillnad på det och rädsla.

    Jag tror att det kommer gå jättebra för er även om det naturligtvis är en stor omställning.


    Tack för ditt svar. Det känns så himla konstigt att ta ett beslut att ja vi flyttar, utan att ens veta hur det kommer bli. Hur kommer det kännas? Hur kommer vi trivas? Hur kommer vår framtid bli?

    Jag har löst det med plats på en fin friskola och förskola som ligger 1 mil från gården. Så det blir ju en del skjutsade? nu har vi 500 m till förskolan.

    Men jag kan liksom inte riktigt ta steget att säga ja till min man ändå. Det känns ju bara overkligt. Och säger jag ja så har vår framtid förändras på en sekund, utan att jag egentligen vet vad det är jag säger ja till.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-11-24 19:45:28 följande:

    Tack så mycket för ditt svar. Jag hoppas att det är så enkelt som du får det att låta :)

    Men är det unikt att känna så som jag känner inför en så stor förändring? Jag trodde nog att jag var mer standardperson än så. :P


    Jag tror absolut att de allra flesta känner en oro och nervositet inför en sådan stor förändring som det innebär att förändra sitt liv på det sättet. Det är ju en förändring för flera år framåt, kanske hela livet. Och att vara rädd för förändringar är helt normalt. Ta det i den takt du behöver. Processa tillsammans med din familj och vänner. Och för dig själv. Människor behöver processa sådana här saker på olika sätt, olika fort. Jämför dig inte med andra. Be din man om förståelse för att detta är svårt för dig. Förklara din rädsla över att förlora den fysiska närheten till din ursprungsfamilj. Var tacksam över att du har en sådan fin och kärleksfull familj att sakna. Känn dina känslor.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-25 14:46:42 följande:

    Jag tror absolut att de allra flesta känner en oro och nervositet inför en sådan stor förändring som det innebär att förändra sitt liv på det sättet. Det är ju en förändring för flera år framåt, kanske hela livet. Och att vara rädd för förändringar är helt normalt. Ta det i den takt du behöver. Processa tillsammans med din familj och vänner. Och för dig själv. Människor behöver processa sådana här saker på olika sätt, olika fort. Jämför dig inte med andra. Be din man om förståelse för att detta är svårt för dig. Förklara din rädsla över att förlora den fysiska närheten till din ursprungsfamilj. Var tacksam över att du har en sådan fin och kärleksfull familj att sakna. Känn dina känslor.


    Tack! Men mitt dåliga samvete för min mamma och min syster tar kål på mig. Min syster uttryckte en väldig sorg. Vems vilja ska man låta gå först egentligen?.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-11-25 18:25:36 följande:

    Tack! Men mitt dåliga samvete för min mamma och min syster tar kål på mig. Min syster uttryckte en väldig sorg. Vems vilja ska man låta gå först egentligen?.


    Varför har du dåligt samvete för dom? Klarar dom inte sig utan dig. Det är klart att dom har rätt att uttrycka sorg över förändringen som blir men dom har inte rätt att få dig att känna skuld. Varför är det så?

    Den viktigaste viljan är din, följt av dina barn och din man. Alltså den nya familjen som du har skapat. Din syster och mamma är vuxna människor med förmåga att ta hand om sig själva. Du kan inte ta deras väl och ve på dina axlar.
  • Tecum
    Anonym (Rädd) skrev 2021-11-25 18:25:36 följande:
    Tack! Men mitt dåliga samvete för min mamma och min syster tar kål på mig. Min syster uttryckte en väldig sorg. Vems vilja ska man låta gå först egentligen.
    Självklart går din man och dina barn före syskon! Förstår faktiskt inte varför ni alla gör så stor sak av det, ni ska ju inte direkt flytta till andra sidan jordklotet. 11 mil är inget och det kanske blir nyttigt för alla er att bli lite mer självständiga
Svar på tråden Är det fel val?