• Anonym (Rädd)

    Är det fel val?

    Hej!

    Jag och min man bor just nu nära min hemort och nära mina syskon och föräldrar med våra 3 barn. Det är en trygghet jag värdesätter högt? nu har jag däremot efter flera års diskussion gått med på att eventuellt flytta till min mans hemort för att ta över hans farfars gård. Min man brinner för att sköta om skog, mark och vill gärna förvalta gården där nere. Det är 11 mil dit så det är inget jätteavstånd, men det skulle ju inte fungera att spontanbesöka min familj som jag gör nu.

    Han är rastlös och vill gärna göra saker hela tiden medans jag gärna går runt och påtar med blommor och tar hand om mina djur.

    Det känns som att jag har låst fast honom här, har vill ofta åka ner och fixa med gården och det blir krångligt för honom eftersom han gärna vill göra barnen delaktiga i det. Jag ser att jag är skyldig honom och barnen att ?prova på detta?. Men det är ju ingen liten grej utan vi kommer behöva sälja vårt hus, låta barnen byta skola och bryta upp med vänner som vi träffar till vardags här idag och förlora tryggheten med att ha min familj nära. Jag träffar idag min familj ca 1 gång per vecka under väldigt avslappnade former (oftast spontant). Vi har bott här tillsammans i 10 år och barnen är alla tre under 7 år.

    Ska tillägga att barnen har en fin relation även till hans föräldrar så dom kommer inte bli ?ensamma?.

    Jag mår skit över detta.

    Nu till min fråga; tycker ni det är rätt beslut? Och måste det betyda att det inte är rätt om jag har en stor klump i magen och gråter varje kväll?

  • Svar på tråden Är det fel val?
  • Anonym (Ee)

    Jag hade aldrig gått med på en flytt. Rent egoistiska skäl ja, men risken ät att du blir fast där ?för alltid?. Om han vägrar flytta tillbaka så är du fast där. Samma sak om ni skiljet er - då är du fast där om du vill ha dina barn på halvtid. Noll chans att flytta tillbaka om han nu inte skulle godkänna en flytt för barnen, vilket inte är troligt. Då får du bo där ensamstående på en ort du inte vill bo på, långt från din familj. Nej, jag hade aldrig riskerat det.

  • Anonym (Rädd)

    Nu har jag bestämt mig - vi kommer att flytta. Jag skulle kunna vara egoistisk och jag kanske kommer ångra mig sen, men jag har varit egoistisk i många år nu kring denna sak. Nu är det min mans tur! Önska mig lycka till!

  • Tecum
    Anonym (Rädd) skrev 2021-11-30 16:25:27 följande:
    Nu har jag bestämt mig - vi kommer att flytta. Jag skulle kunna vara egoistisk och jag kanske kommer ångra mig sen, men jag har varit egoistisk i många år nu kring denna sak. Nu är det min mans tur! Önska mig lycka till!
    Lycka till, det kommer säkert att bli bra!
  • Anonym (A)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-11-30 16:25:27 följande:
    Nu har jag bestämt mig - vi kommer att flytta. Jag skulle kunna vara egoistisk och jag kanske kommer ångra mig sen, men jag har varit egoistisk i många år nu kring denna sak. Nu är det min mans tur! Önska mig lycka till!
    Lycka till
  • Egon den stora
    Anonym (Rädd) skrev 2021-11-30 16:25:27 följande:

    Nu har jag bestämt mig - vi kommer att flytta. Jag skulle kunna vara egoistisk och jag kanske kommer ångra mig sen, men jag har varit egoistisk i många år nu kring denna sak. Nu är det min mans tur! Önska mig lycka till!


    Vad kul! Hoppas ni får det bra!
  • Anonym (Kimchi)

    Lycka till! Helt rätt beslut. Kommer att bli utvecklande både på personligt och relationsplan.

    Du har redan nu gjort en viktig insikt. Att du varit egoistisk.

    Har tänk på det du sa att du, syrran och mamman har en historia. Hur skulle din man kunna mäta sig med det. Han kom ju in senare i livet och de andra har ju således alltid ett försprång.

  • Offpisten
    Egon den stora skrev 2021-12-01 09:48:04 följande:

    Vad kul! Hoppas ni får det bra!


    Va kul tror det kommer bli jätte bra! Låter verkligen som att barnen kommer få bo i en trygg idyll.
  • Anonym (Rädd)

    Hej alla fina som hjälpt mig komma fram till ett beslut.

    Nu är det bara 8 veckor kvar till flyttlasset går. Vi håller på att sälja vårt hus och jag har mer eller mindre panik. Barnen ska byta skola och förskola och det dåliga samvetet äter upp mig. Det är ju för allas skull, för det bästa för vår familj men ändå känner man sig elak när barnen inte alls förstår varför vi ska flytta när vi bor så fint och de trivs i skola och förskola.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-01-04 10:53:21 följande:

    Hej alla fina som hjälpt mig komma fram till ett beslut.

    Nu är det bara 8 veckor kvar till flyttlasset går. Vi håller på att sälja vårt hus och jag har mer eller mindre panik. Barnen ska byta skola och förskola och det dåliga samvetet äter upp mig. Det är ju för allas skull, för det bästa för vår familj men ändå känner man sig elak när barnen inte alls förstår varför vi ska flytta när vi bor så fint och de trivs i skola och förskola.


    Kan inte pappan prata med barnen om flytten och lugna dom? Finns han med i er familj, visst flyttar ni till hans hemtrakter? Han kan ta dom till det nya stället, visa runt och prata om allt roligt som kommer att ske där. Ni kan göra det till en rolig grej att räkna ner dagarna inför flytten.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-01-04 11:59:58 följande:

    Kan inte pappan prata med barnen om flytten och lugna dom? Finns han med i er familj, visst flyttar ni till hans hemtrakter? Han kan ta dom till det nya stället, visa runt och prata om allt roligt som kommer att ske där. Ni kan göra det till en rolig grej att räkna ner dagarna inför flytten.


    Absolut finns han med i vår familj. Och vi gör allt det du skriver? vi är ofta till huset och försöker då involvera barnen och berätta om allt vi kan göra. Men dom tycker ändå bara att det känns tråkigt och onödigt att flytta? jag hoppas det blir bättre när vi väl flyttat. Men just nu är dom skeptiska?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-01-04 10:53:21 följande:

    Hej alla fina som hjälpt mig komma fram till ett beslut.

    Nu är det bara 8 veckor kvar till flyttlasset går. Vi håller på att sälja vårt hus och jag har mer eller mindre panik. Barnen ska byta skola och förskola och det dåliga samvetet äter upp mig. Det är ju för allas skull, för det bästa för vår familj men ändå känner man sig elak när barnen inte alls förstår varför vi ska flytta när vi bor så fint och de trivs i skola och förskola.


    Fast hur kan det här beslutet vara det bästa för familjen? Vad blir vinsten för era barn med flytten? Jag förstår om man rycker upp sina barn för man måste, kanske skiljer sig eller inte har ekonomi till bostad där man bor. Men för att ens man ska bo nära sina föräldrar? Det är inte ett skäl gott nog för mig. Men jag vet att andra prioriterat som ni att flytta för det är roligt/ bäst för de vuxna och på sikt brukar det alltid bli bra för barnen också. Men säga att det här beslutet är det bästa för familjen är att ljuga för er själva om allt funkar där ni bor nu.
  • Anonym (Kimchi)

    Äsch då! Projicera inte din egen oro på barnen. Du gör det enda rätta. Har ju sagt det förut men nu är det dags att maken får leva sin dröm också. Det där blir hur bra som helst. Du är ju gift med maken och inte mor och syster. Har sagt det förr. Du hävdar er historia. Taskigt för maken kommer alltid att ligga en massa år efter.

    Nu är det dags för familjeliv. Er egen familj. Tänk vilken jäkla ynnest att få flytta till en gård och utveckla den efter er vision.

    Upp med hakan nu. Det kommer bli toppen.

  • Anonym (X)
    Anonym (Kimchi) skrev 2022-01-04 23:27:01 följande:

    Äsch då! Projicera inte din egen oro på barnen. Du gör det enda rätta. Har ju sagt det förut men nu är det dags att maken får leva sin dröm också. Det där blir hur bra som helst. Du är ju gift med maken och inte mor och syster. Har sagt det förr. Du hävdar er historia. Taskigt för maken kommer alltid att ligga en massa år efter.

    Nu är det dags för familjeliv. Er egen familj. Tänk vilken jäkla ynnest att få flytta till en gård och utveckla den efter er vision.

    Upp med hakan nu. Det kommer bli toppen.


    På vilket sätt är det familjeliv först NU när de flyttar, och varför skammar du TS för relationen till mamma/syster men ser inget konstigt i att rota upp barnen för att flytta till mannens föräldrar?
  • Anonym (Kimchi)
    Anonym (X) skrev 2022-01-05 08:08:03 följande:

    På vilket sätt är det familjeliv först NU när de flyttar, och varför skammar du TS för relationen till mamma/syster men ser inget konstigt i att rota upp barnen för att flytta till mannens föräldrar?


    Skammar inte men TS sätter fläckvis relationen med mor och syster före sitt äktenskap. Nu får maken möjlighet att förverkliga sin dröm också.
  • Anonym (X)
    Anonym (Kimchi) skrev 2022-01-05 10:13:43 följande:

    Skammar inte men TS sätter fläckvis relationen med mor och syster före sitt äktenskap. Nu får maken möjlighet att förverkliga sin dröm också.


    Bara maken ja.

    De hade bosatt sig i den andra staden utan att TS tvingat honom eller hur? Hon har alltså inte tvingat igenom sin vilja på samma sätt som han gör nu.

    Men då är det helt OK att hon rotar upp familjen om x antal år för att det ska bli ?rättvist??
  • Mimosa86

    Ni behöver sätta er ner och tänka vart ni ser er själva om 10 år.

    Ligger gården nära ett samhälle? Hur kommer det bli när barnen bör större med vänner och aktiviteter som man ska köra till? Kommer gården kräva att du lägger ner arbete i den? Vilket kontaktnät har ni på hans hemort- vänner att umgås med? Hur långt ut ligger gården och hur mycket renovering/möda/fokus och pengar kommer behöva läggas där? Kommer du trivas att bo på landet?

    Det är inte ovanligt att man bor på sin partners ort. Jag bor i en större stad där min man är uppvuxen. Här har vi 0 stöd med barnen när det gäller hans föräldrar. Det kostar mycket och väldigt hetsigt och stressigt klimat. Jag hade önskat att vi flyttade närmre min familj och ett lugnare liv. Men han är inte den sortens person. Han hade vantrivts. Så det är jag som fått göra uppoffringen. Surt. Men så är det. Alla måste vi vara flexibla och göra uppoffringar.

    Fokus nu bör ha är helheten. Inte på honom, eller dig utan er som familj. Vad blir bäst för er som familj i det långa loppet?

  • Anonym (Kimchi)
    Anonym (X) skrev 2022-01-05 11:37:49 följande:

    Bara maken ja.

    De hade bosatt sig i den andra staden utan att TS tvingat honom eller hur? Hon har alltså inte tvingat igenom sin vilja på samma sätt som han gör nu.

    Men då är det helt OK att hon rotar upp familjen om x antal år för att det ska bli ?rättvist??


    Du väljer att missförstå. Läs hela tråden så får du en uppfattning om hur TS resonerar. Det handlar inte om rättvisa mm. Ingen är tvingad heller.

    TS är skitnervös och vem skulle inte vara det inför en stor flytt. Tror att de kommer få det hur bra som helst. Dessutom är det bara en stenkast till där de bor nu. Timme med bil. Det är ingenting.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kimchi) skrev 2022-01-05 13:55:20 följande:

    Du väljer att missförstå. Läs hela tråden så får du en uppfattning om hur TS resonerar. Det handlar inte om rättvisa mm. Ingen är tvingad heller.

    TS är skitnervös och vem skulle inte vara det inför en stor flytt. Tror att de kommer få det hur bra som helst. Dessutom är det bara en stenkast till där de bor nu. Timme med bil. Det är ingenting.


    En timme med bil gör att du som vuxen kan både äta kakan och ha den kvar. Dvs du kan behålla hela ditt gamla liv och få det nya. Dina barn måste på 10min ge upp allt. De får förhoppningsvis det bra ändå. Men för dem är 10 mil eller en timme inte ingenting för dem är det oändligt långt. Vilket tre mil också hade varit. Så fort de byter skola, umgänge, fritidsaktiviteter så är det som att flytta till andra sidan landet för barn. Kan bli hur bra som helst men i det här fallet har de det bra där de bor och är de som gör all uppoffring
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Fia) skrev 2022-01-06 10:50:06 följande:

    En timme med bil gör att du som vuxen kan både äta kakan och ha den kvar. Dvs du kan behålla hela ditt gamla liv och få det nya. Dina barn måste på 10min ge upp allt. De får förhoppningsvis det bra ändå. Men för dem är 10 mil eller en timme inte ingenting för dem är det oändligt långt. Vilket tre mil också hade varit. Så fort de byter skola, umgänge, fritidsaktiviteter så är det som att flytta till andra sidan landet för barn. Kan bli hur bra som helst men i det här fallet har de det bra där de bor och är de som gör all uppoffring


    Jag tror inte du har hela bilden när du skriver ditt inlägg sådär. Mina barn behöver absolut inte ge upp hela sitt liv. En av de saker de gillar allra mest och tjatar mest om är att åka till farmor och farfar, och vi kommer att flytta närmre dom. Barnen har ännu inga fritidsaktiviteter eftersom de är ganska små och vi har lagt mycket tid av helgerna på att åka just till farmor och farfar som har gård med allt vad det innebär. Vi gör mycket saker ihop med våra barn så som att åka skidor, skridskor, gå i skogen, ta en promenad m.m? så den delen av livet (familjen) flyttar ju med. Deras liv är ju vi som familj. Det dom kommer byta ut är ju kompisarna i skolan och förskolan och dessa leker dom inte med på fritiden ännu då det intresset inte funnits eftersom vi gör mycket saker ihop som familj. Det kommer väl senare. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att dom förlorar allt. Deras mormor och morfar och kusiner som bor 11 mil bort sen kommer vi åka och hälsa på tillsammans med dom. Och även om du inte tror det så har vi funderat 1 miljon gånger var vi tror blir bäst för ALLA, även barnen och kommit fram till att vi ger dom större möjligheter genom att bo där. Och vi har vägt det mot vad dom har i dagsläget och eftersom vi som mamma och pappa är engagerade i barnen och gör mycket saker med dom på fritiden så har vi gjort bedömningen att dom kommer att ha bättre förutsättningar att må bra om vi mår bra.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-01-09 12:22:26 följande:

    Jag tror inte du har hela bilden när du skriver ditt inlägg sådär. Mina barn behöver absolut inte ge upp hela sitt liv. En av de saker de gillar allra mest och tjatar mest om är att åka till farmor och farfar, och vi kommer att flytta närmre dom. Barnen har ännu inga fritidsaktiviteter eftersom de är ganska små och vi har lagt mycket tid av helgerna på att åka just till farmor och farfar som har gård med allt vad det innebär. Vi gör mycket saker ihop med våra barn så som att åka skidor, skridskor, gå i skogen, ta en promenad m.m? så den delen av livet (familjen) flyttar ju med. Deras liv är ju vi som familj. Det dom kommer byta ut är ju kompisarna i skolan och förskolan och dessa leker dom inte med på fritiden ännu då det intresset inte funnits eftersom vi gör mycket saker ihop som familj. Det kommer väl senare. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att dom förlorar allt. Deras mormor och morfar och kusiner som bor 11 mil bort sen kommer vi åka och hälsa på tillsammans med dom. Och även om du inte tror det så har vi funderat 1 miljon gånger var vi tror blir bäst för ALLA, även barnen och kommit fram till att vi ger dom större möjligheter genom att bo där. Och vi har vägt det mot vad dom har i dagsläget och eftersom vi som mamma och pappa är engagerade i barnen och gör mycket saker med dom på fritiden så har vi gjort bedömningen att dom kommer att ha bättre förutsättningar att må bra om vi mår bra.


    Det låter som det kommer bli hur bra som helst. Men faktum (enligt mig) kvarstår att barn som flyttar 10 mil bryts upp medan föräldrar har kvar. Klart att de har kvar släkt o dyl och får många vinster med gården. Men det är ff ett beslut utifrån vuxenperspektiv, vad jag förstod din mans perspektiv då han är den som initialt vill flytta. Så är det med det mesta i livet, föräldrar fattar beslut som barnen får acceptera och oftast blir det som sagt hur bra som helst. Men det är ändå barnen som gör uppoffringen. Men ju yngre barn desto lättare då de inte är rotade till en plats utan mer till familjen. Att ett skolbarn inte är rotad till platsen låter märkligt enligt min erfarenhet dock. Men jag hade iofs lätt kunnat flytta min 7-åring som hade anpassat sig men han är ff rotad här med skola, vänner, skogen, närområdet, Ica och iofs aktiviteter också (som dina inte hade)
Svar på tråden Är det fel val?