• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Juli1990
    sapa skrev 2021-09-17 08:44:34 följande:

    Grattis! Vad kul att vi ligger så lika i dagarna :) Jag är också i vecka 5 (4+4) och de enda symptom jag känner är trötthet och lite ömma bröst, som jag brukar ha runt ägglossning. Jag hade mest känningar gällande illamående för ett par veckor sen (?) men sen dess har det varit lugnt. 

    Jag är stressad över missfallsstatistiken så jag försöker ligga lågt med förväntningar, men det är ju så svårt! 


    Känner exakt samma! Är i precis samma vecka som dig! Så kul att vi är många som är ungefär samtidigt!

    Känner också mig orolig över missfall men ska försöka att inte tänka så mycket på det.. lättare sagt än gjort!
  • Chilins

    Vill tipsa om en podd som heter Gravid vecka för vecka där man får massor med svar från två barnmorskor varje vecka. Jag började lyssna på dom första avsnitten häromdagen och känner mig genast mycket lugnare i att jag inte har några symptom överhuvdtaget. Tips!! :)

  • Kiwikiwi
    Almander skrev 2021-09-17 09:34:56 följande:

    Okej, vad bra! Tack för svar! Använder du dig av ett speciellt märke som du är nöjd med?


    Nja har varierat väldigt mycket bland märken,
    Almander skrev 2021-09-17 09:34:56 följande:

    Okej, vad bra! Tack för svar! Använder du dig av ett speciellt märke som du är nöjd med?


    Nja jag varierar mycket mellan märken, köper ibland om extrapris osv, har använt kosttillskott från Skip en del och nu senast b12 inköpta på Bulk. Brukar köpa med så hög dos per tablett som möjligt, men de var innan graviditeten, nu vet jag som sagt inte riktigt vad som gäller men tror inte de kan göra någon skada :)
  • Anonym (Anonym)
    Kiwikiwi skrev 2021-09-17 09:07:48 följande:

    BF 11/5 :) Ja de är absolut ingen fara, har hört många poddar med barnmorskor där de tagit upp detta och att de inte är någon fara alls i början. Jag själv var både på bröllop och weekendresa mellan äl och bim och fick i mig några glas vin innan jag plussat. Jag fick igår inbjudan till aw på jobbet som jag "måste" gå på, så typiskt, vi är också väldigt få så man försvinner inte i mängden. Men tror jag bara kommer säga dricker alkoholfritt nu i sep/okt som en liten detox. De får väl tro vad de vill..

    Ja de ska bli kul att berätta men som sagt vill man inte att de ska få för stora förväntningar, men går de inte vägen så vill jag nog ändå ventilera det med någon annan än min sambo. Men vill ändå försöka tro att det ska gå bra :)


    Förstår inte riktigt detta. Är det bara om man är gravid som man inte dricker alkohol?

    Jag dricker ofta alkoholfritt just för att jag vill, tar bilen eller ska upp tidigt dagen efter. Brukar vara bussig och köra hem kollegor efter en middag/aw då jag ofta är nykter.

    Det är väl inget man behöver förklara, varför man inte dricker alkohol? Du är väl vuxen och bestämmer själv? Dina kollegor har inte med det att göra.
  • Kiwikiwi
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-17 13:09:57 följande:

    Förstår inte riktigt detta. Är det bara om man är gravid som man inte dricker alkohol?

    Jag dricker ofta alkoholfritt just för att jag vill, tar bilen eller ska upp tidigt dagen efter. Brukar vara bussig och köra hem kollegor efter en middag/aw då jag ofta är nykter.

    Det är väl inget man behöver förklara, varför man inte dricker alkohol? Du är väl vuxen och bestämmer själv? Dina kollegor har inte med det att göra.


    Jag tror de är väldigt olika för person till person, för oss som kanske sällan tackar nej till ett glas vin blir nog ganska direkt "misstänkta" för att vara gravida om vi plötsligt dricker alkoholfritt. Bara för de behöver man ju inte ha en ursäkt, men jag tror många kan tycka att de är lättare att dra till med migrän/detox/kör bil just för att slippa misstankar. De är ju tyvärr så att normen är att de flesta dricker alkohol och gör man det inte blir man lätt ifrågasatt, oavsett tillfälle eller umgänge tror jag, då talar jag inte bara om mig själv och min bekantskapskrets.
  • Anonym (Anonym)
    Kiwikiwi skrev 2021-09-17 13:19:48 följande:

    Jag tror de är väldigt olika för person till person, för oss som kanske sällan tackar nej till ett glas vin blir nog ganska direkt "misstänkta" för att vara gravida om vi plötsligt dricker alkoholfritt. Bara för de behöver man ju inte ha en ursäkt, men jag tror många kan tycka att de är lättare att dra till med migrän/detox/kör bil just för att slippa misstankar. De är ju tyvärr så att normen är att de flesta dricker alkohol och gör man det inte blir man lätt ifrågasatt, oavsett tillfälle eller umgänge tror jag, då talar jag inte bara om mig själv och min bekantskapskrets.


    Okej, tråkigt med en sån norm i sin bekantskapskrets. Ingenting jag känner till, kanske väldigt olika från vilken bransch man arbetar i.. Är ju mer alkoholist-varning om man känner att man inte kan låta bli ett glas vin på en middag med kollegor och att man gruvar sig över hur man ska säga nej till alkohol.
  • Hejsan91hejsan
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-17 13:09:57 följande:

    Förstår inte riktigt detta. Är det bara om man är gravid som man inte dricker alkohol?

    Jag dricker ofta alkoholfritt just för att jag vill, tar bilen eller ska upp tidigt dagen efter. Brukar vara bussig och köra hem kollegor efter en middag/aw då jag ofta är nykter.

    Det är väl inget man behöver förklara, varför man inte dricker alkohol? Du är väl vuxen och bestämmer själv? Dina kollegor har inte med det att göra.


    Förstår dig är i samma sits. Är bjuden på fest imorn, så kommer ha som anledning att jag måste köra. Typiskt att det är hos en tjej som vet om att jag hade missfall i våras.. hon kommer garanterat fatta att jag är gravid .. inte lätt när man är en som annars inte tackar nej till alkohol.
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-17 13:36:54 följande:

    Okej, tråkigt med en sån norm i sin bekantskapskrets. Ingenting jag känner till, kanske väldigt olika från vilken bransch man arbetar i.. Är ju mer alkoholist-varning om man känner att man inte kan låta bli ett glas vin på en middag med kollegor och att man gruvar sig över hur man ska säga nej till alkohol.


    Ehhh vaa...? Så man är typ alkis för att man dricker lite vin på en aw med kollegor? Din syn på detta känns ju väldigt skev! Hon skrev ju dessutom inte att hon inte kan tacka nej, utan att hon är rädd att folk ska misstänka att hon är gravid. Vilket jag förstår till 100% då många i min närhet också skulle undra om jag plötsligt inte vill ha en enda droppe när det är fest/middag.
  • Hejsan91hejsan
    Kiwikiwi skrev 2021-09-17 13:19:48 följande:

    Jag tror de är väldigt olika för person till person, för oss som kanske sällan tackar nej till ett glas vin blir nog ganska direkt "misstänkta" för att vara gravida om vi plötsligt dricker alkoholfritt. Bara för de behöver man ju inte ha en ursäkt, men jag tror många kan tycka att de är lättare att dra till med migrän/detox/kör bil just för att slippa misstankar. De är ju tyvärr så att normen är att de flesta dricker alkohol och gör man det inte blir man lätt ifrågasatt, oavsett tillfälle eller umgänge tror jag, då talar jag inte bara om mig själv och min bekantskapskrets.


    Svarade visst till fel innan. Tänkte skriva att jag verkligen förstår dig. Är själv i samma sits och är bjuden på fest imorn . Alla kommer fatta i guess. Lite jobbigt att tvingas in i situationer när det är svårt att dölja när man annars inte är den som brukar tacka nej . Väntar mitt första barn men hade faktiskt ett ma i vintras och då blev det ännu jobbigare när man skulle till fjällen med ett gäng fjällen och en börjar fylla alla vinglas till middagen. Yes dom fattade alla speciellt med tanke på att jag tackade nej till både vilt och rött kött samma vecka. Hahah inte lätt
Svar på tråden BF maj 2022