• agnes

    Katensersättning

    Hej familjeliv!

    Har ni nån erfarenheten om karensersättningen från försäkringskassan?

    Jag sjukanmälde mig pga dåligt mående då min hund låg på dödsbädden och jag bara låg och grät, mådde dåligt samt ville vara vid hennes sida. (Hunden är på bättringsvägen)

    Ansökte sen om karensersättning första dagen jag stannade hemma (var bara hemma 2 dagar)

    Ser nu att min arbetsgivare satt tjänsteledighet under de två dagarna jag stannade hemma men har redan fått pengarna från försäkringskassan.

    Brukar försäkringskassan kolla upp med arbetsgivaren att man var sjuk eller kommer de inte alls göra något åt saken ?

    Är fullt medveten att man inte kan stanna hemma hur som haver med sjukt djur men att sjukanmäla sig för dåligt mående är en godkänd anledning.

    Orkar inte bråka med min arbetsgivare om det utan är bara fundersam om jag bara kan låta detta vara eller måste jag ta detta med antingen försäkringskassan, min arbetsgivare eller kanske båda?

    Brukar sådan kollas upp? Kan jag bara släppa detta?

    Och om försäkringskassan inte kollar upp sådant är detta ett jätte lätt sätt för folk att utnyttja det?

  • Svar på tråden Katensersättning
  • Anonvm
    agnes skrev 2021-09-09 10:12:19 följande:

    Jag var ärlig med min chef och sa som det var. Min hund är väldigt sjuk, jag mår piss och klarar verkligen inte att komma och jobba just nu.

    Han tolkade det som han gjorde och jag godtar detta.

    Så att han skrev tjänstledigt gör mig inte så mycket.

    Jag undrar bara om jag måste bry mig om försäkringskassan kollar upp detta eller om jag bara kan gå vidare med mitt liv :)


    Du har ingen rätt att sjukskriva dig för att du är ledsen över ett husdjur, chefen hade all rätt i världen att neka dig ledigt om h*n så önskade.
    Nu valde chefen att bevilja ledigt, men vill givetvis inte betala dig för att du sitter hemma o klappar din hund.

    Jag vet att det må låta hårt och rått, men så funkar världen. Djur har inte samma status som människor i samhällets ögon, med all rätt.
  • EpicF
    Anonvm skrev 2021-09-09 14:05:20 följande:

    Du har ingen rätt att sjukskriva dig för att du är ledsen över ett husdjur, chefen hade all rätt i världen att neka dig ledigt om h*n så önskade.

    Nu valde chefen att bevilja ledigt, men vill givetvis inte betala dig för att du sitter hemma o klappar din hund.

    Jag vet att det må låta hårt och rått, men så funkar världen. Djur har inte samma status som människor i samhällets ögon, med all rätt.


    Hon har rätt att sjukskriva sig för att hon inte mår bra, dvs är för dålig för att jobba. Vad orsaken är har inte ens arbetsgivaren rätt att veta.

    Det dumma ts gjorde var att tala om varför hon mådde dåligt.
  • Anonvm
    EpicF skrev 2021-09-09 15:27:43 följande:
    Hon har rätt att sjukskriva sig för att hon inte mår bra, dvs är för dålig för att jobba. Vad orsaken är har inte ens arbetsgivaren rätt att veta.

    Det dumma ts gjorde var att tala om varför hon mådde dåligt.
    Om du anser att det var "fel" att nämna orsaken till varför man anser sig må så dåligt att man inte kan jobba så betyder det ju att vi är överens om att sjuka djur inte är en giltig anledning för sjukskrivning.

    Jag kanske mår piss över att ha förlorat 150.000:- på börsen efter att nån aktie jag satsat på rasat i värde, skulle du vilja betala min sjukskrivning om du var min arbetsgivare?

    Det finns tydliga fastställda regler för hur man tillåts sjukskriva sig för att man "mår dåligt" i samband med att man genomgår en psykiskt jobbig händelse i livet.
    Det är t.ex ok när "nära anhörig" avlider, men det är inte upp till var och en av oss att själva avgöra vad som är giltiga skäl.

    Nu anser jag att TS chef behandlat TS schyst i detta fall som utan knorr beviljat  ledighet när TS ansåg sig behöva det, men det blir helt fel av TS att anse sig ha rätt till någon form av sjukersättning.
  • EpicF
    Anonvm skrev 2021-09-09 15:56:37 följande:

    Om du anser att det var "fel" att nämna orsaken till varför man anser sig må så dåligt att man inte kan jobba så betyder det ju att vi är överens om att sjuka djur inte är en giltig anledning för sjukskrivning.

    Jag kanske mår piss över att ha förlorat 150.000:- på börsen efter att nån aktie jag satsat på rasat i värde, skulle du vilja betala min sjukskrivning om du var min arbetsgivare?

    Det finns tydliga fastställda regler för hur man tillåts sjukskriva sig för att man "mår dåligt" i samband med att man genomgår en psykiskt jobbig händelse i livet.

    Det är t.ex ok när "nära anhörig" avlider, men det är inte upp till var och en av oss att själva avgöra vad som är giltiga skäl.

    Nu anser jag att TS chef behandlat TS schyst i detta fall som utan knorr beviljat  ledighet när TS ansåg sig behöva det, men det blir helt fel av TS att anse sig ha rätt till någon form av sjukersättning.


    Nej, sjuka djur är ingen anledning för sjukanmälan. Men att man mår för dåligt för att kunna fungera på jobbet, oavsett vad orsaken är, är en giltig orsak.
  • Anotherone
    EpicF skrev 2021-09-09 16:12:18 följande:
    Nej, sjuka djur är ingen anledning för sjukanmälan. Men att man mår för dåligt för att kunna fungera på jobbet, oavsett vad orsaken är, är en giltig orsak.
    Må så vara. Men i så fall måste TS få sin chef att ändra frånvaro orsaken från tjänstledig till sjuk. För så länge hen inte fått avdrag för specifikt sjukfrånvaro så finns inget karensavdrag och därmed ingen rätt att få avdrag för karens ifrån Försäkringskassan.
    Jag ser två alternativ;
    Låta frånvaron vara som den är hos arbetsgivaren men kontakta FK och be att få återbetala felaktig ersättning.
    Be chefen om att få inlagt sjukfrånvaro istället, med förbehållet att arbetsgivaren inte alls har lust att betala 80% lön dag 2....
  • Guldnovan
    EpicF skrev 2021-09-09 13:55:36 följande:

    Nja, ts har anmält sjukdom till arbetsgivaren och sedan anmält till fk kassan i god tro. Arbetsgivaren har dock lagt inn tjänstledigt vilket ts fått reda på nu.


    Hon ansökte om ersättning för karens som är en tillfällig grej nu pga corona. Den utbetalningen är fel och hon bör kontakta FK och betala tillbaka. Det är inte sjukpeng det är frågan om.

    Oavsett, det är bedrägeri.
  • Guldnovan

    Det där skulle inte funka för mig. Jag sjukanmäler till en sköterska. De ringer upp varannan dag och kollar läget. Ett bra system som förhindrar fusk. Uppenbarligen behövs det.

  • EpicF
    Guldnovan skrev 2021-09-09 16:33:44 följande:

    Hon ansökte om ersättning för karens som är en tillfällig grej nu pga corona. Den utbetalningen är fel och hon bör kontakta FK och betala tillbaka. Det är inte sjukpeng det är frågan om.

    Oavsett, det är bedrägeri.


    Fast hon anmälde ersättning av karens till fk i god tro då hon inte visste att hennes arbetsgivare lagt in tjänstledigt och inte sjuk.
  • EpicF
    Guldnovan skrev 2021-09-09 16:37:22 följande:

    Det där skulle inte funka för mig. Jag sjukanmäler till en sköterska. De ringer upp varannan dag och kollar läget. Ett bra system som förhindrar fusk. Uppenbarligen behövs det.


    På vilket sätt förhindrar det fusk?
  • Guldnovan
    EpicF skrev 2021-09-09 16:48:19 följande:

    På vilket sätt förhindrar det fusk?


    Vi måste prata med en sjuksköterska och berätta varför vi är sjuka. De ger råd om det behövs och hör av sig varannan dag.

    Det förhindrar säkert inte alla som är låtsasjuka men de flesta dra sig nog. 14 dagar senare anmäler man till fk.

    Ersättning för karens får vi nu direkt.
Svar på tråden Katensersättning