• Onemore2018

    BF juni 2022

    Hej!

    Plussade igår, 2 streck på stickan och digitalt visade vacker gravid 1-2 veckor. Tänkte starta denna grupp så fyller vi på den med allt som kan tänkas till.

  • Svar på tråden BF juni 2022
  • svansmamman
    hurtänktedunu skrev 2021-12-15 21:30:32 följande:
    Jag förstår dig helt och hållet. Dessa veckor är bra men hemska tycker jag. Förra graviditeten försvann all uppblåsthet ca v 14. Har vart samma denna gång så jag tänker att det är lugnt. När jag blir alldeles för orolig lyssnar jag med dopplern. Det lugnar.

    Däremot läste jag något bra på insta. My baby is alive and well until someone says otherwise. Jag jobbar efter den nu. Jag hade gärna haft ul varje vecka men jag har bestämt mig att jag måste njuta nu och våga tro på det. Går det åt helvete så har jag vart glad I onödan och det gör ju inget.
    Vad skönt att höra från någon fler som är lite i liknande sits men som har lite erfarenheter att dela med sig av!Hjärta Jag har beställt en doppler så med lite tur kan det trygga mig i detta. Idag fick jag även inbokat RUL men det blir ju först efter nyår vilket känns som en halv oändlighet bort. 

    Jag tar den med mig och ska klamra mig fast vid det. Det är ju verkligen så, jag kommer inte tacka mig själv för att jag oroat mig om det inte går vägen. Det är bara lite svårt att komma ihåg det när man sitter där på kammaren och bekymrar sig över om allt verkligen är som det ska. 
  • hurtänktedunu
    MrsXy skrev 2021-12-16 09:51:47 följande:

    Ah okej !

    Jag jobbar patientnära med svårt sjuka patienter, så det är ju såklart en risk bara att vara där varje dag. Sa till chefen i vecka 5, haha, för ville undvika röntgen m.m, vilket jag slapp. 

    Men allt annat är ju risker - infektioner, stress, m.m... 

    Ingen riskbedömning i sikte! Men ska ta upp det när jag ser chefen. 

    Vilken region jobbar du i ? 


    Nu fick dom fart. Region sörmland jobbar jag. Men smittskydd sa blankt nej men nu hade chefen övertalat hr så jag får jobba men med väldigt många restriktioner. Men bara jag får jobba känner jag.
  • svansmamman
    TheSwedishKiwi skrev 2021-12-15 23:42:36 följande:
    Om du konstant går runt och oroar dig och inte vill berätta för fler innan du vet säkert så skulle jag göra ett privat UL om jag var du. Man mår ju inte bra av att gå runt och oroa sig. Hjälper det dig att försöka tänka positivt istället, så kör på det. Det har inte funkat så bra för mig. Jag är lite i samma båt som dig, eller har varit de senaste två veckorna då jag börjat må mycket bättre, inte har många symtom och kan inte känna livmodern eller något. Kan inte annat än oroa mig över situationen, men har på något sätt lyckats vänta de här två veckorna och har KUB imorgon. Om allt ser bra ut då så kommer jag nog att berätta för familjen.
    Jag tror jag är en orolig själ av naturen. Jag har ju som sagt var varit på två ultraljud, oroat mig innan men sen blivit "motbevisad" när allt sett bra ut. Sen går det bara ett litet tag så kommer katastroftankarna igen. Jag ska kontakta den privata kliniken och se om de kan klämma in en tid för ultraljud innan jul. Jag har högkostnadsskydd så mina ultraljud är kostnadsfria, vilket är skönt. Tungan ute Finns det ingen tid innan jul hoppas jag på att dopplern kan trygga mig. Om inte får jag försöka släppa katastroftankarna och tro att det är som det ska och att det bara sitter i mitt huvud. 
    TheSwedishKiwi skrev 2021-12-16 16:44:11 följande:

    Idag har jag äntligen varit på KUB och fått se att allt ser bra ut. Vilken otrolig lättnad jag kände. Jag grät av lycka och det var så vackert att se den lilla bebisen sparka, vifta på armarna och rulla runt där inne. Så konstigt att man inte känner av rörelserna såsom den håller på! Skrattande En stund höll den på att klättra på "väggen" av fostersäcken som en akrobat, och både jag och barnmorskan brast ut i skratt.

    Så trots mina blödningar har allt utvecklats precis som det ska och de kan fortfarande inte hitta någon orsak till blödningarna. Om det är någon som är i samma båt och oroar sig över sina blödningar, så ge inte upp hoppet! Det finns absolut möjlighet att det inte är någon fara alls.

    Nu har jag inte nästa ultraljud förrän 31 januari, och jag hoppas att jag kan hålla mig lugn till dess, men om jag känner mig själv så kommer jag säkert få för mig en massa saker om någon vecka igen.. Tungan ute


    Sååååå skönt att allt såg bra ut! Nu kan du pusta ut ett tag till och få dela glädjen med de du berättar för! Hjärta
  • hurtänktedunu
    TheSwedishKiwi skrev 2021-12-16 16:44:11 följande:

    Idag har jag äntligen varit på KUB och fått se att allt ser bra ut. Vilken otrolig lättnad jag kände. Jag grät av lycka och det var så vackert att se den lilla bebisen sparka, vifta på armarna och rulla runt där inne. Så konstigt att man inte känner av rörelserna såsom den håller på! 

    //

     En stund höll den på att klättra på "väggen" av fostersäcken som en akrobat, och både jag och barnmorskan brast ut i skratt.

    Så trots mina blödningar har allt utvecklats precis som det ska och de kan fortfarande inte hitta någon orsak till blödningarna. Om det är någon som är i samma båt och oroar sig över sina blödningar, så ge inte upp hoppet! Det finns absolut möjlighet att det inte är någon fara alls.

    Nu har jag inte nästa ultraljud förrän 31 januari, och jag hoppas att jag kan hålla mig lugn till dess, men om jag känner mig själv så kommer jag säkert få för mig en massa saker om någon vecka igen.. 


    Grattis så kul. Haha ja jag känner igen det där. Om att få för sig saker snart igen. Jag har nästa ul 24 januari. Känns som en evighet.
  • svansmamman
    MrsXy skrev 2021-12-16 10:03:26 följande:
    Vad jobbigt, hmm jag hade nog gjort ett privat Ul alla gånger ! Bara för att komma över den där hemska känslan av att man trott att barnet dött. 
    Har också känt så. 
    Boka ul, om du hittar någon tid tycker jag :) 
    Jag ska försöka se om de kan klämma in mig innan jul, om det inte går får jag nog bara försöka släppa det och istället sikta på RUL som blir i mitten på januari. Det är verkligen en hemsk känsla. Jag försöker landa i att jag haft katastroftankar inför varje UL men blivit motbevisad varje gång så jag hoppas att denna gång inte är något undantag. Hjärta
  • hurtänktedunu
    svansmamman skrev 2021-12-16 16:56:23 följande:

    Vad skönt att höra från någon fler som är lite i liknande sits men som har lite erfarenheter att dela med sig av! Jag har beställt en doppler så med lite tur kan det trygga mig i detta. Idag fick jag även inbokat RUL men det blir ju först efter nyår vilket känns som en halv oändlighet bort. 

    Jag tar den med mig och ska klamra mig fast vid det. Det är ju verkligen så, jag kommer inte tacka mig själv för att jag oroat mig om det inte går vägen. Det är bara lite svårt att komma ihåg det när man sitter där på kammaren och bekymrar sig över om allt verkligen är som det ska. 


    Hoppas den kommer snabbt så du kan få lite lugn. Jag tycker nästan bebis är svårare att hitta nu än i v10 haha. Tror den far runt då man hör sparkar mot dopplern.

    Ja jag håller med. Har rul 24 januari. Känns så långt bort. Men tiden kommer så klart gå snabbt även om det inte känns så nu.

    Tankarna när man är själv är helt klart jobbiga. Man får försöka så gott man kan.
  • svansmamman
    Oreokakan11 skrev 2021-12-16 13:57:44 följande:
    Förstår helt hur du känner. Hörde hjärtljud senast 12+6 hos barnmorskan men sen under vecka 13 när symptomen började avta började jag såklart stressa, trots att jag egentligen visste att det skulle börja avta nu i den andra trimestern. Kände mig mindre svullen också. Vet inte om du vill men jag har investerat i en doppler och hörde hjärtljuden igår som lugnade ner mig. Det kan såklart vara så att man inte hör och blir mer orolig men för mig var det en tröst :)
    Sååå skönt att inte vara ensam om katastroftankarna! Jag beställde faktiskt en doppler igår som jag hoppas kan hjälpa mig i mitt nojande. Jag hoppas den kommer typ på måndag så jag hinner lugna ner mig lite innan jul, haha. Glad
  • kattnos

    Jag tror jag börjar känna bebis när jag ligger still i sängen på kvällen! Väldigt diffust och otydligt ännu MEN när jag låg på rygg kändes det tydligt att ena sidan av magen var mycket hårdare än den andra och kändes lite obehagligt att trycka där. Efter en stund försvann der. Inget jag kommer ihåg så tidigt från förra graviditeten men förhoppningsvis börjar jag känna lite mer tydliga rörelser snart vilket jag längtar till.


    BF 9/6
  • svansmamman
    hurtänktedunu skrev 2021-12-16 17:04:00 följande:
    Hoppas den kommer snabbt så du kan få lite lugn. Jag tycker nästan bebis är svårare att hitta nu än i v10 haha. Tror den far runt då man hör sparkar mot dopplern.

    Ja jag håller med. Har rul 24 januari. Känns så långt bort. Men tiden kommer så klart gå snabbt även om det inte känns så nu.

    Tankarna när man är själv är helt klart jobbiga. Man får försöka så gott man kan.
    Haha ja det låter ju inte helt orimligt. Vi får väl se om jag lyckas hitta något eller om jag bara blir mer orolig. Tungan ute

    De veckor som är kvar av året kommer nog gå snabbt och därefter är det inte så mycket tid kvar innan det är dags. Jag hoppas tiden susar förbi för oss båda! 

    Ja det är jobbigt. Samtidigt som jag lider av att ha katastroftankarna inser en del av mig att det nog bara är att acceptera och försöka jobba på att inte oroa sig i onödan. Ju snabbare jag inser att jag nog kommer hitta saker att oroa mig för resten av graviditeten, och kanske hela livet, ju mer tid kan jag spendera åt annat och kanske njuta av nuet. 
  • hurtänktedunu
    svansmamman skrev 2021-12-17 09:07:41 följande:

    Haha ja det låter ju inte helt orimligt. Vi får väl se om jag lyckas hitta något eller om jag bara blir mer orolig. 

    De veckor som är kvar av året kommer nog gå snabbt och därefter är det inte så mycket tid kvar innan det är dags. Jag hoppas tiden susar förbi för oss båda! 

    Ja det är jobbigt. Samtidigt som jag lider av att ha katastroftankarna inser en del av mig att det nog bara är att acceptera och försöka jobba på att inte oroa sig i onödan. Ju snabbare jag inser att jag nog kommer hitta saker att oroa mig för resten av graviditeten, och kanske hela livet, ju mer tid kan jag spendera åt annat och kanske njuta av nuet. 


    Ja jag håller med. Det som är kvar av året kommer nog gå snabbt. Jag har bara 4 arbetsdagar kvar på detta år så det är bra. Sen är jag ledig 9 dagar i januari innan jag börjar jobba igen. Så efter det är det 2 veckor jobb sen rul. Så tänker man så går det nog snabbare.

    Ja men jag tror samtidigt att det är svårt att undvika dom tankarna tror jag. Känner också dom ofta men försöker slå bort det. Hoppas du hittar något när du försöker. Jag har faktiskt låtit bli senaste veckan