• Anonym (Ts)

    Ska få planerat snitt , pappan vill hellre att jag försöker föda vanligt..

    Jag väntar mitt tredje barn, är bara i vecka 22+4 nu men fick precis veta säkert att jag ska få planerat snitt i vecka 38 ungefär.

    Jag tycker att det känns jätteskönt eftersom jag har oroat mig mycket. Födde första barnet vaginalt (med sugklocka) och andra med akutsnitt.

    Ska inte gå in så mycket på anledningarna nu men det är inte pga rädsla utan framför allt av medicinska skäl som jag får planerat snitt nu.

    Pappan till barnet har inte barn sen innan , vi har pratat lite om det innan och han verkar inte riktigt fatta att det är bäst med snitt i mitt fall. Han sa idag att jag borde försöka föda vaginalt , att det är mer naturligt och bättre för barnet osv..

    Kommer ju självklart inte göra som han säger, både jag, barnmorskan och min läkare på Spec MVC tycker ju att jag ska snittas.. men det är lite jobbigt att han är så emot det.

    Visst är det så att det faktiskt är svårt att få planerat snitt och att läkarna inte ens skulle gått med på det om det inte fanns bra anledningar? Vet inte hur jag ska få honom att förstå att läkarna vet vad de gör..

  • Svar på tråden Ska få planerat snitt , pappan vill hellre att jag försöker föda vanligt..
  • Anonym (Ebba (fru till en besserwisser))

    Haha, många här inne anser att maken är obehaglig och inte klok.

    Jag är själv gift med en sådan man. Och trots att han anser att han vet bäst (han är också hobbyläkare) så gör han det av kärlek och omtanke för sina barn. Mer engagerad far får man leta efter så att dömma ut en besserwisser så som många göra, ska man vara försiktig med.

    Visst, jag kan stånga mig blodig att min man hade åsikter om amning, tvättmedel och kost. Han var orolig att jag åt lakrits för mitt illamående. Men han gjorde inte det för att mästra mig. Han gjorde det av oro för sitt barn. Och fortfarande vet jag ingen far i vår närhet som läser på och lägger tid på att hitta de bästa sakerna till sina barn.

    Och det är faktiskt bara att låta det rinna av. För oavsett vad han läste på om lakrits så åt jag lakrits, för det var vad jag behövde då. Han fick panik under förlossningen och försökte få mig att andas lustgas när mina ögon började rulla, trots att jag sa nej. Vad hände? Jo jaga spydde ner hela han så då tog han ett kliv tillbaka och fokuserade på att hålla handen. Haha

    Så vad du TS behöver göra är att inte känna skuld när han utrycker en önskan (för uppenbarligen känner du ett stygn av skuld i att inte föda vaginalt). Utan konstatera- jag hör vad du säger, men läkarna bedömer att det bästa för vårt barn är snitt. Jag har fött tidigare båda sättet och jag vet att detta blir bäst för oss- du måste lita på mig och läkarna där. För jag kommer inte föda vaginalt.-

  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-12 01:07:20 följande:

    Jag väntar mitt tredje barn, är bara i vecka 22+4 nu men fick precis veta säkert att jag ska få planerat snitt i vecka 38 ungefär.

    Jag tycker att det känns jätteskönt eftersom jag har oroat mig mycket. Födde första barnet vaginalt (med sugklocka) och andra med akutsnitt.

    Ska inte gå in så mycket på anledningarna nu men det är inte pga rädsla utan framför allt av medicinska skäl som jag får planerat snitt nu.

    Pappan till barnet har inte barn sen innan , vi har pratat lite om det innan och han verkar inte riktigt fatta att det är bäst med snitt i mitt fall. Han sa idag att jag borde försöka föda vaginalt , att det är mer naturligt och bättre för barnet osv..

    Kommer ju självklart inte göra som han säger, både jag, barnmorskan och min läkare på Spec MVC tycker ju att jag ska snittas.. men det är lite jobbigt att han är så emot det.

    Visst är det så att det faktiskt är svårt att få planerat snitt och att läkarna inte ens skulle gått med på det om det inte fanns bra anledningar? Vet inte hur jag ska få honom att förstå att läkarna vet vad de gör..


    I mitt fall hade vi en dialog med läkaren, om att låta förlossningen komma igång naturligt och om jag upplevde själv att jag inte klarade förlossningen så skulle man ta till snitt då.
    Kanske det är något ni kan prata om? Det är ju skönt att han är så involverad och engagerad, men i slutändan bestämmer ju du.

    (I mitt fall gick förlossningen superbra, men det kändes skönt att veta att jag bara kunde säga till så skulle de ta mig till kirurgen på 5min)
  • Anonym (proffs)
    Anonym (Ebba (fru till en besserwisser)) skrev 2021-10-13 16:57:41 följande:

    Haha, många här inne anser att maken är obehaglig och inte klok.

    Jag är själv gift med en sådan man. Och trots att han anser att han vet bäst (han är också hobbyläkare) så gör han det av kärlek och omtanke för sina barn. Mer engagerad far får man leta efter så att dömma ut en besserwisser så som många göra, ska man vara försiktig med.

    Visst, jag kan stånga mig blodig att min man hade åsikter om amning, tvättmedel och kost. Han var orolig att jag åt lakrits för mitt illamående. Men han gjorde inte det för att mästra mig. Han gjorde det av oro för sitt barn. Och fortfarande vet jag ingen far i vår närhet som läser på och lägger tid på att hitta de bästa sakerna till sina barn.

    Och det är faktiskt bara att låta det rinna av. För oavsett vad han läste på om lakrits så åt jag lakrits, för det var vad jag behövde då. Han fick panik under förlossningen och försökte få mig att andas lustgas när mina ögon började rulla, trots att jag sa nej. Vad hände? Jo jaga spydde ner hela han så då tog han ett kliv tillbaka och fokuserade på att hålla handen. Haha

    Så vad du TS behöver göra är att inte känna skuld när han utrycker en önskan (för uppenbarligen känner du ett stygn av skuld i att inte föda vaginalt). Utan konstatera- jag hör vad du säger, men läkarna bedömer att det bästa för vårt barn är snitt. Jag har fött tidigare båda sättet och jag vet att detta blir bäst för oss- du måste lita på mig och läkarna där. För jag kommer inte föda vaginalt.-


    Medicinsk orsak, sen hur du vrider och vänder på dig själv för att motivera/tillfredsställa din man är en helt annan sak.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ebba (fru till en besserwisser)) skrev 2021-10-13 16:57:41 följande:

    Haha, många här inne anser att maken är obehaglig och inte klok.

    Jag är själv gift med en sådan man. Och trots att han anser att han vet bäst (han är också hobbyläkare) så gör han det av kärlek och omtanke för sina barn. Mer engagerad far får man leta efter så att dömma ut en besserwisser så som många göra, ska man vara försiktig med.

    Visst, jag kan stånga mig blodig att min man hade åsikter om amning, tvättmedel och kost. Han var orolig att jag åt lakrits för mitt illamående. Men han gjorde inte det för att mästra mig. Han gjorde det av oro för sitt barn. Och fortfarande vet jag ingen far i vår närhet som läser på och lägger tid på att hitta de bästa sakerna till sina barn.

    Och det är faktiskt bara att låta det rinna av. För oavsett vad han läste på om lakrits så åt jag lakrits, för det var vad jag behövde då. Han fick panik under förlossningen och försökte få mig att andas lustgas när mina ögon började rulla, trots att jag sa nej. Vad hände? Jo jaga spydde ner hela han så då tog han ett kliv tillbaka och fokuserade på att hålla handen. Haha

    Så vad du TS behöver göra är att inte känna skuld när han utrycker en önskan (för uppenbarligen känner du ett stygn av skuld i att inte föda vaginalt). Utan konstatera- jag hör vad du säger, men läkarna bedömer att det bästa för vårt barn är snitt. Jag har fött tidigare båda sättet och jag vet att detta blir bäst för oss- du måste lita på mig och läkarna där. För jag kommer inte föda vaginalt.-


    Det beror på hur det görs. Frågar mannen på ett genuint intresserat sätt varför TS vill ha snitt, lyssnar på svaret, frågar om hon skulle kunna tänka sig vaginalt denna gång, om det är möjligt och hur hon skulle känna inför det. Berättar självmant vad han tycker och tänker inför vaginalt/snitt så är ju det bra och han öppnar för en fin diskussion där de båda kan vara öppna och prata med varandra helt förutsättningslöst.

    Men många män lyssnar med ett halvt öra när kvinnan berättar om besöket hos läkaren och vad läkaren rekommenderade. Sedan avbryter de henne mitt i meningen och säger förvånat: Men du föder väl på vanligt sätt!? Varför ska du snittas?

    Kvinnan upprepar då för fjärde gången hur de tidigare förlossningarna gått, att bm och läkare rekommenderar snitt. Att hon själv vill ha snitt och känner att hon kan slappna av nu när hon vet att det blir snitt. Mannen hör inte riktigt utan frågar: Jaha men varför ska du ha snitt då denna gång? Det kommer väl gå bra denna gång. Jag tycker att du ska föda vaginalt. Jag förstår inte varför du ska ha kejsarsnitt.

    Sedan fastnar liksom diskussionen där. Det enda som kan hjälpa är att ta in en auktoritet, för då kan mannen faktiskt lyssna och GODTA argumenten.

    Du beskriver att din man läser på och är insatt. Men en besserwisser är oftast inte intresserad av det, hen vet ju redan och behöver därför aldrig läsa på eller lyssna på olika argument.
  • elin1989
    Anonym (Hans barn med) skrev 2021-10-13 06:19:39 följande:

    Alltså, det är självklart kvinnans val och i TS fall är ju snitt solklart bäst men att det skulle vara absurt att han har en åsikt när det faktiskt handlar om hans barn med håller jag verkligen inte med om.

    Der är väl klart att man som far får ha en åsikt och känslor om både förlossning och amning, jag tror att de flesta förstår att om det går att föda vaginalt utan risk och om man kan amma så är det bäst för barnet. Nu förstår ju inte TS barns pappa riskerna så I detta fall är det inte riktigt relevant men du menar alltså på allvar att pappan inte har rätt till några åsikter alls?


    Ja, jag menar att han inte har rätt till några åsikter alls när det kommer till graviditet, förlossning, och amning. Om inte kvinnan gör något som är direkt skadligt för henne själv och barnet, typ dricker stora mängder alkohol, vill föda helt själv utan inblandning av vården, eller avsluta amning/ersättning vid 2 månader för att övergå till vegankost. Om min man sa till mig att han tyckte att jag skulle amma/inte amma eller föda på ett visst sätt skulle jag be honom dra dit pepparn växer. Så vi tycker uppenbarligen olika i den här frågan!
  • Anonym (Ts)

    Tack för alla svar!

    Kommer ju inte föda vaginalt.. oavsett vad han tycker. Jag vet att det är bäst för både mig och barnet med planerat snitt. Känns mycket bättre nu när jag vet helt säkert att jag får det. Ska försöka prata med honom ordentligt om det när det blir tillfälle och lyssnar han inte på mig får läkare eller barnmorskan prata med honom.

    Och när det gäller amning så kommer jag absolut amma om jag kan , har ammat båda mina barn ganska länge.. det fattar han iallafall.

    Visst får pappan vara med vid kejsarsnitt nu även efter Covid-19?

    Vet bara att pappan får vara med vid vanlig förlossning fortfarande.. Vid förra snittet hade jag med min syster och mamma (fast bara min syster fick vara i rummet) för pappan (inte samma som den här gången) kunde inte vara med. Men det var ju innan Covid-19.

  • Fiona M

    Vet han att det är medicinska skäl till kejsarsnittet, men tycker ändå du borde riskera din -och barnets -hälsa?

  • Anonym (Ts)
    Fiona M skrev 2021-10-13 21:24:08 följande:

    Vet han att det är medicinska skäl till kejsarsnittet, men tycker ändå du borde riskera din -och barnets -hälsa?


    Ja alltså han verkar väl inte riktigt fatta att det verkligen är medicinska skäl.

    Ett av skälen är att jag har behövt operera en förlossningsskada två gånger. Den fanns redan innan andra barnet (en muskel som aldrig läkte ihop ordentligt) men blev opererad efter andra barnet. Och operationen behövde göras om en gång pga stygn som gick upp..sen hade jag ont av sex ett bra tag efteråt pga ärrvävnad .. Och ärrvävnad är ju inte töjbart som vanlig hud eller slemhinna.. så tror det kan innebära en risk för barnet också. Läkaren som opererade sa iallafall att jag inte borde föda vaginalt igen om jag ska ha fler barn. Men allt det här hände innan jag träffade pappan till barnet jag väntar nu.

    Ett annat skäl är att jag har cerklage pga risk att föda för tidigt utan.. normalt så behöver man ju inte snittas pga det utan det klipps ju men när jag hade det förra graviditeten fick de inte bort det och därför blev det akutsnitt (long story short).. Allt gick ju bra till slut men den förlossningen var verkligen jättejobbig och jag visste inte om jag skulle våga skaffa fler barn alls.. så det känns jätteskönt nu när jag vet att jag får planerat snitt istället för att vara med om det där igen.

    Sen är det också att första förlossningen slutade med sugklocka (antagligen därför jag gick sönder mycket)..

    Men pappan är inte riktigt tillräckligt insatt för att förstå allt det här känns det som , han verkar tro att jag har gråtit mig till snitt för att jag inte vill bli förstörd där nere.. Har inte gråtit någon gång när jag har pratat med läkare eller BM om snitt och det har liksom inte varit något snack om saken när jag tog upp det.. de har tyckt det är självklart att jag inte ska behöva föda vaginalt.

    Jag sa till honom att ett kejsarsnitt kostar mycket och ingen skulle få snitt BARA för att man är rädd för att bli förstörd där nere men han sa att jag är bra på att gråta så jag skulle säkert kunna få det..

    Men han verkar iallafall acceptera nu att jag ska snittas även om han inte riktigt gillar det.. inte för att han hade kunnat göra nått för att ändra det ändå.

    Ursäkta om svaret blev lite långt.. har inte förklarat anledningarna till att jag får planerat snitt innan.
  • Anonym (Ts)

    De här anledningarna som jag skrev i inlägget ovanför är ju skälen till att läkarna tycker att jag ska snittas (om jag har förstått det rätt).. Sen så är jag själv rädd för uterusruptur (att livmodern går sönder) också .. vet att det inte alls är vanligt efter bara ett snitt men risken finns ju. Vet att jag har ärr på livmodern efter förra snittet som har synts tydligt på ultraljud men det är inget jag har tagit upp med BM eller läkare eftersom jag ändå ska få snitt.

  • Anonym (Mi)
    Men pappan är inte riktigt tillräckligt insatt för att förstå allt det här känns det som , han verkar tro att jag har gråtit mig till snitt för att jag inte vill bli förstörd där nere.. Har inte gråtit någon gång när jag har pratat med läkare eller BM om snitt och det har liksom inte varit något snack om saken när jag tog upp det.. de har tyckt det är självklart att jag inte ska behöva föda vaginalt.

    Jag sa till honom att ett kejsarsnitt kostar mycket och ingen skulle få snitt BARA för att man är rädd för att bli förstörd där nere men han sa att jag är bra på att gråta så jag skulle säkert kunna få det..
    Blir ledsen. Det här tycker jag inte du ska behöva tåla; att han säger sådana taskiga saker till dig. Jag skulle ha uppfattat det som väldigt förolämpande och ledsamt om min man hade den synen på mig. Det är ju allvarliga medicinska risker som du berättar om, och han ser det som att du "gråter dig till" behandling (= manipulerar vårdpersonalen fast du inte behöver vårdinsatsen) istället för att bli orolig och stötta. 

    Sedan fattar jag inte varför "inte bli förstörd därnere" är ett dåligt skäl, även om det också finns andra skäl i ditt fall. Ja liksom, man kan vilja ha ett funktionellt underliv efter att man fött, och det finns uppenbarligen risker för dig när du redan har skador? Håller på dig!
Svar på tråden Ska få planerat snitt , pappan vill hellre att jag försöker föda vanligt..