• Matilda356

    Som konservativ använder jag aldrig ordet "partner"

    Anledningen är att vänstern försöker neutralisera allting. Det ska inte få heta flickvän/pojkvän längre, eftersom då kan HBTQ-personer bli kränkta. Språk är makt, och det skrämmer mig hur många konservativa som bara anpassar sig efter vänsterns nya definitioner.

    Nästa steg, som jag redan märkt av lite, är "föräldrar" istället för mamma och pappa. Dvs, vänstern vill neutralisera det ordet också, så att precis som idag när få säger flick- och pojkvän, och istället partner, kommer få säga mamma och pappa i framtiden.

    Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Anpassar ni er efter vänstern?

  • Svar på tråden Som konservativ använder jag aldrig ordet "partner"
  • pyssel
    sextiotalist skrev 2021-10-27 10:54:09 följande:

    Kan det vara så att Matilda bor i ett litet samhälle och detta har kommit till detta lilla samhälle först nu?

    Annars har hon levt i sin egen bubbla

    Eller är hon, som det står i hennes beskrivning, endast är 18 år, så är det nog att hon precis klivit ut i vuxenvärlden och möter en del nytt


    Haha precis. En miniebba
  • Matilda356
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-27 10:55:56 följande:
    Min teori är att Matilda är en 55-årig snubbe som tycker det är lite jobbigt att has kvinna hemma börjar få feministiska idéer som att hon kanske kräver lite mer av honom än att han ligger på soffan och dricker öl och rapar all sin lediga tid, och gärna skyller detta på "feminismen". 
    Och så börjar påhoppen. Jippie.
  • Anonym (A)
    Matilda356 skrev 2021-10-27 10:56:51 följande:
    Därför att vänstern vill neutralisera allting. Allting ska vara en vaniljfärgad linje helt utan bucklor. Allting ska vara exakt likadant. Jag vill ha ett samhälle där det är skillnad på män och kvinnor, och där det är skillnad på mamma och pappa.
    Men vad är det för fel att använda ett neutralt ord? Varför är det farligt? Man använder ju fortfarande cis-termerna också.

    Varför är det så viktigt för dig att det finns tydligt avgränsade könsriktade termer för män och kvinnor? Och vad gör man med de som inte är cis-män eller cis-kvinnor, ska de inte få kallas något alls....? Eller ska de påtvingas ett ord som inte stämmer för dem? Om jag träffar en cis-man kallar jag ju inte honom för henne eller kvinna eller mamma heller.

    På vilket sätt tycker du att ordet partner påverkar ditt liv? Hur påverkar det samhället? Vad är det du ser för framtid om man börjar använda neutrala termer allt mer?
  • sextiotalist
    Matilda356 skrev 2021-10-27 10:56:51 följande:
    Mina föräldrar beskrev det inte alls så till mig, men whatever.
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 10:49:51 följande:
    Men varför är det så farligt att använda ett neutralt uttryck?
    Därför att vänstern vill neutralisera allting. Allting ska vara en vaniljfärgad linje helt utan bucklor. Allting ska vara exakt likadant. Jag vill ha ett samhälle där det är skillnad på män och kvinnor, och där det är skillnad på mamma och pappa.
    Bland de yngre hör jag ofta pojkvän/flickvän eller kille/tjej. Men ytterst sällan bland de som passerat 30. Så det använts flitigt fortfarande
    Men det har inte ett dugg med vänstern att göra, det är din egna konstruktion. 
    Även bland de som är homosexuella, så används fru / man etc (min uppfattning att de som använder flickvän/pojkvän en längre tid är faktiskt just homosexuella)
  • Anonym (Nej)
    Matilda356 skrev 2021-10-27 10:58:55 följande:
    Och så börjar påhoppen. Jippie.

    Det är inget påhopp. Det är min teori som jag får ha, precis som din mediefeminism-teori. 


    Det finns många män vars ego blir kränkta av feminismen, så risken är större att du skulle vara en sån än en kvinna som inte värnar om andra kvinnors trygghet och rättighet i samhället. 

  • Matilda356
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 11:02:52 följande:
    Men vad är det för fel att använda ett neutralt ord? Varför är det farligt? Man använder ju fortfarande cis-termerna också.

    Varför är det så viktigt för dig att det finns tydligt avgränsade könsriktade termer för män och kvinnor? Och vad gör man med de som inte är cis-män eller cis-kvinnor, ska de inte få kallas något alls....? Eller ska de påtvingas ett ord som inte stämmer för dem? Om jag träffar en cis-man kallar jag ju inte honom för henne eller kvinna eller mamma heller.

    På vilket sätt tycker du att ordet partner påverkar ditt liv? Hur påverkar det samhället? Vad är det du ser för framtid om man börjar använda neutrala termer allt mer?
    För mig finns det ingenting som är "cis". Problemet med neutrala ord är att de inte tillåter värde, de tillåter ingenting att vara bättre eller sämre. De tillåter inte skillnad. Och jag vill inte ha ett samhälle där vi låtsas att allting och alla är exakt lika bra på allting, för så ser inte verkligheten ut.
  • sextiotalist
    Matilda356 skrev 2021-10-27 11:06:46 följande:
    För mig finns det ingenting som är "cis". Problemet med neutrala ord är att de inte tillåter värde, de tillåter ingenting att vara bättre eller sämre. De tillåter inte skillnad. Och jag vill inte ha ett samhälle där vi låtsas att allting och alla är exakt lika bra på allting, för så ser inte verkligheten ut.
    Men du får nog acceptera att verkligheten inte stämmer överens med din uppfattning. Du behöver inte använda det, du behöver inte använda det. (Jag kan erkänna att jag inte använder ordet hen, men ingen tvingar mig heller)
  • Matilda356
    sextiotalist skrev 2021-10-27 11:12:49 följande:
    Men du får nog acceptera att verkligheten inte stämmer överens med din uppfattning. Du behöver inte använda det, du behöver inte använda det. (Jag kan erkänna att jag inte använder ordet hen, men ingen tvingar mig heller)
    Fast det är inte verkligheten, utan rådande vänsterideologi. Och det är först när man förstår det som man kan ha en debatt. Ingen av oss kommer att anpassa sig efter motsatt sidas värderingar.
  • Anonym (A)
    Matilda356 skrev 2021-10-27 11:06:46 följande:
    För mig finns det ingenting som är "cis". Problemet med neutrala ord är att de inte tillåter värde, de tillåter ingenting att vara bättre eller sämre. De tillåter inte skillnad. Och jag vill inte ha ett samhälle där vi låtsas att allting och alla är exakt lika bra på allting, för så ser inte verkligheten ut.
    Cis är en term som används för att beteckna personer som identifierar sig med sitt biologiska kön, så nog finns det. Det är ju exakt så du vill ha det, du verkar bara vilja ha cis-termer och inget neutralt.

    Varför måste man sätta ett värde på människor ? Är t ex män värda mer eller mindre än kvinnor?

    Tar neutrala termer bort något värde hos personer som har en tydlig cis-identitet? Varför då i så fall?

    Jag tror inte du behöver vara rädd för att man helt kommer sluta använda ord som man, kvinna, pappa, mamma osv bara för att man säger partner istället för pojkvän, flickvän.

    Vad tycker du om ordet sambo då? Det måste ju vara lika illa för det fungerar ju på exakt samma sätt; en neutral beskrivning av den man lever med.

    Och fortfarande, vad ska man säga om alla människor som inte passar in i cis-normen? Varför ska de osynliggöras? För det är vad som händer om det inte finns ord för att beskriva dem med.
  • Anonym (Varför)

    Glöm inte att tjänsteman numera kallas för tjänsteperson av PK-maffian.
    Undrar hur länge det kommer att få heta "god man"...

    Eller mandariner, det heter hendariner för bövelen!

    Mandrake, Hendrake
    Manfred Manns earthband, Henfred Henns earthband
    Mandrill, hendrill
    Mandolin, hendolin
    Mantalsskriven, hentalsskriven

Svar på tråden Som konservativ använder jag aldrig ordet "partner"