• Matilda356

    Som konservativ använder jag aldrig ordet "partner"

    Anledningen är att vänstern försöker neutralisera allting. Det ska inte få heta flickvän/pojkvän längre, eftersom då kan HBTQ-personer bli kränkta. Språk är makt, och det skrämmer mig hur många konservativa som bara anpassar sig efter vänsterns nya definitioner.

    Nästa steg, som jag redan märkt av lite, är "föräldrar" istället för mamma och pappa. Dvs, vänstern vill neutralisera det ordet också, så att precis som idag när få säger flick- och pojkvän, och istället partner, kommer få säga mamma och pappa i framtiden.

    Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Anpassar ni er efter vänstern?

  • Svar på tråden Som konservativ använder jag aldrig ordet "partner"
  • sextiotalist
    Matilda356 skrev 2021-10-27 11:14:11 följande:
    Fast det är inte verkligheten, utan rådande vänsterideologi. Och det är först när man förstår det som man kan ha en debatt. Ingen av oss kommer att anpassa sig efter motsatt sidas värderingar.
    Det är INTE rådande vänsterideologi. Det är något du fått för dig, jag har aldrig varit vänster, kommer inte bli vänster och kan inte se något vänster i detta. 
    Det är normal utveckling i språket, det förändras hela tiden, nya ord kommer andra ord försvinner, vissa ord ändrar betydelse.
    Det också en missuppfattning  att man vill ta bort män och kvinnor , det är ingen som vill ta bort något, det är nytt som kommer.
    Sedan finns det alltid ytterligheter, det har det alltid funnits och kommer alltid finnas, oavsett vad som än händer.
  • sextiotalist
    Anonym (Varför) skrev 2021-10-27 11:18:36 följande:

    Glöm inte att tjänsteman numera kallas för tjänsteperson av PK-maffian.
    Undrar hur länge det kommer att få heta "god man"...

    Eller mandariner, det heter hendariner för bövelen!

    Mandrake, Hendrake
    Manfred Manns earthband, Henfred Henns earthband
    Mandrill, hendrill
    Mandolin, hendolin
    Mantalsskriven, hentalsskriven


    Tjänsteman används fortfarande, möter det dagligen.
  • Matilda356
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 11:17:08 följande:
    Cis är en term som används för att beteckna personer som identifierar sig med sitt biologiska kön, så nog finns det. Det är ju exakt så du vill ha det, du verkar bara vilja ha cis-termer och inget neutralt.

    Varför måste man sätta ett värde på människor ? Är t ex män värda mer eller mindre än kvinnor?

    Tar neutrala termer bort något värde hos personer som har en tydlig cis-identitet? Varför då i så fall?

    Jag tror inte du behöver vara rädd för att man helt kommer sluta använda ord som man, kvinna, pappa, mamma osv bara för att man säger partner istället för pojkvän, flickvän.

    Vad tycker du om ordet sambo då? Det måste ju vara lika illa för det fungerar ju på exakt samma sätt; en neutral beskrivning av den man lever med.

    Och fortfarande, vad ska man säga om alla människor som inte passar in i cis-normen? Varför ska de osynliggöras? För det är vad som händer om det inte finns ord för att beskriva dem med.
    Nej, cis är en term som används av vänsterfeminister. Nu är ni där igen och försöker normalisera alla deras definitioner för att få dem att framstå som en universell sanning. För mig finns det ingenting som heter "cis". Det har mycket att göra med hur alltid idag är känslodrivet, och att många unga tyvärr inte vill acceptera den kropp de föddes i. Det finns säkert de som har något fel i hjärnan också, men eftersom alltid handlar om känslor går det inte att med säkerhet säga vilka som faktiskt har störningar och vilka som bara hittar på.
  • sextiotalist
    Matilda356 skrev 2021-10-27 11:21:42 följande:
    Nej, cis är en term som används av vänsterfeminister. Nu är ni där igen och försöker normalisera alla deras definitioner för att få dem att framstå som en universell sanning. För mig finns det ingenting som heter "cis". Det har mycket att göra med hur alltid idag är känslodrivet, och att många unga tyvärr inte vill acceptera den kropp de föddes i. Det finns säkert de som har något fel i hjärnan också, men eftersom alltid handlar om känslor går det inte att med säkerhet säga vilka som faktiskt har störningar och vilka som bara hittar på.
    Men nu får du ge dig. Om det stämmer att du är 18 år, är du knappt torr bakom öronen och ska sitta och mästra över människor som levt längre än vad du har gjort och mött massor av olika trender, utvecklingar etc. 
    Vad har du för belägg för detta?
    För det är endast egna (och dina föräldrars) konstruktioner som du presenterar. 
  • Anonym (A)
    Matilda356 skrev 2021-10-27 11:21:42 följande:
    Nej, cis är en term som används av vänsterfeminister. Nu är ni där igen och försöker normalisera alla deras definitioner för att få dem att framstå som en universell sanning. För mig finns det ingenting som heter "cis". Det har mycket att göra med hur alltid idag är känslodrivet, och att många unga tyvärr inte vill acceptera den kropp de föddes i. Det finns säkert de som har något fel i hjärnan också, men eftersom alltid handlar om känslor går det inte att med säkerhet säga vilka som faktiskt har störningar och vilka som bara hittar på.
    Nej, cis är en term som används generellt över hela världen och inte bara av vänstermänniskor eller feminister (du vet att även de som ligger till höger kan vara feminister?). Bara för att du inte erkänner att cis-termen existerar betyder inte att den inte gör det.

    Varför svarar du inte på mina frågor?:

    Varför måste man sätta ett värde på människor ? Är t ex män värda mer eller mindre än kvinnor?
    Tar neutrala termer bort något värde hos personer som har en tydlig cis-identitet? Varför då i så fall?
    Vad tycker du om ordet sambo?
    Vad ska man säga om alla människor som inte passar in i cis-normen? Varför ska de osynliggöras?
  • Matilda356
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 11:29:56 följande:
    Nej, cis är en term som används generellt över hela världen och inte bara av vänstermänniskor eller feminister (du vet att även de som ligger till höger kan vara feminister?). Bara för att du inte erkänner att cis-termen existerar betyder inte att den inte gör det.

    Varför svarar du inte på mina frågor?:

    Varför måste man sätta ett värde på människor ? Är t ex män värda mer eller mindre än kvinnor?
    Tar neutrala termer bort något värde hos personer som har en tydlig cis-identitet? Varför då i så fall?
    Vad tycker du om ordet sambo?
    Vad ska man säga om alla människor som inte passar in i cis-normen? Varför ska de osynliggöras?
    Cis är definitivt inte den universella termen du vill då den till, utan används så gott som uteslutande av en viss ideologi. Nu ska jag svara på dina frågor:

    För att människor är olika värda.
    Kan inte svara på frågan då du utgår från något du kallar för cis.
    Sambo fyller en annan funktion, då motsvarigheten kallas särbo. Det är inte samma sak som partner.
    Kan inte svara på frågan då du utgår från vad du ser som cis.
  • sextiotalist
    Matilda356 skrev 2021-10-27 11:35:29 följande:
    Cis är definitivt inte den universella termen du vill då den till, utan används så gott som uteslutande av en viss ideologi. Nu ska jag svara på dina frågor:

    För att människor är olika värda.
    Kan inte svara på frågan då du utgår från något du kallar för cis.
    Sambo fyller en annan funktion, då motsvarigheten kallas särbo. Det är inte samma sak som partner.
    Kan inte svara på frågan då du utgår från vad du ser som cis.
    Partner kan vara make, maka, pojkvän, flickvän, sambo eller särbo.
  • Anonym (A)
    Matilda356 skrev 2021-10-27 11:35:29 följande:
    Cis är definitivt inte den universella termen du vill då den till, utan används så gott som uteslutande av en viss ideologi. Nu ska jag svara på dina frågor:

    För att människor är olika värda.
    Kan inte svara på frågan då du utgår från något du kallar för cis.
    Sambo fyller en annan funktion, då motsvarigheten kallas särbo. Det är inte samma sak som partner.
    Kan inte svara på frågan då du utgår från vad du ser som cis.
    Vilka människor är värda mer än andra, och utifrån vilka kriterier? Vi kan ju ta män jämfört med kvinnor, eftersom du inte verkar erkänna några andra.

    Kan inte. Vägrar snarare, eftersom du vägrar erkänna att termen existerar. Du kan byta ut cis mot vad du vill, faktum kvarstår att det finns de som inte identifierar sig som biologiska män eller kvinnor.

    Ordet sambo är mycket äldre än ordet särbo, det är alltså tvärtom motsvarighet. Det är ett neutralt uttryck för den man bor med. Är du ok med att man säger sambo? Varför kan man då inte säga partner, ett annat neutralt uttryck?

    Återigen, du vägrar svara. Erkänner du att det finns de som inte identifierar sig som biologiska män eller kvinnor? Vad ska de kallas?
  • sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 11:43:06 följande:
    Vilka människor är värda mer än andra, och utifrån vilka kriterier? Vi kan ju ta män jämfört med kvinnor, eftersom du inte verkar erkänna några andra.

    Kan inte. Vägrar snarare, eftersom du vägrar erkänna att termen existerar. Du kan byta ut cis mot vad du vill, faktum kvarstår att det finns de som inte identifierar sig som biologiska män eller kvinnor.

    Ordet sambo är mycket äldre än ordet särbo, det är alltså tvärtom motsvarighet. Det är ett neutralt uttryck för den man bor med. Är du ok med att man säger sambo? Varför kan man då inte säga partner, ett annat neutralt uttryck?

    Återigen, du vägrar svara. Erkänner du att det finns de som inte identifierar sig som biologiska män eller kvinnor? Vad ska de kallas?
    Du kommer få svar att du är en vänsterfeminist. Vilket är standardsvar när de inte har något svar alls. Fast de vet inte ens vad en vad en vänsterfeminst är. 
    Tips. En vänsterfeminist är en person som har värderingar som är på vänsterkanten i kombination med att de är en feminist.  Eftersom  v endast har drygt 12 procent enligt de senare väljarbarometrarna, så är det en klar majoritet som inte är det. troligen än mindre på FL; för här tycker jag att det dräller av nykonservativa unga kvinnor, som helst vill vara hemmafruar och vill ha bröllop typ Hollywood
  • AndreaBD

    Jag kan bara säga att det uppenbarligen finns fördelar. Jag gick nämligen själv in i "fällan" när jag frågade en utländsk kvinna på gympan om hon kom till Sverige pga en svensk man. Nej, det var pga av en kvinna. Och då kom jag på det - ja just det! Man ska ju säga partner. DÅ insåg jag vitsen med det. Så jag tänker använda det oftare i såna situationer. Då är det ju ett säkert kort. 

Svar på tråden Som konservativ använder jag aldrig ordet "partner"