• Ztarshine

    Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS

    Jag vill bara skriva av mig. En riktigt jobbig dag. Dagen då jag ska få svar på om mina tvåäggstvillingar har DS. Med 1/26 och 1/39 på KUB ser det inte särskilt ljust ut men det bara måste gå vägen. Jag fyller snart 41 och med fyra barn hemma vill pappan inte behålla dem om det visar sig att dem har DS. Idag går jag in i vecka 18 och jag kan emotionellt inte avsluta deras liv.

  • Svar på tråden Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS
  • Anonym ("Bara")
    Johannus skrev 2021-11-19 19:50:55 följande:

    Läkarna påstod att blixten inte tar på samma ställe 2 gånger. Svårt att förklara och mycket skulle finnas att säga, men jag tar det inte här / mormor.

    Känner också flera med DS som jobbar som bor själva.


    Utan stöd? Ingen personal i närheten?
  • Anonym (il)
    SweeneyToad skrev 2021-11-19 19:22:58 följande:
    Om man har DS fungerar man inte självständigt. Då går man på särskola, eller har elevassistent, god man när man är vuxen med mera. 

    Samt en överväldigande majoritet med DS pratar inte rent. 
    Måste alla vara likadana då?

    Godman finns det många normalfungerande shopaholics som skulle behöva också, även de som handlar på kredit eller får betalningsanmärkningar.

    Jag har ett barn i min bekantskapskrets med DS. Världens mysigaste och finaste unge:) Alltid glad!
    Tror aldrig att detta barn kommer att hamna i negativa saker som spelmissbruk, drogmissbruk, kriminalitet osv.

    Sen kommer ju detta barn under hela livet att behöva någon form av hjälp förstås. 
    Hon är 7 år nu och både pratar (inte som jämnåriga, fast finns ju många barn som tar tid på sig att tala rent, inte kan säga r tex), räknar och kan alfabetet. Klär på sig själv om man lägger fram kläder och hjälper sina föräldrar glatt och inlevelsefullt med små saker i köket.
  • Anonym (N)
    Glinda från Oz skrev 2021-11-20 01:09:47 följande:

    Om de inte är pga rädsla eller okunskap är de som gör abort pga DS inte bättre än nazisterna under andra världskriget. 


    Tycker du att abort ska vara förbjudet oavsett skäl eller det går bra så länge fostret är inte har just DS?
  • Anonym (il)

    Håller tummarna för att dina barn ska vara friska TS!

    Alltså även om de har Downs att de är friska utöver det och slipper hjärtoperationer och liknande.

    Och att du kommer fram till rätt beslut för dig och din familj oavsett.Hjärta

  • Embla twopointoh
    SweeneyToad skrev 2021-11-19 19:22:58 följande:
    Om man har DS fungerar man inte självständigt. Då går man på särskola, eller har elevassistent, god man när man är vuxen med mera. 

    Samt en överväldigande majoritet med DS pratar inte rent. 
    Det där är inte sant, det finns olika typer av Downs Syndrom och även en variation av funktionsnedsättning. En del med DS kan leva fullt normala liv, och det är inte ens säkert att det syns direkt på dem att de har DS, och så finns det de som behöver assistans 24 timmar om dygnet, och så allt däremellan.

  • SweeneyToad
    Embla twopointoh skrev 2021-11-20 14:51:56 följande:
    Det där är inte sant, det finns olika typer av Downs Syndrom och även en variation av funktionsnedsättning. En del med DS kan leva fullt normala liv, och det är inte ens säkert att det syns direkt på dem att de har DS, och så finns det de som behöver assistans 24 timmar om dygnet, och så allt däremellan.

    Så det finns personer med DS som går i vanlig skola, utan elevassistent? 
  • mari123
    Ztarshine skrev 2021-11-19 07:12:50 följande:

    Jag vill bara skriva av mig. En riktigt jobbig dag. Dagen då jag ska få svar på om mina tvåäggstvillingar har DS. Med 1/26 och 1/39 på KUB ser det inte särskilt ljust ut men det bara måste gå vägen. Jag fyller snart 41 och med fyra barn hemma vill pappan inte behålla dem om det visar sig att dem har DS. Idag går jag in i vecka 18 och jag kan emotionellt inte avsluta deras liv.


    Så FORTFARANDE får man inte svar förrän runt vecka 18? Jag tog ett fostervattenprov 1993!! när jag väntade andra barnet och jag tyckte det var FASANSFULLT att få svar när man hade mage redan! För oss gick det bra men OM barnet hade haft DS så hade det blivit abort........så sent (hemskt men sån är jag) Jag trodde i min stilla enfald att utvecklingen gått framåt och att man idag fick svar tidigare!
  • Anonym (C)
    Glinda från Oz skrev 2021-11-20 01:09:47 följande:

    Om de inte är pga rädsla eller okunskap är de som gör abort pga DS inte bättre än nazisterna under andra världskriget. 


    Det var den dummaste jämförelse jag någonsin hört.
  • Glinda från Oz
    Anonym (N) skrev 2021-11-20 12:36:04 följande:
    Tycker du att abort ska vara förbjudet oavsett skäl eller det går bra så länge fostret är inte har just DS?
    Jag är för fri abort och emot att man gör fostervattensprov innan abortgränsen har passerats. 
  • mari123
    Glinda från Oz skrev 2021-11-20 17:27:24 följande:
    Varför? Hitler ansåg också att funktionsnedsatta inte hörde hemma i samhället och därför skulle de gasas ihjäl, abort vid Downs syndrom handlar om samma sak att funktionsnedsatta inte är önskvärda. Hade man kunnat testa för autism och ADHD kan jag garantera att man hade aborterat de fostren också. 
    Ja SVÅR autism, OM det gick att diagnostisera så hade nog många valt bort det(?) Jag menar SVÅR autism! och ingen light-variant som kändisar svänger sig med. Jag känner en familj som har en dotter med SVÅR autism och hon är numer som vuxen på ett hem. Efter alla jobbiga år så blev hon "vuxen" och fick plats på ett boende. Om den typen av autism syntes på ett test så skulle i alla fall JAG valt bort det barnet. 
Svar på tråden Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS