• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Skufsan

    Jag hade nog kört, men beror ju på hur man själv tycker, hur viktigt det är för en att försöka planera in så bebis inte kommer i december. Statistiskt sett kommer den ju inte i december eftersom de flesta förstagångsföderskor föder snarare efter bf (om du nu är förstagångsföderska?). Men veta kan man ju inte.. 

    Jag beräknas få min mens 15/4 men kommer skjuta fram det minst en månad till, vilket innebär att första försöket blir tidigast i slutet på maj.

  • Anonym (Trollet)

    Igår hade vi ett snack igen
    Jag har slutat med mina mediciner och nu kör vi i Juni. 

    Hoppas på bebis i april-juli nästa år. 

    Känner att det är lagom, lite efter jul med inte för nära inpå. Inte för sent. 

    Så vi får se vad som händer och sker. 

  • H0nd3ndär
    Anonym (Trollet) skrev 2022-03-26 19:11:19 följande:

    Igår hade vi ett snack igen
    Jag har slutat med mina mediciner och nu kör vi i Juni. 

    Hoppas på bebis i april-juli nästa år. 

    Känner att det är lagom, lite efter jul med inte för nära inpå. Inte för sent. 

    Så vi får se vad som händer och sker. 


    Tänk bara på att juni innebär att du inte får bada på hela sommaren i princip. Farligt att bada under avslaget, dvs ca 6-8 v. Min 3a föddes i juni förra året. Just att förlora i hela badsäsongen kändes trist. Men finns för- och nackdelar jämnt.
  • Anonym (F)
    H0nd3ndär skrev 2022-03-26 20:46:37 följande:
    Tänk bara på att juni innebär att du inte får bada på hela sommaren i princip. Farligt att bada under avslaget, dvs ca 6-8 v. Min 3a föddes i juni förra året. Just att förlora i hela badsäsongen kändes trist. Men finns för- och nackdelar jämnt.
     Ja det är sant asså! Blir ett tight spann där mellan jul och innan sommaren om det ska gå på få försök? Sen kan man ju duscha ofta och köra vattenspridaren och hoppas på en kall sommar :D
  • Anonym (F)

    En liten uppdatering från mig sen sist är att spiralen är ute! Känns så konstigt och hormonerna spökar en massa i kroppen. Vågar inte ha sex eftersom jag vill lära känna min cykel och sånt igen, råkar jag bli gravid nu blir det en julaftonsbebis om min cykel fortsätter som innan!! 


    Sen har jag fått för mig att jag vill berätta för alla i min omgivning att jag tagit ut min spiral. Vill berätta för min bästa kompis (dels för att jag vill att vi ska få barn samtidigt) men också min mamma. Hur klarar folk att hålla sånt här hemligt?

  • 19977
    Anonym (F) skrev 2022-03-26 23:26:06 följande:

    En liten uppdatering från mig sen sist är att spiralen är ute! Känns så konstigt och hormonerna spökar en massa i kroppen. Vågar inte ha sex eftersom jag vill lära känna min cykel och sånt igen, råkar jag bli gravid nu blir det en julaftonsbebis om min cykel fortsätter som innan!! 


    Sen har jag fått för mig att jag vill berätta för alla i min omgivning att jag tagit ut min spiral. Vill berätta för min bästa kompis (dels för att jag vill att vi ska få barn samtidigt) men också min mamma. Hur klarar folk att hålla sånt här hemligt?


    WOHO! Ett steg närmre målet nu!
    haha jag är exakt som dig, jag har redan berättat för alla jag känner att jag precis haft min sista ägglossning innan vi kör, och att vi från och med om typ 3 dagar kan köra oskyddat för då kan det är möjligt ta sig förrän ägglossningen i slutet på april kommer hehe. Jag förstår inte heller hur folk lyckas hålla babymaking hemligt och ännu mindre hur de lyckas hålla en graviditet hemlig i 12 veckor därefter!!??

    På vilket sätt känner du att hormonerna spökar då? Jag kände verkligen ingen skillnad alls när jag tog ut min spiral i november, jag har ändå känt efter extra mycket för jag trodde verkligen jag skulle känna mig annorlunda haha. Enda skillnaden är väl att jag får lite mer mens nu.

    vilka datum förväntar ni er mens/ägglossning ni alla som ska starta nu i april? Jag förväntar mig mens den 8e och ägglossning den 24e. Tror ni inte att jag och min sambo jobbar om varandra under den ägglossningsveckan? Så himla typiskt, första försöket och så kommer vi bara ses några korta stunder, får försöka få till någon snabbis då.
  • Anonym (Trollet)
    H0nd3ndär skrev 2022-03-26 20:46:37 följande:
    Tänk bara på att juni innebär att du inte får bada på hela sommaren i princip. Farligt att bada under avslaget, dvs ca 6-8 v. Min 3a föddes i juni förra året. Just att förlora i hela badsäsongen kändes trist. Men finns för- och nackdelar jämnt.
    Kan nog offra bad en sommar för det ???? åh hoppas på att inte ha avslag så länge. 

    Har barn fött tidigt i augusti så har varit med om att missa bad förut med. 
  • Anonym (Trollet)
    Anonym (F) skrev 2022-03-26 23:26:06 följande:

    En liten uppdatering från mig sen sist är att spiralen är ute! Känns så konstigt och hormonerna spökar en massa i kroppen. Vågar inte ha sex eftersom jag vill lära känna min cykel och sånt igen, råkar jag bli gravid nu blir det en julaftonsbebis om min cykel fortsätter som innan!! 


    Sen har jag fått för mig att jag vill berätta för alla i min omgivning att jag tagit ut min spiral. Vill berätta för min bästa kompis (dels för att jag vill att vi ska få barn samtidigt) men också min mamma. Hur klarar folk att hålla sånt här hemligt?


    Åh vad roligt! Ett spännande steg framåt ???? 

    Förstår känslan, gå på det ni tycker är bäst ??
  • Anonym (S.A)

    Jag håller på att bli knäpp här hemma snart.

    Jag har INGEN aning om hur min naturliga menscykel är då jag haft p-piller sedan jag var 15-16 år och innan dess hade jag inte speciellt regelbunden mens och brydde mig inte jättemycket om att ha stenkoll på den.

    Slutade med p-plåster i början av Feb för att få koll på mina cykler innan vi sätter igång bebisverkstaden i typ maj. Fick mens bara några dagar efter att vi tog av plåstret (som beräknat).
    Idag är jag på dag 47 i min cykel...

    Tog ett test för inbillade mig att jag kanske redan hunnit bli gravid, inbillade mig att jag kände grav-symptom också (yrsel, kissade oftare) trots att vi inte haft så mycket sex och inte kring beräknad ägglossning under denna cykel men det var negativt. Haft mensverk vid ett par tillfällen och trott att mensen var påväg (brukar max ha mensvärk i en halv dag innan mensen kommer) men nej. 
    Men idag känns det som att mensen verkligen är påväg. 

    Samtidigt som jag just nu bara längtar efter mensen så vi kan komma vidare till nästa cykel och komma närmare att börja försöka "på riktigt" så kan jag inte låta bli att bli lite besviken över att testet var negativt (trots att jag inte vill ha en -22 bebis) för jag längtar så mycket efter att bli gravid och få en bebis att det nästan gör lite ont i mig.

    Känns som att kan komma att bli svårare att bli gravid om cyklerna fortsätter vara såhär långa men det är kanske bara som jag inbillar mig.

  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-03-27 09:00:49 följande:
    WOHO! Ett steg närmre målet nu!
    haha jag är exakt som dig, jag har redan berättat för alla jag känner att jag precis haft min sista ägglossning innan vi kör, och att vi från och med om typ 3 dagar kan köra oskyddat för då kan det är möjligt ta sig förrän ägglossningen i slutet på april kommer hehe. Jag förstår inte heller hur folk lyckas hålla babymaking hemligt och ännu mindre hur de lyckas hålla en graviditet hemlig i 12 veckor därefter!!??

    På vilket sätt känner du att hormonerna spökar då? Jag kände verkligen ingen skillnad alls när jag tog ut min spiral i november, jag har ändå känt efter extra mycket för jag trodde verkligen jag skulle känna mig annorlunda haha. Enda skillnaden är väl att jag får lite mer mens nu.

    vilka datum förväntar ni er mens/ägglossning ni alla som ska starta nu i april? Jag förväntar mig mens den 8e och ägglossning den 24e. Tror ni inte att jag och min sambo jobbar om varandra under den ägglossningsveckan? Så himla typiskt, första försöket och så kommer vi bara ses några korta stunder, får försöka få till någon snabbis då.
    Åh jag är så kluven alltså. Jag vill ju att folk i min omgivning ska vara peppade tillsammans med mig och redan nu börja ställa om tänket till att det kanske kommer finnas en bebis i släkten och i vår vänskapskrets. Vi kommer (förmodligen) vara de första bland våra vänner och den första på mammas sida. Å andra sidan vill jag att det ska vara så oväntat att alla får en chock och börjar gråta av lycka när vi berättar, jag är en sån drama queen :D

    Sen vill jag ju berätta för min familj före min sambos familj, men så kanske man inte får göra haha. Typ min familj redan v6 och min sambos familj v12. Har en känsla av att jag kommer bli sjukt mammig när jag blir gravid, vet inte riktigt varför jag tror det. Vi hörs inte ofta alls nu och vi bor inte i samma stad men det är henne jag vänder mig till när jag behöver livsråd. Antar att det blir något slags starkare band mellan en mor och dotter när man väntar barn. 

    Angående hormonerna så vet jag inte om jag kanske är ovanligt känslig för hormoner. Har varit väldigt nära till gråt och har tokgråtit en massa och typ "sörjt mitt gamla liv", jättemärkligt eftersom jag varit superglad innan av att se att gynbesöket var bokat i kalendern. Sen har jag haft dålig aptit och varit smått illamående och haft overklighetskänslor. Har varit ovanlig trött också. Men det tar en månad innan det stabiliserar sig och innan mensen kommer tillbaka och sånt :)

    Ah segt att ni inte hinner ses under ägglossningen, är det en hel vecka då eller är det några dagar? Spermierna kan ju leva i 5 dagar och så är det väl större chans till att få en tjej i så fall har jag hört :D
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023