• Anonym (Vaccinerad)

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2022-01-05 21:24:19 följande:
    Och sedan har det framkommit att han inte ens tagit dos 2. Lite hyckleri anser jag. Men det är min åsikt det.
    I så fall är det du som har missförstått. Lite osannolikt att han inte skulle vaccinera sig, eller hur? Han har ju varit positiv till vaccin hela tiden. Att du inte reagerar på det orimliga i det som du har uppfattat och tänker att det måste vara fel? 
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    AndreaBD skrev 2022-01-06 00:16:45 följande:
    Rolf? Haha, det var roligt. Du menar ROTFL? 
    Rolling on laughing floor!
    Vore kul att bevittna.
  • AndreaBD
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-05 22:27:08 följande:
    Jo man smittar mycket med vaccin, se länder som tex Portugal med 90% vaccintäckningsgrad och har massiva problem med smittspridningen och belastad vård. Neka inte fakta.
    Det beror ju på nya mutationer, dvs. främst omikron. Det är du som nekar fakta. Även om experterna inte är helt överens om HUR mycket mer ovaccinerade smittar, så är alla överens om att de smittar mer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-06 00:23:20 följande:
    Rolling on laughing floor!
    Vore kul att bevittna.
    Inte riktigt.  Utan  ROTFL  (rolling on the floor laughing). 
    Jo, det vore kul. Men Rolf istället - det är också kul. 
  • AndreaBD
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-05 22:53:33 följande:
    Det är trams att 5000 kvinnor i landet får mensrubbningar? Det är vad som inkommit än så länge till läkemedelsverket, där är tyvärr många fler på hög till som inte blivit genomgångna än... Mensrubbningar påverkar även ägglossningen och att den kan utebli, bland annat. För den som vill ha barn är inte detta jättekul. Och vad påverkas mer på sikt, det vet ingen. Vi lär oss löpande vad som både händer med vaccinerade och hur det funkar. Lämpligt att ge vaccinet till friska tonårsflickor också som knappast har någon risk att dö i covid? Speciellt då vaccintillverkarna friskrivit sig allt medicinskt ansvar.

    Får "handsmaidstale vibbar" , speciellt även med vaccinpass och annan idioti.

    Håll avstånd, det är det enda som hjälper och det är särskilt viktigt vid riskgrupper. Inte att 2000 vaccinerade går på konsert med pass och tror dom är "safe". Omikron kommer smitta i princip alla, vaccinerade som ovaccinerade.
    Vet du hur lätt det är att få lite oregelbunden mens? Du är inte kvinna, eller? Det räcker att man är lite nervös... Det är också därför kvinnor ofta oroar sig för en möjlig graviditet. För att mensen då kommer senare - bara för att man oroar sig.

    Och hur fick de ihop 5000 kvinnor? Jo, om man frågar alla om de märker NÅGONTING, någon biverkning, så känner alla efter. Och så hittar de något som KAN vara en biverkning. Fast det kanske inte var det. 

    Du har hört för mycket konspirationssnack, om du får såna vibbar. Det finns inget konstigt i det här alls. 
  • broderbob

    Under de tio studerade åren har vaccinmotståndarnas aktivitet på Facebook, enligt studien, ökat kraftigt. Och innehållet i budskapen har förändrats. För tio år sedan dominerades anti-vaxx-kommunikationen enligt analysen av mer traditionellt innehåll. Det handlar exempelvis om felaktiga påståenden om risker med vacciner samt konspirationsteorier om att etablissemanget döljer dessa risker.

    Men på senare år handlar argumenten på de studerade Facebooksidorna allt mindre om forskning och fakta och allt mer om vaccinering och medborgerliga rättigheter. Diskussionerna på anti-vaxx-sidor om vacciners säkerhet och effektivitet har minskat, medan diskussionerna om politiska principer som medborgerliga rättigheter har ökat. Vaccinmotståndarna gör vaccinfrågan till en fråga om individens fria val.

    ? Att tala om nej till vaccinering som en medborgerlig rättighet gör att vaccinmotståndarna slipper diskutera vetenskap och i stället kan debattera om värderingar, särskilt om allas rätt till ett fritt val. Men i det här fallet kan personer som utövar denna rättighet skada alla andra.


  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-06 00:16:45 följande:
    Rolf? Haha, det var roligt. Du menar ROTFL? 

    Hehe, jag menar egentligen ROFL, men detta med ROLF uppkom för 20år sedan med CS/MOHAA.
    Och började som att man skulle du vet visa sin uppskattning och berätta man tyckte nått var kul när man spelade.
    Och då skulle man skriva fort som faan ibland, och när jag skriver alldeles för fort, så blir det så, även än idag och syns om jag slarvar mycket med kolla över inläggen.
    Sen fort satte det med CS, COD, CS:Source och nu idag CS:GO, och bara blivit som en egen rolig grej.

    Men sen läste jag detta...


    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-06 00:23:20 följande:
    Rolling on laughing floor!
    Vore kul att bevittna.

    ...så blev det roligt på riktigt istället, detta var bara för roligt, och hur kan man missat denna i 20år.
    Ett problem bara, det är bara jag som kommer förstå ändå i spelen :/


    Men har gjort min dag roligare helt klart, synd bara att jag går och sover nu ;)

    Priceless och tack :D


    AndreaBD skrev 2022-01-06 00:31:40 följande:
    Vet du hur lätt det är att få lite oregelbunden mens? Du är inte kvinna, eller? Det räcker att man är lite nervös... Det är också därför kvinnor ofta oroar sig för en möjlig graviditet. För att mensen då kommer senare - bara för att man oroar sig.

    Och hur fick de ihop 5000 kvinnor? Jo, om man frågar alla om de märker NÅGONTING, någon biverkning, så känner alla efter. Och så hittar de något som KAN vara en biverkning. Fast det kanske inte var det. 

    Du har hört för mycket konspirationssnack, om du får såna vibbar. Det finns inget konstigt i det här alls. 

    Det är ett hopplöst jobb att få epic svara på nått överhuvudtaget, men har du sett nått djupare och andra problem än riklig mens?
    För frågan är viktig att utreda, och även sätta press på läkemedelstillverkarna att inkludera kvinnors reproduktionssystemet i studierna och kolla upp om nått sker där, som nu och man kunde fångat upp och analysera det bra mycket tidigare än vad som nu skedde.

    Rädd udda att när man bara har riklig mens att gå på, så blandar epic in andra sjukdomar blint och utan stöd för det.
    Sure, det kan bli nått där med, men vetenskapen är ju inte där än som jag förstår det.
    Så har du nått mer än riklig mens för vissa kvinnor?

    Dessa antivaccers de skriver tokiga saker mest hela tiden, och när de är avslöjade så hoppar dom till nästa näckros som sjunker den med.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2022-01-05 22:00:16 följande:
    Nej, inte för dig. Men för andra så betyder deras åsikter något oavsett om de inte är sakliga. Och den här debatten har vi haft tidigare.

    En 100% sövd människa sover och är inte vid medvetandet. Det kan alltså inte prata. Även om uppenbarligen trodde det.
    Den som "går och sover" kanske "pratar och sover" också, vem vet ;)
  • broderbob

    Under de tio studerade åren har vaccinmotståndarnas aktivitet på Facebook, enligt studien, ökat kraftigt. Och innehållet i budskapen har förändrats. För tio år sedan dominerades anti-vaxx-kommunikationen enligt analysen av mer traditionellt innehåll. Det handlar exempelvis om felaktiga påståenden om risker med vacciner samt konspirationsteorier om att etablissemanget döljer dessa risker.

    Men på senare år handlar argumenten på de studerade Facebooksidorna allt mindre om forskning och fakta och allt mer om vaccinering och medborgerliga rättigheter. Diskussionerna på anti-vaxx-sidor om vacciners säkerhet och effektivitet har minskat, medan diskussionerna om politiska principer som medborgerliga rättigheter har ökat. Vaccinmotståndarna gör vaccinfrågan till en fråga om individens fria val.

    ? Att tala om nej till vaccinering som en medborgerlig rättighet gör att vaccinmotståndarna slipper diskutera vetenskap och i stället kan debattera om värderingar, särskilt om allas rätt till ett fritt val. Men i det här fallet kan personer som utövar denna rättighet skada alla andra.


  • Anonym (L)
    broderbob skrev 2022-01-06 02:18:47 följande:

    Under de tio studerade åren har vaccinmotståndarnas aktivitet på Facebook, enligt studien, ökat kraftigt. Och innehållet i budskapen har förändrats. För tio år sedan dominerades anti-vaxx-kommunikationen enligt analysen av mer traditionellt innehåll. Det handlar exempelvis om felaktiga påståenden om risker med vacciner samt konspirationsteorier om att etablissemanget döljer dessa risker.

    Men på senare år handlar argumenten på de studerade Facebooksidorna allt mindre om forskning och fakta och allt mer om vaccinering och medborgerliga rättigheter. Diskussionerna på anti-vaxx-sidor om vacciners säkerhet och effektivitet har minskat, medan diskussionerna om politiska principer som medborgerliga rättigheter har ökat. Vaccinmotståndarna gör vaccinfrågan till en fråga om individens fria val.

    ? Att tala om nej till vaccinering som en medborgerlig rättighet gör att vaccinmotståndarna slipper diskutera vetenskap och i stället kan debattera om värderingar, särskilt om allas rätt till ett fritt val. Men i det här fallet kan personer som utövar denna rättighet skada alla andra.


    Är det så konstigt egentligen att folk är skeptiska till just det här vaccinet? Jag tror betydligt färre skulle vara det om det fanns långtidsstudier på eventuella biverkningar, hur många doser som behövs, samt effekterna av att ta så många doser. Inget av detta finns ju, just vad gäller detta vaccin.

    Däremot andra vaccin som funnits länge och är väl beprövade kan ju anses som säkra.

    Jag tror folk är rädda eftersom vaccinet är så nytt. Vi tar ju alla en risk, för att många av oss är mer rädda för covid än för vaccinet.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?