• Anonym (Vaccinerad)

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • klyban
    Aniiee skrev 2022-01-28 15:36:54 följande:
    Vad skrev jag i inlägget?
    Tow har lite svårt och acceptera vad som sker i Sverige med FHM och pandeminhanteringen, så kreativitet är vanligt och börja prata om annat.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2022-01-28 15:36:54 följande:
    Vad skrev jag i inlägget?
    Du bad om åsikter. Så länge FHM inte modifierat sina rekommendationer är det väl dem man ases ska folja? Fast de som inte vill det och vill ha stod for sin sak, kan ju alltid luta sig mot WHO nu då.
  • Aniiee
    klyban skrev 2022-01-28 15:31:25 följande:

    Och tex Danmark är i ett helt annat skeende än vad vi är här, det glömde du av också.


    Ja, Danmark har fler döda/1M/7dagarsperiod sen i November än Sverige, fler nya sjukfall/100k/1M/7dagarsperiod sedan September än Sverige, Större andel av Omikron än Sverige, lägre R-tal sedan November än Sverige, fler vaccinerade än Sverige, färre inlagda i både vanliga vården och IVA/1M/dag än Sverige.

    Tolka inte in något om mina åsikter, är alla snälla. Jag bara presenterar fakta.....
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2022-01-28 15:44:35 följande:
    Du bad om åsikter. Så länge FHM inte modifierat sina rekommendationer är det väl dem man ases ska folja? Fast de som inte vill det och vill ha stod for sin sak, kan ju alltid luta sig mot WHO nu då.
    Jag bad om vems åsikter?
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2022-01-28 15:52:46 följande:
    Jag bad om vems åsikter?
    Allas? Vem som helst? eller bara klyban?

    Varav denna negativa attityd?
  • klyban
    Aniiee skrev 2022-01-28 15:52:04 följande:
    Ja, Danmark har fler döda/1M/7dagarsperiod sen i November än Sverige, fler nya sjukfall/100k/1M/7dagarsperiod sedan September än Sverige, Större andel av Omikron än Sverige, lägre R-tal sedan November än Sverige, fler vaccinerade än Sverige, färre inlagda i både vanliga vården och IVA/1M/dag än Sverige.

    Tolka inte in något om mina åsikter, är alla snälla. Jag bara presenterar fakta.....

    Undra varför de ville vi skulle följa Danmark och när vi inte är på deras nivå och plats än.
    Det verkar som vissa vill att FHM ska agera utifrån andra länder situation, och inte titta på vår egna situation och agera efter den.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-28 15:54:53 följande:
    Allas? Vem som helst? eller bara klyban?

    Varav denna negativa attityd?

    Min åsikt var det då inte, då jag kom in efteråt, kanske du ska svara på frågan?
    Eller inser du då att cirkeln är sluten, och att du är tillbaka till den frågan det började med, som du svarade på, men vägrade förklara Solig

    Jag bara antar nu att det var inget du ville ha sagt med WHO och FHM och som hade nått med den citeringen du gjorde.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2022-01-28 15:54:53 följande:
    Allas? Vem som helst? eller bara klyban?

    Varav denna negativa attityd?
    Jag har ingen attityd, jag mest undrar vad det är du svarar på.

    Jag frågade efter åsikter från er i tråden om det jag skrev i inlägget. Inget annat. Jag bad inte att någon skulle gissa mina åsikter eller blanda in något som inte stod i inlägget. 
    Jag har en tendens att skriva det jag menar och mena det jag skriver. Det är som ingen vits att sitta och gissa eller tolka eller vad du nu önskar göra.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Tow2Mater
    Anonym (Gullviva) skrev 2022-01-27 08:47:27 följande:
    Så. 80+ % är vaccinerade med 2 doser. typ 44% med tre. Känns ju inte som det är en rusning till dos tre heller. Så alla som skrek så högljutt och fördömde andra som inte vaccinerat sig men nu själva inte tar dos 3 - SHAME ON YOU.

    Jag har tagit tre doser. Var superlugnt i vaccinationssalen för dos 3, noll kö, lediga vaccinationsbås. Stiltje.

    Och jag är skeptisk till vaccinpass och väldigt emot vaccintvång. Ändå tar jag vaccinets ALLA doser, för att jag själv gärna undviker att bli sjuk och inte vill smitta mina äldre anhöriga eller spädbarn i umgängeskretsen. Klyban har också varit på mig om att jag inte är bra.

    Tror absolut inte därför på att pass och liknande är grejen - uppenbart har ju hälften av de som tagit dos 2 ändå inte tagit dos 3 än. 
    Tydligen bara 87 % av dem som tagit en eller två doser har för avsikt att ta en tredje dos, har de blivit antivaxare helt plötsligt. De borde verkligen skämmas.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?