• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2022-01-24 13:05:23 följande:
    Jag tänkte inte på tiden nu, det var den minsta grejen. Utan huvudsaker var ju påståendet att alla skulle räknas som covid-döda, även om de hade dött av helt annan anledning. Och länken visar att man går efter dödsorsakintyg. Dvs. man avgör faktiskt om personen har dött av covid eller av något annat. Man skriver ett intyg för varje person. 
    Det står ju att "Statistiken över dödsfall som presenteras av Folkhälsomyndigheten består av personer som har fått en laboratoriebekräftad covid‑19 diagnos och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet" och "Socialstyrelsen mäter dödsfall genom dödsorsaksregistret. Dödsorsaksregistret uppdateras varje år enligt föreskrift". Hur ska något som uppdateras årligen reflekteras i fhms statistik?

Jag kanske  missar något...
  • molly50
    klyban skrev 2022-01-24 12:44:33 följande:

Vet du vad siffran är idag, för inte hört om hur många de är nu som har fått en diagnos långtidscovid.
    Det borde vara minst 50000 nu och med tanke på hur snabbt det ökade innan denna diagnosen.
    Och denna diagnos är inget antivaccer vill veta av, eller överdödligheten, för den berättar att de har fel.

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-23 23:37:40 följande:
    Du köper expressens vinkling direkt. I Stockholm var det ca 10 000 som demonstrerade mot vaccinpass, pensionärer, barnfamiljer, unga alltså en mix av helt vanliga människor som skötte sig fredligt. Att ca 20  högerextreminister som ville dela ut flyers, som ingen ville ha ska ta fokus här, är sinnessjukt! 

Jävligt fult av expressen att nämna dessa 20 idioter i inledningen av artikeln, för att smutsa ner en fredlig demonstration med vanliga människor, som är trötta på diktaturinspererade och helt ovetenskapliga metoder med dessa vaccinpass. Sen kommer såna som Dig utan kritiskt eget tänkande och köper "kopplingen" direkt. När ska folk vakna?  Blir så trött, känns som alla är hjärntvättade av media.

Jag har faktiskt ingen riktig koll på hur den statistiken ser ut nu.
  • molly50
    klyban skrev 2022-01-24 12:54:41 följande:

molly50 skrev 2022-01-24 12:19:57 följande:
    Ja,precis. Och det visar ju också att personen inte har läst vad jag verkligen skrev.

Stor komik att ta bort text för dig och i tron h*n sade nått.

Det berättar väldigt klart och tydligt för dom själva också, att jag har fel och jag måste ändra din text för kunna påstå nått som inte existerar.
    Som i detta fallet statistiken, frågan är verkligen varför verkligheten är så jobbig för denna användare, för fakta kommer aldrig.
    Och det borde vara talande nog även för h*n, men snart är tillbaka och skriver ny desinformation i hopp om någon går på det denna gången, men gör vi och när det är rymdödlor och mikrochipps, magneter och annat tramsande och nonsens.
    Dom gör det verkligen lätt för tänkande människor och med dessa galna påståenden.

Personen hade kanske inte läst igenom inlägget ordentligt innan h*n svarade.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2022-01-24 13:12:36 följande:
    Det står ju att "Statistiken över dödsfall som presenteras av Folkhälsomyndigheten består av personer som har fått en laboratoriebekräftad covid?19 diagnos och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet" och "Socialstyrelsen mäter dödsfall genom dödsorsaksregistret. Dödsorsaksregistret uppdateras varje år enligt föreskrift". Hur ska något som uppdateras årligen reflekteras i fhms statistik?

Jag kanske  missar något...
    Så exakt vet jag inte. Men tror du att man måste vänta ett år? Jag menar dödorsaksintyg finns ju även om inte registret är uppdaterat? Dessutom borde man redan kunna komma åt korrigerade siffror om 2020 och 2021 - om inte de rättades under årets gång. Så jag skulle anta att det redan ingår? 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2022-01-24 13:36:51 följande:
    Så exakt vet jag inte. Men tror du att man måste vänta ett år? Jag menar dödorsaksintyg finns ju även om inte registret är uppdaterat? Dessutom borde man redan kunna komma åt korrigerade siffror om 2020 och 2021 - om inte de rättades under årets gång. Så jag skulle anta att det redan ingår? 
    Med svenska myndigheter tror jag inte det är mojligt att det uppdatears mer än minimalt, och jag tror knappast siffror for 2021 har justerats redan i mitten av januari, speciellt med all sjukfrånvaro och vab.

Och  som vanligt är statistikens källor olika och man vet inte vad man ska kunna lita på, fhm versus socialstyrelsen versus kanske fler? Inte mycket är speciellt tydligt.
  • Tow2Mater
    Bubbelio skrev 2022-01-24 13:57:23 följande:
    Tänkaren är utan tvekan den med mest koll av alla här inne. Jag skulle kunna visa statistik från alla våra myndigheter med både visuell- och sifferfakta vilket bekräftar allting hen och andra vaccinkritiska säger, men väljer att avstå eftersom ni inte verkar ha förstånd nog att tolka grundläggande statistik. Krävs liksom ingen master för det, men men. 

Ni orkar inte ens försöka begripa så fortsätt ni med ert "extremhöger" (????) narrativ så kan ni sova gott. Åtminstone ett tag till, tills det inte längre går att blunda för att ni har blivit grundlurade. SÅ glad att jag inte gått på skiten och varken förgiftat mig själv eller mina barn. 
    Kan du dela statistiken från fhm versus socialstyrelsen, stämmer de overens?
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-24 14:00:05 följande:
    Kan du dela statistiken från fhm versus socialstyrelsen, stämmer de overens?

Är detta ett sådant där tillfälle och där om det skiljer en, så är allt fel?
    Undrar då jag sett detta innan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2022-01-24 14:09:27 följande:

Är detta ett sådant där tillfälle och där om det skiljer en, så är allt fel?
    Undrar då jag sett detta innan.

Nej, det skulle jag inte påstå. Men du vill diviera från hela min frågeställning med en dum fråga.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-24 14:13:30 följande:
    Nej, det skulle jag inte påstå. Men du vill diviera från hela min frågeställning med en dum fråga.
    Inte alls dum ,utan en fråga som bör ställas med den erfarenhet vi har.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2022-01-24 13:53:52 följande:
    Med svenska myndigheter tror jag inte det är mojligt att det uppdatears mer än minimalt, och jag tror knappast siffror for 2021 har justerats redan i mitten av januari, speciellt med all sjukfrånvaro och vab.

Och  som vanligt är statistikens källor olika och man vet inte vad man ska kunna lita på, fhm versus socialstyrelsen versus kanske fler? Inte mycket är speciellt tydligt.
    Det är möjligt att det inte är perfekt, men jag tror inte heller att det skulle avvika så mycket att det är ett problem. 
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?