• fucsia

    Grannen klagar på min katt

    Hej,

    Jag bor på första våningen och har en katt som brukar går runt i föreningens gård. Precis brevid min balkong ställer en granne sin barnvagn och den står där dygnet runt. Idag har hon anklagade min katt för att ha kissat på vagnen. För det första, det finns andra katter i närheten som brukar gå ut på kvällen, och min går ut endast dagtid för jag vill undvika att han slås med grannarnas katt. Självklart är han kastrerad.

    Detta gjorde mig väldigt irriterad för att hon skrek för att få alla grannar att lyssna. Jag tycker att man ska inte ställa sina ägodelar utanför hänvisad plats, alltså, on hennes barnvagn står utanför kan hon inte klaga om något händer med det. För den andra, hon kan inte bevisa att det var min katt som gjorde det och katter har rätt att röra sig fritt.

    Vad tycker ni? Tack!

  • Svar på tråden Grannen klagar på min katt
  • Hamngatan100

    Hade blivit galen om en vidrig katt kom och pissade på grejer på min tomt.
    Skulle den bli påkommen skulle jag vidta åtgärder för att den aldrig någonsin skulle komma tillbaka.
    De som envisas med att ha dessa djur kan väl skapa en fond så att andra i området kan få bidrag till inköp av "kattskrämma".

  • Hamngatan100
    fucsia skrev 2022-07-25 11:16:24 följande:
    Grannen klagar på min katt

    Hej,

    Jag bor på första våningen och har en katt som brukar går runt i föreningens gård. Precis brevid min balkong ställer en granne sin barnvagn och den står där dygnet runt. Idag har hon anklagade min katt för att ha kissat på vagnen. För det första, det finns andra katter i närheten som brukar gå ut på kvällen, och min går ut endast dagtid för jag vill undvika att han slås med grannarnas katt. Självklart är han kastrerad.

    Detta gjorde mig väldigt irriterad för att hon skrek för att få alla grannar att lyssna. Jag tycker att man ska inte ställa sina ägodelar utanför hänvisad plats, alltså, on hennes barnvagn står utanför kan hon inte klaga om något händer med det. För den andra, hon kan inte bevisa att det var min katt som gjorde det och katter har rätt att röra sig fritt.

    Vad tycker ni? Tack!


    100% på grannens sida.
  • mari123
    vallakra skrev 2022-07-25 14:58:46 följande:
    Om man odlar grönsaker så finns det fler problem än katter, det är sant. Men oavsett om det finns större problem är katterna är just katterna något men skulle slippa om inte grannarna hade rätten att släppa sina djur vind för våg.

    I mitt fall är det så att jag inte odlar grönsaker. Det är mina blomrabatter som blivit förstörda och jag tycker inte att det är snyggt med nät över höstfloxen. Inte över några andra blommor heller faktiskt.
    FAST jag fattar inte hur en katts krafsande kan ruinera en frodig rabatt? Kattens avföring är ju inte giftig? (jag har innekatt och bara delvis part i målet)
  • Embla twopointoh
    Hamngatan100 skrev 2022-07-25 15:03:37 följande:

    Hade blivit galen om en vidrig katt kom och pissade på grejer på min tomt.
    Skulle den bli påkommen skulle jag vidta åtgärder för att den aldrig någonsin skulle komma tillbaka.
    De som envisas med att ha dessa djur kan väl skapa en fond så att andra i området kan få bidrag till inköp av "kattskrämma".


    jag börjar på allvar fundera över om man inte skulle starta ett företag som erbjuder tjänsten att testa till exempel kattpiss och hundbajs så att man kan säkerställa vilken katt som förstört och vilken hundägare som inte plockar upp efter sin hud. Tekniken finns redan, och inte är det så där jättedyrt längre.

    Problemet är väl den juridiska aspekten, att dels behöver katt- och hundägare registrera sina husdjur och där ingår det DNA, och dels behöver det finnas lagstiftning kring dokumentation, hur stort värde djuret måste anses ha förstört för, storleken på skadestånd och så vidare. Men det vore värt att undersökas, det kan nog ligga en hel del pengar i detta för det företag som gör testningen, eftersom folk är rätt trötta på lösspringande katter.

    Kom ihåg det, att jag var först med idén!
  • mari123
    Hamngatan100 skrev 2022-07-25 15:17:31 följande:

    Vad blir katter riktigt, riktigt skrämda av?
    Så skrämda att de inte vill närma sig området igen.


    Där sätter väl endast fantasin gränser? OCH hur hårdhudad man är när man ser en liten oskyldig kisse som bara gör vad katter gör utan att ha några onda avsikter ÖHT!?
  • Embla twopointoh
    mari123 skrev 2022-07-25 15:27:43 följande:
    Där sätter väl endast fantasin gränser? OCH hur hårdhudad man är när man ser en liten oskyldig kisse som bara gör vad katter gör utan att ha några onda avsikter ÖHT!?
    Eller så är det kattägarna som är hårdhudade som släpper sina husdjur helt utan uppsikt, där vad som helst kan hända de stackars oskylda små liven.

    Det är klart att det inte egentligen är kattens fel att den förstör, utan kattägarens. Personligen skulle jag faktiskt hellre spruta vatten på eller ge en rejäl elstöt till djurägaren varje går deras stackars oskyldiga kisse började rafsa i min plantering eller lade sig på mina dynor.
  • Hamngatan100
    mari123 skrev 2022-07-25 15:27:43 följande:
    Där sätter väl endast fantasin gränser? OCH hur hårdhudad man är när man ser en liten oskyldig kisse som bara gör vad katter gör utan att ha några onda avsikter ÖHT!?
    Jag skiter lite i vad kräket har för avsikter, om den pissar och hårar ner exempelvis utemöbler så ska den bort.
  • mari123
    Embla twopointoh skrev 2022-07-25 15:34:40 följande:
    Eller så är det kattägarna som är hårdhudade som släpper sina husdjur helt utan uppsikt, där vad som helst kan hända de stackars oskylda små liven.

    Det är klart att det inte egentligen är kattens fel att den förstör, utan kattägarens. Personligen skulle jag faktiskt hellre spruta vatten på eller ge en rejäl elstöt till djurägaren varje går deras stackars oskyldiga kisse började rafsa i min plantering eller lade sig på mina dynor.
    OCH det är ju ägaren som ska "straffas" och inte katten som gör vad instinkten säger. Jag har min katt inne och fattar inte att folk släpper ut sin katt i tätbebyggt område MEN det är aldrig kattens fel.
  • vallakra
    mari123 skrev 2022-07-25 15:06:55 följande:
    FAST jag fattar inte hur en katts krafsande kan ruinera en frodig rabatt? Kattens avföring är ju inte giftig? (jag har innekatt och bara delvis part i målet)
    Nu är ju inte en rabatt frodig från början. En nyanlagd rabatt är ganska sårbar. Likaså en rabatt med sommarblommor, särskilt när plantorna är små.

    Men även en etablerad rabatt tar skada beroende på vilka växter den består av. Särskilt låga växter kan ta skada av en katts klättrande och rivande.

    Vi har bland annat en stor fin rabatt runt en större sten. Tyvärr har grannens katt bestämt att just den stenen är perfekt att ligga och sola på. Problemet är att för att komma dit måste han hoppa på mina låga höstflox.

    Han har också vänligheten att gå ner åt andra hållet och därmed även hoppa på rudbeckiorna. Det rör sig om en mycket välvuxen katt så han lyckas knäcka en hel del stjälkar där han far fram.
Svar på tråden Grannen klagar på min katt