• Anonym (Köra 100 mil?)

    Åka 100 mil, förkyld, för att träffa döende släkting?

    Min sambo fick samtal ikväll att hans mamma mår mycket sämre, hon fick i förrgår reda på att hon har bröstcancer, och nu har de kört henne till akuten för hon kunde inte gå och hade svårt att andas.

    Vi bor 100 mil ifrån henne och jag förstår min sambo att han vill åka upp en sista gång om de meddelar från akuten att det är dax...

    Men han är superförkyld, varit hemma i 3 dagar nu från jobbet och har frossa lite till och från, hostar massor och han som alltid vaknar 6-7 på morgonen sover till 10 nu för att han är så slut.

    Jag tycker inte att han bör åka. Del så får han väl fortfarande inte gå in på sjukhuset om han är jätteduktig, coronaregler fortfarande. Sedan ska han väl inte smitta sin gamla sjuka mamma, även om han tycker att det spelar ju ingen roll för hon är ju ändå döende.
    Han bör ju inte heller umgås med de andra i sin familj som han har boendes där uppe, då smittar han ju ner dem. (Han måste bo hos släktingar)
    Sedan att köra 100 mil när man är så trött att man sover 5 timmar extra gör ju att man är en kass bilförare efter några timmar.

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Åka 100 mil, förkyld, för att träffa döende släkting?
  • EpicF
    Anonym (asdf) skrev 2022-09-10 10:49:43 följande:

    Nu kan han ju dessutom åka tåg igen.


    Jobbar inom vården själv och vi har inte några egna karenser. Däremot är vi alltid hemma vid sjukdom, precis som vi var även före pandemi.  
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (asdf) skrev 2022-09-10 10:48:59 följande:
    Jag tänkte på att vi som jobbar inom sjukvården har egna karenser. Vi måste vara hemma 5 dagar efter positivt test, och patienter anses smittsamma 7 dagar. Därefter skulle han utan problem få komma in på sjukhuset (skulle han få ändå om det är sista stunden).
    Jaha, men ingen av dem jobbar inom vården och om sjukhuset har restriktioner lär det som sagt inte gälla när en person är döende. Så, han kan åka när han är frisk.
  • Anonym (Köra 100 mil?)

    Jag sa till honom idag att han borde ta reda på vad läkarna säger om de kan gissa ungefär vilket tidspann hon har kvar.
    Så att han vet lite hur han ska planera.

    Han vill egentligen inte veta, tror att det blir för verkligt då?

    Han säger också att hans mormor levde flera år med cancer så hon KAN ha massa tid kvar... 

  • EpicF
    Anonym (Köra 100 mil?) skrev 2022-09-10 11:01:36 följande:

    Jag sa till honom idag att han borde ta reda på vad läkarna säger om de kan gissa ungefär vilket tidspann hon har kvar.
    Så att han vet lite hur han ska planera.

    Han vill egentligen inte veta, tror att det blir för verkligt då?

    Han säger också att hans mormor levde flera år med cancer så hon KAN ha massa tid kvar... 


    Inte med cancer som har spridas inom några dagar. Då är man ostabil och har inge flera år kvar. 
  • molly50
    Anonym (Köra 100 mil?) skrev 2022-09-09 19:33:50 följande:
    Men varför vänta 2 veckor? Varför inte åka upp så fort ni är friska? 
    Ni vet ju inte hur lång tid hon har kvar om cancern har börjat sprida sig. 

    Det är just det, vi är långt ifrån experter på cancer, har aldrig råkat ut för det tidigare och har ingen aning om hur det beter sig.  Men vi måste ju kunna lita på att läkarna vet lite mer, och att de skulle höra av sig om det var allvarligt.

    Om 2 veckor är vi garanterat friska och bröderna ska hälsa på henne 2 gånger så då orkar hon kanske inte för mycket besök?

    Kommer det annan information att läget förändras så får vi planera annorlunda.

    Vi bor 100 mil bort, men storebröder bor bara 10 mil bort, så de kan ju ta sig dit snabbare... 

    Det där beror ju på vilken form av cancer det är och hur aggressiv den är.
    Men har den börjat sprida sig så kan det ju gå fortare.

    Ja,jag vet att ni bor 100 mil bort.
    Och jag har förståelse för att ni kanske inte kan eller vill åka när ni har covid.
    Det är ju också en fråga om att inte smitta andra.
    Framförallt inte redan svårt sjuka människor på sjukhuset.
    Men du måste ju också ha förståelse för att din sambo vill åka.
    Det är ju hans mamma också,även om han bor längre bort än sina bröder.


     

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Köra 100 mil?) skrev 2022-09-10 11:01:36 följande:

    Jag sa till honom idag att han borde ta reda på vad läkarna säger om de kan gissa ungefär vilket tidspann hon har kvar.
    Så att han vet lite hur han ska planera.

    Han vill egentligen inte veta, tror att det blir för verkligt då?

    Han säger också att hans mormor levde flera år med cancer så hon KAN ha massa tid kvar... 


    Hon har galopperande cancer, hon har möjligen veckor kvar, om inte dagar. Vill han köra huvudet i sanden så kommer han att gå miste om den här sista tiden. Läkarna kommer inte kunna lova något alls, även om de säger att det kan vara veckor så kan hon dö inom några timmar.
  • Anonym (Köra 100 mil?)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-10 11:24:17 följande:
    Hon har galopperande cancer, hon har möjligen veckor kvar, om inte dagar. Vill han köra huvudet i sanden så kommer han att gå miste om den här sista tiden. Läkarna kommer inte kunna lova något alls, även om de säger att det kan vara veckor så kan hon dö inom några timmar.
    Återkommer när han pratat med läkaren och ser vad de säger...

    Han ringer just nu sin pappa och ser hur det ser ut om de kan sova hos honom när de hälsar på hans mamma (skilda) oavsett när det blir...

    Tyvärr har sjukhuset bara besökstid 15-18 på helger och pappan bor så långt ifrån att de kommer inte åka fram och tillbaks, så de kommer bara vara med henne i 3 timmar.... Men värdefulla timmar...
  • molly50
    Anonym (Köra 100 mil?) skrev 2022-09-09 19:50:48 följande:
    Försök inte skylla ifrån dig nu. Du är empatilös. Tugga i dig det!

    Vi är väl båda empatilösa då...Solig

    Sambon är vuxen, han får göra PRECIS hur han vill, men jag TYCKER INTE att han bör åka när han är sjuk... Det är hans förslag att åka antingen om 2 veckor, på novemberlovet eller på sportlovet, där väljer han helt själv...

    Och jo, hon orkar antagligen besök från båda sina söner, men oavsett så ska inte du sitta och anta vad hon orkar och övertyga sambon om att avvakta för den sakens skull.

    Samma sak där, det är HAN som pratar med vårdpersonalen, det är han som pratar med henne och HAN som har kontakt med hans bröder, han får avgöra själv hur han vill förhålla sig till den informationen han får.

    Han har faktiskt ringt henne idag, dock på eftermiddagen och då var hon väldigt trött. (Andra brorsan ringde på förmiddagen och sa att det var svårt att få henne att sluta prataHjärta, så energin varierar)
    Fast varför vänta till höstlovet eller sportlovet?
    Då vet ni ju inte ens om hon fortfarande lever.
    Jag tycker att din sambo ska åka upp så fort han är frisk om han absolut inte kan eller vill åka nu.
    Om han vill få en chans att träffa sin mamma medans hon fortfarande lever.

    Att hon var trött på em när din sambo ringde är kanske inte så konstigt om hon varit pigg på fm.
    Cancer är en sjukdom som verkligen tar på krafterna.
  • molly50
    Anonym (Köra 100 mil?) skrev 2022-09-10 11:01:36 följande:

    Jag sa till honom idag att han borde ta reda på vad läkarna säger om de kan gissa ungefär vilket tidspann hon har kvar.
    Så att han vet lite hur han ska planera.

    Han vill egentligen inte veta, tror att det blir för verkligt då?

    Han säger också att hans mormor levde flera år med cancer så hon KAN ha massa tid kvar... 


    Det går inte att säga exakt hur lång tid en människa har kvar.
    Och din svärmor har galopperande cancer vilket innebär att den sprider sig snabbt.
    Så jag tror tyvärr inte att hon har flera år kvar.
    Därför så tror jag att din sambo måste åka så snart han kan om han vill träffa henne igen.
Svar på tråden Åka 100 mil, förkyld, för att träffa döende släkting?